Motor verbuikt meer bij koud weer, maar waarom?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Jo&

Post by Jo& »

Hij verbruikt meer omdat hij langer verrijkt loopt omdat het kouder is en langer duurt voor hij warm is.
juggie

Post by juggie »

Jo& wrote:Hij verbruikt meer omdat hij langer verrijkt loopt omdat het kouder is en langer duurt voor hij warm is.

Duidelijk maar wat alstie warm is?

Ontrekken van warmte (voor interieur) gaattie weer rijker lopen?

Ik ben de weg kwijt. In een Prius is het duidelijk, meer warmte ontrekken voor het interieur is meer brandstof verbruiken.

Maar een Honda (VTEC) motor dan?
Roy

Post by Roy »

Ook!
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Beekie

Post by Beekie »

Dus al met al heel logisch allemaal. Auto blijft langer in de choke hangen omdat het kouder is, het kacheltje staat warmer te blazen omdat het kouder buiten is dus meer brandstofverbruik :-? Duidelijk :wink:
roblom

Post by roblom »

Verwarming heeft er volgens mij niets mee te maken. Als je de kachel niet aan hebt gaat de motor niet minder warmte produceren maar word de warmte gewoon afgevoerd door de radiateur.
JDMTEG

Post by JDMTEG »

roblom wrote:Verwarming heeft er volgens mij niets mee te maken. Als je de kachel niet aan hebt gaat de motor niet minder warmte produceren maar word de warmte gewoon afgevoerd door de radiateur.

Dus kan de motor bij koude temperatuur buiten zelf niet op temperatuur geraken en zodoende... bla bla bla... gaat ie meer verbruiken.
roblom

Post by roblom »

Het duurt wat langer ja, maar of je nou de kachel aan hebt of niet dat maakt naar mijn idee weinig uit. Want anders blijft de thermostaat gewoon dicht (of gaat minder ver open).
Jo&

Post by Jo& »

juggie wrote:
Jo& wrote:Hij verbruikt meer omdat hij langer verrijkt loopt omdat het kouder is en langer duurt voor hij warm is.

Duidelijk maar wat alstie warm is?

Ontrekken van warmte (voor interieur) gaattie weer rijker lopen?

Ik ben de weg kwijt. In een Prius is het duidelijk, meer warmte ontrekken voor het interieur is meer brandstof verbruiken.

Maar een Honda (VTEC) motor dan?

Je hebt iets minder vermogen als het koud is omdat alle passingen nog niet optimaal zijn. Je motor bestaat uit verschillende materialen en die zetten ongelijk uit. Plus, hoe dichter bij de verbranding, hoe eerder warm, dus ongelijkmatige opwarming. Je motor is geconstrueerd om op bedrijfstemperatuur precies te passen. Dus je hebt een klein beetje pks minder als hij koud is. Hier merk je niets van, je moet toch warm rijden dus dat maakt niet uit. (ik ga het niet meten want ik ga niet gassen met me auto als die koud is) Maar dit gebeuren verbruikt geen extra benzine.

Of je je kachel aan of uit (warm of koud) hebt maakt echt niets uit!
Het scheelt wel of je je airco aan hebt, dat maakt zeker verschil. Je airco gaat tenkoste van een paar pks én je benzine verbruik zal iets toenemen. Toename van benzine verbruik merk je hier wel bij.

Het lijkt me stug dat omdat de luchtdichtheid hoger is, je meer benzine verbruikt. In de winter, als het vriest, dan heb je juist minder vocht in de lucht zitten, dus zou je juist minder verbruiken. Dit betekend dat als het regent je eigenlijk meer weerstand zou hebben en dit ook zou moeten schelen...
Het zal best verschil maken maar ik kan me echt niet voorstellen dat je dit merkt.

Er is meer benzine verbruik, dat klopt. Hij loopt verrijkt omdat je benzine condenseert aan de wanden van je inlaatspruitstuk. Door meer benzine toe te voegen, kan je dus toch een goede verbranding hebben. Het princiepe van het verrijkt lopen is een electronische choke.
Roy

Post by Roy »

Jo& wrote:Of je je kachel aan of uit hebt maakt echt niets uit!
Het scheelt wel of je je airco aan hebt, dat maakt zeker verschil.

Airco verbruikt veel meer, maar de kachel verbruikt ook maar veel minder dan de airco!
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Jo&

Post by Jo& »

g-unit wrote:
"Jo&":1bdrt9h4 wrote:Of je je kachel aan of uit hebt maakt echt niets uit!

Airco verbruikt veel meer, maar de kachel verbruikt ook maar veel minder dan de airco![/quote:1bdrt9h4]
Leg dat dan maar eens uit...
slydawg

Post by slydawg »

Jo& wrote:
"g-unit":vlpaih3c wrote:
"Jo&":vlpaih3c wrote:Of je je kachel aan of uit hebt maakt echt niets uit!

Airco verbruikt veel meer, maar de kachel verbruikt ook maar veel minder dan de airco![/quote:vlpaih3c]
Leg dat dan maar eens uit...[/quote:vlpaih3c]

Je motor drijft de airco pomp aan.
Bij de kachel wordt er helemaal niets door de motor aangedreven, gewoon je koelvloeistof die stroomt door een klein radiatortje in de cabine zelf.
culasse

Post by culasse »

Luchtdichtheid maakt wel uit hoor. Een verkeersvliegtuig vliegt op ongeveer 10 tot 13 km hoogte omdat daar de lucht ijl is, minder weerstand, dus meer snelheid en minder verbruik. Zou je proberen dezelfde snelheid te halen op een theoretische hoogte van, laten we zeggen 500 meter, dan zou ditzelfde vliegtuig dat nooit halen, simpelweg door de toegenomen weerstand van de luchtdruk.
Beekie

Post by Beekie »

roblom wrote:Het duurt wat langer ja, maar of je nou de kachel aan hebt of niet dat maakt naar mijn idee weinig uit. Want anders blijft de thermostaat gewoon dicht (of gaat minder ver open).

Dan zou ik toch wel willen weten waarom het koelwater van een motor minder snel gaat koken als je met een kapotte radiateur aan het rijden bent..... Wat in dat geval werkt is de kachel op zijn hoogst zetten zodat de warmte van het blok (voor een gedeelte) afgevoerd kan worden....

Dit is volgens mij een beetje vergelijkbaar met het feit dat in de vrieskou een motor iets meer benzine verbruikt omdat het meer moeite moet doen om goed op temparatuur te blijven omdat men ook de kachel aan heeft staan :-?
Jo&

Post by Jo& »

culasse wrote:Luchtdichtheid maakt wel uit hoor. Een verkeersvliegtuig vliegt op ongeveer 10 tot 13 km hoogte omdat daar de lucht ijl is, minder weerstand, dus meer snelheid en minder verbruik. Zou je proberen dezelfde snelheid te halen op een theoretische hoogte van, laten we zeggen 500 meter, dan zou ditzelfde vliegtuig dat nooit halen, simpelweg door de toegenomen weerstand van de luchtdruk.

500 meter is wel erg laag :P whahaa
Maar je hebt het dan over een vlucht van zeg maar 8 uur en een heeeel groot vliegtuig dus heel wat meer oppervlakte voor weerstand dan een auto.

Ik zeg niet dat het geen absoluut geen verschil maakt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit daadwerkelijk merkbaar is.
Zoals jij het uitlegt, zou je ook moeten merken of je in een hoog of laag drukgebied rijdt...
slydawg wrote:
Jo& wrote:
"g-unit":3q4vc56k wrote:
"Jo&":3q4vc56k wrote:Of je je kachel aan of uit hebt maakt echt niets uit!

Airco verbruikt veel meer, maar de kachel verbruikt ook maar veel minder dan de airco!

Leg dat dan maar eens uit...[/quote:3q4vc56k]

Je motor drijft de airco pomp aan.
Bij de kachel wordt er helemaal niets door de motor aangedreven, gewoon je koelvloeistof die stroomt door een klein radiatortje in de cabine zelf.[/quote:3q4vc56k]

Klopt helemaal.
Je ventilator wordt aangedreven door de accu. En die vraagt zo weinig, die kan aangedreven worden door de accu zonder dat de dynamo zwaarder moet gaan draaien.
Jo&

Post by Jo& »

Beekie wrote:
roblom wrote:Het duurt wat langer ja, maar of je nou de kachel aan hebt of niet dat maakt naar mijn idee weinig uit. Want anders blijft de thermostaat gewoon dicht (of gaat minder ver open).

Dan zou ik toch wel willen weten waarom het koelwater van een motor minder snel gaat koken als je met een kapotte radiateur aan het rijden bent..... Wat in dat geval werkt is de kachel op zijn hoogst zetten zodat de warmte van het blok (voor een gedeelte) afgevoerd kan worden....

Dit is volgens mij een beetje vergelijkbaar met het feit dat in de vrieskou een motor iets meer benzine verbruikt omdat het meer moeite moet doen om goed op temparatuur te blijven omdat men ook de kachel aan heeft staan :-?

Als je auto oververhit dreigt te raken dan moet je idd je ventilator vol aan zetten op de warmste stand.
Er zijn 2 systemen voor warmte binnen. (Koelvloeistof = warm)
1 is dat er altijd koelvloeistof door een klein radiatortje heen stroomt om je lucht te warmen. Je regelt de warmte door een klep te bedienen die je op koude lucht kunt zetten, of er ergens tussen.
2 is dat je regelt hoeveel koelvloeistof er door het radiatortje gaat. Hiermee regel je de temperatuur. (soort kraantje)

Dus als je auto over verhit raakt, kun je wat warmte kwijt raken door het via je 'verwarming' af te voeren.

Je auto gebruikt dus géén extra benzine om meer moeite te doen om meer warmte te maken voor je verwarming.
Maar gebruikt meer om je motor op gang te houden (zie 3 posts terug van mij).
roblom

Post by roblom »

Misschien is het woord kachel ook wat verkeerd gekozen (geloof dat de belgen er ook een ander woord voor hebben). Dat woord doet namelijk vermoeden dat het een apparaat is dat energie omzet in warmte.
Wat hij eigenlijk alleen maar doet is zorgen voor het wel of niet afvoeren van een hoeveel van de warmte die de motor altijd aanmaakt naar binnen in de auto.
Lucas79

Post by Lucas79 »

Dit verklaart naar mijn idee nog steeds niet waarom het verbuik bij een opgewarmde motor op de snelweg, cruisecontrol aan, meer verbruikt in de winter dan in de zomer.

@Jo&

Di
t betekend dat als het regent je eigenlijk meer weerstand zou hebben en dit ook zou moeten schelen...

Bij regen verbruikt mijn auto inderdaad ook meer, maar ik dacht dat dit komt omdat door de regen het wegdek meer weerstand heeft.
Deus Ex Machina!
Sinister

Post by Sinister »

Heb je de meter gereset na dat hij warm is en vanaf je op de autostrade rijdt? Anders maakt hij een langdurig gemiddelde inclusief het verbruik van de koudstart.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Volgens mij is het toch gewoon dat de lucht dichter is, dus meer zuurstof bevat dan bij warme lucht. De lambda sonde meet dat en de computer compenseert dat met extra brandstof. Meer brandstof betekent meer vermogen dus zou je denken dat je dan ook weer minder gas hoeft te geven... Ik krijg het verhaal ook niet rond!
Wel zie ik bij mn bedrijfs bus (diesel die ook closed loop loopt) een hoger verbruik dus heeft het toch iets met de lucht te maken en hoe de ecu daar op regelt.
En dat samen met je extra hard en lang blazen van je kachel als alles nog op moet warmen, achterruit verwarming, koude start verrijking etc geeft dat je extra verbruik.
HondArd

Post by HondArd »

Hoe vaak gebruik je in de zomer de kachelventilator en de achterruitverwarming? Dat zijn wel twee stroomvreters van jewelste en die stroom daarvoor moet ergens vandaan komen. En dat is via een omweg door de verbrandingsmotor die iets harder moet werken om al die stroom op te wekken, dus een hoger verbruik. Constant met je dimlicht aan rijden is ook nadelig voor je brandstofverbruik.
Locked