Heb sinds kort een Tein Flex schroefsetje gekocht voor onder mijn ITR. In hoogte en rebound in te stellen. Nu heb ik hem vóór op zijn laagst gezet (met standaard 16inch Prelude VTi velgen, ET45 als ik mij niet vergis), alleen loopt nu alles aan bij de kleinste hobbel in de weg. Banden liggen nu mooi iets in de wielkasten. Bandenmaat trouwens 205/50/r16.
Hoe kan ik mijn rebound instellen zonder de hoogte te veranderen? Ben nog een beetje een leek op dit gebied... ops: Ik zou de set dus graag behoorlijk stug willen hebben maar ook op zijn laagste stand.
Misschien een stomme vraag maar ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.
Hoogte regel je met de veren, rebound of bound (=demping) regel je met je dempers. Laat dat even duidelijk zijn.
Als je niet wilt dat je overal op vast loopt kan je 2 dingen doen, of moet je zelfs soms 2 dingen doen.
Ten eerste kan je de dempers instellen met de stelschroef die je erbij gekregen hebt. Dit doe je bovenop de demper. Let even goed op de richting die je op moet draaien om ze harder te zetten. Als je alleen de rebound kan instellen zal dat echter niet echt helpen tegen bobbels. Daar zorgt normaal gesproken de bound voor en die is bij jou niet instelbaar...
Als dat niet genoeg helpt zal je de pre-load hoger moeten zetten. De pre-load is dus de voorspanning van de veer. Nu heb je hem waarschijnlijk laten zakken door de onderste ring los te draaien en de demper in de onderste poot gedraaid. De pre-load kan je instellen door de ring waar de veer op staat omhoog te draaien. De veer komt nu meer onder spanning te staan en zal dus minder makkelijk inveren.
Al met al moet ik wel even kwijt dat een ITR absoluut NIET beter gaat rijden met veren in de laagste stand. En laten we maar zwijgen over de handling van de auto...
Het gevaar is er zelfs dat als je met dit soort sets te laag gaat, en dat je met grotere hobbels in de weg op je eindstops slaat, waardoor de auto onbestuurbaar wordt of onvoorspelbaar kan reageren.
Wat jij wil, maar als je het ook doet voor een betere handling van je auto stel ik voor dat je hem weer 4 cm omhoog schroeft.
Het enige wat ik nu heb gedaan is mijn auto verlaagd door de veer langer te maken (dus minder strak, waardoor de auto dus sneller inveert en ik hierdoor dus niet meer normaal kan rijden).
En de auto gaat niet helemaal naar beneden, maar wil gewoon dat de banden mooi in de wielkasten vallen. Dacht dat ik al op de laagste stand zat, vandaar. Maar nu blijkt dat de set nog lager kan door de shock nog iets korter te maken. Moet alleen nog even weten hoe ops:
mmm, dat is dus presies het tegenovergestelde van wat je moet doen.
Lees mijn stuk nog eens 3 keer met de wetenschap dat je de shock in de onderste bus kan draaien als je die ring los hebt gedraait.
je moet dus de pre-load van de veer weer terug zetten (waar je nu dus de verlaging mee gedaan hebt) en dan de shock laten zakken in de voet. Dit kan door de ring los te draaien en dan de hele shock rond te draaien. Dit kan zonder iets los te schroeven.
Heb gister de pre-load weer terug gezet. Ik krijg alleen met geen mogelijkheid de shock in de voet gedraaid.
Uiteraard heb ik de onderste ring naar boven gedraaid. Ik moet dus gaan draaien aan zegmaar "het groene gedeelte" onder deze ring? De shock dus? Kan het zijn dat deze vast zit? Zo ja, hoe krijg ik deze dan weer enigzins losgedraaid?
Nee, je moet juist het bovenste gedeelte, dus het schroefdraad gedeelte waar de veer ook op staat gaan draaien.
Net wat ik al zei:
De voet blijft dus staan en de rest draait rond.
Ik heb een soortgelijke set en hoogte verstellen doe ik als volgt:
Schroefdraad ff schoonmaken, onderste ring los en dan met de bijgeleverde sleutel verstel ik em door de sleutel op de bovenste of onderste borgring te zettten van de veer afhankelijk van als je naar boven of naar beneden stelt.