Onhebbelijkheden van de CTR 2007 (FN2)

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

culasse wrote:'nieuwe technieken'?

Was is er dan zo nieuw aan deze honda?


Nieuw voor Honda!
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Willen alle FN2 eigenaren eens kijken naar deze foto`s van mijn achterbanden? Ik verbeeld me dat er een schuurstraal op de zijkant van de wangen zit, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Op andere forums wordt er gesproken over een nogal extreme uitlijning van de achterwielophanging met een toe in van maar liefst 5mm in standaarduitvoering. Ik vermoed dat dit er de oorzaak van is dat mijn banden er wat raar uitzien. Ik heb dit nooit bij één van mijn andere wagens gezien.

Image
Image
Image
Image

Excuses voor de wat onduidelijke foto`s, maar er is aan de buitenkant een wat donkerder verkleuring te zien op het loopvlak dan wat gebruikelijk is. Zijn er misschien nog meer mensen op dit forum met dezelfde slijtsporen op de banden?
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Je moet je FN2 poetsen! :lol:

Maar buiten dat, kan ik je helaas niet helpen, mijn banden zijn net alle 3 vervangen. Ik leg ze om de 10k van voren naar achteren, maar kan niet zeggen dat ik bij mij iets vreemds zag. (anders dan te verwachten extra slijtage van de LSD)
Deus Ex Machina!
bartman
Posts: 128
Joined: Fri Feb 15, 2008 10:24 pm

Post by bartman »

mijn achterbanden liggen er nu ongeveer 35000 km op . geen slijtage aan de flanken. wel rekening houden dat wij met een andere profielhoogte rijden.

hou je de bandenspanning steeds in het oog ?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

bartman wrote:mijn achterbanden liggen er nu ongeveer 35000 km op . geen slijtage aan de flanken. wel rekening houden dat wij met een andere profielhoogte rijden.

hou je de bandenspanning steeds in het oog ?

Ander profiel hoogte?

Maar idd bandenspanning is wel erg belangrijk voor het gelijkmatig afslijten van je banden.

Zelf ben ik echt geen voorstander van het verwisselen van banden, maar ieder zn eigen ding :wink:

@ Culasse
Je kunt bij de garage makkelijk even je profiel dikte op laten meten aan de binnen en buiten kant van de band. Als dit erg afwijkt dan kan dit verschillende oorzaken hebben die zij je wel uit kunnen leggen.
- bandenspanning
- uitlijning
- etc
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

In de regel hou ik een bandspanning van 2.7 bar aan. Op forums in Engeland zijn er FN2 eigenaren die de achterwielophanging anders hebben laten uitlijnen met behulp van zogenaamde shims, die daar bij gespecialiseerde bedrijven verkrijgbaar zijn. Volgens hen is dat een merkbare verbetering. Misschien zou ik daar eens naar moeten informeren.

Auto wassen heb ik trouwens een gruwelijke hekel aan. Tweemaal per jaar even een emmertje water erover en dan vind ik het wel weer goed zo. Dat show and shine gedoe is niet aan mij besteed.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

@Jo, waarom geen voorstaander van het verwisselen van banden?(voor naar achter en andersom)
Nick
Posts: 569
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:08 am

Post by Nick »

2.7 bar? :|
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ja, in de winter wel. Gedurende de week staat de auto doorgaans in de garage, ik rij er meestal alleen mee in het weekend, en ik heb gemerkt dat door het stilstaan de spanning af en toe terugloopt.

In de zomer hou ik het op ongeveer 2.5 bar. Als het warm is en na een gumpartij meet ik soms 2.6 bar.
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

slydawg wrote:@Jo, waarom geen voorstaander van het verwisselen van banden?(voor naar achter en andersom)


ik doe het ook niet.
waarom niet omdat als je camber voor en achter verschillend is dan moet je band er iedere keer dat je hem om wisselt weer in slijten op de juiste schuinte/camber dus dat is in mijn ogen overbodige banden slijtage

en ik kan ook niet echt een reden bedenken om het wel te doen.


en 2.5 bar lucht in de banden is volgens mij ook erg veel.
toen in in november op het TT was ben ik gaan rijden met 1.9 bar
naar een ronde of 7/8 begon hij te glijden op de voor banden.
bleek dat de spanning al wat op gelopen naar 2.8 bar
waarna ik hem weer heb laten zaken naar 2.2 bar was dit weer over.

dus 2.5 bar is volgens mij ook iets aan de hoge kant
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

De reden dat je wisselt is juist om voor gelijkmatige slijtage te zorgen en om cuppen te voorkomen waar de re040 en 50 gevoelig voor zijn.
En wat camber e.d betreft gaat dit beter op bij auto's met extreme afstellingen en dat hebben de meeste van ons hier niet.

Wat die bandenspanning betreft, 2.7 is in mijn ogen ook een beetje teveel, denk dat de reden daarvoor is dat je zuiniger zou moeten rijden?
Mijne schommelt tussen de 1.9 en 2.2 bar.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

De reden dat ik met nogal hoge bandspanning rondrijdt, is omdat ik gemerkt heb dat het zogenaamde cuppen van de banden heel wat minder wordt. Ik heb de indruk dat de banden waar ik nu mee rijdt regelmatig op spanning moeten worden gecontroleerd en af en toe moeten worden geroteerd. Daarnaast is het me opgevallen dat de banden niet meer zoveel lawaai maken naarmate het profiel wat is versleten.
Oh ja, ik heb de voorwielophanging anders uitgelijnd, ietsje minder Positief caster, meer negatief camber, pietsie toe out. Stuurt zeer goed nu.Vooral met mijn zomerbanden en wielen.

Het enige wat me dwarszit is de rare zwarte rand op het loopvlak van de achterbanden, heb ik nog niet eerder meegemaakt op mijn wagens.
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

is het niet zo dat je je banden nu gewoon bol hebt staan met 2.7 bar er in.
waardoor je alleen op het midden van de band rijd daardoor krijg je ook een zwarte rand midden op je loop vlak.
en door dat je band zo bol staat heb je ook minder last van cuppen van je band.
maar of dit nu beter rijd heb ik mijn twijfels over
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Nee, dat is nou het rare, de slijtage op het loopvlak is egaal, maar op de rand zit een soort schuurstraal.

Ik maak me sterk dat dat ligt aan de hoge toe in (5mm) van de achterwielophanging. Op andere forums met name in Engeland zijn er mensen die met speciale shims de toe in voor het grootste deel eruit hebben laten halen. Misschien ligt daar de oplossing.
Mathy M
Posts: 318
Joined: Wed Oct 27, 2004 11:06 am

Post by Mathy M »

culasse wrote:Nee, dat is nou het rare, de slijtage op het loopvlak is egaal, maar op de rand zit een soort schuurstraal.


Ja, ik heb het ook en mijn banden zijn trouwens ook redelijk hard opgepompt.

Ook zeer gevoelig voor steenslag. Wat een kraterlandschap. Ik weet nu al dat ik me daar gruwelijk aan gaat ergeren, mocht ik haar van de zomer in de wax zetten.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Mathy M wrote:
culasse wrote:Nee, dat is nou het rare, de slijtage op het loopvlak is egaal, maar op de rand zit een soort schuurstraal.


Ja, ik heb het ook en mijn banden zijn trouwens ook redelijk hard opgepompt.

Ook zeer gevoelig voor steenslag. Wat een kraterlandschap. Ik weet nu al dat ik me daar gruwelijk aan gaat ergeren, mocht ik haar van de zomer in de wax zetten.

Sjow jij hebt diep in het forum zitten lezen :wink:

Maarre, ja de EP3 heeft dat ook best snel, heeft te maken met de vorm van de motorkap.
Meer dan netjes afstand houden scheelt heel veel...
Zoals ook niet achter vrachtwagens rijden...
Extra opletten voor steentjes op de weg bij wegwerkzaamheden => meer afstand houden...

Ik houd zelf altijd overdreven veel afstand...
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Zo, weer wat nieuws met mijn FN2. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de stuurbkrachtiging uitviel. Meestal na een aantal dagen als ik mijn auto de garage uitrijdt, is er soms zomaar geen bekrachtiging meer. Als ik de motor uitdoe en daarna het contact aanzet en dan de motor weer start, doet ie het wel weer. Als de motor op bedrijfstemperatuur is, is er niets aan de hand. Alleen bij de koude start komt dit voor. Ik ben er nog niet mee bij de dealer geweest.
Iemand soortgelijke ervaringen gehad? Misschien gemakkelijk op te lossen?
bartman
Posts: 128
Joined: Fri Feb 15, 2008 10:24 pm

Post by bartman »

heb dit ook al keer of twee gehad.. komt dan ook een waarschuwingslampje op mijn dasch... op civicinfo is er meer over te vinden... heb dit al enkele maanden niet meer gehad.
FGizmoS
Posts: 56
Joined: Sat Jan 17, 2009 12:55 am

Post by FGizmoS »

Kan die zwarte rand op je banden niet zijn van eens behoorlijk vlug door een bocht te gaan?
bennyvc
Posts: 54
Joined: Tue Mar 25, 2008 3:44 pm

Post by bennyvc »

culasse wrote:Zo, weer wat nieuws met mijn FN2. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de stuurbkrachtiging uitviel. Meestal na een aantal dagen als ik mijn auto de garage uitrijdt, is er soms zomaar geen bekrachtiging meer. Als ik de motor uitdoe en daarna het contact aanzet en dan de motor weer start, doet ie het wel weer. Als de motor op bedrijfstemperatuur is, is er niets aan de hand. Alleen bij de koude start komt dit voor. Ik ben er nog niet mee bij de dealer geweest.
Iemand soortgelijke ervaringen gehad? Misschien gemakkelijk op te lossen?


Kheb het ook regelmatig eens voor! Het is mij opgevallen dat het bij mij pas begonnen is nadat (de dag erna zelfs) de synchroringen in de versnellingsbak vervangen werden.
Binnekort moet hij binnen voor een onderhoud dus dan zullen ze er eens naar kijken.
Locked