Piepers Kampioen in de Formule 2-category

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Locked
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Piepers Kampioen in de Formule 2-category

Post by Lucas79 »

Piepers en De Wild halen in Hellendoorn titel binnen voor Honda

De Hellendoorn Rally leverde geen vijfde zege op voor Marcel Piepers en Erik de Wild, maar wel een kampioenschap! Doorzetten werd beloond, want ondanks grote technische problemen haalde de équipe met de Civic Type-R de finish van één van de zwaarste rally’s van Nederland. Dat leverde zoveel punten op dat het Honda Piepers Rallyteam nu al verzekerd is van de Rallyclinic Dutch Open-titel in de Formule 2-categorie.

Op het parcours van de Hellendoorn Rally, waarvan ruim 20 procent over zand- en gravelwegen voerde, waren rijders met vierwielaangedreven auto’s duidelijk in het voordeel. Maar met sterke tegenstanders als veelvoudig Nederlands Formule 2-kampioen Jan de Winkel en wereldkampioenschapsrijder Hans Weijs Junior verheugden Marcel Piepers en Erik de Wild zich bij de start op een mooie strijd tussen de sterkste deelnemers met voorwielaangedreven bolides. Die kwam er ook, maar slechts tussen De Winkel en Weijs, want Piepers moest de hoop op een vijfde overwinning dit jaar al na twee proeven opgeven. “Ik kwam iets te hard een zanderige bocht in, trok de handrem aan om de auto toch nog in de juiste richting te dwingen en gaf vol gas om daarbij niet van de weg te raken. Dat lukte, maar ik hoorde ook ‘knak’…â€￾ Een van de aandrijfassen kon de ongeplande actie van Piepers niet aan en had de geest gegeven. “Dus hebben we anderhalve proef met één-wielaandrijving gereden. Dat ging goed, maar ja, we verloren natuurlijk wel veel tijd. Zeker op de onverharde gedeeltes kwamen we nauwelijks vooruit.â€￾

Pas na drie proeven mochten de monteurs aan de slag. In mum van tijd monteerden zijn een nieuwe aandrijfas en Piepers en De Wild konden aan een inhaalrace gaan beginnen. Van plaats 45 klommen zij in de laatste drie proeven op vrijdagavond naar plaats 32, maar wat belangrijker was, in de Formule 2-klasse stegen ze met stip van negen naar zes. Die opmars ging op zaterdag gewoon door: in het algemeen klassement kwam de top-twintig weer in zicht, bij de voorwielaandrijvers lag de Civic Type-R halverwege de dag alweer derde. Maar toen ging het weer mis…

“De koppakking gaf de geest. Wij baalden als een stekker.â€￾ Niet alleen de Honda ging rokend over de proeven, ook bij rijder en navigator kwam de stoom uit de oren. “Eerst hebben we met het team en met een ingenieur van JAS Sport, de bouwer van de auto, overlegd of doorrijden verantwoord was. Volgens de technici moest het kunnen, weliswaar in een rustig tempo, als we de temperatuur van olie en water maar goed in de gaten hielden.â€￾ Piepers en De Wild wilden erg graag kampioen worden in Hellendoorn, maar dan moesten ze wel bij de eerste tien in de Formule 2-categorie eindigen. “Dat werd dus rekenen. Wij dachten dat het kon, een plaats bij de eerste tien moest haalbaar zijn.â€￾ Het team gokte en won, want kwam uiteindelijk als vijfde in de Formule 2 over het podium. De ontlading was groot en het feest kon beginnen.

“Jammer natuurlijk dat we niet al strijdend kampioen zijn geworden, maar ik denk dat we met vier overwinningen in zes rally’s duidelijk hebben gemaakt dat wij met de Honda dit seizoen de snelste combinatie in de Formule 2 warenâ€￾, aldus Piepers. “Ons doel is bereikt, en daar mogen we met het hele team trots op zijn. Vanaf nu gaan we werken aan het volgende jaar. Mits het budget het allemaal toelaat, willen we graag een stapje hoger. Met Honda, want die Civic Type-R is gewoon een hele goede en supersnelle auto.â€￾

Hellendoorn, 21 september 2008
Zesde ronde Rallyclinic Dutch Open (NK rally) 2008:
Schutte Informatisering Hellendoorn Rally

Algemene gegevens
- 19 en 20 september 2008
- start en finish in Hellendoorn
- lengte van de rally: 444 km met 20 klassementsproeven (KP’s) over 185 km, verreden 19 KP’s over 177 km
- vrijdag en zaterdag droog en zonnig, circa 20 graden Celsius
- 113 deelnemers aan de start, 73 aan de finish

Uitslag
1. Erik Wevers-Jalmar van Weeren (NL, Ford Focus WRC, A8) 1.37.07
2. Dennis Kuipers-Kees Hagman (NL, Ford Focus WRC, A8) + 3.28
3. René Kuipers-Erwin Mombaerts (NL, Ford Focus WRC, A8) + 4.25
4. Jasper van den Heuvel-Martine Kolman (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) + 5.11
5. Patrick Snijers-Luc Dethier (B, Porsche GT3, C7) + 7.29
6. Henk Vossen-Johan Findhammer (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) + 9.12
7. Graham Coffey-David Gamblin (GB, Subaru Impreza WRC, A8) + 9.46
8. Jeroen Swaanen-Johan van Hout (NL, Mitsubishi Lancer Evo 7, N4) + 10.07
9. Mark Verhoeven-Oscar Heufkens (NL, Subaru Impreza STi, N4) + 11.15
10. Michael Pedersen-Mie Petersen (DK, Mitsubishi Lancer Evo 9, N4) + 11.29
…
12. Jan de Winkel-Radboud van Hoek (NL, Renault Clio R3, A7/1e F2) + 12.04
15. Hans Weijs Jr.-Lisette Bakker (NL, Citroën C2 R2 Max, A6/2e F2) + 14.10
…
29. Marcel Piepers-Erik de Wild (NL, Honda Civic Type-R R3, A7/5e F2) + 23.28

Snelsten op de klassementsproeven (Formule 2)
Weijs Jr. 12 maal; De Winkel 6; Wolves

Leiders in de wedstrijd (Formule 2)
Weijs Jr. KP 1; De Winkel KP 2 en 3; Weijs Jr. KP 4 t/m KP 11; De Winkel KP 12 t/m 20

Stand Rallyclinic Dutch Open 2008
1. Jasper van den Heuvel 574 punten (6 resultaten)/kampioen groep N; 2. Erik Wevers 494 (5 r.); 3. Marcel Piepers 456 (6 r.)/kampioen Formule 2; 4. Johan Faes 442 (6 r.); 5. John Temmink 406 (5 r.)

Stand Rallyclinic Dutch Open 2008 (Formule 2)
1. Piepers 290 (kampioen); 2. Gert-Jan Heutink 178; 3. Jan de Winkel 144

Image Image

Zeer mooi compilatie-videotje:
http://nl.youtube.com/watch?v=tpjSQWiTXVg
Deus Ex Machina!
D_ToXx²
Posts: 559
Joined: Tue Mar 04, 2008 8:59 pm

Post by D_ToXx² »

netjuss!! :thumbs:
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Helaas kom ik er niet het hele weekend bij zijn. Maar de vrijdag avond en zaterdag overdag was erg leuk. (behalve dat Marcel en Erik een beetje pech hadden met de auto) Heren, gefeliciteerd! :thumbs: :worshippy:
Deus Ex Machina!
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Gefeliciteerd mannen! Topprestatie van het hele team lijkt me!

Ondanks dat de civic niet geweldig ging, heb ik afgelopen weekend genoten van het sublieme geluid. Super1600 wordt wel een beetje gemist...
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Ik had al het een en ander gepost in http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=4947

Jammergenoeg is het Braat team zaterdagmorgen uitgevallen (CTR EP3) met een kapotte bak.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Ja, inderdaad. Piepers had daar ook altijd last van met die EP3. Ik hoop dat ze een keer een bak kunnen vinden die wat langer meegaat.
Deus Ex Machina!
D_ToXx²
Posts: 559
Joined: Tue Mar 04, 2008 8:59 pm

Post by D_ToXx² »

unicorn wrote:Ja, inderdaad. Piepers had daar ook altijd last van met die EP3. Ik hoop dat ze een keer een bak kunnen vinden die wat langer meegaat.


heeft de FN2 een betere bak als de EP3?
rijden ze rond met de standaard bak?
bartman
Posts: 128
Joined: Fri Feb 15, 2008 10:24 pm

Post by bartman »

nee is zeker niet de standaard bak , denk dat je goed zult moeten zoeken naar onderdelen die standaard op onze FN2 zitten :wink:


versnellingsbak van FN2 is naar mijn mening veel beter dan die in de EP3.
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Op de FN2 zit een sequentiële bak volgens mij, is een groep A auto.

Op de EP3 zit de standaard bak, is een Groep N.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

stevig sper dif hebben ze dan in die civic als je 3 proeven met 1 wiel aandrijving kan rijden!

Super gefeliciteerd met de overwinning!
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Inderdaad een knappe prestatie om met één aangedreven wiel toch nog drie proeven te rijden. Waarschijnlijk is dat de reden dat veel rallyteams een conventioneel koppelingstype sper hebben, i.p.v. bijvoorbeeld een Quaiffe. Zo kun je tenminste nog strompelend het volgende servicepunt bereiken voor reparatie.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Piepers heeft in de FN2 inderdaad een sequentiele zes-bak zitten. Deze is helaas ook al een keer stuk gegaan tijdens de rally in Yper volgens mij. Verder zijn ze er wel super tevreden mee.

De EP3 heeft inderdaad een standaard bak en gaf bij Piepers veel problemen, helaas bij Braadt nu dus ook. Lijkt er op dat ze bij het ontwerpen van de versnellingsbak geen rally-race als uitgangspunt hebben gekozen bij Honda :razz:

@culasse: Wat je zegt klopt, het gaat inderdaad strompelend. Op het onverhard en door een bocht hadden ze de alarmlichten aan, omdat ze daar echt moesten kruipen. Op recht asvalt konden ze gewoon volgas.

Ze hebben twee proeven met de doorgebroken aandrijfas gereden, daarna mochten ze servicen. In 14 minuten hadden ze de aandrijfas vervangen :shock: :D
Deus Ex Machina!
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Ik heb een mooie compilatievideo van Piepers@Hellendoorn gekregen. Heb deze maar even online gezet, zodat iedereen er van kan genieten :D :D :D

http://nl.youtube.com/watch?v=tpjSQWiTXVg
Deus Ex Machina!
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Mooie compilatie, bedankt voor het online zetten. Alleen is de auto op het laatst stuk zeker?
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Ja koppakking eruit.
Locked