beste luchtfilter voor ITR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
S.J.

Post by S.J. »

jochem dc2 wrote:
"S.J.":1f0tulrz wrote:Fujita maakt ook filters voor de Civic Hybrid dan krijg je echt een ziek geluid :D

Neem aan dat dit positief is!? :shock:

Komt wel een heeeeeel erg mooi geluid vanaf. Maar dat geld eigenlijk voor alle (AEM/Injen o.a.) merken.

Greetz,[/quote:1f0tulrz]
Ziek is gelijk aan tof/coel/vet/gaaf/leip.

Back on topic!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik ga binnenkort de Blox velocity stack proberen, schijnt ook een goede te zijn

Wat denk je dat er in die Mugen box zit?? Juist, een hele mooie velocity stack ingebouwd in een perfecte box.
Daarom werkt die Mugen box zo goed.
Hatchman

Post by Hatchman »

[quote="hondafreak"]de titel zegt het al ben wat aan het twijfelen wat ik best zou steken dus iedereen die er ervaringen mee heeft laat het maar horen...

de vorige eigenaar heeft de luchtfilterbehuizing eruit gegooid en op de plaats van dat luchtfilteruis zit een k&n filter die normaal bestemd is om in het huis te zitten (maar ziet er uit als gewone kelk

nu weet ik zelf wel dat dit zowat het slechtste is wat ge kunt doen de luchtfilter OPEN naast uwe motor :roll:

maar wa is dan het beste, originele airbox AL DAN NIET MET de originele box die achter de bumper zit

of een cai van AEM of INJEN of...

alvast bedankt ]
Het is moeilijk te zeggen wat nou het beste inlaatsysteem is. De Mugen airbox doet het goed zonder twijfel, maar heb simpele cai's ook wel eens meer vermogen zien maken op een b18c. Het ligt maar net aan je setup en waar de motor van houdt; lange/korte/dikke/dunne inlaatbuis. Een velocity stack en koudelucht toevoer geeft je altijd vermogenswinst, de buislengte/dikte zou je dan eigenlijk op de dyno moeten testen wat het best werkt. Kan echt veel verschil zitten in een goed werkende intake of een falende heb ik al gemerkt. Dus om nu te zeggen wat de beste keus is, is voor elke setup weer anders.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

k op de dyno moeten testen wat het best werkt.

Dat hebben we dus al lang gedaan!
Een Cai doet itt een stock systeem (zonder resonatie box) alleen in de laatste 100rpm wat winst geven. Alles daaronder lopen de lijnen presies gelijk of geeft de CAI zelfs iets minder. De stock ITR inlaatlijn is echt heel goed!
Met andere woorden: Als je de resonantie box weghaalt van je stock systeem heb je op 1pk na het zelfde vermogen als een CAI (AEM v1)

De Mugenbox heeft tot nu toe nog de beste resultaten geboekt met zo'n 4 a 5 pk over de hele lijn.

Dyno's zijn zo links en rechts wel te vinden.
frederik

Post by frederik »

Gaskleppie wrote:

Een Cai doet itt een stock systeem (zonder resonatie box) alleen in de laatste 100rpm wat winst geven. Alles daaronder lopen de lijnen presies gelijk of geeft de CAI zelfs iets minder. De stock ITR inlaatlijn is echt heel goed!
Met andere woorden: Als je de resonantie box weghaalt van je stock systeem heb je op 1pk na het zelfde vermogen als een CAI (AEM v1)

De Mugenbox heeft tot nu toe nog de beste resultaten geboekt met zo'n 4 a 5 pk over de hele lijn.

@ gaskleppie:

weet jij mss of de mugen airbox het op de ep3 ook zo goed doet ?
-=[BLACKA]=-

Post by -=[BLACKA]=- »

frederik wrote:
Gaskleppie wrote:

@ gaskleppie:

vtecmoon had er 1 misschien kan hij je toelichten over de performance 8)
en Sander(niet vteccie Sander) heeft er zelfs 1 Image
hondafreak

Post by hondafreak »

Gaskleppie wrote:

ok bedankt hiermee zijn we weer wat wijzer geworden :-) dan ga ik toch eens zoeken voor een origineel luchtfilterhuis want de vorige eigenaar heeft die weg gedaan en een open filter op die plek gestoken, maar ik denk dat ik op die manier wel wat pk verlies heb nu die open filter naast de motor zit :roll:

dus ga ik op zoek naar origineel luchtfilterhuis :wink: want als ik lees wat het MAAR opleverd een cai en dan zit je met het risico van meer vuil of nat binnen te nemen :-? en de mugen past qua kost niet direct in m'n plannen want moet eerst nieuwe voorbumper enz zien te vinden.

grtn
Gijs

Post by Gijs »

frederik wrote:
Gaskleppie wrote:

@ gaskleppie:

Gruppe M zou de beste zijn.. (volgens het engels forum)
roblom

Post by roblom »

Gaskleppie wrote:
Ik ga binnenkort de Blox velocity stack proberen, schijnt ook een goede te zijn

Wat denk je dat er in die Mugen box zit?? Juist, een hele mooie velocity stack ingebouwd in een perfecte box.
Daarom werkt die Mugen box zo goed.

Weet niet tot wanneer men het nog een 'velocity stack'noemt, maar zoiets zit ook op de OEM aanzuigbuis, alleen is die wat ovaal van vorm.

Voor de geïnteresseerden hier nog een dyno uitdraai van de Mugen Airbox voor (dikke lijn) en na (dunne lijn). De waarden in de tabel zijn dus ook de waarden van de run zonder Airbox.
Hatchman

Post by Hatchman »

dus ga ik op zoek naar origineel luchtfilterhuis want als ik lees wat het MAAR opleverd een cai en dan zit je met het risico van meer vuil of nat binnen te nemen en de mugen past qua kost niet direct in m'n plannen

De Comptech Ice box (voor $160) is dan een goed alternatief als je de Mugen te duur vindt

Image
Comptech - red
Mugen - blue

Image
Comptech green/black
AEM CAI V1 - red

Ervan uitgaande dat de Comptech box een kloon is van de Mugen airbox, doet een CAI het nog niet zo slecht. Op mijn B16 doet een short ram met velocity stack en airbox het ook weer veel beter dan een CAI. Wil mijn custom hybrid intake nog wel eens testen tegen een dure Mugen :wink:

volledige link: http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2340916&highlight=dyno+mugen+box
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Waren deze uitdraaien van een B18C? Denk het niet....
Dus niet helemaal een passend voorbeeld.

Op een EP3 is een CAI gek genoeg weer de beste oplossing. Die doet het over de hele linie weer een stuk beter dan welke box dan ook!
Gangaran

Post by Gangaran »

De Gruppe M, past helaas niet op onze linksgestuurde auto's.(EP3)
Hatchman

Post by Hatchman »

jawel, staat in de link.

Comptech vs Cai is op een stock B18c5 '00 USDM ITR

En de Mugen vs Comptech op een bone stock Type-R, 1997 met:
HyTech header
HyTech exhaust
HyTech test pipe
HyTech high flow Renault cat
Mugen headgasket
Hondata intake manifold gasket, street setup
Hondata S200
toda cam gears +5, +5
Prelude '97+ 290cc/min injectors
Mugen thermoswitch
Mugen Intake
Hatchman

Post by Hatchman »

Maar in jullie test doet de Mugen airbox het dus blijkbaar heel goed op een stock B18c6. Met meer aanpassingen aan je motor kan die winst ook weer zo verdwenen zijn. Is het dan nog steeds de beste intake?
Daarom zei ik, elke motor presteert anders afhankelijk van je aanpassingen. Wil je de beste intake voor je setup moet je toch echt gaan testen. Ik geloof in een short ram intake voor goede throttle respons waarvan de inlaatbuislengte/dikte bepaald zijn op de dyno voor een optimale powerband. Met daarop een grote velocity stack, airbox, koude lucht toevoer of ram air en gebruik te maken van warmte isolerend materiaal ivm heatsoak. De combinatie SRI + v stack is al heel succesvol gebleken in de US met betere resultaten dan de Mugen airbox

Als je een samco intake arm + velocity stack op je itr zet en je zorgt ervoor dat je het filter af kan scheiden van de warme lucht die ontstaat onder de kap, weet ik zeker dat dit meer vermogen gaat maken dan de Mugen airbox voor minder dan de helft van het geld.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

De testen die wij gedaan hebben waren met standaard motoren..

Als je een Mugen box open maakt is het in principe een short ram, met velicity stack, en dan afgeschermt door een mooie box.
In prinipe het zelfde dus als jou combo...
roblom

Post by roblom »

Hatchman wrote:Als je een samco intake arm + velocity stack op je itr zet en je zorgt ervoor dat je het filter af kan scheiden van de warme lucht die ontstaat onder de kap, weet ik zeker dat dit meer vermogen gaat maken dan de Mugen airbox voor minder dan de helft van het geld.

Ik zeg geen woorden maar daden :D
De uitdraai die ik hierboven gaf is op dezelfde auto, dezelfde bank met een uur tussen de beide runs. Meten is weten. Dus als jij nou hetzelfde doet met de door jou genoemde intake dan hoeven we niet meer te gissen.
Sinister

Post by Sinister »

Ja en hoe ga je die dan afscheiden van de warme lucht? Good luck das geen simpele manier voor.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Hatch man heeft toevallig een waanzinnig mooi heat shield gemaakt wat echt goed werkt.
Simpel was het niet, maar netjes is het zeker geworden!
Hatchman

Post by Hatchman »

Ja en hoe ga je die dan afscheiden van de warme lucht? Good luck das geen simpele manier voor.

Hier een voorbeeld van hoe mijn heatshield/box er tot nu toe uitziet:
Image
Image
Image

Bestaande uit: 3" short ram intake op maat voor mijn setup met BPi flow stack (van 6" naar 3") en passend K&N filter, met een gladde 80mm slang naar de airduct in de bumper (kelk vorm) voor ram air in de box.

Eerste indruk/gevoel met dit systeem tot nu toe in vergelijking met een cold air intake + flow stack is een super throttle respons en meer vermogen/koppel over hele toerengebied.

roblom wrote:
Hatchman wrote:Als je een samco intake arm + velocity stack op je itr zet en je zorgt ervoor dat je het filter af kan scheiden van de warme lucht die ontstaat onder de kap, weet ik zeker dat dit meer vermogen gaat maken dan de Mugen airbox voor minder dan de helft van het geld.

Ik zeg geen woorden maar daden :D
De uitdraai die ik hierboven gaf is op dezelfde auto, dezelfde bank met een uur tussen de beide runs. Meten is weten. Dus als jij nou hetzelfde doet met de door jou genoemde intake dan hoeven we niet meer te gissen.

Ik ga mijn intake ook nog wel testen op de dyno alleen wil ik eerst de puntjes op de i hebben staan. Ik wil hem eerst nog helemaal luchtdicht maken en de intakebuis van heatwrap voorzien. De samco intake arm gaat helaas niet passen door het performer X inlaatspruitstuk.

Als je een Mugen box open maakt is het in principe een short ram, met velicity stack, en dan afgeschermt door een mooie box.
In prinipe het zelfde dus als jou combo...

Dat klopt ook, het concept is ook vrijwel identiek aan de Mugen airbox, alleen is mijn "box" groter (meer volume) en gebruik ik een grotere velocity stack/luchtfilter en is mijn inlaatbuislengte nu op maat voor de setup (geen voelbare dip meer in vtec).
Ook wordt er nog koude lucht in mijn box geblazen door de rijwind via een airduct zodat er altijd voldoende koude lucht aanwezig is. Of dat laatste een verschil gaat maken zal wel blijken als ik de intake helemaal af heb naar mijn zin.

Het grote voordeel van de Mugen is dat die van fiberglass is en kunststof slechter warmte geleid. Daarom zal de Mugen onder rijomstandigheden altijd goed vermogen blijven maken in vergelijking met een alu box/buis combo. Dat is nog een puntje waaraan ik verbeteringen wil doorvoeren en dan wil ik hem best eens testen tegen een Mugen box.

Op het circuit wil ik straks een headlight intake gaan gebruiken, die als vervanging van de koplamp dient, zodat er direct koude lucht op het luchtfilter komt en pasklaar is voor op de airbox. Alvast een voorproefje:
Image
Image

Nogmaals ik kraak de Mugen airbox absoluut niet af, ik vind het juist een hele goede intake, alleen is er naar mijn idee nog altijd ruimte voor verbetering.
jochem dc2

Post by jochem dc2 »

Ik moet wel heeeeel eerlijk bekennen, dat dit er heel goed UITZIET! Bedoel het belooft zeker iets goeds te zijn,... Ben dan ook reuze benieuwd naar de dyno resultaten!

Greetz,
Locked