stof tot nadenken..

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
culasse

stof tot nadenken..

Post by culasse »

Zag deze topic op een Amerikaans forum. Er werd lukraak wat geëxperimenteerd, maar de laatste mod met de lachgasfles zette me aan het denken. Weliswaar zag het er wat hilarisch uit, maar het resultaat loog er niet om. Blaas gewoon wat lachgas op een open filter, zo uit de fles en ziedaar, 50 pk extra.

http://www.8thcivic.com/forums/bolt-ons ... sults.html

Misschien moet ik ook maar eens een keer op zoek naar een nitrouskitje.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

hahaha.

een nadeel van lachgas is dat het niet continu te gebruiken is,
een max seconden..

maar het werkt wel degelijk.
Gangaran

Post by Gangaran »

Dit wordt al heel lang gedaan. Bij dragrace spuiten ze lachgas op de intercoolers.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

Gangaran wrote:Dit wordt al heel lang gedaan. Bij dragrace spuiten ze lachgas op de intercoolers.

volgens mij is dat water..
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ja, en ondertussen rij je met een schijt arm mengsel (wel extra zuurstof, maar geen extra brandstof) en heb je je motor binnen 2 runs naar zn klote.
Sinister

Post by Sinister »

Idd dat dacht ik er ook al van :)
Gangaran

Post by Gangaran »

culasse

Post by culasse »

Normaal is dat ook zo, maar bij deze Amerikaanse SI zorgt de maf sensor ervoor dat de brandstof/luchtverhouding altijd correct blijft, door te compenseren voor de toegenomen hoeveelheid lucht. Dit is tot op zekere hoogte mogelijk, daarna loopt de motor alsnog het risico een te arm mengsel te krijgen.

Daarom vind ik het des te opmerkelijker dat de wagen dit overleefd heeft.
Zoiets zou ikzelf niet durven, maar het geeft aan hoe goed dit principe kan werken.

Er bestaaan trouwens dry kits en wet kits.
Bij dry kits wordt er alleen lachgas ingespoten en moet de motor zelf via de ecu verrijking toevoegen.
Bij wet kits is er naast de lachgas aanvoer ook nog een brandstof aanvoer om de brandstof/lucht verhouding op het gewenste niveau te houden. Over het algemeen levert dit systeem de hoogste vermogens.

Lachgas kan heel goed gebruikt worden op een intercooler, bijvoorbeeld om de temperatuur naar beneden te brengen voor meer vermogen. Ik heb dit verschillende malen gezien bij turbo wagens.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

Gaskleppie wrote:Ja, en ondertussen rij je met een schijt arm mengsel (wel extra zuurstof, maar geen extra brandstof) en heb je je motor binnen 2 runs naar zn klote.

denk als je het teveel/telang gebruikt inderdaad.
ik weet ook niemand die het echt in de auto heeft en gebruikt.
http://www.youtube.com/watch?v=hy9vy0pduMA

filmpje NOS golf diesel bij fifth gear.

@gaskleppie: dit gebeurd er dus ook met LOx?(Liquid Oxygen) dat de motor te arm loopt dus??
itr-1895

Post by itr-1895 »

waarom gaan voor een lachgas systeem?

een methanol injection of een water methanol injection systeem is een systeem wat je wel goed kan afstellen.
en dus ook meer betrouwbaar is dan lachgas.
het zou ook zonde zijn om een motor van een 2 jaar oude auto zien stuk te gaan
culasse

Post by culasse »

Ik dacht dat water/methanol systemen alleen gebruikt werd bij hoog vermogende turbo wagens, en dan alleen om detonatie te voorkomen. Het is louter een veiligheidssysteem.

Lachgas daarentegen is bedoeld om kortstondig een flinke vermogenstoename te geven.
Wist iedereen trouwens dat dit is uitgevonden door de Nazis? Het werd in de loop van de tweede wereldoorlog gebruikt in Messerschmidts en Focke Wulf jachtvliegtuigen. Piloten konden zich hiermee uit een benarde situatie redden wanneer de overmacht te groot werd tijdens een luchtgevecht. Een dergelijk systeem gaf ongeveer 300-400 pk meer en de piloot kon in een oogwenk een flinke voorsprong opbouwen door de neus van het toestel omhoog te wijzen en met een noodgang omhoog te klimmen. De geallieerde piloten hadden het nakijken. Door de zwarte rookpluimen van het extra rijke mengsel door de brandstofverrijking werd dit nogal eens geinterpreteerd als een treffer en claimde de geallieerde piloot een overwinning met een neergeschoten toestel, maar dit berustte vaak op een misvatting.
Later begonnen de geallieerden, vooral Amerikanen ook lachgas op hun vliegtuigen te gebruiken.
Sinister

Post by Sinister »

Ja hoe gaat ge in godsnaam met water een hoger explosief mengsel creëren, dit is idd om detonatie te voorkomen volgens mij ja.
Delta_lima

Post by Delta_lima »

waterdamp is zeer zuurstofrijk
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

Gangaran wrote:Het is echt nos

nog nooit gezien dat ze het ook zo gebruiken.
itr-1895

Post by itr-1895 »

dat kan ook op non turbo motoren.

je kan hier je Ron waarden mee upgraden met 8-20 Ron.
het verschil zit het dan in de meng verhouding van water en methanol.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Normaal is dat ook zo, maar bij deze Amerikaanse SI zorgt de maf sensor ervoor dat de brandstof/luchtverhouding altijd correct blijft, door te compenseren voor de toegenomen hoeveelheid lucht. Dit is tot op zekere hoogte mogelijk, daarna loopt de motor alsnog het risico een te arm mengsel te krijgen.

Is een Mass Air Flow sensor er niet alleen voor om de hoeveelheid lucht/gas whatever te meten en niet de hoeveelheid zuurstof in de lucht?
Hij meet de lucht massa en de hoeveelheid zuurstof die daarin zit kan hij niet meten. Dus loopt de motor nog steeds erg arm, en gaat hij nog steeds kapot....
culasse

Post by culasse »

Het woord zegt het al. De MAF meet alleen de hoeveelheid lucht. Ik heb ontdekt dat de MAF van binnen zodanig is te bewerken dat je de brandstof/luchtverhouding naar believen kunt variëren. Het ding is zelfs zo gevoelig dat je bij wijze van spreken de afr verhouding met tienden tegelijk kunt wijzigen. Het belangrijkste voordeel is dat de luchtstroom een lineair, rustig verloop krijgt en daarmee vooral zorgt voor een stabiel afr signaal naar de ecu toe. De sensor krijgt een constante 5 volt stroom en probeert dat steeds op die waarde te houden. Naarmate er meer lucht doorstroomt koelt de sensor af en de ecu geeft meer stroom om op de ingestelde 5v waarde te blijven. Het verschil in voltage is de parameter die bepaalt hoeveel brandstof de ecu bij de lucht doet. Hoe minder de voltages fluctueren, des te gemakkelijker is het voor de ecu om te kiezen uit de 24 maps en 6 cam angles om de juiste curves voor brandstof en lucht te kiezen. Bovendien zorgt een stabiel 5 volt signaal voor maximale ontstekingsvervroeging, om optimaal vermogen te bereiken.
Er wordt binnen Honda kringen nogal afgegeven op de MAF sensor, maar dat is wat mij betreft onterecht. Integendeel, de MAF is een precisie apparaat wat kan zorgen voor een optimale afr waarde in de motor. Als je weet hoe je hem moeten bewerken, kan je er veel voordeel uit halen.
Een ander voordeel is dat de MAF tot op zekere hoogte in staat is te compenseren voor veranderende omstandigheden in de motor. In de loop der jaren kan het voorkomen dat door mechanische slijtage van onderdelen in de motor, vacuümlekjes, enz, de motor slechter zou kunnen gaan lopen. Door het "leervermogen"van de MAF kan deze de instellingsparameters aanpassen, zodanig dat de motor nog steeds goed blijft lopen. Dit is een voordeel ten opzichte van auto`s met alleen MAP sensor. Bij mijn oude Peugeot 106 gti hoefde de MAP sensor maar even een spatje olie van de carterontluchting over zich heen te krijgen, of hij hield het voor gezien en de motor begon direct verrot te lopen. Ik heb menigmaal een nieuwe sensor moeten kopen.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

gelukkig rijden we dan hier geen peugeot.... Bij Honda hebben we daar geen last van.

Maare, je zegt het zelf al. Een MAF meet alleen de hoeveelheid lucht, en niet de hoeveelheid zuurstof in die lucht. Leuk dat je lekker hebt zitten spelen met een MAF sensor, maar dat haalt niet weg dat je arm loopt bij lachgas injecteren zonder extra brandstof toe te voegen. Motor gaat dus nog steeds kapot. MAP of MAF, maakt geen reet uit.
ee8

Post by ee8 »

bak lachgas/lucht wat erbij gepropt wordt kan een motormanagementsysteem nooit compenseren met meer fuel, dus arm dus pingel dus kapoet....

zelfs al zou ie het kunnen meten kan ecu het nooit compenseren.
culasse

Post by culasse »

Het is inderdaad gevaarlijk om alleen lachgas toe te voegen, als de ecu niet kan compenseren met extra brandstof. De Civic SI in de video heeft die mogelijk echter wel en de resultaten liegen er toch niet om.
Locked