Performance parts voor de FN2
De OEM uitlaat heeft ook zo`n deuk in de uitlaat zitten, anders komt ie steeds tegen de chassisbalk daarboven aan. Na de deuk zit trouwens de metaalkatalysator.
De FN2 heeft bovendien de brandstoftank in het midden zitten vanwege de gewichtsverdeling en dat is de pest voor het uitlaatsysteem.
Bochten zijn inderdaad niet goed voor een high performance uitlaat. Ik heb me eens door een tuner laten vertellen dat elke bocht er één teveel is, meestal moet daardoor de pijpdiameter iets worden aangepast, en dat is op zijn best een compromis.
Aan de andere kant zijn er nog wel extremere voorbeelden te vinden:
Een K20 in een Lotus 7 gemonteerd.
De FN2 heeft bovendien de brandstoftank in het midden zitten vanwege de gewichtsverdeling en dat is de pest voor het uitlaatsysteem.
Bochten zijn inderdaad niet goed voor een high performance uitlaat. Ik heb me eens door een tuner laten vertellen dat elke bocht er één teveel is, meestal moet daardoor de pijpdiameter iets worden aangepast, en dat is op zijn best een compromis.
Aan de andere kant zijn er nog wel extremere voorbeelden te vinden:

Een K20 in een Lotus 7 gemonteerd.
http://nl.youtube.com/watch?v=4Ol4yH46gSI&feature=related
een lotus met een R motor.
en bochtenwerk zal niet goed zijn,maar een diameter/matriaal maakt veel goed.
een lotus met een R motor.

en bochtenwerk zal niet goed zijn,maar een diameter/matriaal maakt veel goed.
Dat is puur gedaan omdat er geen ruimte genoeg is.
Hoe langer de uitlaat recht van het blok loopt, hoe beter hij zijn uitlaat-gas-snelheid vast houdt.
Dit heb ik gelezen en was wenselijk om vermogen uit een spruitstuk te halen. Vaak is dit niet mogelijk door ruimte. Kijk maar eens naar van die drag racers. Die pijpen lopen minimaal 30-40 cm recht van het blok naar voren.
Hoe langer de uitlaat recht van het blok loopt, hoe beter hij zijn uitlaat-gas-snelheid vast houdt.
Dit heb ik gelezen en was wenselijk om vermogen uit een spruitstuk te halen. Vaak is dit niet mogelijk door ruimte. Kijk maar eens naar van die drag racers. Die pijpen lopen minimaal 30-40 cm recht van het blok naar voren.
Dat is helemaal waar. Gelukkig is het zo dat de gemiddelde diameter van het OEM systeem iets van 60 mm is, dus zoveel restrictie zal er niet inzitten. Ter vergelijking; het uitlaatsysteem van de Amerikaanse Civic SI heeft ongeveer 50 mm doorlaat en die heeft een soortgelijke motor. Met een 4-2-1 spruitstuk en een decat, en nog wat andere mods, maar met de standaard catback hebben sommigen daar op de rollentestbank meer dan 200 pk aan de wielen gehaald. Toegegeven, die uitlaat heeft minder bochten dan het FN2 systeem.
[quote="culasse"]Dat is helemaal waar. Gelukkig is het zo dat de gemiddelde diameter van het OEM systeem iets van 60 mm is, dus zoveel restrictie zal er niet inzitten. Ter vergelijking]
200pk aan de wielen betekend ruim 250pk? en dat haal je met een paar andere mods?
Mijn FD2 heeft 230 pk en haalt 190 pk op de wielen..
200pk aan de wielen betekend ruim 250pk? en dat haal je met een paar andere mods?
Mijn FD2 heeft 230 pk en haalt 190 pk op de wielen..
Gerenommeerde tuners hebben het bij de huidige Civic over 18% aandrijfverliezen, dus 200 wielpk zou neerkomen op circa 236 pk. Dit is bereikt met installatie van "bolt on" high performance onderdelen, zoals 4-2-1 spruitstuk + decat, throttle body spacer, coolant blockoff, underdrive pulleys, CAI of Short ram intake, reflash. Ik weet niet hoeverre deze resultaten te herleiden zijn tot de FN2 hier in Europa, of zelfs de EP3. Het lijkt me dat de EP3 hier in het voordeel is omdat de k20a2 motor via Kpro gemakkelijk te herprogrammeren is en daarnaast scherpere nokkenassen kunnen worden gemonteerd.
chintok wrote:Ik heb van zaterdag ook de invidia onder men fn2 steken.
Ben er content van en sound is geweldig.
Het plaatsen was gemakkelijk zonder aanpassingen.
Hallo van waar ben je ergens ook geinteresseerd om eens te luisteren,waar heb je de uitlaat gekocht? Is het volledig pasklaar want op tweede foto is de buis naar cat er precies nog aangelast.
alvast bedankt
joeke wrote:chintok wrote:Ik heb van zaterdag ook de invidia onder men fn2 steken.
Ben er content van en sound is geweldig.
Het plaatsen was gemakkelijk zonder aanpassingen.
Hallo van waar ben je ergens ook geinteresseerd om eens te luisteren,waar heb je de uitlaat gekocht? Is het volledig pasklaar want op tweede foto is de buis naar cat er precies nog aangelast.
alvast bedankt
Ik ben van geraardsbergen,en heb de invidia bij avb-sport gekocht.
Ik heb wel een stuk van mijne orginele uitlaat gebruikt want ik kon niet wachten voor hem op te zetten.
Binnenkort de catvervanger steken en dan mag die orginele buis weg.
Laat maar iets weten als ge wilt komen.
- Gaskleppie
Gerenommeerde tuners hebben het bij de huidige Civic over 18% aandrijfverliezen, dus 200 wielpk zou neerkomen op circa 236 pk.
Als je vanaf de straat gaat kijken zou het idd 18% kunnen zijn.
Let er alleen wel even op dat er hier in nederland veel gebruikt wordt gemaakt van dyno's die een veel hogere weerstand hebben doordat je wielen klem zitten tussen 2 rollen. Dan kan je niet zo maar even 18% verlies nemen!
Dat zou kunnen kloppen. De dubbele rollenbankwielen geven meer frictie en kunnen het meetproces beinvloeden. Maar ik zou niet zo snel weten of er bij mij in de buurt een rollentestbank is met slechts één rollenbankwiel per aangedreven as. De aangedreven wielen moeten in zo`n geval heel precies boven het rollenbankwiel gepositioneerd en vastgesjord worden met voldoende banden, en dit kan op zijn beurt meer weerstand geven en meer aandrijfverliezen te zien geven. Eerlijk gezegd ben ik er een beetje huiverig voor om mijn wagen op zo`n rollenbank met enkele rollenbankwielen te zetten. Ik heb filmpjes gezien waarin zo`n test niet helemaal goed ging. De operator moest steeds het stuur met beide handen vasthouden om te voorkomen dat de wagen aan de haal ging, of zeer gedoseerd gasgeven om doorslippen te voorkomen. Het kan misschien zijn dat de bankwielen zeer zwaar zijn en tijd nodig hebben om op snelheid te komen, vooral bij wagens met veel koppel zou het kunnen zijn dat daarom de aangedreven wielen de neiging hebben om door te slippen.
Dat met die 18% aandrijfverliezen voor de EP3 en FN2 klopt wel hoor. Tuners van bedrijven als TDI North, ABP motorsport en CPL racing hebben het alledrie over gemiddeld dezelfde verliezen. Ook op Amerikaanse Forums hebben ze het vaak over 17 of 18% aandrijfverlies.
Dat met die 18% aandrijfverliezen voor de EP3 en FN2 klopt wel hoor. Tuners van bedrijven als TDI North, ABP motorsport en CPL racing hebben het alledrie over gemiddeld dezelfde verliezen. Ook op Amerikaanse Forums hebben ze het vaak over 17 of 18% aandrijfverlies.
Supersprint heeft voor de FN2 een uitlaatsysteem op de markt gebracht.
http://www.supersprint.com/
Ziet er mooi uit, en traditiegetrouw niet goedkoop.
http://www.supersprint.com/
Ziet er mooi uit, en traditiegetrouw niet goedkoop.