Performance parts voor de FN2
nu dit noem ik wel goed nieuws... lijkt me een erg goed uitgedacht systeem, ... iemand een idee hoeveel 100 japanse yen is in euro? :-)
lijkt me allesinds de moeite waard om aan te schaffen..
ook k&n heeft nu een luchtfilterkit beschikbaar met een gesloten behuizing.. toch zal ik men centen spenderen aan deze gruppe M denk ik :wink:
lijkt me allesinds de moeite waard om aan te schaffen..
ook k&n heeft nu een luchtfilterkit beschikbaar met een gesloten behuizing.. toch zal ik men centen spenderen aan deze gruppe M denk ik :wink:
Ik vraag me af waar dit systeem zijn lucht vandaan krijgt. Bij mijn FN2 "race" is de grille compleet afgesloten. Ik heb voor mijn short ram intake gaten geboord in het plastic schild achter de grille om voor aanvoer van koele lucht te zorgen. Ik heb begrepen dat versies met airco wel die gaten hebben. Maar zuigt de luchthapper onder de motorkap daar zijn lucht vandaan dan? En anders zou ie dat moeten doen in de ruimte vlak voor de radiator, maar dan krijg je aanvoer van opgewarmde lucht.
Wat ik interessant zou vinden is of dit systeem werkt volgens het ramair principe. Een echt ramair systeem werkt pas bij zeer hoge luchtsnelheden, ongeveer vanaf 160 km/uur. Dit is de reden dat deze systemen soms slechte resultaten laten zien op een dyno. Het is niet mogelijk om met een ventilatorsysteem een sterke luchtstroom op te wekken vlak voor de neus van de wagen om zodoende het effect daarvan vast te stellen. Je zou moeten terugvallen op een heuse windtunnelhal met alle faciliteiten die daarbij horen om de precieze effecten te meten.
Dit valt buiten het bereik van normale tuners en hun rollentestbanken.
De enige tuner die ik ken die er een beetje bij in de buurt komt is Freddy de Jong. www.freddycane.com. Die heeft een soort van luchtaanvoersysteem met luiken en ventilatoren gemaakt waardoor hij een redelijk sterke luchtstroom kan opwekken, maar het is niet het echte werk.
Dat de Gruppe M desondanks toch vermogenswinst weet te halen ligt misschien meer aan het toegenomen volume aan lucht dat aangezogen wordt, ten opzichte van de standaard airbox. Op de foto`s kan ik trouwens niet zien of er nog gebruik gemaakt wordt van de onderste luchtaanvoerslang, of dat de lucht nu enkel via de luchthapper onder de motorkap wordt aangezogen. Het zou kunnen dat die komt te vervallen.
De prijs is ook een knaller. Op een Engels forum hebben ze het over bijna 700 pond. Omgerekend is dat ongeveer 900 Euro. Dat is wel heftig voor een inlaat met filter.
Wat ik interessant zou vinden is of dit systeem werkt volgens het ramair principe. Een echt ramair systeem werkt pas bij zeer hoge luchtsnelheden, ongeveer vanaf 160 km/uur. Dit is de reden dat deze systemen soms slechte resultaten laten zien op een dyno. Het is niet mogelijk om met een ventilatorsysteem een sterke luchtstroom op te wekken vlak voor de neus van de wagen om zodoende het effect daarvan vast te stellen. Je zou moeten terugvallen op een heuse windtunnelhal met alle faciliteiten die daarbij horen om de precieze effecten te meten.
Dit valt buiten het bereik van normale tuners en hun rollentestbanken.
De enige tuner die ik ken die er een beetje bij in de buurt komt is Freddy de Jong. www.freddycane.com. Die heeft een soort van luchtaanvoersysteem met luiken en ventilatoren gemaakt waardoor hij een redelijk sterke luchtstroom kan opwekken, maar het is niet het echte werk.
Dat de Gruppe M desondanks toch vermogenswinst weet te halen ligt misschien meer aan het toegenomen volume aan lucht dat aangezogen wordt, ten opzichte van de standaard airbox. Op de foto`s kan ik trouwens niet zien of er nog gebruik gemaakt wordt van de onderste luchtaanvoerslang, of dat de lucht nu enkel via de luchthapper onder de motorkap wordt aangezogen. Het zou kunnen dat die komt te vervallen.
De prijs is ook een knaller. Op een Engels forum hebben ze het over bijna 700 pond. Omgerekend is dat ongeveer 900 Euro. Dat is wel heftig voor een inlaat met filter.
uitlaatcollector
Waar heb je die foto's op internet gevonden,wil die gast wel contacteren zijn uitlaatcollector zit er wel de max uit
alvast bedankt
gtz
Joeke

alvast bedankt
gtz
Joeke
Ehh, bedoel je dat uitlaatsysteem van die Pool? Welnu, de foto`s komen van een Duits forum, maar ik kan me niet meer voor de geest halen welke precies. Ik heb nog een uur of wat geprobeerd de Poolse eigenaar boven water te krijgen om hem te vragen wie dat uitlaatsysteem in elkaar heeft gezet. Allemaal zonder resultaat. De foto`s zijn ook al een maand of wat oud. Ik heb ze toevallig bewaard omdat ik de uitlaat zo mooi vond.
culasse wrote:Ik vraag me af waar dit systeem zijn lucht vandaan krijgt. Bij mijn FN2 "race" is de grille compleet afgesloten. Ik heb voor mijn short ram intake gaten geboord in het plastic schild achter de grille om voor aanvoer van koele lucht te zorgen. Ik heb begrepen dat versies met airco wel die gaten hebben. Maar zuigt de luchthapper onder de motorkap daar zijn lucht vandaan dan? En anders zou ie dat moeten doen in de ruimte vlak voor de radiator, maar dan krijg je aanvoer van opgewarmde lucht.
De "normale" FN2 heeft helemaal geen plaatje achter de grill. Het rooster laat alle lucht gewoon door.
Deus Ex Machina!