Speciaal voor Sinister... (pk koppel verhaal)

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Speciaal voor Sinister... (pk koppel verhaal)

Post by Gaskleppie »

Je spreekt je eigen tegen, je zegt hetzelfde aantal pk's, dus de auto met meer koppel maakt dan per definitie minder toeren dan de andere auto want anders zou hij meer pk hebben. En die auto moet dus rapper schakelen dan degene met meer toeren en minder koppel. Die verliest dus tijd omdat hij telkens sneller moet schakelen. Daarom gaat dat verhaal niet op. Als de autos van 0 vertrekken zouden ze evensnel zijn normaal.
Maar het verhaal van wie uit de bocht komt en op zo kort mogelijke tijd het meeste vermogen kan ontwikkelen wint klopt wel.
Daarom heeft een auto met veel koppel onderin ook het voordeel op een hoogtoerig honda blok omdat die zn vermogen onderin niet zo hoog is.


stock D15 turbo
Image

stock B16a2 met dure bolt-ons
Image

Ik vrees toch dat de D15 een bekkie sneller is hoor.....

Enne, Bertje, je had helemaal gelijk ;)
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ja ik heb ook gezegd wie op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk pk kan leveren wint altijd. En die D15 heeft op 4000 rpm al 120 pk en de B16 maar 80. Maar PK is ook niet het enige deel van het verhaal, wat weegt die D15 en die B16?
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

ik begrijp het grotendeels wel, maar wat ik mij toch afvraag.

als een auto 200pk heeft bij 8000rpm. maar zijn maximum koppel op 4000rpm. toch trekt de wagens sneller op in hoge toeren
:-?
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ja omdat koppel op zich ni zegt hoe snel ne auto optrekt want hiervoor moet ge nog tal van andere factoren weten. En pk zegt dit wel dus waar ge het meeste pk hebt op zo kort mogelijke tijd daar gaat ge het hardste vooruit bij die eerste is da dus int begin op 4000 rpm maar bij ne type R is da op hoge toeren.

En om het nog heel simpel te houden voor Gaskleppie, je zou beter je fysica wat beter leren want P = m a v Vermogen is dus massa x snelheid x versnelling. Maw a = P / m / v versnelling is dus vermogen gedeeld door massa en snelheid. en hier is dus nog nieens iets van koppel vermeld. Dus vermogen vertelt op elk moment hoe snel je auto optrekt.

Als je de hele uitleg wilt lezen uitgelegd volgens de fysica en mechanica zou ik zeggen lees dit dan: http://sinister.sin.khk.be/KoppelOfVermogen.doc
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

wie op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk pk kan leveren wint altijd.


Sorry, kan je even niet volgen..

btw, D15 turbo zal ongeveer net zo zwaar wegen als NA B16
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ik ga het niet meer uitleggen de hele uitleg staat in het document en zo is het ook in de praktijk dus doe wat moeite en lees het en zeg dan uw gedacht als je wilt.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Jij denkt dus nog steeds dat in mijn voorbeeld de B16 sneller is dan de D15 turbo?
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Nee je leest niet goed dat heb ik al in de eerste post gezegd dat die D15 sneller is maar je weet blijkbaar niet waarom. En het is niet omdat hij meer koppel heeft en das zelfs heel logisch ook. Een bmw 335D heeft ook 580 nm koppel en de 335i maar 400 en toch is de 335i sneller terwijl de diesel zelfs een automaat is.
Dus lees het document heb ik je al gezegd :!:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Je spreekt je eigen tegen, je zegt hetzelfde aantal pk's, dus de auto met meer koppel maakt dan per definitie minder toeren dan de andere auto want anders zou hij meer pk hebben. En die auto moet dus rapper schakelen dan degene met meer toeren en minder koppel. Die verliest dus tijd omdat hij telkens sneller moet schakelen. Daarom gaat dat verhaal niet op. Als de autos van 0 vertrekken zouden ze evensnel zijn normaal.


Ik kan dit 100x lezen maar ik kan er niet anders uithalen dat je hiermee probeert te zeggen dat een auto met net zo veel pk's maar met meer koppel niet sneller is dan een auto die minder koppel heeft, maar dat ze net zo snel zouden zijn en zelfs langzamer kan zijn omdat hij meer moet schakelen.

leg het anders nog eens uit, ik kan je nog niet volgen....
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Op 2 minuten ga jij het niet gelezen hebben. De auto die zo rap mogelijk het meeste pks maakt en dit aanhoudt zo lang mogelijk is de snelste daar komt het op neer.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik heb het niet over je lange verhaal in dat document, ik heb het over die regel die ik van je quote. Daar reageer ik op, niet op je ergens opgezochte document, die zal best kloppen.
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

welke boeken zou hij lezen
de hoe moet t niet variant?
gewoon blijven proberen sinister
je probeert hier een discussie te winnen van iemand die al heel heel veel auto's (honda's) naar een beter en hoger niveau heeft gebracht door zijn kennis en ervaring. ik wens je veel succes in het proberen.
en sinister niet alles wat in de boeken staat is zaligmakend hey.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ja jonge de wetten van de fysica liegen he omfg en welke boeken ik lees meer als u alleszins dat is duidelijk.
Als hij het niet wil geloven dat het zo is dan is dat niet mijn probleem en dan mag hij nog zoveel ervaring hebben verkeerd is hij.
En waarom die D15 nu sneller is heb ik ook al uitgelegd. Anders mag jij mij anders wel is uitleggen waarom die bmw 335d trager is want die heeft toch 580 nm koppel he als we jou moeten geloven dan zou die pakken sneller moeten zijn nietwaar gaskleppie ;)
Trouwens waarom zou ik hem wel moeten overtuigen. Als hij zijn fysica wat beter kende dan had deze hele discussie ook niet gemoeten. Ik zeg da je verkeerd bent en voor de rest denk je het jouwe er maar van ik probeer het hier nog op normale manier uit te leggen en dan krijgen we dit weer.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat dat verhaal van dat document klopt weet ik ook wel.

Alleen je eerste post klopt van geen kanten. En daar probeer je de hele tijd omheen te draaien. Eerst zeg je dit, dan krijg je comentaar en dan zeg je ineens weer dat, (waarschijnlijk nadat je dat document weer een keer goed doorgelezen hebt...)

Mij hoef je echt niet zo'n document te laten lezen om te weten hoe het zit hoor. Zit daar maar niet over in....
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Je hebt ook niet op mijn vraag geantwoord.
Trouwens dat verhaal van het document is wel degelijk door mij geschreven en niet uit een boekje gehaald ofzo dus je moet het mij ook niet uitleggen hoe het ineen zit. :wink:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

welke vraag?
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Je leest ook niet wat ik schrijf blijkbaar. Ik schreef een paar posts terug: Anders mag jij mij anders wel is uitleggen waarom die bmw 335d trager is want die heeft toch 580 nm koppel he als we jou moeten geloven dan zou die pakken sneller moeten zijn nietwaar gaskleppie ;)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

nee, helemaal niet. Hoe kom je daar bij? Waar heb ik dat gezegt dan?

Je spreekt je eigen tegen, je zegt hetzelfde aantal pk's, dus de auto met meer koppel maakt dan per definitie minder toeren dan de andere auto want anders zou hij meer pk hebben. En die auto moet dus rapper schakelen dan degene met meer toeren en minder koppel. Die verliest dus tijd omdat hij telkens sneller moet schakelen. Daarom gaat dat verhaal niet op. Als de autos van 0 vertrekken zouden ze evensnel zijn normaal.


Leg nou dit nog eens uit, daar gaat het me om.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

[quote="Sinister"]Je leest ook niet wat ik schrijf blijkbaar. Ik schreef een paar posts terug: Anders mag jij mij anders wel is uitleggen waarom die bmw 335d trager is want die heeft toch 580 nm koppel he als we jou moeten geloven dan zou die pakken sneller moeten zijn nietwaar gaskleppie ]

Oke oke, misschien weet ik deze wel....
Die 335i is sneller omdat zijn vermogen/koppel is uitgesmeerd over een veel breder toerenbereik dan die diesel? Zoiets?
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ja de D15 maakt toch minder toeren, voor hetzelfde pks te halen moet hij dan idd meer koppel hebben. Hij moet rapper schakelen ja minder toeren is sneller schakelen en tijdverlies. En 2 autos met evenveel pk en gewicht zijn normaal evensnel ja. Trouwens je weet ook niet alles van die D15, mss zijn die zijn versnellingen wel korter waardoor hij sneller optrekt als de B16. Waarom hebben ze anders de Horsepower/weight ratio uitgevonden denk je. :wink:
Locked