HONTEC RS EVO

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
hontec
Posts: 178
Joined: Sun Mar 11, 2007 1:48 pm

HONTEC RS EVO

Post by hontec »

Omdat het weer winter wordt en ik dan geen gras hoef te maaien en dus tijd over hou voor dit soort dingen, heb ik besloten om een auto te gaan bouwen voor mijn eigen fun; de Hontec RS Evo.. een RWD middenmotor V6 longitudinaal geplaatst en gekoppelt aan een porsche G50 versnellingsbak.
Heb er compleet geen haast mee en doe dit in de tijd dat ik niet hoef te werken aan de auto van Bas/Niels/Dennis/Nick.
Mensen die mij kennen weten dat ik niet van dingen hou die stock op de plank liggen en plezier beleef aan het maken van dingen die iemand anders nog niet had verzonnen, en dan dat geheel met name toegepast op Honda's.Bedoeling is dat dit geheel gewoon op kenteken gaat komen en na wat lange nachten van plannen en rekenen en conclaaf met keurmeesters e.d., moet dit geen grote problemen opleveren.
Mocht het geheel niet haalbaar zijn dan is het vrij simpel om er een front engine/rear drive van te maken dmv een diff achter i.c.m. een ver naar achter geplaatste S2000 motor/seq 6-speed.
Maar: het doel is een V6 middenmotor en dat is de uitgangspositie van dit project.

De Bak: Porsche G50 5 speed met LSD, wordt omgekeerd zodat deze gebruikt kan worden in een mid engine situatie en gekoppeld d.m.v. een adapterplaat aan de 90 graden honda V6:

Image

Aanschaf begon verder met een palletje BTCC 8x19 ET+55 centre lock wielen overgebleven van de oude Btcc Accord.

Image

Image

Image

Image


De remmensetup zal bestaan uit 4x AP schijven van 380x32 mm en 4x Wilwood 6 pots klauw.


Image

Image

Image


De basis voor de RWD setup zijn achterste draagarmen van een 92-95 AWD EG gemaakt voor de Oostenrijkse markt.

Image

Image


En omdat ik me vandaag verveelde: 16x7 ET+50 oem jdm Itr wielen:

Image

Image

8x19 ET+55 BTCC Accord:

Image

Image

Update 04-11-2008

Duss, heb inmiddels 2752545348 werkplaatsen handboeken doorgespit, 23 nachten met mn schuifmaat rondgelopen en ben tot de conclusie gekomen dat er niet zo heel erg veel verschil kan zitten in een 92 civic awd achterste draagarm en een 97 crv. Een draagarm van een awd bestaat uit 3 delen, de binnenste versteviging, soort van brace met lagerhuis, de draagarm zelf en dan de buitenste flens. Nadeel van de civic arm is dat het lagerhuis aan de binnenste versteviging zit en geen ruimte bied om m uit te draaien voor het 72mm lager dat ik zo graag erin wil. Het origineel van de civic is 64mm en er is niet genoeg "vlees" om dit op te ruimen naar 72mm, daarnaast moet je dan zo'n complexe 3d nieuwe brace draaien, dat is niet haalbaar binnen de door mij gestelde eisen. Het voordeel van de crv arm is dat het lagerdeel een geheel is met de buitenste flens...aha, dat maakt het leven wat aantrekkelijker.. dus voor de gein toch maar eens zo'n crv lager besteld en gaan meten..... wat schets mijn verbazing..het past 1 op 1 met de flens van de 92 civic, alleen...... dit huis heeft een 72 mm lager!!!!YES!!!! en wat schetst mijn verbazing nog meer: de voorste ITR hub past er gewoon in met dezelfde toleranties als in een oem voorwiellager!!!! yeeeeeaaaah... Ik moet en zal nl een 27mm drivespline passend hebben in de achterste fusees omdat ik simpelweg 400 pk kwijtmoet..... en de ieneminie stock 92 awd achterste assen gaan dat niet trekken... Om het geheel zo simpel mogelijk te houden vindt ik dat slijtende delen stock moeten blijven om vervanging zo eenvoudig mogelijk te maken, komt er dus op neer dat ik de crv wiellagers ongemoeid laat en de binnenste brace en de ITR hub aanpas. De ITR hub vergt een ietsiepietsie afraaien om de effectieve lengte in het lager net zo lang te krijgen als het lager zelf (4mm) ( De oem ITR voorwiellager is 4mm minder dik dan een CRV lager)en de modificatie aan de binnenste brace bedraagt het afdraaien van het lagerhuis tot een opening van 80mm zodat de 2 delen in elkaar vallen met de draagarm zelf daar weer tussen.
Waarschijnlijk ben ik de enige die dit verhaal snapt maar wilde ff mijn hersenspinsels met jullie delen..

foto's dan maar:

oem 92 civic awd binnenste brace met lagerhuis:

Image


CRV buitenste flensdeel met daarin dus het lager al verwerkt, en dat is het verschil met de civic setup.

Image

Image

ITR hub met 27mm drive spline die nu dus ook achter gaat passen:

Image

Image

en het geheel zonder dat de hub in het lager is geperst, nu dus met 72mm wiellager en 27mm drivespline. :D

Image

tot zover de vorderingen mbt het hele rwd verhaal....ziet er dus gunstig uit....

Update 07-11-2008

Vandaag in het kader van jet-lag de hele dag gewijd aan zoeken van delen voor de rwd setup en een paar uurtjes achter de draaibank gestaan. Omdat ik er heilig van overtuigd ben dat ik stock componenten van een Crv kan gebruiken ben ik vandaag op zoek gegaan op de sloop naar draagarmen van een Crv....vette pech voor de kabouters......allemaal weg....dan maar de Awd sedan inner brace modificeren zodat deze inner brace aansluit op het Crv wiellager met daartussen de draagarm zelf. Omdat de civic brace het lagerhuis dus bevat en de Crv het lager weer los heeft, moest het stock lagerhuis het onderspit delven...Mocht ik een dezer dagen een Crv trailing arm op de kop tikken, dan kan ik het alsnog uitproberen want hoe dan ook de Civic Awd lagers ga ik nooit never niet gebruiken..

Voor de operatie:

Image


Na de operatie:

Image

Image

Lager en brace passen nu in elkaar:

Image

Image

Dan het geheel met de draagarm ertussen:

Image

Image

Image

Image

Nu komt de volgende major beslissing.... ga ik voor ITR stock homokineet fit en dan natuurlijk ge-upgrade naar een sterkere unit, of ga ik voor een porsche naaf-as die er dan voor zorgt dat ik een zeg maar porsche aandrijfas kan gebruiken met de porsche lobro type homokineet....mega sterk... tja de oem itr homokineet zou ik moeten gebruiken met een 2mm spacer omdat de binnenste flens in de innerbrace gemaakt is voor een soort barbie homokineetje.... en de itr is ongeveer dubbel zo groot!

Een ITR homokineet in de flens:

Image

en het alternatief: porsche flens die dan aan de binnenzijde komt en die is gelijk met de flens op de bak waardoor er dur 2 gelijke lobro homokineten gebruikt kunnen worden, maakt het snel vervangen van delen zeer simpel...de as van de porsche is 30mm, moet afgedraaid worden naar 27mm en dan een Honda 26 spline patroon erop...

Voorbeeld Porsche stub axle, flens zit dan aan binnen/bak zijde en is 95mm pcd lobro:


Image

Voorbeeld van Porsche Lobro:

Image

Verder als laatste nog even een indruk van hoe het geheel eruit ziet met een centerlock lug/ wielmoer:

Image

Image

Image

Image

Image




Update 22-11-2008



Tha bitch has arrived:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Wielkasten zijn best breed, de 8J past er met gemak in, zelfs met de wielkastrand, die er toch uit gaat...wil weer custom tubs erin lassen net zoals toen in mn EE8.. :)


Update 23-11-2008


Vandaag met Dennis de ruiten eruit gesneden. Blijkbaar zijn ze in cyprus niet zo goed in het monteren van ruiten...damn wat zat dat erin zeg, de voorruit was op plaatsen niet gekit en op andere weer met complete bussen. Gevolg: veeeeel roest, denk dat de A stijlen wel te redden zijn maar het dak moet vernieuwd worden, net een twix...krokant van binnen ,zacht van buiten...het voorfront moet ook vernieuwd worden en de voorste hoeken voor de schermen ook. Toch raar want auto heeft ooit een nieuwe linker voorpoot gekregen en dat is er mega netjes ingezet met een oem nieuw deel..maar goed, we gaan ermee aan de slag. Moet toch wel een DC2 redden van de ondergang vindt ik, ook al heeft ie een beetje liefde nodig... :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image



update 25-11-2008


Stripperdestrip en wat vond ik.......roest, niet echt onoverkomelijk, maar toch.... heb nu maar een mobiele straalunit gekocht om alles netjes te stralen en in een goede base primer te zetten....

Oud ijzer:

Image


Gestripte neus:

Image

Image

Image

Image


update 29-11-2008


Poep, ziet er goed uit. een klein tegenvallertje: de draagarm is 3 cm te lang..... sedan is dus langer...maar goed we proberen nog een crv arm en een shuttle arm...verder zie ik geen problemen met deze setup, wat laswerk en het komt goed.....me like!


Image

Image

Image

Image
multiblade
Posts: 42
Joined: Wed Oct 08, 2008 6:44 pm
Contact:

Post by multiblade »

Nou interessant project hoor, je bent technisch aardig onderlegt zo te lezen :lol:
Mooi om zo te kunnen volgen, veel succes!!
jonas (R-garage)
Posts: 48
Joined: Wed Feb 27, 2008 4:37 pm
Contact:

Post by jonas (R-garage) »

goed bezig daar respect voor het geen je maken gaat moest meer gebeuren zoiets van die aard
User avatar
sigur
Posts: 655
Joined: Wed Jun 25, 2008 1:35 pm

Post by sigur »

sodejuh :shock: wat een project. Knap werk hoor!
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

:shock: Wat een gaaf project!

Hou ons aub op de hoogte met veel pics. :D
BZRKbb2
Posts: 684
Joined: Thu Dec 14, 2006 11:25 am
Contact:

Post by BZRKbb2 »

Dat is weer vette poep Randall... dit is zeker iets dat gevolgd gaat worden
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

ik hou wel van dit schuifmaat-draaibank projecten

aub veel foto's laten zien
D_ToXx²
Posts: 559
Joined: Tue Mar 04, 2008 8:59 pm

Post by D_ToXx² »

:shock:

veeeeellll foto's aub :D
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Uber !!! Kan niet anders zeggen!
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

Het moet natuurlijk allemaal nog,maar tot nog toe een leuk project en mocht dit allemaal lukken dan zet ik mijn petje af :wink: ...
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Nice!!! ben erg benieuwt! zal wel een jaren plan worden ? :P

Neem aan dat je deze maand je verlofuren/dagen moet opmaken ? :P
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Bah weer een snelle auto, wanneer gaan we eens een IMA bouwen mensen...denk eens aan het mileu! ....... :lol:

VET!! ben erg benieuwd!!!!
Nana korobi ya oki
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

Randall: wat is je bodemspeling nu? pics van de onderkant? ziet er weer goed uit!
hontec
Posts: 178
Joined: Sun Mar 11, 2007 1:48 pm

Post by hontec »

baRt wrote:Randall: wat is je bodemspeling nu? pics van de onderkant? ziet er weer goed uit!


Lulu;

ik zit boven mn bodem kokerbalken icm dry sump systeem, wet sump durf ik te wedden dat ik dat ook nog zal halen, hoger kan ik niet gaan ivm aandrijfassen, moet nu ook al de zijbalken licht modificeren om assen te clearen.
De bakrand met koppelingscilinder ligt exact op de lijn tussen het hart van de wielen dus daar maak ik me ook geen zorgen om, bovendien ligt die ook weer boven de laagste kokerbalk.
Hele blok/bak setup ligt echt laag en dat maakt het juist zo gunstig.. :D
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

ik snap dat dat gunstig is, maar op deze foto's is moeilijk te beoordelen of dat het zo hangt omdat het zo netjes uitkomt, of dat het zo hangt omdat jij erg optimistisch bent over het zwaartepunt :D

Maar dat is dus erg mooi! We houden het projectje weer in de gaten :D
hontec
Posts: 178
Joined: Sun Mar 11, 2007 1:48 pm

Post by hontec »

baRt wrote:ik snap dat dat gunstig is, maar op deze foto's is moeilijk te beoordelen of dat het zo hangt omdat het zo netjes uitkomt, of dat het zo hangt omdat jij erg optimistisch bent over het zwaartepunt :D

Maar dat is dus erg mooi! We houden het projectje weer in de gaten :D


Maakt het uit dan? hij hangt gunstig vwb zwaartepunt en hij hangt boven het laagste punt van de auto? beide, dus begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt? Dat is toch het doel van deze setup en aangezien het er niet voor gemaakt is zal ik zelf alles moeten bouwen om dat te bewerkstelligen.Maak wel ff een foto deze week voor je, kan ook jij het visueel voorstellen.... :D

xxx
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Super gaaf dat je dat gaat doen!
Zoiest zou ik ook heel graag een keer willen (kunnen!) doen.

Heb je thuis de gelegenheid om hieraan te klussen?
jupke
Posts: 584
Joined: Sun Feb 06, 2005 7:01 pm

Post by jupke »

je hebt gekken en je hebt hele gekker,maar voor mensen die aan zoiets beginnen hebben ze geen categorie voor.
respect :D
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

mooi project. we wachten rustig het resultaat af.
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

dit is wauws ik ga je topic in de gaten houden.
heel mooi project.
Locked