Motor verbuikt meer bij koud weer, maar waarom?
Das onjuist want de stroom wordt sowieso gemaakt of je nu dimlicht opzet of niet, dus als je alles opzet gaat hij niet ineens meer stroom moeten maken, je generator produceert stroom adhv hoe snel je rijdt en hoe lang. En het is dus niet omdat hij meer benzine inspuit dat hij meer stroom maakt. Wat wel eerder een verklaring kan zijn is dat hij meer pk heeft ja en iedereen die gebruikt, want wie gaat er nu trager rijden als hij meer pk heeft :razz:
Sinister wrote:Das onjuist want de stroom wordt sowieso gemaakt of je nu dimlicht opzet of niet, dus als je alles opzet gaat hij niet ineens meer stroom moeten maken, je generator produceert stroom adhv hoe snel je rijdt en hoe lang. En het is dus niet omdat hij meer benzine inspuit dat hij meer stroom maakt. Wat wel eerder een verklaring kan zijn is dat hij meer pk heeft ja en iedereen die gebruikt, want wie gaat er nu trager rijden als hij meer pk heeft :razz:
is wel juist 8) hoe meer verbruikers hoe meer de alternator moet leveren ,dus vraagt ook meer energie van de motor om stroom op te wekken :wink:
Sinister wrote:Das onjuist want de stroom wordt sowieso gemaakt of je nu dimlicht opzet of niet, dus als je alles opzet gaat hij niet ineens meer stroom moeten maken, je generator produceert stroom adhv hoe snel je rijdt en hoe lang. En het is dus niet omdat hij meer benzine inspuit dat hij meer stroom maakt. Wat wel eerder een verklaring kan zijn is dat hij meer pk heeft ja en iedereen die gebruikt, want wie gaat er nu trager rijden als hij meer pk heeft :razz:[/quote]
Rode deel ben ik niet met je eens.White-ITR wrote:
is wel juist 8) hoe meer verbruikers hoe meer de alternator moet leveren ,dus vraagt ook meer energie van de motor om stroom op te wekken :wink:
Maar hier mee wel!
de andere suggestie kleur blauw vind ik wel wat hebben! :lol:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
- Gaskleppie
Das onjuist want de stroom wordt sowieso gemaakt of je nu dimlicht opzet of niet, dus als je alles opzet gaat hij niet ineens meer stroom moeten maken, je generator produceert stroom adhv hoe snel je rijdt en hoe lang.
Onzin verhaal!
Heb je wel eens bij je motor staan luisteren als de fan van je radiator aanspringt? Dan slaat je motor bijna even over van de extra belasting die de dynamo ineens vraagt. Zo ook bij je lampen, aanjager, achteruitverwarming etc.
Heb je wel eens een acculader gezien met zo'n laadstroom metertje erop die op een lege accu gezet wordt? Dan slaat dat metertje helemaal naar max. Als de accu bijna vol is, is dat metertje ondertussen ook bijna naar 0 terug gelopen. Dit is gewoon een natuurlijk proces. Een volle accu trekt dus nouwelijks stroom van je dynamo. Een accu die leeggetrokken wordt door tig afnemers gaat heel veel stroom trekken aan de dynamo en dus ook veel vermogen wegtrekken van de motor wat brandstof kost!
Gaskleppie wrote:Das onjuist want de stroom wordt sowieso gemaakt of je nu dimlicht opzet of niet, dus als je alles opzet gaat hij niet ineens meer stroom moeten maken, je generator produceert stroom adhv hoe snel je rijdt en hoe lang.
Onzin verhaal!
Heb je wel eens bij je motor staan luisteren als de fan van je radiator aanspringt? Dan slaat je motor bijna even over van de extra belasting die de dynamo ineens vraagt. Zo ook bij je lampen, aanjager, achteruitverwarming etc.
Heb je wel eens een acculader gezien met zo'n laadstroom metertje erop die op een lege accu gezet wordt? Dan slaat dat metertje helemaal naar max. Als de accu bijna vol is, is dat metertje ondertussen ook bijna naar 0 terug gelopen. Dit is gewoon een natuurlijk proces. Een volle accu trekt dus nouwelijks stroom van je dynamo. Een accu die leeggetrokken wordt door tig afnemers gaat heel veel stroom trekken aan de dynamo en dus ook veel vermogen wegtrekken van de motor wat brandstof kost!
Je kachelventilator vraagt zo weinig stroom, dat kun je op je brandstof verbruik eigenlijk niet meten.
Je airco daarintegen gebruikt zeer veel, je achterruitverwarming en buitenspiegel verwarming ook, dat zijn grote energie verbruikers.
En of jij je kachel nou op half warm, of heel warm zet, dat maakt niets uit. Want:
Dit klopt helemaal! Er is een extra aftakking van je radiator waar lucht langs geblazen wordt door je kachelventilator waardoor de lucht opwarmt en je cabine in stroomt.slydawg wrote:Je motor drijft de airco pomp aan.
Bij de kachel wordt er helemaal niets door de motor aangedreven, gewoon je koelvloeistof die stroomt door een klein radiatortje in de cabine zelf.
Je (kachel)fan wordt wel door de accu aangedreven, maar dat vraagt zo weinig vermogen dat dat niet het verschil kan maken.
De reden waarom je meer verbruikt... Dezelfde post als pagina terug:
Je hebt iets minder vermogen als het koud is omdat alle passingen nog niet optimaal zijn. Je motor bestaat uit verschillende materialen en die zetten ongelijk uit. Plus, hoe dichter bij de verbranding, hoe eerder warm, dus ongelijkmatige opwarming. Je motor is geconstrueerd om op bedrijfstemperatuur precies te passen. Dus je hebt een klein beetje pks minder als hij koud is. Hier merk je niets van, je moet toch warm rijden dus dat maakt niet uit. (ik ga het niet meten want ik ga niet gassen met me auto als die koud is) Maar dit gebeuren verbruikt geen extra benzine.
Of je je kachel aan of uit (warm of koud) hebt maakt echt niets uit!
Het scheelt wel of je je airco aan hebt, dat maakt zeker verschil. Je airco gaat tenkoste van een paar pks én je benzine verbruik zal iets toenemen. Toename van benzine verbruik merk je hier wel bij.
Het lijkt me stug dat omdat de luchtdichtheid hoger is, je meer benzine verbruikt. In de winter, als het vriest, dan heb je juist minder vocht in de lucht zitten, dus zou je juist minder verbruiken. Dit betekend dat als het regent je eigenlijk meer weerstand zou hebben en dit ook zou moeten schelen...
Het zal best verschil maken maar ik kan me echt niet voorstellen dat je dit merkt.
Er is meer benzine verbruik, dat klopt. Hij loopt verrijkt omdat je benzine condenseert aan de wanden van je inlaatspruitstuk. Door meer benzine toe te voegen, kan je dus toch een goede verbranding hebben. Het princiepe van het verrijkt lopen is een electronische choke.
Je hebt iets minder vermogen als het koud is omdat alle passingen nog niet optimaal zijn. Je motor bestaat uit verschillende materialen en die zetten ongelijk uit. Plus, hoe dichter bij de verbranding, hoe eerder warm, dus ongelijkmatige opwarming. Je motor is geconstrueerd om op bedrijfstemperatuur precies te passen. Dus je hebt een klein beetje pks minder als hij koud is. Hier merk je niets van, je moet toch warm rijden dus dat maakt niet uit. (ik ga het niet meten want ik ga niet gassen met me auto als die koud is) Maar dit gebeuren verbruikt geen extra benzine.
Of je je kachel aan of uit (warm of koud) hebt maakt echt niets uit!
Het scheelt wel of je je airco aan hebt, dat maakt zeker verschil. Je airco gaat tenkoste van een paar pks én je benzine verbruik zal iets toenemen. Toename van benzine verbruik merk je hier wel bij.
Het lijkt me stug dat omdat de luchtdichtheid hoger is, je meer benzine verbruikt. In de winter, als het vriest, dan heb je juist minder vocht in de lucht zitten, dus zou je juist minder verbruiken. Dit betekend dat als het regent je eigenlijk meer weerstand zou hebben en dit ook zou moeten schelen...
Het zal best verschil maken maar ik kan me echt niet voorstellen dat je dit merkt.
Er is meer benzine verbruik, dat klopt. Hij loopt verrijkt omdat je benzine condenseert aan de wanden van je inlaatspruitstuk. Door meer benzine toe te voegen, kan je dus toch een goede verbranding hebben. Het princiepe van het verrijkt lopen is een electronische choke.
unicorn wrote:Dit verklaart naar mijn idee nog steeds niet waarom het verbuik bij een opgewarmde motor op de snelweg, cruisecontrol aan, meer verbruikt in de winter dan in de zomer.
@Jo&
Dit betekend dat als het regent je eigenlijk meer weerstand zou hebben en dit ook zou moeten schelen...
Bij regen verbruikt mijn auto inderdaad ook meer, maar ik dacht dat dit komt omdat door de regen het wegdek meer weerstand heeft.
Misschien kun je het volgende uitproberen: Reset je boordcomputer, start, half uurtje rijden, noteer verbruik.
Blijf rijden snelweg (half uurtje), gewoon cruisecontrol 120 ofzo en reset dan je boordcomputer voor dat je stilstaat en de motor uitzet, noteer dat verbruik.
Doe dit een keer met alles uit, een keer met je airco en achterruitverwarming aan, en een keer met alleen je kachelverwarming (zonderairco). Wel elke keer met een compleet koude motor, dus misschien een keer 3 dagen achter elkaar...
En doe dit ook een keer in de zomer.
Ik ben benieuwd naar je resultaten.
- Gaskleppie
Je kachelventilator vraagt zo weinig stroom, dat kun je op je brandstof verbruik eigenlijk niet meten.
Je airco daarintegen gebruikt zeer veel, je achterruitverwarming en buitenspiegel verwarming ook, dat zijn grote energie verbruikers.
Ik had het over de radiator ventilator als voorbeeld, dat een ventilator ook stroom vraagt. En een binnen ventilator trekt ook stroom, zeker als je hem om je ruiten eerder schoon te krijgen extra hoog zet. Dus dat ding zomaar even verwaarlozen is onzin!
En zolang je hem op standje 1 zet draaid dat ding en moet je hem meenemen in je totale berekening.
Gaskleppie wrote:Je kachelventilator vraagt zo weinig stroom, dat kun je op je brandstof verbruik eigenlijk niet meten.
Ik had het over de radiator ventilator als voorbeeld, dat een ventilator ook stroom vraagt. En een binnen ventilator trekt ook stroom, zeker als je hem om je ruiten eerder schoon te krijgen extra hoog zet. Dus dat ding zomaar even verwaarlozen is onzin!
En zolang je hem op standje 1 zet draaid dat ding en moet je hem meenemen in je totale berekening.
Ok, idd daar zit een verschil. Maar de cabine ventilator verbuikt zo weinig, dat dat alleen nooit zo een verschil op kan leveren...
Daarom ook de vraag of hij met alles uit, een keer met ventilator aan wilt testen en een keer met airco aan...
Gaskleppie wrote:Das onjuist want de stroom wordt sowieso gemaakt of je nu dimlicht opzet of niet, dus als je alles opzet gaat hij niet ineens meer stroom moeten maken, je generator produceert stroom adhv hoe snel je rijdt en hoe lang.
Onzin verhaal!
Dus als ik uw bewering zo lees dan zegt gij dat uwe generator meer stroom maakt als uwe ventilator aanspringt? Waar moet em die dan wel halen als uwe motor op hetzelfde toerental blijft draaien en dus eigenlijk constant hetzelfde stroom levert? Nu ga je zeggen ja de motor zakt in toeren dan, ja akkoord maar waarom draait hij dan niet altijd lager in toeren en enkel in het begin? Omdat dat een startstroom is en daarna helpt de batterij ook mee om dat ding te laten blijven draaien.
Het is gewoon absurd als jij denkt dat je motor meer energie opwekt in de alternator door wat meer benzine in te spuiten, dit zou enkel kloppen als hij dan meer toeren maakt.
Als ik zo doordenk beweer jij dus dat hij meer gaat inspuiten om hetzelfde toerental te behouden?
Een dynamo gaat zwaarder draaien als er meer stroom van gevraagd word.
Is hetzelfde dat een elektromotor meer stroom nodig heeft als hij belast word.
Dat zwaardere draaien moet de brandstofmotor opbrengen en dus kost het meer brandstof. Al denk ik echt niet dat je kan meten aan de pomp of je blower aan stond of niet.
Is hetzelfde dat een elektromotor meer stroom nodig heeft als hij belast word.
Dat zwaardere draaien moet de brandstofmotor opbrengen en dus kost het meer brandstof. Al denk ik echt niet dat je kan meten aan de pomp of je blower aan stond of niet.
Als dat waar is wat jij zegt dan kan je dus nooit je batterij platspelen dmv je stereo installatie op te zetten als je motor bolt.
Ik zou je eens aanraden om dit maar eens te testen dan, ge zult goed lachen als je na 2u platte batterij hebt.
Maw die gaat niet altijd meer produceren omdat er meer gevraagd wordt. Het tekort haalt hij uit de batterij omdat zware installaties meer vragen dan dat de alternator dus levert.
Ik zou je eens aanraden om dit maar eens te testen dan, ge zult goed lachen als je na 2u platte batterij hebt.
Maw die gaat niet altijd meer produceren omdat er meer gevraagd wordt. Het tekort haalt hij uit de batterij omdat zware installaties meer vragen dan dat de alternator dus levert.
- Gaskleppie
Het is gewoon absurd als jij denkt dat je motor meer energie opwekt in de alternator door wat meer benzine in te spuiten, dit zou enkel kloppen als hij dan meer toeren maakt.
Als ik zo doordenk beweer jij dus dat hij meer gaat inspuiten om hetzelfde toerental te behouden?
Als je nou eerst eens even nadenkt voor je wat neer kwakt hoef je je niet keer op keer belachelijk te maken.....
Ja! Natuurlijk gaat de motor meer inspuiten als hij ziet dat hij zn stationair toerental niet haalt!
Als je nou niet weet hoe het zit, ga dan niet tegen de stellingen van andere in!
Hebben we wederom weer zo'n mooi klok, klepel verhaal.....
Ja dan moet jij ook maar eens testen wat een stereo van effect dan heeft he Gaskleppie want als we jou moeten geloven zou hij zodanig meer inspuiten zodat er nooit een tekort is aan stroom voor je installatie nietwaar :wink: Laat me ni lachen ik vrees dat jij deze keer de klok hoort maar de klepel niet weet hangen :wink:
Hij gaat sowieso het tekort dat niet volledig kan opgevangen worden door de dynamo uit de batterij halen. Want het toerental blijft niet stijgen als je luider muziek speelt want anders zou de batterij nooit plat gaan.
Hij gaat sowieso het tekort dat niet volledig kan opgevangen worden door de dynamo uit de batterij halen. Want het toerental blijft niet stijgen als je luider muziek speelt want anders zou de batterij nooit plat gaan.
- Gaskleppie
en nog een grote bek opzetten ook....
Maar ik zal je vraag proberen te antwoorden.
Als je idd een stereo van bv 1000watt vol open gooit zal de motor die 1000watt moeten gaan leveren. Al zou je in de software kunnen kijken, of je hangt een scoop aan je injector bedrading zal je zien dat de dutycycle van de injector omhoog gaat. Gratis energie bestaat nog steeds niet en zal nog steeds ergens opgewekt moeten worden.
Bij stationair draaid een dynamo echter te langzaam om zn volledige vermogen op te kunnen wekken en kan het idd gebeuren dat langzaam maar zeker de accu leeg begint te worden.
Een accu is niks meer dan een buffer waar tijdelijk energie uit getrokken wordt. Die buffer zal als het mogenlijk is (motor draaid en met voldoende toeren) weer opgeladen worden door de dynamo.
nogmaals, energie komt niet vanzelf. Die zal je moeten opwekken. en de enige bron is de dynamo die op zijn beurt zijn vermogen weer bij de motor haalt. En waar draaid die op? Juist, op benzine.....
Maar ik zal je vraag proberen te antwoorden.
Als je idd een stereo van bv 1000watt vol open gooit zal de motor die 1000watt moeten gaan leveren. Al zou je in de software kunnen kijken, of je hangt een scoop aan je injector bedrading zal je zien dat de dutycycle van de injector omhoog gaat. Gratis energie bestaat nog steeds niet en zal nog steeds ergens opgewekt moeten worden.
Bij stationair draaid een dynamo echter te langzaam om zn volledige vermogen op te kunnen wekken en kan het idd gebeuren dat langzaam maar zeker de accu leeg begint te worden.
Een accu is niks meer dan een buffer waar tijdelijk energie uit getrokken wordt. Die buffer zal als het mogenlijk is (motor draaid en met voldoende toeren) weer opgeladen worden door de dynamo.
nogmaals, energie komt niet vanzelf. Die zal je moeten opwekken. en de enige bron is de dynamo die op zijn beurt zijn vermogen weer bij de motor haalt. En waar draaid die op? Juist, op benzine.....
- Gaskleppie
Laatst aangepast door Sinister op Zo jan 11, 2009 15:20, in totaal 1 keer bewerkt
Als jij later je post aanpast kan je zeggen wat je wil he'
Ik ben al 16 jaar electrotechnisch storings monteur dus ga mij nou niet vertellen hoe stroom werkt.
Als je nou eerst eens even nadenkt de volgende keer voor je wat neerzet hoeven we niet wederom over de grond te lachen van je belachelijke opmerkingen die je vervolgens probeert te verdoezelen door je posts aan te passen.
LOL!
Sinister wrote:Als dat waar is wat jij zegt dan kan je dus nooit je batterij platspelen dmv je stereo installatie op te zetten als je motor bolt.
Nee want een dynamo heeft een maximale afgifte. Dus meer als dat maximum komt er niet uit. Verbruik je wel meer dan haalt hij dat uit de accu die bij langere tijd een dergelijke belasting te verdragen krijg dus leeg raakt. Maar met de standaard uitrusting van een auto is dat onmogelijk. Alleen als je er zware audio installaties ed in zet kan dit, en denk niet dat er hier veel zijn die dat in hun R hebben zitten.
- Gaskleppie
Je moet eens stoppen met zelf conclusies trekken als iemand een uitleg geeft.
Dit even als voorbeeld:
Hier trek jij als conclusie dat ik zeg dat de stroomvoorziening van de dynamo oneindig is omdat de motor zoveel gas bij geeft dat alle belasting door de dynamo geleverd kan worden. Dat heb ik dus nergens gesteld en dat is ook niet zo. Sinds wanneer is een energie bron oneindig? Was dat zowiezo nuttige informatie over dit topic? Nee, helemaal niet en daarom heb ik het ook helemaal niet aangehaald.
Je probeert op zn hoogst de aandacht te verleggen van het feit dat je daarvoor complete onzin hebt neergekwakt.
Hou nou maar op. Je maakt je zelf alleen maar belachelijk.
Dit even als voorbeeld:
Ja dan moet jij ook maar eens testen wat een stereo van effect dan heeft he Gaskleppie want als we jou moeten geloven zou hij zodanig meer inspuiten zodat er nooit een tekort is aan stroom voor je installatie nietwaar
Hier trek jij als conclusie dat ik zeg dat de stroomvoorziening van de dynamo oneindig is omdat de motor zoveel gas bij geeft dat alle belasting door de dynamo geleverd kan worden. Dat heb ik dus nergens gesteld en dat is ook niet zo. Sinds wanneer is een energie bron oneindig? Was dat zowiezo nuttige informatie over dit topic? Nee, helemaal niet en daarom heb ik het ook helemaal niet aangehaald.
Je probeert op zn hoogst de aandacht te verleggen van het feit dat je daarvoor complete onzin hebt neergekwakt.
Hou nou maar op. Je maakt je zelf alleen maar belachelijk.