Komend weekeinde staat de laatste rally van het Nederlands Kampioenschap op de kalender. Helaas zal het team van Piepers Rallysport niet aan deze in Hengelo verreden wedstrijd aan de start verschijnen.
Waar een aantal teams de punt nog eens aan het slijpen zijn, voor de laatste wedstrijd van het Nederlands kampioenschap, De Euregio Rally te Hengelo, is het team van Piepers Rallysport de balans van afgelopen jaar al aan het opmaken en de pijlen aan het richten op het komende seizoen.
Een forse motorschade welke is opgelopen in de Kampioenschap Rally in
Hellendoorn speelt het team parten om dit jaar nog aan de start te omen.
De rally van Barneveld moest het team al verstek laten gaan omdat er nog helemaal niets duidelijk was over de staat van de motor. De ingenieurs bij Mugen in Engeland hadden langer nodig als verwacht. Nu het rapport met bevindingen in bezit is, is de schade vele malen groter als gedacht. Bijna de gehele motor kan als veloren worden beschouwd, wat rest zijn een klein aantal bruikbare onderdelen die op reserve kunnen worden gelegd. Wat dan brengt dat er nu een compleet nieuwe motor besteld dient te worden.
Omdat het belangrijkste kampioenschap (F2) al is veilig gesteld door het team van Piepers Rallysport, is besloten om die laatste wedstrijd, te laten voor wat hij is, en de spaarzame tijd en het nog spaarzamere budget aan de motor en auto ten goede te laten komen. Het team is op dit moment druk bezig om de auto rally klaar te maken voor 2009. In dat komende jaar wil het team de lat nog maar eens wat hoger leggen, wat we met zo’n prachtig resultaat van afgelopen jaar natuurlijk ook ‘verplicht’ zijn.
Piepers verschijnt niet aan de start van de Euregio Rally
Piepers verschijnt niet aan de start van de Euregio Rally
Het mooie Mugen blokje is K.I.A :cry:
Deus Ex Machina!
Ze kregen de motor niet goed gekoeld tijdens laatste Rally, en uiteindelijk klapte de koppakking er ook nog uit. (zie einde filmpje)
Deus Ex Machina!
Hij klonk inderdaad erg slecht in Hellendoorn.
Maareh de topictitel?? Ik denk dat je de Euregio Rally bedoelt?
En in Barneveld reed Piepers wel, maar met een EVO als voorrijder
En zoals ik heb begrepen, hebben ze na contact met JAS (dacht ik) besloten door te rijden.
En...auto klaarmaken voor 2009? Ik dacht dat ze met een nieuwe Honda gingen rijden volgend jaar?
Maareh de topictitel?? Ik denk dat je de Euregio Rally bedoelt?
En in Barneveld reed Piepers wel, maar met een EVO als voorrijder

En zoals ik heb begrepen, hebben ze na contact met JAS (dacht ik) besloten door te rijden.
En...auto klaarmaken voor 2009? Ik dacht dat ze met een nieuwe Honda gingen rijden volgend jaar?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Precies.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op rallycarsforsale. Daar staat (o.a. bij WRC's) vaak het aantal km van blok en turbo genoemd en hoeveel kilometer nog te gaan en of er nog service opzit van bijvoorbeeld Ford of Prodrive (Subaru).
Die motoren zijn erop gebouwd om na een bepaald aantal kilometers (special stage/klassementsproef) compleet geserviced te worden.
Ik las vandeweek hetzelfde verhaal van het NL team met de Escort WRC die ook de laatste rally overslaan vanwege een koelvloeistoflekkage en het blok nu voor complete revisie naar Engeland sturen....
Kijk bijvoorbeeld maar eens op rallycarsforsale. Daar staat (o.a. bij WRC's) vaak het aantal km van blok en turbo genoemd en hoeveel kilometer nog te gaan en of er nog service opzit van bijvoorbeeld Ford of Prodrive (Subaru).
Die motoren zijn erop gebouwd om na een bepaald aantal kilometers (special stage/klassementsproef) compleet geserviced te worden.
Ik las vandeweek hetzelfde verhaal van het NL team met de Escort WRC die ook de laatste rally overslaan vanwege een koelvloeistoflekkage en het blok nu voor complete revisie naar Engeland sturen....
crx303 wrote:Hij klonk inderdaad erg slecht in Hellendoorn.
Maareh de topictitel?? Ik denk dat je de Euregio Rally bedoelt?
En in Barneveld reed Piepers wel, maar met een EVO als voorrijder
En zoals ik heb begrepen, hebben ze na contact met JAS (dacht ik) besloten door te rijden.
En...auto klaarmaken voor 2009? Ik dacht dat ze met een nieuwe Honda gingen rijden volgend jaar?
Topic Titel aangepast, dank voor de opmerking.
Ze willen wel een nieuwe, maar dan moet eerste de oude verkocht worden/zijn, Ze hebben net de centen niet om er twee te hebben. :wink:
Deus Ex Machina!
Jammer van de motoschade. Is overigens bekend wat er precies aan de motor is kapotgegaan? Ik dacht dat Honda`s zo betrouwbaar waren, als je hoort dat iedereen daar zo de mond vol van heeft. In de Engelse BTCC heeft raceteam Halfords naar verluid 8 motoren in één raceseizoen naar de filistijnen geholpen. De K20 motor schijnt wat tekortkomingen te hebben voor wat betreft het oliesmeersysteem.
culasse wrote:Jammer van de motoschade. Is overigens bekend wat er precies aan de motor is kapotgegaan? Ik dacht dat Honda`s zo betrouwbaar waren, als je hoort dat iedereen daar zo de mond vol van heeft. In de Engelse BTCC heeft raceteam Halfords naar verluid 8 motoren in één raceseizoen naar de filistijnen geholpen. De K20 motor schijnt wat tekortkomingen te hebben voor wat betreft het oliesmeersysteem.
En wat is je vergelijkingsmateriaal? Blokken van de Clio R3 en C2 R2 Max gaan zeker niet langer mee.
Eh, vergelijkingsmateriaal? Van rally heb ik geen verstand, al weet ik wel de Peugeot 306 MAXI te noemen. Die reed in 1995 in de meeste rallies zonder motortechnische restricties tegen de toenmalige gr A vierwielaangedreven turbo brigade. En dat met succes. Zolang het niet regende, bleef de voorwielaangedreven MAXI de gezamenlijke concurrentie voor. Dit dankzij de xu10j4rs motor, die ongeveer tegen de 11000 rpm draaide en door prive tuner Pipo moteur tot 800 km gegarandeerd werd. Officieel vermogen opgegeven als 305 pk, maar latere versies die in handen van privé teams in handen kwamen, gaven op de vermogenstestbank iets van 330 pk te zien. Gemiddeld hadden deze motoren net voldoende levensduur om een half seizoen in het Franse rally kampioenschap uit te rijden, daarna was een revisie noodzakelijk, al deed niet elk team dat, uit financiële overwegingen. Ik heb geen idee hoe dat zit met de K20 motor van Piepers Honda, maar ik kan me voorstellen dat deze motor toch wel een seizoen probleemloos mee moet kunnen.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Peugeot 306 Maxi algemene historie
De Peugeot 306 was al zijn burgerpak, de S16, een goede auto. De 306S16 debuteerde in 1994 voor het eerst op een WK-rally. Met Martin Rowe aan het stuur nam de auto deel aan de Rally Great-Britain. Wanneer je dit verbaast, dan kan je je nog meer verbazen over de toen behaalde 14e stek algemeen, hetgeen tot op vandaag het beste resultaat van Martin Rowe is in deze rally. Rowe heeft dat met onder andere een Ford RS200 en diverse Subaru’s dit geprobeerd beter te doen.
In 1995 heeft Peugeot de officiële wereldtitel merken tot 2-liter gewonnen. Met dank aan de vele priveteams die de 306S16 gebruikten. Slechts eenmaal kwam een 306Maxi dat jaar aan de start in een zogenaamd F2-wereldkampioenschapsrally. Bernard Beguin, beroemd om zijn machtig rijden met een M3, starte de San Remo-rally. Hij schreef de hagelnieuwe 23 LJK 75 vrijwel meteen volledig af en was daarna nooit meer te zien in een fabrieks Peugeot.
Het duurde niet totdat Peugeot de veelbelovende 306S16 ombouwde volgens het toen nieuwe F2 Kit Car reglement. Bij het het debuut tijdens de Rallye Alsace-Vogues 1995 in het Frans Kampioenschap was iedereen opslag verliefd. De auto was zo breed dat er zelfs een klassementsproef moest worden ingekort, de 306 Maxi kon een smal bruggetje vlak voor de finish niet over! 16. De motor gilde het uit -met een heerlijke donker geluid- omdat de 306 Maxi motor tegelijk was ontwikkeld met die van de succesvolle 406 STW touring car. Maar omdat, anders dan bij de tourwagen, er geen regels waren ten aanzien van het maximum toerental liet Peugeot de motor tot boven de 10.000 toeren! draaien. Zonder de betrouwbaarheid te ruineren. Het geclaimde topvermogen van rond de driehonderd paardenkrachten (WRC-nivo!) lijkt daarmee geloofwaardig. Dit blok, inmiddels aan zijn 21e evolutie in 2003 gekomen. Met een maximum toerental van 10.500 tpm/305pk, wordt het door Pipo Moteurs nog steeds voor 800 km tot revisie gegarandeerd.
Natuurlijk presteerde de Maxi uitstekend. Vrijwel iedere betrokkene was verrast met de goede prestaties. Bij het debuut in de Alsace-Vogues (Elzas-Vogezen waar de eerste Peugeot-fabrieken ook staan) van 1995 waren er nogal wat A8 turbo 4x4 cars aan de start. Daarom was het begrijpelijk dat Fabien Doenlen (die al eerder uitstekend presteerde met diverse 205 en 309 gr. A auto’s) in de onbekende Peugeot F2 slechts startnummer 38 kreeg. Hij kwam echter als 2e aan de finish, waarbij hij de winnaar Patrick Bernardini in zijn verse fabrieks Escort Cosworth dicht op de hielen zat!
Dit was geen op zichzelf staand resultaat, zeker niet wanneer je bedenkt dat Peugeot Sport niet het soort team is dat op zijn lauweren rust. aGedurende de tijd verschenen er steeds meer F2 Kit Cars, zoals de Volkswagen Golf, Opel Astra, Hyundai Coupé. Maar overal waar ze de 306 Maxi tegenkwamen, reden deze auto’s niet op hetzelfde hoge niveau. Met uitzondering van de Citroën Xsara, die identiek was op de buitenhuid na. De 306 Maxi was niet de enige keer dat een Peugeot project de compoetitie complete domineered. In feite was deze auto veel dichterbij de WRC-auto’s als andere Kit Cars.
Het meest opvallend was het resultaat dat Francois Delecour behaalde met een 2e plaats in de 1998 Tour de Corse. Slechts een paar seconden achter Colin McRae's Subaru Impreza WRC, maar op zijn beurt meer dan 16 minuten voor Martin Rowe (die het dit keer probeerde in een F2 Renault Mégane Maxi) en meer dan 17 minuten voor Alister McRae's F2 Hyundai Coupé Kit Car! In feite was Francois slechts verslagen door Colin met een paar seconden vanwege door regen natte wegen. Bovendien ontstond er nog een dispuut over het legitiem zijn van de banden die door Subaru warden gebruikt.
Een andere schok kreeg de competitie tijdens Rally Portugal 1998. De 306 Maxi is nooit ontwikkeld voor serieuze competitie op onverhard en van Adruzilo Lopez hadden weinigen gehoord. Er waren F2-fabrieksauto’s als de Seat Ibiza KC, Volkswagen Golf Kit Car, Hyundai Coupé KC and Nissan Almera Kit Car die allen aan de finish kwamen, echter de 306 Maxi won F2 met 12 minuten voorsprong!
Na de komst van de 206 WRC voor de fabrieksrijders Delecour en Panizzi kwam de 306 Maxi meer en meer in handen van privé-teams. Deze teams zorgden ervoor dat zelfs in 2004 de 306 Maxi nog overwinningen behaalde in de Europees Kampioenschap rallies van Polen, Bulgarije en Portugal. En dat terwijl er een veld vol veel later ontwikkelde WRC auto’s aan de start stond en de Kit Cars geknepen werden door een veel kleinere inlaat die vrijwel direct na het resultaat van Delecour in de Tour de Corse van 1998 door de FIA werd verordent. Boze tongen beweren dat dit vooral werd ingegeven door de teams die WRC’s aan de start brachten.
In 2006 is de ter ziele gegane F2 klasse in de rally vervangen door de S2000 klasse. Met toerentalrestrictie en een eenheids versnellingsbak belooft dit dat de echte rallyauto’s weer terug zijn. Peugeot komt ook, nu met de 207 S2000, vanaf 2007 aan de start. Het zal lastig zijn de successen van de 306 Maxi te evenaren…..
Heb je dit stuk gelezen ofzo???
beetje knippe plakke....
maare, dat die motor het niet 1 seizoen uithoud kan elke fabrikant overkomen. Er hoeft maar 1 ding te gebeuren wat schade veroorzaakt en je bent klaar. 1 steen die de radiator lek slaat en de boel loopt warm. Koppakking ligt er dan zo uit. Als je dan nog 2 stages moet uitrijden moet je niet gek kijken dat je daar blijvende schade van over blijft.
Ding was goed genoeg om een seizoen heel te blijven. Ongelukken kunnen altid gebeuren.
Kijk nou naar Sordo met zn Citroen. Die stond ook mooi stil tijdens de rally van Japan. En zelfs Loeb had problemen. Denk je echt dat die motor al een seizoen meeloopt???
De Fransen bouwde toch zulke goede motoren??
Hou toch op man!
culasse wrote:Eh, vergelijkingsmateriaal? Van rally heb ik geen verstand, al weet ik wel de Peugeot 306 MAXI te noemen. Die reed in 1995 in de meeste rallies zonder motortechnische restricties tegen de toenmalige gr A vierwielaangedreven turbo brigade. En dat met succes. Zolang het niet regende, bleef de voorwielaangedreven MAXI de gezamenlijke concurrentie voor. Dit dankzij de xu10j4rs motor, die ongeveer tegen de 11000 rpm draaide en door prive tuner Pipo moteur tot 800 km gegarandeerd werd. Officieel vermogen opgegeven als 305 pk, maar latere versies die in handen van privé teams in handen kwamen, gaven op de vermogenstestbank iets van 330 pk te zien. Gemiddeld hadden deze motoren net voldoende levensduur om een half seizoen in het Franse rally kampioenschap uit te rijden, daarna was een revisie noodzakelijk, al deed niet elk team dat, uit financiële overwegingen. Ik heb geen idee hoe dat zit met de K20 motor van Piepers Honda, maar ik kan me voorstellen dat deze motor toch wel een seizoen probleemloos mee moet kunnen.
Om te beginnen, lekkere vergelijking, een Full kitcar groep A met een R3.
Dan, niet zo bijzonder he, met fabriekscoureur (Gilles Panizzi) de franse amateur top de loef afsteken. In het WK kwam de 306 nooit zo ver (2x 3e , 1x 2e).
Tot slot, waarom zou die een seizoen probleemloos mee moeten gaan, en dan nog, in Duitsland rijd een R3 die weer geen enkel probleem had. Dus je in dit geval baseren op 1 auto is niet goed.
Het feit dat Loeb dit jaar nogal moeizaam aan de titel kwam ( 2 keer uitvallen met motorschade in het begin van het seizoen) kwam doordat men bij Citroen moest overstappen van de xu motor naar de ew motor. Dat pakt in het begin verkeerd uit, de xu motoren zijn van nature uitgelegd voor turbo gebruik, maar de ew motoren zijn oorspronkelijk zuiver als atmosferische motor ontworpen, vandaar technische problemen in het begin. Het liefst waren ze doorgegaan met de xu, maar onder druk van lobbyisten van o.a. Ford en Subaru moest Citroen van de FIA overstappen op een andere motor.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm