Focus Rs rijdt 260 en wordt ingehaald.
Focus Rs rijdt 260 en wordt ingehaald.
BY What else than a EP3 :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=_XurtM0G4qs&feature=related
Want die ging harder. http://www.youtube.com/watch?v=971wpE1DdAE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_XurtM0G4qs&feature=related
Want die ging harder. http://www.youtube.com/watch?v=971wpE1DdAE&feature=related
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
-
- Posts: 268
- Joined: Sun Aug 31, 2008 9:26 am
Nu we het toch over topsnelheid hebben, heeft de EP3 een goede koersvastheid bij dergelijke snelheden?
Bij mijn FN2 is dat in elk geval niet zo.
De Autobahn is voor mij vlakbij en soms heb ik wel eens zin om even goed gas te geven. Met de aanpassingen aan mijn wagen is de topsnelheid royaal over de 250 km/uur. Mijn meter geeft bij 7900 rpm 263 km/uur aan, laat dat ongeveer 253 echte kilometers per uur zijn.
Het probleem is echter de stabiliteit. Die is boven de 220 km/uur niet best, steeds zijn er minieme correcties nodig om de wagen in het spoor te houden. De besturing voelt daarbij vaag aan en vooral bij flauwe bochten op hoge snelheid lijkt het of de wagen de neiging heeft om elk moment van de baan te dweilen.
Ik heb hierover uitvoerig zitten discussiëren met FN2 eigenaren op Duitse forums, en die beklagen zich hier ook over. Het is hen opgevallen dat eventuele waterdruppels achter op de spoiler en het achterraam blijven zitten bij snelheden boven 210 km/uur. dat betekent dat daar geen luchtstroom op de spoiler drukt, dus geen downforce. Volgens hen de belangrijkste oorzaak van de instabiliteit van de FN2.
Vergeleken daarbij ligt de EP3 volgens kenners als een blok op de weg, mede dankzij de aerodynamische vorm van de carrosserie, die gebruik maakt van een scherp afgekante achterzijde volgens het Kamm principe, waardoor de rechtuitstabiliteit van de EP3 door velen als uitstekend bekend staat.
Misschien heeft iemand suggesties hoe ik verbeteringen kan aanbrengen, want de huidige setup zit me helemaal niet lekker.
Bij mijn FN2 is dat in elk geval niet zo.
De Autobahn is voor mij vlakbij en soms heb ik wel eens zin om even goed gas te geven. Met de aanpassingen aan mijn wagen is de topsnelheid royaal over de 250 km/uur. Mijn meter geeft bij 7900 rpm 263 km/uur aan, laat dat ongeveer 253 echte kilometers per uur zijn.
Het probleem is echter de stabiliteit. Die is boven de 220 km/uur niet best, steeds zijn er minieme correcties nodig om de wagen in het spoor te houden. De besturing voelt daarbij vaag aan en vooral bij flauwe bochten op hoge snelheid lijkt het of de wagen de neiging heeft om elk moment van de baan te dweilen.
Ik heb hierover uitvoerig zitten discussiëren met FN2 eigenaren op Duitse forums, en die beklagen zich hier ook over. Het is hen opgevallen dat eventuele waterdruppels achter op de spoiler en het achterraam blijven zitten bij snelheden boven 210 km/uur. dat betekent dat daar geen luchtstroom op de spoiler drukt, dus geen downforce. Volgens hen de belangrijkste oorzaak van de instabiliteit van de FN2.
Vergeleken daarbij ligt de EP3 volgens kenners als een blok op de weg, mede dankzij de aerodynamische vorm van de carrosserie, die gebruik maakt van een scherp afgekante achterzijde volgens het Kamm principe, waardoor de rechtuitstabiliteit van de EP3 door velen als uitstekend bekend staat.
Misschien heeft iemand suggesties hoe ik verbeteringen kan aanbrengen, want de huidige setup zit me helemaal niet lekker.
mijn ep3 ligt zeer goed op de weg bij die snelheden. ik heb dit ook al gehoord dat dit bij de ep3 veel beter zou zijn dan bij de fn2.
wat je kan aanpassen, wel je zou een andere spoiler kunnen plaatsen, maar dit gaat ten koste van de looks van je auto. ik denk dat dit nogaltijd de beste manier is om een wagen tegen het asfalt te drukken op zo'n snelheden.
mss dat je met een aangepaste bodemplaat iets kan doen, je hele bodem eigelijk blak maken, maar dit is wel een serieuze aanpassing. of mss dat je iets kan doen met een aangepaste achterdiffuser.
ik denk dat om het verbeteren van de rechtuitstabiliteit grote uiterlijke veranderingen nodig zijn, die de looks van je auto niet ten goede zullen komen.
mss dat je met de ophanging dit ook wel kan verbeteren. mss dat wat meer toespoor kan helpen. ik weet niet hoe dit met de fn2 standaard zit
wat je kan aanpassen, wel je zou een andere spoiler kunnen plaatsen, maar dit gaat ten koste van de looks van je auto. ik denk dat dit nogaltijd de beste manier is om een wagen tegen het asfalt te drukken op zo'n snelheden.
mss dat je met een aangepaste bodemplaat iets kan doen, je hele bodem eigelijk blak maken, maar dit is wel een serieuze aanpassing. of mss dat je iets kan doen met een aangepaste achterdiffuser.
ik denk dat om het verbeteren van de rechtuitstabiliteit grote uiterlijke veranderingen nodig zijn, die de looks van je auto niet ten goede zullen komen.
mss dat je met de ophanging dit ook wel kan verbeteren. mss dat wat meer toespoor kan helpen. ik weet niet hoe dit met de fn2 standaard zit
De EP3 is qua rechtuit stabiliteit sterk in het voordeel ten opzichte van de FN2. Het Kamm principe valt gemakkelijk uit de vorm van de EP3 carrosserie af te leiden. Ik durf te wedden dat de EP3 op topsnelheid een enorm vacuüm achter zich aan trekt, wat zorgt voor stabiliteit. Wat dat betreft is de achterkant van de FN2 maar een rommeltje.
Ik zou zo niet weten of er überhaupt zoiets als achterspoilers voor deze wagens zijn, ik heb sowieso geen zin om daaraan te beginnen.
Er zit een complete undertray onder de FN2 die de hele onderkant afsluit, dus er is niet echt sprake van turbulentie onder de auto.
Ik heb al vrij vroeg de voorwielophanging anders uitgelijnd. Caster is gelijk gebleven, negatief camber vergroot naar ongeveer 0.9 graden, toe in veranderd naar lichte toe out 1/4mm. Ik begin de indruk te krijgen dat de uitlijning niet geschikt is voor zeer hoge snelheden. Misschien zou ik de toe out moeten terugbrengen tot 0, kijken of dat helpt. Het is echter wel een hoop werk, en ik laat liever alles zoals het nu is. In dagelijks verkeer rijdt de wagen nu goed en stuurt als een mes.
Ik zou zo niet weten of er überhaupt zoiets als achterspoilers voor deze wagens zijn, ik heb sowieso geen zin om daaraan te beginnen.
Er zit een complete undertray onder de FN2 die de hele onderkant afsluit, dus er is niet echt sprake van turbulentie onder de auto.
Ik heb al vrij vroeg de voorwielophanging anders uitgelijnd. Caster is gelijk gebleven, negatief camber vergroot naar ongeveer 0.9 graden, toe in veranderd naar lichte toe out 1/4mm. Ik begin de indruk te krijgen dat de uitlijning niet geschikt is voor zeer hoge snelheden. Misschien zou ik de toe out moeten terugbrengen tot 0, kijken of dat helpt. Het is echter wel een hoop werk, en ik laat liever alles zoals het nu is. In dagelijks verkeer rijdt de wagen nu goed en stuurt als een mes.
culasse wrote:Nu we het toch over topsnelheid hebben, heeft de EP3 een goede koersvastheid bij dergelijke snelheden?
Bij mijn FN2 is dat in elk geval niet zo.
De Autobahn is voor mij vlakbij en soms heb ik wel eens zin om even goed gas te geven. Met de aanpassingen aan mijn wagen is de topsnelheid royaal over de 250 km/uur. Mijn meter geeft bij 7900 rpm 263 km/uur aan, laat dat ongeveer 253 echte kilometers per uur zijn.
Het probleem is echter de stabiliteit. Die is boven de 220 km/uur niet best, steeds zijn er minieme correcties nodig om de wagen in het spoor te houden. De besturing voelt daarbij vaag aan en vooral bij flauwe bochten op hoge snelheid lijkt het of de wagen de neiging heeft om elk moment van de baan te dweilen.
Ik heb hierover uitvoerig zitten discussiëren met FN2 eigenaren op Duitse forums, en die beklagen zich hier ook over. Het is hen opgevallen dat eventuele waterdruppels achter op de spoiler en het achterraam blijven zitten bij snelheden boven 210 km/uur. dat betekent dat daar geen luchtstroom op de spoiler drukt, dus geen downforce. Volgens hen de belangrijkste oorzaak van de instabiliteit van de FN2.
Vergeleken daarbij ligt de EP3 volgens kenners als een blok op de weg, mede dankzij de aerodynamische vorm van de carrosserie, die gebruik maakt van een scherp afgekante achterzijde volgens het Kamm principe, waardoor de rechtuitstabiliteit van de EP3 door velen als uitstekend bekend staat.
Misschien heeft iemand suggesties hoe ik verbeteringen kan aanbrengen, want de huidige setup zit me helemaal niet lekker.
Nou, ik heb een poosje geleden in Duitsland ook ff het gas kunnen open trekken met me broertje achter me ook in een ep3. Enige verschil was,
ik reed op semi slicks en hij op de 18" fn2 velgen met Potenza's en een Mugen spoiler. Nu weet ik niet meer bij welke snelheid, in ieder geval boven de 240km/h, trok de auto plots naar links, waarschijnlijk spoorvorming waar de slicks heeeel gevoelig voor zijn, ik had ff een paar goede zweet handjes en heb het toen wat rustiger aan gedaan.
Toen ik hem erover sprak zei die ook dat ie zag hoe me auto plots naar een kant trok.
Hij had er absoluut geen last van en zei dat de auto zeer stabiel en als een blok op de weg lag.
Met straat banden heb ik idd veel minder last van spoorvorming.
Ik kan me voorstellen dat dat wel even een white knuckle moment voor je was ja. Bij mij zijn het vooral de hele flauwe bochten op de autobahn waar mijn wagen onvoorspelbaar begint te worden. Ik kan via het stuur nauwelijks voelen hoe de auto gaat reageren als ik door zo`n bocht heen rijdt.
Ik wist niet dat die Toyo r888 banden zo raar kunnen reageren. Misschien hebben de centrifugaalkrachten op hoge snelheid ervoor gezorgd dat het loopvlak te bol werd, met een verschuiving van het raakvlak tussen bandoppervlakte en de weg naar de binnenkant van het loopvlak. Dit zorgt ervoor dat de spoorbreedte in een oogwenk kan afnemen en de wagen onstabiel wordt.
Ik kan het me niet goed meer herinneren, maar heette dit niet het Ackermann effect?
Ik wist niet dat die Toyo r888 banden zo raar kunnen reageren. Misschien hebben de centrifugaalkrachten op hoge snelheid ervoor gezorgd dat het loopvlak te bol werd, met een verschuiving van het raakvlak tussen bandoppervlakte en de weg naar de binnenkant van het loopvlak. Dit zorgt ervoor dat de spoorbreedte in een oogwenk kan afnemen en de wagen onstabiel wordt.
Ik kan het me niet goed meer herinneren, maar heette dit niet het Ackermann effect?
Ik vind het moeilijk om trackday banden en straatbanden met elkaar te vergelijken als het gaat om hoge snelheden.
Mijn ervaring met trackday banden beperkt zich tot de Kumho ecsta MX, de marangoni en indy banden, en dat gaat alweer heel wat jaren terug.
Trackday banden zijn gemaakt voor circuitgebruik, maar toegestaan voor gebruik op de openbare weg. De zijwangen van deze banden zijn vaak keihard, het loopvlak heeft een zachte compound. De temperatuur binnenin de banden stijgt vaak snel bij hard gummen, dat is nodig ook, om grip in de banden te krijgen.
Het enige wat ik kan bedenken dat die rare slingering op hoge snelheid heeft veroorzaakt, is misschien een afwijkende bandenspanning, of de band heeft onder invloed van de centrifugaalkrachten een andere vorm van het loopvlak aangenomen, De zijwangen zijn zo hard dat ze geen millimeter toegeven, alle krachten werken dus op het zachtere, en hete loopvlak dat meer zal vervormen.
Als je kijkt naar de banden van zulke landspeedrecordracers, bijvoorbeeld op de zouvlakten van Bonneville USA, of de banden van vliegtuigen, dan zie ja dat die eruitzien als heel grote motorfietsbanden. De bolling op het loopvlak zit daar al in, deze zijn dan ook geschikt voor zeer hoge snelheden, zonder al te grote wrijving.
Wat de straatbanden betreft, ik denk dat de meesten hier wel rondrijden met banden met zr rating, deze zijn gewoon gemaakt voor snelheden van 250 km/uur of meer, dus deze zijn probleemloos.
Mijn ervaring met trackday banden beperkt zich tot de Kumho ecsta MX, de marangoni en indy banden, en dat gaat alweer heel wat jaren terug.
Trackday banden zijn gemaakt voor circuitgebruik, maar toegestaan voor gebruik op de openbare weg. De zijwangen van deze banden zijn vaak keihard, het loopvlak heeft een zachte compound. De temperatuur binnenin de banden stijgt vaak snel bij hard gummen, dat is nodig ook, om grip in de banden te krijgen.
Het enige wat ik kan bedenken dat die rare slingering op hoge snelheid heeft veroorzaakt, is misschien een afwijkende bandenspanning, of de band heeft onder invloed van de centrifugaalkrachten een andere vorm van het loopvlak aangenomen, De zijwangen zijn zo hard dat ze geen millimeter toegeven, alle krachten werken dus op het zachtere, en hete loopvlak dat meer zal vervormen.
Als je kijkt naar de banden van zulke landspeedrecordracers, bijvoorbeeld op de zouvlakten van Bonneville USA, of de banden van vliegtuigen, dan zie ja dat die eruitzien als heel grote motorfietsbanden. De bolling op het loopvlak zit daar al in, deze zijn dan ook geschikt voor zeer hoge snelheden, zonder al te grote wrijving.
Wat de straatbanden betreft, ik denk dat de meesten hier wel rondrijden met banden met zr rating, deze zijn gewoon gemaakt voor snelheden van 250 km/uur of meer, dus deze zijn probleemloos.
Das wel ff schrikken dan Miquel
Zou idd zeggen dat het iets te maken heeft met het raakvlak/loopvlak van je band op die snelheid. Zal afgehangen hebben van de banden temps/spanning etc. Wel scary lol
Zelf eigenlijk nog nooit last gehad van wat ook op topsnelheid met de 17 inch, en nu ook niet op de 18" met potenza's.
Wel fijn trouwens die 18", KM teller is nu spot on vergeleken met de GPS
260 gehaald in Ardennen en laatst ook in calandtunnel , don't try this at home zeg maar.

Zou idd zeggen dat het iets te maken heeft met het raakvlak/loopvlak van je band op die snelheid. Zal afgehangen hebben van de banden temps/spanning etc. Wel scary lol
Zelf eigenlijk nog nooit last gehad van wat ook op topsnelheid met de 17 inch, en nu ook niet op de 18" met potenza's.
Wel fijn trouwens die 18", KM teller is nu spot on vergeleken met de GPS

260 gehaald in Ardennen en laatst ook in calandtunnel , don't try this at home zeg maar.