circuit rijden op semi-slicks => baffled sump nodig ?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
frederik

circuit rijden op semi-slicks => baffled sump nodig ?

Post by frederik »

ik ben van plan om volgend jaar soms eens op het circuit gaan te rijden met mijn ctr, en dit op semi-slick banden. nu vroeg ik me af of dit gevaarlijk kan zijn voor de motor zonder baffled sump. omdat met semi-slick banden de olie toch wel wat heen en weer geslingerd wordt in de bochten. ik kijk natuurlijk wel altijd het oliepeil na voor ik ga rijden op circuit.
slydawg

Post by slydawg »

Ik heb er geen last van.
VTECRob

Post by VTECRob »

Ik ook niet.
culasse

Post by culasse »

Eeh, tot mijn schande moet ik toegeven dat me dit jaren geleden eens een keer is overkomen. Op een circuit is het geen overbodige luxe. Op het oude circuit van Zandvoort (ik praat nu over circa 25 jaar geleden) waren bijna allemaal rechterbochten. Het zijn vooral de opeenvolgende, rechterbochten die ervoor zorgen dat de olie op den duur verticaal tegen één kant van de oliepan ligt, in combinatie met racebanden loop je de kans op het aanzuigen van een luchtbel. Het hangt er ook vanaf hoe snel de olie terugstroomt uit de cilinderkop naar de pan. Bij sommige motoren kan de olie slechts terugstromen via de oliegalerij van de nokkenasketting/distributieriem. Dat is echter juist aan de verkeerde kant van het blok bij een hatchback, de olie moet tegen de middenpuntvliedende kracht in terugstromen. Ik weet niet hoe dat zit met andere motoren van Honda, maar de K20 motor in mijn wagen laat de olie enkel via de nokkenasgalerij terug stromen naar het blok. Bij andere motoren zitten er soms olieventilatiekanalen in het cilinderdek van het blok en de cilinderkop en is er minder kans op surging. Het scheelt ook als de aanzuigzeef van de oliepomp in het midden van de pan zit. Sommige motoren hebben standaard een oliescheidingsplaat tussen krukas en pan, maar die is vooral bedoeld om de krukas zoveel mogelijk van zijn olie te ontdoen. Een extra oil pan bafle met deurtjes en klepjes is soms geen overbodige luxe, vooral als de bochtsnelheden hoog zijn. Een verbeterde carterontluchting wil bij sommige motoren ook wel eens helpen.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

De B serie heeft 4 kanalen van de kop naar beneden. Echter kan je best last hebben van starvation als je olie niet helemaal op peil staat. En halverwege een dagje stoeien op het circuit kan dat zo maar het geval zijn.
Op Zandvoort heb je nu de marlboro bocht en de renault bocht die lekker lang doordraaien. Aan het eind daarvan gooi ik altijd een korte blij op mn oliedruk meter. Als die daar wegzakt is het gas los en terug naar de pit om het peil te checken. Soms is halfvol al genoeg om droog te komen staan!
culasse

Post by culasse »

Ik weet niet hoe het circuit park Zandvoort er tegenwoordig bijligt, maar als ik vroeger de lange doordraaier door bos-uit het rechte stuk opkwam ging soms bij mij het olielampje branden. Bij die oude PSA- XU motoren was het een goed idee na oliewisselen het oude oliefilter open te knippen om te zien of er koperresten inzaten. Voor mij een teken dat de krukas enkele lagerschalen van de hoofd-en drijfstanglagers had geraakt. Ik heb menigmaal lagerschalen moeten vervangen. Op den duur had ik de neiging na een rechterbocht meteen wat naar links te zwenken op een recht stuk om de olie weer naar de aanzuigzeef te krijgen. Mijn kameraden dachten altijd dat ik bijna de macht over het stuur verloor, maar in werkelijkheid probeerde ik de hele tijd de motor in leven te houden.
eteuben

Post by eteuben »

Wat heeft het oliepeil met de slickbanden te maken. Ik kan veel volgen, maar dit niet.

Omdat je harder door de bochten kan ofzo? Met straatbanden kan je olie toch net zo goed naar 1 kant geslingerd worden?
VTECRob

Post by VTECRob »

Semi-Slick banden gaat het in dit geval over...
Hiermee heb je veel meer grip op het asfalt dan gewone banden, waardoor je in een bocht meer zijwaartse G-krachten krijgt.

Meer G-kracht zijwaarts betekend dat de olie nog verder naar de zijkant geworpen wordt dan normaal.

Als je een kom soep voor de helft vult en je draait met je lepel steeds sneller rondjes, dan zou je het voor elkaar kunnen krijgen dat je de bodem van de kom te zien krijgt...

Vul je de kom geheel met soep, dan moet je veel harder draaien om dat te bewerkstelligen of zal je waarschijnlijk dit maal niet lukken om de bodem te zien.

Vandaar dat je soep-peil zo hoog mogelijk moet zijn op het circuit...
eteuben

Post by eteuben »

Ok, ik begrijp dus dat door de extra grip er meer zijdelingse g-krachten bereikt kunnen worden. Wou al zeggen, met straatbanden kan het je toch ook best lukken.
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Kennis van me heeft een s2000 motor in de soep gereden, op circuit, met semi of echte slicks, motorlampje ging branden. en lagers gaar gelopen, metaalslijpsel gevonden bij het olieaftappen.

Je kan echt veel harder door de bocht ermee.
eteuben

Post by eteuben »

Je zou toch denken dat een S2000, gemaakt voor het circuit zowat, wel bestand moet zijn tegen wat vuurwerk op een circuit.

Daar wordt in de fabriek toch uitvoerig op getest. Of je moet je oliepeil al vergeten hebben voordat je gaat racen.
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Nee, met slicks kun je gewoon met een VEEL hogere snelheid een bocht nemen, aangezien je je s2000 niet geleverd krijgt met slicks, zal hij daarvoor dus ook niet getest zijn. Het is een straatauto he.

Anders hadden tuners ook niks meer te doen :P

Op gewone straatbanden, kun je best het circuit op, zonder zn speciale carterpan, dat gaat wel goed hoor.
culasse

Post by culasse »

Er zijn natuurlijk wel wagens die standaard al hoge G krachten in bochten halen, maar die zijn van fabriekswege al aangepast, het zijn exotische bolides als Corvette ZO6, Porsche 911 gt3 rs bijvoorbeeld. De laatste heeft zelfs een dry sump systeem.

Toch kun je, als je een beetje handig bent, met eenvoudige middelen zelf een carterpan voorzien van schotjes, en eventueel wat éénwegkleppen. Ik heb vroeger zelf wel eens zoiets geprobeerd. Ik scoorde van de sloop een oude oliepan, en lijmde daar, omdat ik toen nog niet kon lassen, met behulp van Idelon tweecomponentenlijm wat aluminium paneeltjes in. Mijn drijfstanglagerproblemen waren vanaf dat moment niet meer zo desastreus.
VTEClover

ctr

Post by VTEClover »

heeft de itr problemen op circuit als je nog de originele pan hebt??
Gaskleppie

Re: ctr

Post by Gaskleppie »

VTEClover wrote:heeft de itr problemen op circuit als je nog de originele pan hebt??

Als je peil te laag wordt heeft elke auto daar last van. Maar een ITR kan idd problemen krijgen als het peil onder de helft komt. Veel olie checken dus tussen de runs door.
En let er op dat je wel eerst de motor olie terug laat lopen voor je gaat staan peilen. Anders gooi je er weer veel te veel in...
frederik

Post by frederik »

wanneer kan je dan best je oliepeil controleren ?
wilco

Post by wilco »

Wanneer je in de pits bent...
frederik

Post by frederik »

wilco wrote:Wanneer je in de pits bent...

ja dat weet ik, maar hoelang kan je dan best de wagen laten staan vooraleer de olie terug op zijn plaats is, ik bedoel 2 minuten, of best een half uurtje wachten?

en hoe kan je best het oliepeil nakijken als je thuis vertrekt ? eerst de auto goed warm rijden, of gewoon als de motor koud is ?

ik heb ook eens rondgekeken voor een baffled sump voor mijn ep3. maar er zijn nogal wat merken die dit maken en verkopen, maar ze zien er wel allemaal anders uit binnenin, zijn er bepaalde dingen waarop je moet letten bij het aankopen van een baffled sump ?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

ja dat weet ik, maar hoelang kan je dan best de wagen laten staan vooraleer de olie terug op zijn plaats is,

Dit duurt uren!
Dus eigenlijk moet je thuis koud je peil checken en zonodig tot max bijvullen. Dan rij je rustig naar het circuit en bv 5 minuten na aankomst peil je je olie weer. Onthou hoe je peil dan staat en vergelijk dat als je na tig ronden knallen op het circuit de baan afkomt en na 5 minuten ook weer peilt. Vul dan de olie bij tot het niveau wat je zag na aankomst.

Dan gooi je er nooit te veel in!
extra streepje maken zou ook niet gek zijn btw.... Een soort HOT OIL peil.
wilco

Post by wilco »

Image
Locked