Verwijderen middendemper ATR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Pedroby
Posts: 27
Joined: Tue Dec 30, 2008 11:36 am

Verwijderen middendemper ATR

Post by Pedroby »

Ik vraag me af hoe het geluid van de auto zal zijn waneer ik de middendemper van de ATR verwijder. Het ziet eruit alsof ik deze er zo tussenuit kan zagen en er een vervangend stuk pijp tussen kan lassen. Heeft iemand dit wel eens gedaan?
Ik vraag me af hoe het geluid IN de auto dan is. Het is ook weer neit de bedoeling dat ik dan met erge resonatie rond wil rijden.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Kan je vertellen dat het bij een CTR zwaar irritant resonerend klinkt, niet prettig voor een daily drive imo.
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

Die middendemper zit er inderdaad niet voor niets.
Pedroby
Posts: 27
Joined: Tue Dec 30, 2008 11:36 am

Post by Pedroby »

Een cat zit er ook niet voor niets op, maar dat wil nog niet zeggen dat je er voordeel van hebt.
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

Laat ik het dan zo zeggen. Alleen bij auto's waarbij de bestuurder(s) al een helm dragen en geluid verder geen issue is, heeft men maar 1 demper.

Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om (binnen de wettelijke normen) zelf te experimenteren.
Pedroby
Posts: 27
Joined: Tue Dec 30, 2008 11:36 am

Post by Pedroby »

Als ik de middendemper weghaal heb ik nog steeds 2 dempers. Ik heb onder mijn Accord coupe ook vanaf de kat een RVS catback met maar 1 demper. Met silencer erin hoor je em amper. Zonder is het neit normaal meer. Daar wil ik alleen mee zeggen dat die middendemper ook niet het verschil maakt dus.
Maar heb je zelf ervaring met een ATR zonder middendemper, of is het gissen??
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

Zelfs het verschil met en zonder kat is te horen. Daar laat ik het verder bij, want het is alleen een advies om de middendemper te laten zitten.
Pedroby
Posts: 27
Joined: Tue Dec 30, 2008 11:36 am

Post by Pedroby »

Klopt! het verschil met en zonder kat is goed te horen! Maar mijn vraag was daarom ook of je je advies baseert op ervaringen, of van horen zeggen? Tis ook voor elke auto weer anders...vandaar dat ik erg benieuwd ben naar hoe dat bij de ATR is.
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

proberen
bar honda
Posts: 93
Joined: Sat May 06, 2006 6:15 pm

Post by bar honda »

Ik heb ook een ATR en mijn middendemper heb ik weg gehaald en een rechte pijp erop gelast. Het geluid is wel dieper maar ik heb wel 2 supersprint eindempers.
Resoneren doet ie bij mij niet, en het geluid valt reuze mee.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

bar honda wrote:Ik heb ook een ATR en mijn middendemper heb ik weg gehaald en een rechte pijp erop gelast. Het geluid is wel dieper maar ik heb wel 2 supersprint eindempers.
Resoneren doet ie bij mij niet, en het geluid valt reuze mee.


Geluid bijna te verwaarlozen. Alleen bij bepaalde toeren (3000-4700) heel eventjes
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Ik heb ooit proef gereden in een ATR zonder midden demper en twee Supersprint dempers.

Zonder midden demper krijg je een zeer irritant geluid. rond 4000 rpm (waar je het meeste rijd).

Dit is best een hele lastige. In de UK hebben zich hier er al meerdere uitlaat tuners op stuk gebeten.

Het heeft met de frequentie van de uitlaatgolven te maken. Zonder reflexidemper "remt de airflow" wanneer het zelf wil in plaats van in de op de juiste plaats geplaatste OEM reflexidemper.

Ik heb een ATR gezien die naar drie absorbsidempers gegaan was, maar uiteindelijk twee extra dempertjes er bij heeft laten plaatsen om van het hinderlijke geluid rond 4000 rpm af te komen.

Hoop dat dit helpt
bar honda
Posts: 93
Joined: Sat May 06, 2006 6:15 pm

Post by bar honda »

Juist bij mij rond de 4000 rpm is ie het stilst op de snel weg.
Locked