HELP ! Versnellingsbak problemen EP3 SPOED! ivm GARANTIE

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

HELP ! Versnellingsbak problemen EP3 SPOED! ivm GARANTIE

Post by TypitalianR »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over mijn Civic Type R uit 2002 met handgesch. 6 bak.

Bij koude motor gaat hij moelijk in de 2.

Bij warme motor wat beter, maar dan hoor ik de tandwielen in de bak op een gegeven moment.(Vooral als ik gas los laat en op motor afrem )
Zodra ik koppeling indruk is het geluid weg.( Dit is bij elke versnelling )

Ik weet dat het regelmatig voorkomt dat die bakken niet super zijn.
Maar nou is mijn vraag: Wat is hier precies tegen te doen.
Ik kan wel hele forum doorzoeken , alleen heb nog maar 1 maand BOVAG garantie op de auto dus....... ik wil dit zo snel mogelijk weten zodat ik het gemaakt kan hebben!

Auto heeft 92.000 km gelopen
En ik rijd pas met Vtec af en toe als het blok GOED warm is. ( Ben zelf monteur dus weet er alles vanaf :wink: )

Mensen die dit ook mee hebben gemaakt AUB help mij :(

Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking en tijd..

Nicola.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

niet super? krijg em niet kapot...
:D


al MTF 3 olie geprobeerd? ik had hetzelfde met de standaard bak olie. MTF3 heeft het veel opgelost: het schakelen ging beter met koud.

hoeveel km heb je en hoe rij je ermee?

misschien hoor je de koppeling?
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

Post by TypitalianR »

D_ToXx wrote:niet super? krijg em niet kapot...
:D


al MTF 3 olie geprobeerd? ik had hetzelfde met de standaard bak olie. MTF3 heeft het veel opgelost: het schakelen ging beter met koud.

hoeveel km heb je en hoe rij je ermee?

misschien hoor je de koppeling?


92.000km en rij pas vtec als motor blok GOED warm is
MTF3 olie ?? bij de honda dealer te verkrijgen ??
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Yep, gewoon bijn de dealer te krijgen.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

okay :D

terug schakelen voor bochten enz? :wink:
of gewoon snelweg V-tec?(hard vooruit)

bij mij zal het magnetisch plaatje in de bak goed vol met ijzerslijpsel met ongeveer dezelfde km. daarom ff de vraag.

als het goed is kan je honda dealer de MTF krijgen. maar post hier ff de prijs. de prijzen verschillen enorm per dealer. er was hier ergens een post van. 2.6 liter heb je nodig volgens mij.

succes. :D
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

gevonde!
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... hlight=mtf

en standaard is dus 1.6 liter :wink:
User avatar
real187
Posts: 296
Joined: Mon Aug 18, 2008 6:53 am

Post by real187 »

ik had het zelfde bij zn 1 naar zn 2 bij koude start. (echter naar een paar keer schakelen is het weg)
dit was bij een stand van 6.500KM

ik dacht zelf dat ik het bekende synchromeshprobleem had.
(zoek op het forum van civic type-r owners UK naar 2nd gear of synchromesh.)
hier is een service-bulletin van honda over geweest in de UK.
(hier op het forum is hierover ook wel wat te vinden)

ik heb er toen naar laten kijken bij de dealer, maar hun zeiden dat het daar niet aan lag, koude (dikke) olie zeiden ze, toch hadden ze maar ff de bakolie vernieuwd. ik wist toen niet van MTFIII af, anders had ik het er gelijk ingegooid.
en nu bij 26K heb ik het probleem echt heel sporadisch maar een paar keer nog meegemaakt.

morgen laat ik toch ook ff MTF3 eringooien voor de zekerheid. ik moet toch voor een beurt langs.
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

Post by TypitalianR »

Hartelijk dank allemaal voor deze behulpzame en snelle reacties SUPER! Mijn dank is groot! Ga morgen gelijk dealer opbellen :D ! ! !
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ik heb het ook sporadisch dat hij niet altijd naar zn 2 gaat als hij heel koud is (in de winter ofzo).
Maar als ik ff rij is het weg.
Ik heb er wel MTF3 in gegooid en je merkt echt direct! al verschil! Als hij koud is naar 2 of 1 is echt beter.
Je merkt dat als hij warm is je zeker makkelijker naar zn 2 gaat voor een bocht oid. Want daarvoor had ik ook een beetje stroefheid, nu eigenlijk niet meer.

Ohja tip, rem ff beetje harder en dan tijdens remmen naar 1 of 2 werkt ;)

Deze eigenaardigheid hoort gewoon bij die auto / versnellingsbak...
Je kan er nooit een ford-boter-bak van maken ;)

S2000 schakeled trouwens wel een stuk soepeler, korter en directer.

Maakt de EP3 een rare bocht ergens oid?
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

Post by TypitalianR »

[quote="Jo&"]Ik heb het ook sporadisch dat hij niet altijd naar zn 2 gaat als hij heel koud is (in de winter ofzo).
Maar als ik ff rij is het weg.
Ik heb er wel MTF3 in gegooid en je merkt echt direct! al verschil! Als hij koud is naar 2 of 1 is echt beter.
Je merkt dat als hij warm is je zeker makkelijker naar zn 2 gaat voor een bocht oid. Want daarvoor had ik ook een beetje stroefheid, nu eigenlijk niet meer.

Ohja tip, rem ff beetje harder en dan tijdens remmen naar 1 of 2 werkt ]

oid ? Wat bedoel je daarmee?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

TypitalianR wrote:
Jo& wrote:Ik heb het ook sporadisch dat hij niet altijd naar zn 2 gaat als hij heel koud is (in de winter ofzo).
Maar als ik ff rij is het weg.
Ik heb er wel MTF3 in gegooid en je merkt echt direct! al verschil! Als hij koud is naar 2 of 1 is echt beter.
Je merkt dat als hij warm is je zeker makkelijker naar zn 2 gaat voor een bocht oid. Want daarvoor had ik ook een beetje stroefheid, nu eigenlijk niet meer.

Ohja tip, rem ff beetje harder en dan tijdens remmen naar 1 of 2 werkt ]

oid ? Wat bedoel je daarmee?


Nja niet de EP3, maar het schakelmechanisme-systeem...
Iets te snel getypt :p
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Nou die eigenaardigheid heb ik geen last van, ook niet bij een koude motor.
Het is wel een bekend voorkomend probleem maar daar had Honda een fix voor, ff laten checken als die ooit is uitgevoerd op jouw auto of niet.
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

olie erin

Post by TypitalianR »

Nah heb vandaag gelijk de olie erin gedaan.

Afgetapt en bij gevuld tot het niet meer drupt ( zal wel +/- 1.6 ltr zijn )

Morgen met auto naar het werk en kijken hoe hij het 's morgens doet.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: olie erin

Post by Jo& »

TypitalianR wrote:Nah heb vandaag gelijk de olie erin gedaan.

Afgetapt en bij gevuld tot het niet meer drupt ( zal wel +/- 1.6 ltr zijn )

Morgen met auto naar het werk en kijken hoe hij het 's morgens doet.


Ik weet niet of je er al mee gereden hebt, maar voor je weg rijdt veeg/droog de afsluiting goed af en even een paar keer in alle versnellingen zetten.

En controleer na een rondje rijden even of hij niet lekt.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

@ sly: fix?
wat voor een?heb ik denk ik niet.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

fix = modificatie, kun je bij de dealer laten opzoeken in hun systeem, of dat op jouwn auto ooit is uitgevoerd.

MTF3 kost je rond de 11,- per liter.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

waarom ga je niet terug met deze klacht, je hebt toch garantie?
Wat maakt het uit wat het is, zij moeten het oplossen
Nana korobi ya oki
User avatar
real187
Posts: 296
Joined: Mon Aug 18, 2008 6:53 am

Post by real187 »

D_ToXx wrote: fix?
wat voor een?heb ik denk ik niet.


was deze denk ik
http://civictype-r.co.uk/forum/viewtopi ... 40&t=43317

is wel in de UK

maar ik heb er ook wel eens naar gevraagd, maar ze wisten er niks van.
ze zouden het chekken, maar ik heb het probleem niet echt meer (voorlopig).
User avatar
johnny1911
Posts: 243
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:59 pm

Post by johnny1911 »

Als ik dit zo hoor, is dit zeker het synchromesh probleem. Bij de Civic Type R FN2 zit het probleem van de 2 naar de 3, terwijl bij de EP3 het van de 1 naar de 2 zit. Er zijn hier inderdaad service bulletins van te vinden, die je dealer ook in het Honda informatiesysteem kan vinden. Dus ik denk gewoon even bellen met deze vermoedens, zij zoeken het op in het systeem en laten dan wel weten of dit probleem het is. Dit probleem valt inderdaad wel onder de fabrieksgarantie! De FN2 van mijn broer heeft de synchro-fix ook gehad, en het probleem is verholpen! Succes!
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

Post by TypitalianR »

Het schakelen gaat nu wel beter.
Maar zal inderdaad wel ff een keer navragen hoe of wat over die fix. Kan ik altijd nog doen....

thxns all
Locked