Koppel / versnellingbak probleem?? ITR
Koppel / versnellingbak probleem?? ITR
Ik heb een probleem met de versnellingsbak van mijn ITR.
Het is nog niet dat ik er niet mee kan rijden maar dat duurt niet lang meer denk ik. :shock:
Als ik in de eerste versnelling de koppeling op laat komen pakt de koppeling hem 1cm vanaf de bodem even op.( niet dat hij gaat rijden hooguit 20cm rollen.)
Dan pakt niets en op de goede plek bovenin pakt hij hem opnieuw op zoals het hoort.
En rij je gewoon weg zoals het hoort.
En het is niet altijd, 10X merk je niets 11de keer doet hij het wel.
soms ook in hogere versnellingen bij het overschakelen is het net of je een zacht tikje onder je voet krijgt. Onderin de pendaalstand.
Het is nog niet dat ik er niet mee kan rijden maar dat duurt niet lang meer denk ik. :shock:
Als ik in de eerste versnelling de koppeling op laat komen pakt de koppeling hem 1cm vanaf de bodem even op.( niet dat hij gaat rijden hooguit 20cm rollen.)
Dan pakt niets en op de goede plek bovenin pakt hij hem opnieuw op zoals het hoort.
En rij je gewoon weg zoals het hoort.
En het is niet altijd, 10X merk je niets 11de keer doet hij het wel.
soms ook in hogere versnellingen bij het overschakelen is het net of je een zacht tikje onder je voet krijgt. Onderin de pendaalstand.
Ik wil eigenlijk niet direct alles uit elkaar halen.
Ik heb het probleem voorgelegt aan de dealer en die zegt ,ligt waarschijnlijk niet aan de bak maar misschien
de hoofdkopelingcilinder, maar ik kan de link niet helemaal leggen tussen de hoodkopelingcilinder en het even pakken onderin en dan pas pakken op de goede plek.?????
Ik heb het probleem voorgelegt aan de dealer en die zegt ,ligt waarschijnlijk niet aan de bak maar misschien
de hoofdkopelingcilinder, maar ik kan de link niet helemaal leggen tussen de hoodkopelingcilinder en het even pakken onderin en dan pas pakken op de goede plek.?????
Ik heb iets gelijkaardigs, sinds gisteren.
Heb ik men koppeling helemaal afgetrapt (ongeacht in welke versnelling of welke snelheid ik rij), en ik laat men pedaal stilletjes omhoog komen, dan na 1cm hoor en voel ik een kleine 'tik'.
Maar mijn koppeling pakt dan niet even op zoals bij jou, maar werkt wel naar behoren.
Het is gewoon die 'tik' na 1cm omhoog komen als het pedaal helemaal afgetrapt is.
Heb ik men koppeling helemaal afgetrapt (ongeacht in welke versnelling of welke snelheid ik rij), en ik laat men pedaal stilletjes omhoog komen, dan na 1cm hoor en voel ik een kleine 'tik'.
Maar mijn koppeling pakt dan niet even op zoals bij jou, maar werkt wel naar behoren.
Het is gewoon die 'tik' na 1cm omhoog komen als het pedaal helemaal afgetrapt is.
Die tik heb ik ook wel eens gehad.
Het vreemde vind ik dat je de versnellingsbak wel kan horen, (ik denk de druklager.)
Maar ik ben hier eens bij de dealer geweest en deze zij dat het niets bijzonders was.
Alle ITR bakken hoor je wel een beetje zij hij.
Maar om even op het probleem terug te komen.
Auto gemaakt bij Auto Kraaiven tilburg. op 16-3-'04
km stand 81735km
9999versnellingsbak gereviseerd
08260-99957 MTFII
21000-P21-020 Koppelingshuis
21103-PS1-000 Plaat
91002-PS1-003 Lager
91006-634-008 Lager
91101-P80-008 Lager
91205-PC9-711 Oliekeerring
91205-PL3-A01 Oliekeerring
91216-PH8-005 Oliekeerring
22105-P73-315 Clutch kit
Dit is gebeurd tijdens bezit van vorige eigenaar.
KM-stand is nu 103515km.
Het vreemde vind ik dat je de versnellingsbak wel kan horen, (ik denk de druklager.)
Maar ik ben hier eens bij de dealer geweest en deze zij dat het niets bijzonders was.
Alle ITR bakken hoor je wel een beetje zij hij.
Maar om even op het probleem terug te komen.
Auto gemaakt bij Auto Kraaiven tilburg. op 16-3-'04
km stand 81735km
9999versnellingsbak gereviseerd
08260-99957 MTFII
21000-P21-020 Koppelingshuis
21103-PS1-000 Plaat
91002-PS1-003 Lager
91006-634-008 Lager
91101-P80-008 Lager
91205-PC9-711 Oliekeerring
91205-PL3-A01 Oliekeerring
91216-PH8-005 Oliekeerring
22105-P73-315 Clutch kit
Dit is gebeurd tijdens bezit van vorige eigenaar.
KM-stand is nu 103515km.
Ik heb het idee dat ITR-1895 nog weleens gelijk kan hebben.
Dit soortgelijke probleem heb ik met mijn eigen Civic ook gehad, op mijn werk met een S2K.
Beide zat het probleem in de koppelingsveertjes(houder)
Tikkend geluid kan ook door kapotte kunstofbusjes in de koppelingspedaalveer bij het pedaal vandaan komen. Waardoor de veer op de metalen pedaalhouder zit te schanieren.
De witte exemplaren gaan altijd kapot, de blauwe exemplaren gaan stuk minder snel kapot.
Dit soortgelijke probleem heb ik met mijn eigen Civic ook gehad, op mijn werk met een S2K.
Tikkend geluid kan ook door kapotte kunstofbusjes in de koppelingspedaalveer bij het pedaal vandaan komen. Waardoor de veer op de metalen pedaalhouder zit te schanieren.
De witte exemplaren gaan altijd kapot, de blauwe exemplaren gaan stuk minder snel kapot.
Ik heb het idee dat ITR-1895 nog weleens gelijk kan hebben.
Maar al na 20000 km ????
Het is een kompleet nieuwe bak.
En weet iemand of je altijd de druklager bij een ITR kunt horen,
want als ik hem in zijn vrije laat lopen hoor ik het echt wel.
Misschien is er iets fout gegaan bij de revisie?????????
- Gaskleppie
- Gaskleppie
ok..
ops:
9 van de 10 keer is het gewoon je drukgroep die zit te kwarren. Er schiet dan af en toe een veertje scheef waardoor hij ineens veel eerder pakt. Schiet hij weer even recht, pakt hij weer normaal.
1 keer hard je koppeling laten schieten en je bent klaar. Dan schiet die veer uit zn geleider en krijg je de boel niet meer ontkoppelt.
Beter zo snel mogelijk een andere drukgroep laten plaatsen. Neem een aftermarket drukgroep ala clutchmasters ot ACT. Die gaan een stuk langer mee. Die ITR drukgroepen zijn niet echt opgewassen tegen extreme omstandigheden.

9 van de 10 keer is het gewoon je drukgroep die zit te kwarren. Er schiet dan af en toe een veertje scheef waardoor hij ineens veel eerder pakt. Schiet hij weer even recht, pakt hij weer normaal.
1 keer hard je koppeling laten schieten en je bent klaar. Dan schiet die veer uit zn geleider en krijg je de boel niet meer ontkoppelt.
Beter zo snel mogelijk een andere drukgroep laten plaatsen. Neem een aftermarket drukgroep ala clutchmasters ot ACT. Die gaan een stuk langer mee. Die ITR drukgroepen zijn niet echt opgewassen tegen extreme omstandigheden.
Ik zat een beetje rond te kijken op internet.
en kwam dit tegen.
ik heb ook nog naar exedy gekeken maar daar kom ik nog niet echt uit.
ik kan nergens info vinden over gewicht enz. (waardeloze site.) :evil:
AI4-XTSS
Xtreme Pressure Plate
Clamps load increase of 50% to 120%, Pedal feels moderate to stiff, Many SFI Certified to insure safety
Performance Disc
Recommended for Street and Race, Quicker engagement, Quiet operation, Best organic friction material, improved hub and burst strength
319 100 H-025X 3000105 RB817 PB1002 AT88

Prolite Flywheel/ 8.8 lbs.
- Preferred for Road Racing or minimum inertia
- Quick throttle response and acceleration
- Lightest with lowest inertia
- Reduced drivability
en kwam dit tegen.
ik heb ook nog naar exedy gekeken maar daar kom ik nog niet echt uit.
ik kan nergens info vinden over gewicht enz. (waardeloze site.) :evil:
AI4-XTSS
Xtreme Pressure Plate
Clamps load increase of 50% to 120%, Pedal feels moderate to stiff, Many SFI Certified to insure safety
Performance Disc
Recommended for Street and Race, Quicker engagement, Quiet operation, Best organic friction material, improved hub and burst strength
319 100 H-025X 3000105 RB817 PB1002 AT88

Prolite Flywheel/ 8.8 lbs.
- Preferred for Road Racing or minimum inertia
- Quick throttle response and acceleration
- Lightest with lowest inertia
- Reduced drivability
Dit is ACT, alleen weet ik niet of dit vliegwiel te ligt is.
je hebt een van 4kg Prolite en een van 5.7 streetlite.
Ik ben net nog even aan het rijden geweest. En wat mij opviel was.
als ik rustig het pendaal op laat komen in zijn vrij, er niet veel gebeurd(alleen dat als hij half omhoog is je de druklager hoort.)
Maar laat ik het pedaal snel opkomen in zijn vrij, dan voel ik op het punt waar hij geluid gaat maken een tik in het pendaal.
en doe je dit in de eerst versnelling,dan hoor je het ook duidelijk.
je hebt een van 4kg Prolite en een van 5.7 streetlite.
Ik ben net nog even aan het rijden geweest. En wat mij opviel was.
als ik rustig het pendaal op laat komen in zijn vrij, er niet veel gebeurd(alleen dat als hij half omhoog is je de druklager hoort.)
Maar laat ik het pedaal snel opkomen in zijn vrij, dan voel ik op het punt waar hij geluid gaat maken een tik in het pendaal.
en doe je dit in de eerst versnelling,dan hoor je het ook duidelijk.
voor dagelijks gebruik is een heel ligt vliegwiel niet altijd even prettig de auto begint bij het weg rijden en file rijden te bokken.
en om nu exact te vertellen wat er met de bak mis is moeilijk te vertellen aangezien wij het zelf niet kunnen voelen en horen :wink:
rij anders eens naar NMB in Hoogkerk dat is een bedrijf gespecificeerd in voornamelijk Japanse versnellingsbakken.
meestal weten die gast binnen 5min wel wat er aan de hand is :wink:
en om nu exact te vertellen wat er met de bak mis is moeilijk te vertellen aangezien wij het zelf niet kunnen voelen en horen :wink:
rij anders eens naar NMB in Hoogkerk dat is een bedrijf gespecificeerd in voornamelijk Japanse versnellingsbakken.
meestal weten die gast binnen 5min wel wat er aan de hand is :wink:
-