onderhoud EP3

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
corne

onderhoud EP3

Post by corne »

het beste om te gaan met de Type-R?

Warm rijden etc dat lijkt me voor zich en dan echt goed warm rijden :wink:

maar olie vervangen? wanneer etc.

Alle tips zijn welkom om de auto goed te houden. (denk dat dit stukje techniek veel verder is dan mijn 1.5) dus denk dat het wel extra aandacht nodig heeft.

Grt Corne
slydawg

Post by slydawg »

Als je de intervallen van het onderhoudsboekje aanhoud is er geen vuiltje aan de lucht.
Doe je meer met de auto zoals circuit rijden en ingrijpende motorische aanpassingen dan is extra onderhoud natuurlijk nooit slecht.
Als je de auto gewoon dagelijks gebruikt woon werk enz is standaard onderhoud meer dan goed, wil je toch wat geruster rond rijden dan kan je de intervallen voor het olie verversen inkorten naar om de 7-8000km maar onnodig imo voor een daily drive. Verder is er weinig onderhoud aan nodig, hou je olieniveau in de gaten en je zal nog lang genieten.
Als de auto nog nooit is uitgelijnd is dit aan te raden, meeste ep3's zijn slecht uitgelijnd van de band gerold.
Remvloeistof en koppelingsvloeistof kan je eventueel laten controleren en indien nodig verversen.
Versnellingsbak olie verversen voor MTF3 olie als dat nog niet is gebeurt.
Ik zelf ververs de olie om de 5000km, versnellingsbak om de 8000km en rem- en koppelingsvloeistof elk jaar en als ik tussendoor het circuit of op andere manier zeer intensief aan het rijden ben geweest ervoor en erna ook maar ik en de auto zijn dan ook een geval apart ;-)
Gangaran

Post by Gangaran »

Corne, warm rijden duurt langer dan je denk. Na 10 a 15km snelweg rijden is mijn olie nog steeds niet op bedrijftemperatuur en zeker niet in de winter.
In het onderhoudsboekje staat dat je bougies om de 100.000km moet vervangen. Ik zou hierna kijken, na 70.000km waren de mijne "op". Het is wel een investering als je deze bij de dealer ga kopen. +/- 25 euro per stuk. Op ebay heb ik 40 euro voor 4 betaald(De OEM plugs).
Voor de rest helemaal met Slydawg eens.
corne

Post by corne »

@ slydawg

Die van de olie MTF3 had ik al vernomen van de vorige eigenaar. Ik peil de olie zoiezo altijd te veel (kan ook nooit te veel zijn natuurlijk)
Uitlijnen gebeurd volgende week al. Komen 2 nieuwe banden op dus dan vind ik het zelf wel een fijn gevoel.
Heb al 2 nieuwe remklauwen besteld.

@gangaran

Ja het is zoiezo niet dat ik me laat uit dagen. Maar denk dat je de eerste tijd gewoon echt heel rustig warm moet rijden dus.

In ieder geval beide al bedankt voor de informatie. Hier kan ik tenminste wat mee
Sinister

Post by Sinister »

Ikzelf doe om de 5000 km ook, bougies om de 20000 km controleren, als ze bruin zien vervangen, distributie riem om de 100000 en versnellingsbak olie om de 20000 km maar ik rij wel een ITR die zijn ouder en hebben meer onderhoud nodig denk ik.
corne

Post by corne »

Sinister wrote:Ikzelf doe om de 5000 km ook, bougies om de 20000 km controleren, als ze bruin zien vervangen, distributie riem om de 100000 en versnellingsbak olie om de 20000 km maar ik rij wel een ITR die zijn ouder en hebben meer onderhoud nodig denk ik.

CTR heeft al geen distributie riem meen ik, maar alles gewoon wekelijks na kijken
eteuben

Post by eteuben »

Niet besparen op onderhoud. Minstens de beurten die voorgeschreven staan.

Daarnaast goed het olieniveau zelf controleren, dat kan een hoop problemen voorkomen. Tis uiteindelijk een hoogtoerige machine, die op dat moment zijn smering echt nodig heeft, maar het ook lichtelijk verbruikt!

Netjes warm rijden en dus de eerste 10 km sowieso niet boven 3000tpm komen. Dat lukt net door de versnellingen heen... Daarna kun je wel licht opbouwen.

Versnellingsbakolie heb ik onlangs laten doen als 80.000km beurt, had er goede verhalen over gehoord! Dus niet wachten, maar doen omdat de historie ook iets onduidelijker was.

Ook heeft deze auto af en toe het ook echt nodig om op zijn flikker te krijgen. Hou hier rekening mee en ga de auto niet lui rijden, maar op zijn minst sportief! Dit luie gedrag van mij (in het begin) heeft ook geleid tot een ECU storing omdat ik em gewoon te zacht behandelde, een beetje "het nieuwe rijden". Maar daar zijn ze niet voor gebouwd, eigenlijk zou je ook wat vaker op het circuit te vinden moeten zijn. Hier wordt alles eens goed heet en wordt de kans op interne vervuiling ook minder.

... Maar wat ik net typ, stond eerder ook al zowat omschreven!
corne

Post by corne »

eteuben wrote:Niet besparen op onderhoud. Minstens de beurten die voorgeschreven staan.

Daarnaast goed het olieniveau zelf controleren, dat kan een hoop problemen voorkomen. Tis uiteindelijk een hoogtoerige machine, die op dat moment zijn smering echt nodig heeft, maar het ook lichtelijk verbruikt!

Netjes warm rijden en dus de eerste 10 km sowieso niet boven 3000tpm komen. Dat lukt net door de versnellingen heen... Daarna kun je wel licht opbouwen.

Versnellingsbakolie heb ik onlangs laten doen als 80.000km beurt, had er goede verhalen over gehoord! Dus niet wachten, maar doen omdat de historie ook iets onduidelijker was.

Ook heeft deze auto af en toe het ook echt nodig om op zijn flikker te krijgen. Hou hier rekening mee en ga de auto niet lui rijden, maar op zijn minst sportief! Dit luie gedrag van mij (in het begin) heeft ook geleid tot een ECU storing omdat ik em gewoon te zacht behandelde, een beetje "het nieuwe rijden". Maar daar zijn ze niet voor gebouwd, eigenlijk zou je ook wat vaker op het circuit te vinden moeten zijn. Hier wordt alles eens goed heet en wordt de kans op interne vervuiling ook minder.

... Maar wat ik net typ, stond eerder ook al zowat omschreven!

toch ook bedankt :wink:
Vanavond ook een hele tijd rustig gereden. Eerst rustig idd. Daarna wat verder weg en wat opbouwend harder en sneller gas gegeven.
Dit een aantal km lang. Ver boven de 20 a 25 Km. En gewoon toch nog de civic zijn tijd gegeven. En dan is het moment dat de civic even op zijn staart werd getrapt. en even goed ook hoor.
Eerlijk is eerlijk het is echt zeer verslavend 8) en het rijdt ook echt heel super ook.

Met deze informatie moet het zeker lukken om de civic ook in de toekomst goed te houden :-)
Jo&

Post by Jo& »

Let wel op dat je niet té lagen toeren gaat rijden als je hem warm rijd, want dit is ook weer niet goed want dat duurt het weer te lang voor je motor/olie warm is en slijt hij ook harder. Gewoon tussen de 2000 en 3000 houden.
Voor de rest idd versnellingsbak olie MTF3 erin laten doen want dit maakt echt! verschil.
En nu de 'zeikdingen' :p
Verder niet op je wangen zitten want deze worden snel plat als je dat wel doet. (evt stoel naar achter zetten voor je uitstapt)
Als er mensen achterin zitten zeggen dat ze niet met hun hak tegen je sideskirt knallen.
Niet aan je kofferbakklep trekken als hij op slot is en als je hem open doet goed knijpen en dan pas trekken, anders trek je na verloop van de tijd het plastic randje bol. Zelfde geldt ook wel voor je deuren.
Hang je riem op je stoel en niet naar achter want anders kras je je plastic na verloop van tijd omdat je hem dan tussen je stoen en deur door moet trekken.
Volgensmij was dit het wel zo een beetje ongeveer...
Locked