Performance parts voor de FN2
Dat dacht ik ook, ja. Ik vraag me af wat er zo bijzonder is aan die Mugen ecu. Je kunt net zo goed een Hondata ecu aanschaffen.
By the way, op het moment van dit schrijven is er net de SEMA show in Las Vegas USA. Ik heb ongeduldig uitgezien naar dit evenement omdat er de verwachting was dat Hondata een soort van Kpro voor de Amerikaanse Civic SI en dus ook de Europese type R op deze show zou presenteren. Hondata zelf liet anderhalf jaar gelden doorschemeren dat ze iets dergelijks op de markt zouden brengen. Groot was dan ook de teleurstelling toen Hondata aankondigde geen standalone computer voor de Civic te zullen uitbrengen.
Stevig balen dus en ik kon op diverse fora in Amerika al flink wat commentaren lezen van verbitterde Honda Civic eigenaren die soms al 2 jaar stonden te wachten op een aftermarket computer. Voor sommigen van hen was dit zelfs de druppel die de emmer deed overlopen, ze waren van plan om hun Honda in te ruilen voor bijvoorbeeld een Chevy Cobalt ss of een Integra wrx.
By the way, op het moment van dit schrijven is er net de SEMA show in Las Vegas USA. Ik heb ongeduldig uitgezien naar dit evenement omdat er de verwachting was dat Hondata een soort van Kpro voor de Amerikaanse Civic SI en dus ook de Europese type R op deze show zou presenteren. Hondata zelf liet anderhalf jaar gelden doorschemeren dat ze iets dergelijks op de markt zouden brengen. Groot was dan ook de teleurstelling toen Hondata aankondigde geen standalone computer voor de Civic te zullen uitbrengen.
Stevig balen dus en ik kon op diverse fora in Amerika al flink wat commentaren lezen van verbitterde Honda Civic eigenaren die soms al 2 jaar stonden te wachten op een aftermarket computer. Voor sommigen van hen was dit zelfs de druppel die de emmer deed overlopen, ze waren van plan om hun Honda in te ruilen voor bijvoorbeeld een Chevy Cobalt ss of een Integra wrx.
- Gaskleppie
Een Kpro is ten aller tijde beter als je die ook beter afgesteld hebt op JOU motor. Elke ecu die zo geleverd wordt is nooit perfect voor jou setup. Een programmeerbaar systeem zou dus altijd beter moeten zijn. Tenzij ze bij Mugen natuurlijk per ongeluk het perfecte programma voor jou setup gemaakt hebben maar die kans is erg klein.
Het probleem zit hem in het feit dat de FN2, Civic SI, enz vanaf 2006 geheel of gedeeltelijk met CAN BUS protocol werken. Via een aantal trucs en een custom kabelboom is het weliswaar mogelijk om de motor van de FN2 via Kpro aan te sturen, maar de rest van de auto, zoals dashboard, abs, esp, etc. valt met dit systeem niet te controleren.
Een FN2 heeft een computer met driedimensionele mapping, nl. toerental,motorbelasting en i-vtec.
Zijn voorganger, de EP3, heeft een tweedimensionale mapping, nl. toerental en motorbelasting, en heeft daarom als voordeel dat ie met KPRO geprogrammeerd kan worden.
Een FN2 heeft een computer met driedimensionele mapping, nl. toerental,motorbelasting en i-vtec.
Zijn voorganger, de EP3, heeft een tweedimensionale mapping, nl. toerental en motorbelasting, en heeft daarom als voordeel dat ie met KPRO geprogrammeerd kan worden.
culasse wrote:Het probleem zit hem in het feit dat de FN2, Civic SI, enz vanaf 2006 geheel of gedeeltelijk met CAN BUS protocol werken. Via een aantal trucs en een custom kabelboom is het weliswaar mogelijk om de motor van de FN2 via Kpro aan te sturen, maar de rest van de auto, zoals dashboard, abs, esp, etc. valt met dit systeem niet te controleren.
De FD2 kan ook al gebruikt worden met KPRO, alleen moet je de DBW vervangen door gebruik te maken met een normale throttlebody zonder DBW.
kan de bron alleen niet zo 1 2 3 terug vinden
Hier een item over iemand die zijn Honda civic SI aan de praat heeft gekregen inclusief alle componenten zoals dashboard etc.
http://www.8thcivic.com/forums/bolt-ons ... auges.html
http://www.8thcivic.com/forums/bolt-ons ... auges.html
Gaskleppie wrote:Een Kpro is ten aller tijde beter als je die ook beter afgesteld hebt op JOU motor. Elke ecu die zo geleverd wordt is nooit perfect voor jou setup. Een programmeerbaar systeem zou dus altijd beter moeten zijn. Tenzij ze bij Mugen natuurlijk per ongeluk het perfecte programma voor jou setup gemaakt hebben maar die kans is erg klein.
een K-100 is ook te remappen toch?(met benodigd printplaatje) en de K-pro kan ook gelockt worden..maar ik snap wat je bedoeld. :wink:
maar het is mogelijk

Hier nog een vervolgitem over de aanpassingen aan een civic SI met aftermarket ecu.
http://www.8thcivic.com/forums/bolt-ons ... sheet.html
http://www.8thcivic.com/forums/bolt-ons ... sheet.html
ik heb een vraag over de hondata software. Bij de reflash die nu verkrijgbaar is wordt het vtec punt verlaagt naar iets rond de 3000 toeren enz..
mijn vraag is of je met de herprogrameerbare hondata ook gebonden bent aan een dergelijk systeem of is het mogelijk om de vtec pas bij 5500 in te schakellen? Dit om het originele karakter van de motor te behouden...
mijn vraag is of je met de herprogrameerbare hondata ook gebonden bent aan een dergelijk systeem of is het mogelijk om de vtec pas bij 5500 in te schakellen? Dit om het originele karakter van de motor te behouden...
reflash= zover niet aan te passen MAAR..
ik denk niet dat meneer hondata een nieuwe printplaat ontwikkeld/maakt
als b.v. K-pro(EP3) ook werkt op een FN2. ik denk dat de printplaat hetzelfde is.
andere behuizing/connector's en een geef het beestje een nieuwe naam en kassa a.....
(zoals veel bedrijven doen) maar goed ik heb er weing/tot geen verstand van ECU's. ik heb de reflash voor de FN2 nog nooit gezien. de hondata's(K-pro/K-100) voor de EP3 1 keer. en ik wist genoeg
maar dit is een gedachte van mij, ik weet het niet zeker.
ik zou TBM tuning (geel) eens bellen als ik jou was, als ze je kunnen helpen doen ze dat zeker.
mocht ik gelijk hebben: wat connector's omsolderen lukt hier ook nog wel. :wink:

ik denk niet dat meneer hondata een nieuwe printplaat ontwikkeld/maakt
als b.v. K-pro(EP3) ook werkt op een FN2. ik denk dat de printplaat hetzelfde is.
andere behuizing/connector's en een geef het beestje een nieuwe naam en kassa a.....

ik zou TBM tuning (geel) eens bellen als ik jou was, als ze je kunnen helpen doen ze dat zeker.
mocht ik gelijk hebben: wat connector's omsolderen lukt hier ook nog wel. :wink: