Magnetische olie plug!!
Magnetische olie plug!!
Kwam dit tegen. Misschien geen verkeerde upgrade. Deze heb je ook
voor de versnellingsbak. Vangt "alle" losse metalen deeltjes.
Link
voor de versnellingsbak. Vangt "alle" losse metalen deeltjes.
Link
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Ik heb ze vroeger wel eens gebruikt. Gewoon uit nieuwsgierigheid om te kijken of ze hielpen. Als ik naderhand de motoren uit elkaar draaide bleek dat er geen metaalslijpsel te vinden was op de magnetische plug.
Daarentegen zat er meer rommel in bv. het oliefilter, olieboorgroeven voor de nokkenassen, de zeef van de oliepomp, de retainers van de kleppen in de cilinderkop, etc.
Daarnaast zit er ook rommel in de motor die niet door de magnetische plug wordt opgevangen, zoals zandafslag uit het gietproces in het motorblok, carbonaanslag door olieresten, rubberaanzetting door vulkanisatie, etc.
Daarentegen zat er meer rommel in bv. het oliefilter, olieboorgroeven voor de nokkenassen, de zeef van de oliepomp, de retainers van de kleppen in de cilinderkop, etc.
Daarnaast zit er ook rommel in de motor die niet door de magnetische plug wordt opgevangen, zoals zandafslag uit het gietproces in het motorblok, carbonaanslag door olieresten, rubberaanzetting door vulkanisatie, etc.
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb meer dan 30 jaar aan Franse motoren gesleuteld en ik kan je zeggen dat ze best goed in elkaar zitten. Door de jaren heen kom je vooral te weten waar zich een hoop koolaanslag, metaalslijpsel enz in de motor opbouwt, en dit is voor alle motoren gelijk, ongeacht wat voor naam er op het kleppendeksel staat.
De huidige generatie motoren ontlopen elkaar weinig qua bouwkwaliteit.
Door moderne produktietechnieken, zoals computergestuurde CNC draai-en freesmachines, PM giettechnieken, Laser gecontroleerde cilinderpassingen en lagertoleranties, hebben motoren tegenwoordig een hoge bedrijfszekerheid, lage milieu uitstoot, lager verbruik, minder onderhoudsgevoeligheid.
Tenslotte doen Franse merken het niet slecht in de motorsport. In de rallysport grossieren ze al jaren in kampioenschapstitels.
De huidige generatie motoren ontlopen elkaar weinig qua bouwkwaliteit.
Door moderne produktietechnieken, zoals computergestuurde CNC draai-en freesmachines, PM giettechnieken, Laser gecontroleerde cilinderpassingen en lagertoleranties, hebben motoren tegenwoordig een hoge bedrijfszekerheid, lage milieu uitstoot, lager verbruik, minder onderhoudsgevoeligheid.
Tenslotte doen Franse merken het niet slecht in de motorsport. In de rallysport grossieren ze al jaren in kampioenschapstitels.
De Japanse merken doen het het allerslechtst als het op uitlaatgasemissie aankomt. De Franse merken doen het wat dat betreft het beste van iedereen. Geen wonder, In Frankrijk zijn de uitlaatgasvoorschriften al jaren een stuk strenger dan waar ook in Europa. Dat is de reden dat ze qua verkopen in Europa bovenaan staan. De Honda waar ik momenteel in rijd, komt niet verder dan energielabel F. Nog net geen slurptax aanslag.
We willen natuurlijk allemaal graag een high performance wagen met klinkende prestaties, maar de realiteit is dat "brussel" tegenwoordig bepaalt in wat voor wagen we rijden en hoeveel uitlaatgassen we uitstoten.
We willen natuurlijk allemaal graag een high performance wagen met klinkende prestaties, maar de realiteit is dat "brussel" tegenwoordig bepaalt in wat voor wagen we rijden en hoeveel uitlaatgassen we uitstoten.
culasse wrote:De Japanse merken doen het het allerslechtst als het op uitlaatgasemissie aankomt. De Franse merken doen het wat dat betreft het beste van iedereen. Geen wonder, In Frankrijk zijn de uitlaatgasvoorschriften al jaren een stuk strenger dan waar ook in Europa. Dat is de reden dat ze qua verkopen in Europa bovenaan staan. De Honda waar ik momenteel in rijd, komt niet verder dan energielabel F. Nog net geen slurptax aanslag.
We willen natuurlijk allemaal graag een high performance wagen met klinkende prestaties, maar de realiteit is dat "brussel" tegenwoordig bepaalt in wat voor wagen we rijden en hoeveel uitlaatgassen we uitstoten.
De Prius en Civic IMA zijn de zuinigste auto's en beide Japans...
Nana korobi ya oki
culasse wrote:De Japanse merken doen het het allerslechtst als het op uitlaatgasemissie aankomt. De Franse merken doen het wat dat betreft het beste van iedereen. Geen wonder, In Frankrijk zijn de uitlaatgasvoorschriften al jaren een stuk strenger dan waar ook in Europa. Dat is de reden dat ze qua verkopen in Europa bovenaan staan. De Honda waar ik momenteel in rijd, komt niet verder dan energielabel F. Nog net geen slurptax aanslag.
We willen natuurlijk allemaal graag een high performance wagen met klinkende prestaties, maar de realiteit is dat "brussel" tegenwoordig bepaalt in wat voor wagen we rijden en hoeveel uitlaatgassen we uitstoten.
Als je nog een stukje liefde voelt voor de Franse zaken is niet zo gek na 30 jaar. Maar leer eerst de Japanse goodies wat beter kennen dan mag je zelf bepalen wat beter is.
Ik kan je een paar voorbelden geven als Het "Laguna kwaliteitdrama" of het feit dat de Franse auto's bijna allemaal een olie niveau aanduiding op het dashbord hebben die nooit nauwkeurig is en wanneer je motorkap open doet overal gele doppen ziet maar zonder symbool/ tekening wat nu voor wat is (olie, water, enz)Plaatsing van stekkers onder de motorkap (vertikaal, schuin ipv horizontaal ivm water. Realiteit is dat het vaak een leuk idee is maar net als de Italianen steeds opnieuw "het wiel"uitvinden zonder door te ontwikkelen. Voorbeeld: de achterlicht sockets van Honda zijn hetzelfde van de eerste Civic tot de NSX. Waarom? Betrouwbaar, gaat niet stuk. Een groot VW/Renault paneel krijgt problemen met water. Resultaat bij remmen gaan er meerdere lampen branden.
Maar mijn bedoeling is niet andere zaken af te kraken. Kom een keer naar een meeting dan praten we er een keer over.
Maar door Franse Stokbroden te vergelijken met Japanse Katana's kan je een Tsunami verwachten :lol:
Maar even heel wat anders: Heeft u zich eigenlijk wel eens voorgesteld in het daarvoor bestemde gedeelte?