Bouten + Moeren loskrijgen uitlaatspruitstuk EP3
Bouten + Moeren loskrijgen uitlaatspruitstuk EP3
Vandaag best wel aan het kloten geweest om de moeren en bouten los te krijgen die het uitlaatspruitstuk op z'n plaats houden op het blok. Vanwege de kanteling van het blok is het lastig een sleutel er goed recht op te houden als je veel kracht wil zetten. En als de sleutel dan verschuift tijdens het veel kracht zetten schiet hij eraf omdat ie er niet goed op staat. Wat dan weer resulteerd in een beschadiging van de kop van de bout of moer..
Ben met ringsleutels, steeksleutels, verschillende dopsleutels bezig geweest. Maar beweging zit er helaas niet in. de sleutel maakt zijn draai vlaklangs het brandschot, ruimte om de sleutel langer te maken en het momentum te vergroten is er helaas dus niet. Is er misschien een speciaal gereedschap voor?
Ik probeer het momenteel van boven, is dat goed of is het beter van onder te doen?
Iemand evaring mee? Tips? Let me know please..
Ben met ringsleutels, steeksleutels, verschillende dopsleutels bezig geweest. Maar beweging zit er helaas niet in. de sleutel maakt zijn draai vlaklangs het brandschot, ruimte om de sleutel langer te maken en het momentum te vergroten is er helaas dus niet. Is er misschien een speciaal gereedschap voor?
Ik probeer het momenteel van boven, is dat goed of is het beter van onder te doen?
Iemand evaring mee? Tips? Let me know please..
Speciaal gereedschap is er helaas niet voor, als je die moer eenmaal hebt afgerond door het slippend gereedschap gaat het echt hoofdpijn worden.
Wat voor gereedschap heb je precies? Ik weet bijna zeker dat ik het los krijg met mij gereedschap.
Heb je knietjes geprobeerd icm met verlengstuk?
Met een standaard doppensetje gaat het idd wat lastig worden.
Gaat het toevallig om de meest rechter moer als je voor de auto staat?
Wat voor gereedschap heb je precies? Ik weet bijna zeker dat ik het los krijg met mij gereedschap.
Ik heb laatst het spruitstuk eraf gehaald. Ik heb wel eerst dunne naaimachine olie op de bouten gedaan en de motor even laten lopen om de olie in te laten trekken. Daarna kreeg ik ze los, maar wel met grote moeite. Ik moest ook een grote verscheidenheid aan sleutels, etc gebruiken om er überhaupt bij te kunnen. Ik heb ze vooral van de onderkant losgedraaid. Ook de bovenste twee studs draaide ik daarbij uit de cilinderkop, maar die kun je er zo weer indraaien.
Ik moet wel even zeggen dat mijn FN2 nog nieuw is, dus de bouten en moeren hebben nog niet veel heat cycling gehad.
Het losdraaien van de lambdasonden was wel een rotklus, één van die dingen ligt verzonken in de catalysator en volgens mij heb je een speciale sleutel nodig om hem los te krijgen.
Ik moet wel even zeggen dat mijn FN2 nog nieuw is, dus de bouten en moeren hebben nog niet veel heat cycling gehad.
Het losdraaien van de lambdasonden was wel een rotklus, één van die dingen ligt verzonken in de catalysator en volgens mij heb je een speciale sleutel nodig om hem los te krijgen.
slydawg wrote:Speciaal gereedschap is er helaas niet voor, als je die moer eenmaal hebt afgerond door het slippend gereedschap gaat het echt hoofdpijn worden.
Gelukkig heb ik het niet zover laten komen dat de rond zijn. Vandaar dat ik het ook even had opgegeven.
De doppensets(1/2 en 3/4) die ik heb hebben beide knietjes en verlengstukjes. Ik heb alleen moeite mij voor te stellen hoe dat kan helpen? Als je speciale opzetstukjes weet wil ik die best aanschaffen voor dit doel. Wilde toch al morgen een goede momentsleutel(gedore) bestellen bij de gereedschapspeciaal zaak. Dus ben er toch..
culasse wrote:Ik heb laatst het spruitstuk eraf gehaald. Ik heb wel eerst dunne naaimachine olie op de bouten gedaan en de motor even laten lopen om de olie in te laten trekken. Daarna kreeg ik ze los, maar wel met grote moeite. Ik moest ook een grote verscheidenheid aan sleutels, etc gebruiken om er überhaupt bij te kunnen. Ik heb ze vooral van de onderkant losgedraaid. Ook de bovenste twee studs draaide ik daarbij uit de cilinderkop, maar die kun je er zo weer indraaien.
Ja mijn ep3 rijd al bijna 9 jaar rond met dit uitlaat systeem :lol: . Warmrijden is een probleem aangezien de helft van mijn system er al onderuit ligt. Ik kan het wel verhitten natuurlijk.
Beide 02 sensors heb ik er al uit.. Dat was niet zo moeilijk.
Er bestaan wel speciale sleutels om bouten en moeren op moeilijk bereikbare plekken te bereiken. Ik geloof dat ik eens iets zag van het merk Briot, maar dat was ook stinkend duur. Er zaten wat ratchetsleutels bij met buigzame koppelingen, dat zou voor bepaalde moeren in kleine ruimten ideaal zijn geweest.
Heb een beetje zitten neuzen in het gereedschapboek van gedore. Ze hebben ook 6kant doppen. Op zich wel het proberen waard. Die verdelen de kracht over de kanten ipv alleen op de hoeken zoals bij de meeste andere doppen.
Ik dacht dan een klein verlengstukje daarachter te doen en dan een knietje. Dan kan ik daar een zware dopsleutel of een breaker bar gebruiken voor groot momentum omdat ie dan vrij kan bewegen.
Helaas is mijn vakantie over, dus morgen weer beginnen met werken. Ik kan het dus pas na werktijd proberen
Ik dacht dan een klein verlengstukje daarachter te doen en dan een knietje. Dan kan ik daar een zware dopsleutel of een breaker bar gebruiken voor groot momentum omdat ie dan vrij kan bewegen.
Helaas is mijn vakantie over, dus morgen weer beginnen met werken. Ik kan het dus pas na werktijd proberen

Heb precies dezelfde probleem gehad met mijn spruitstuk. Met name wat Slydawg zegt, de meest rechter moer. De mijne werd helemaal rond, heb een dop 13 erop te slaan. Niet gelukt, uiteindelijk heb ik het met een brander los gekregen. Het is echt vreslijk werk, vooral als je de originele aribox nog hebt. Het moet via de bovenkant, onderkant is echt niks. Dus succes verder!!
Gangaran wrote:Heb precies dezelfde probleem gehad met mijn spruitstuk. Met name wat Slydawg zegt, de meest rechter moer. De mijne werd helemaal rond, heb een dop 13 erop te slaan. Niet gelukt, uiteindelijk heb ik het met een brander los gekregen. Het is echt vreslijk werk, vooral als je de originele aribox nog hebt. Het moet via de bovenkant, onderkant is echt niks. Dus succes verder!!
:shock: Had je alleen niet ook je stud doorgebrand met je brander. Heb je die nog wel uit je blok kunnen krijgen?
Ik heb de bouten die aan de onderkant van het spruitstuk zitten nog niet geprobeerd. Momenteel richt ik me alleen op de moeren aan de bovenkant. En die zitten beide murvast..
riddertje wrote:Tja,het mijne ging er als vanzelf af met een dopsleutel en van bovenaf.
Veel succes zou ik zeggen![]()
Mazzelpik :wink:. Thanks voor de suc6 wensen.
Ik zat nog een beetje te denken hier op mijn werk. Als ik nou nog een moer er achter op kan draaien, dan staat de sleutel er rechter op en zal ie ook niet zo makkelijk verschuiven. Ok die moer zit dan in de weg voor de andere moer om eraf te draaien en draai je dus de complete stud eruit..maar dat maakt niet uit...
Zowieso moet het vanaf boven af, een 2de man erbij is wel handig.
Zover ik me nog kan herinneren, doe ik het met een 3/4 doppenset met een knietje op de dop en indien nodig een verlengstuk, heb er 4-5 verschillende lengtes, dat helpt enorm.
Dan gaat een persoon recht voor de auto staan en houd de dop recht op de moer en de 2de man gaat aan de zijkant van de auto en probeert dan los te draaien. Ik zelf heb een ratel met lange hendel wat weer helpt.
Zover ik me nog kan herinneren, doe ik het met een 3/4 doppenset met een knietje op de dop en indien nodig een verlengstuk, heb er 4-5 verschillende lengtes, dat helpt enorm.
Dan gaat een persoon recht voor de auto staan en houd de dop recht op de moer en de 2de man gaat aan de zijkant van de auto en probeert dan los te draaien. Ik zelf heb een ratel met lange hendel wat weer helpt.
Ok.. met het knietje heb ik geprobeerd maar die slaat om zodra je er kracht op zet omdat ie 2 kanten op kan scharnieren.
Ik heb nu het volgende besteld
40cm
Kep ook een uni drive dop van gedore, dat is al een gigantisch verschil vergeleken met de mannesman dop die ik had. Gedore heeft veel minder speling. Ik denk dat het wel MOET lukken met deze combinatie strax.. anders wordt ik aggressief :razz:
Ik heb nu het volgende besteld
40cm

Kep ook een uni drive dop van gedore, dat is al een gigantisch verschil vergeleken met de mannesman dop die ik had. Gedore heeft veel minder speling. Ik denk dat het wel MOET lukken met deze combinatie strax.. anders wordt ik aggressief :razz:
Niet aggressief worden, heb zelf al meerdere gaten in de muur gemaakt doordat ik agressief werd en met gereedschap begon te gooien hehehehe
Maar ziet er naar uit dat het moet lukken met bovenstaande tools, zo'n lange bedoelde ik dus.
En wat je zegt over dat knietje klopt, vandaar dat iemand dat stevig moest vasthouden.
Maar ziet er naar uit dat het moet lukken met bovenstaande tools, zo'n lange bedoelde ik dus.
En wat je zegt over dat knietje klopt, vandaar dat iemand dat stevig moest vasthouden.
-