Rammel onder motorkap bij iets verhoogd toerental

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Raymond en Liset

Rammel onder motorkap bij iets verhoogd toerental

Post by Raymond en Liset »

Sinds kort komt er een raar rammeltje onder de motorkap vandaan bij een iets verhoogd toerental, dit geluid is ook te horen als de motor terug valt in toerental bij bijvoorbeeld het afremmen voor een stoplicht.
Het geluid is te horen bij +/- 1000-1500 toeren.
Het geluid klinkt rauw, hol, rammelend en plokkend.

Heb mijn oliepeil al gecontroleerd en dit is op peil
De olie die in het blok zit is volgens mij van visco en is een 10W30.
Mijn motorblok heeft ongeveer 60000 km gelopen.

Een jongen die ik ken, en ook wel bekend is op dit forum, heeft er gisteren naar geluisterd, en kon mij niet vertellen wat dit precies is, maar hij melde mij dat het misschien wel de distributie snaren konden zijn. ( Dat ze niet strak genoeg stonden, en klapperden).
Ik was ook al bij de garage geweest, en deze kon mij het ook niet vertellen, maar die was er eigenlijk wel zeker van dat het niet iets ernstigs was.

Misschien iemand ander hier die enig idee heeft wat dit kan zijn?

Ik laat volgende week in ieder geval even kijken of de snaren inderdaad te slap staan.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Is dat niet de hydrolische spanner van de distr riem die wel eens kabaal kan maken bij de ATR?
bertjehonda

Post by bertjehonda »

is 10w30 ook wel goed?? voor een hoogtoerige motor?
ik rij op 5w50. op aanbeveling van tcc en frank.
niet dat t iets met het geluid te maken zou hebben maar vroeg t me af.
Roy

Post by Roy »

Ik dact meer iets van 5 of 10w30, maar ik heb nooit een ITR gehad.

Maar als de de Deskundigen (Frank en Tcc) je wat anders voorschrijven waarom zou je dan twijfelen?

Dat ramelen kan ook je hitteschild misschien zijn van je uitlaatspruitstuk.
Ik noem maar wat op.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Raymond en Liset

We zijn vrijdag avond opzoek gegaan naar de rammel, een 2 andere vrienden van mij, die niet bekend zijn op dit forum, zijn beide ook auto monteurs ( en ook nog broertjes ).
Deze jongens werken over dag in een garage, en 's avonds in hun eigen garage compleet met brug en andere zaken.

Na goed geluisterd te hebben op vrijdag, is de ATR zaterdag de brug op gegaan, want 1 van de 2 dacht dat het mijn kleppen wel eens konden zijn.

Dus deze zijn gesteld, wat overigens geen overbodige luxe bleek te zijn, aangezien er namelijk nog 1 klep was die goed stond.
Maar helaas na alles terug te hebben geplaatst is het geluid nog steeds aanwezig.

Het vreemde is dat de eerste 30 seconden dat de auto loopt met koude motor het geluid er niet is.

Ik heb van deze jongen de uitdraai gekregen met alle technische gegevens en afstel momenten, inclusief de handleiding om de spanrol te vervangen, want wij gaan nu toch echt denken dat het daar weg komt (dank zij gaskleppie)

Over de olie, in deze gegevens staan ook welke olien in het blok mogen, en de 10w30 is geen probleem volgens de papieren.
Sinister

Post by Sinister »

Een ITR meestal 5w40, 5w50, 10w40 of 0w40 is aangeraden volgens mij.
Halfsyntheten zijn meer voor normaal gebruik en volsyntheten voor race gebruik.
Katana

Post by Katana »

Dit is een bekend probleem.

Het heeft met de hydraulische disrtibutie spanner te maken.

Wanneer is de distributie snaar voor het laatst vervangen?
Raymond en Liset

Heb nog even navraag gedaan in de garage, en ik zat er naast kwa olie betreft, er zit 5W30 in.

Ik weet niet wanneer de distrubutie is vervangen, maar zo te zien was de distrubutie snaar redelijk tot goed, de tekst stond nog zeer duidelijk op de snaar.

Sjaakie (die voor mij mijn klepjes heeft gesteld) zag dit namelijk gelijk.
Ik denk zelf dat distributie set er ongeveer 60.000 km op zit, omdat mijn motorblok maar 60.000 km heeft gelopen, en het lijkt me toch stug dat als je een motorblok opblaast met 99.000 km en er een splinter nieuw blok in legt, dat je dan de oude distrubutie set er weer opzet, met alle risico's vandien.

Heb de auto net afgeleverd bij de garage, en daar gaan ze kijken wat er loos is, ik vind het namelijk niet vertrouwd om er zo mee naar Engeland te gaan.
Katana

Post by Katana »

5W-30 is te dun naar mijn persoonlijke ervaring. 5W-40 of 10W-40 is de motor ook veel stiller mee.

Als men de de complete distributie set niet vervangen heeft maar gewoon over gezet kan dat nu opspelen.

Als er een riem vervangen word dan ook de spanner, rol en hydraulisch veer. Duur grapje.

Kijk anders hier even:

http://www.accordr.org/index.php?showforum=6
Raymond en Liset

Het probleem is boven water, door waarschijnlijk verkeerde montage van de spanner van de balans as riem.....
De monteur in de garage kon de riem zo van de as afhalen (na natuurlijk het verwijderen van allerlei onderdelen), de spanner die dit hoort te spannen, deed helemaal niets meer.
Er is mij dus ook verteld dat ik veel geluk heb gehad, dat deze er niet afgelopen is.

Er is al een compleet nieuwe set besteld.

Tevens kwam men er ook achter dat de rechter fuseekogel boven eruit lag, dus deze wordt nu ook vervangen.

Dit is dus een hele dure maand voor mij.

Linker balast van de xenon vervangen
Nieuwe ferrodo remblokken rondom (oude blokken moesten vervangen worden)
Rechter fuseekogel boven vervangen
distributie set vervangen

Tel uit je winst.
Jo&

Post by Jo& »

Au...

Maar je kan er wel weer even tegenaan! En gelukkig is ie er niet afgelopen idd! Dan was je nog veeeel verder van huis waarschijnlijk.....
Katana

Post by Katana »

Niet leuk, maar had inderdaad een tikkie vervelender kunnen zijn
Locked