Kleppen EP3

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Kleppen EP3

Post by Jo& »

Uit nieuwsgierigheid...
Wat voor kleppen heeft een EP3?
En, als het kan, is het verstandig om de afstelling te (laten) controleren?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Uhhh, metalen kleppen als dat bedoelt? Rond met een steeltje?

Wat is de km stand? Beneden de 70-80k km zou ik zowieso niet betalen om het te controleren tenzij je ze duidelijk hoort.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

slydawg wrote:Uhhh, metalen kleppen als dat bedoelt? Rond met een steeltje?

Wat is de km stand? Beneden de 70-80k km zou ik zowieso niet betalen om het te controleren tenzij je ze duidelijk hoort.


Mijn vraag was niet geheel duidelijk denk ik. Ik bedoelde qua techniek. Er zijn verschillende soorten kleppen mechaniek.
De ene kun je niet verstellen, de ander werkt met plaatjes... uh zo gedetailleerd weet ik dat niet.

Ik hoor ze zeker niet.
Km stand is bijna 60K. En ik hoef niet te betalen om ze te laten controleren cq stellen eventueel. Moet alleen wel zinvol zijn natuurlijk :wink:
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

De kleppen zijn handmatig verstelbaar dmv stelschroef.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Keung wrote:De kleppen zijn handmatig verstelbaar dmv stelschroef.

Ah ok thanks! Geen plaatjes nodig dus?
Zou jij het aanraden de waardes te controleren op mn EP3?
Weet jij toevallig de waardes?
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Voor een integra schrijven ze om de 20000 km voor, ikzelf laat het doen om de 40000 a 50000 als ik begin te horen of voelen aan de pks da het moet gebeuren.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Klepspeling aan de inlaatzijde 0.21-0.25 mm.
Klepspeling aan de uitlaatzijde 0.25-0.29 mm.
Je kunt het gewoon zelf doen, het is niet moeilijk, alleen veel werk en het is slecht voor je rug.
Zie mijn build thread.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=4735
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Wel enkel doen bij koude motor, omdat anders de metingen niet kloppen door uitgezet metaal! Greetz
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

culasse wrote:Klepspeling aan de inlaatzijde 0.21-0.25 mm.
Klepspeling aan de uitlaatzijde 0.25-0.29 mm.
Je kunt het gewoon zelf doen, het is niet moeilijk, alleen veel werk en het is slecht voor je rug.
Zie mijn build thread.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=4735

Ik heb een EP3, gelden deze waarden hier ook voor?

Bij hoeveel km moet je eigenlijk officieel vanuit Honda je kleppen laten stellen?
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ja, geldt ook voor een EP3.
Kleppen stellen moet officieel elke 100.000 km gebeuren, maar als je bovengemiddeld zit te vteccen de hele tijd, zou ik na ongeveer 50000 km eens kijken of de speling nog volgens de specificatie is.

In mijn geval was ik gewoon nieuwsgierig hoe het zat met de valve lash, aangezien ik op het net een item had gelezen van de eigenaar van Jtune in Australie, die iedereen met een FN2 opriep de valve clearance te checken, aangezien hij bij onderhoudswerk aan diverse FN2`s had gezien dat de speling wat aan de losse kant was.
En ja hoor, bij mijn wagen was de valve lash aan de losse kant, al was het nog wel binnen de toleraties. Voor maximum power heb ik de lash op minimum afgesteld, dus 0.21mm inlaat, 0.25mm uitlaat.
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

kleppen stellen

Post by martijn »

@ Culasse er zijn ook dealers die dit voor je kunnen doen , dit is geen klusje voor een zaterdagje voor minder ervaren monteurs. Geeft een hoop herrie als het mis gaat, en kost dan ook een hoop.

Als je dit aan zou geven bij een kleine of grote beurt kun je er bij blijven en kijken.

Kleine dingen kun je best zelf doen, maar laat het binnenwerk van je motor over aan mensen die er " ervaren " in zijn.

Sorry MARTIJN
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

@martijn

voor sommige mensen is het (hobby)/nieuwsgierigheid.
dat probleem heb ik ook. :D

ik moet wel ff zeggen dat het meestal een automonteur(kameraad) is die
er aan sleutelt.
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

kleppen

Post by martijn »

Dat begrijp ik helemaal. Alleen kan het een hele dure hobby worden als je "zomaar "je ding doet.

Dit is gewoon een specialistische ingreep.
Niet om te zeiken hoor , maar als je dit soort dingen wil doen laat het a.u.b. over aan iemand die het kan en waar je op terug kan vallen.

De dealer b.v.

Nogmaals excuus,

Martijn
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Vind ik ook, is specialistenwerk, maar langs de andere kant heb ik al meermaals meegemaakt dat de dealer er niets van kent en enkel mijn huistuner Inter Tuning
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Dank je voor de bezorgdheid, maar kleppen stellen is niet moeilijk meer als je het al bijna 30 jaar doet. Natuurlijk is het specialistisch werk, maar als je er een bepaalde vaardigheid voor hebt ontwikkeld, is het routine.
Ik ben nu eenmaal een doe het zelver. Ik sleutel al geruime tijd aan wagens en doe al het onderhoud het liefst zelf. De kleppentrein van de K20 motor ziet er op het eerste gezicht exotisch uit, maar het werkingsprincipe van de verbrandingsmotor is de laatste 100 jaar niet meer veranderd. Kleppen stellen is voor elke motor hetzelfde, ongeacht wat voor logo er op het kleppendeksel staat.
Als dit zo`n specialistisch werkje is, dan mogen de Honda technici in het vervolg wel wat nauwkeuriger te werk gaan.
Weliswaar was de klepspeling nog binnen de toleranties, maar in sommige gevallen was ie op het randje, ik had er twee uitlaatkleppen bij met een uiterste tolerantie van 0.29mm, dat is toch wel een beetje erg ruim. Bij één van de kleppen kon ik met wat gepiel de locknut zelfs met mijn vingers loswurmen, ze zitten helemaal niet zo vast.
Locked