vtec tik

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
corne
Posts: 64
Joined: Tue Aug 05, 2008 10:45 am

vtec tik

Post by corne »

Hey mensen,

Heb misschien beetje aparte ''domme'' vraag!

Hoe kun je nu merken dat een honda met een vtec moter het wel bekende vtec tik heeft?

waar merk je dit aan? gevolgen?

Grt Corne
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Dat kun je horen. Als de motor stationair draait en hij heeft last van de VTEC-tik dan klinkt het alsof er een handje knikkers op het kleppendeksel ligt.

Verder heeft het geen gevolgen en kan hij er heel oud mee worden.
corne
Posts: 64
Joined: Tue Aug 05, 2008 10:45 am

Post by corne »

oke ga morgen kijken met een vriend van me bij een del sol met een B16 blok.
Dus was er benieuwd na. Kan er dus opletten
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Buiten de b16's heb ik dit nooit bij andere blokken gehoord.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

HONDA wrote:Buiten de b16's heb ik dit nooit bij andere blokken gehoord.


Dit komt bij de Del sol (B16a2)haast nooit voor, deze fenomeen komt alleen voor bij een B16a1.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
corne
Posts: 64
Joined: Tue Aug 05, 2008 10:45 am

Post by corne »

het is ook een b16a2
dus moet wel goed zijn

hoe krijg je die tik nu eigenlijk?
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Losse veer van een nokvolger.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
S.J.
Posts: 1410
Joined: Sat Jan 13, 2007 1:29 am

Post by S.J. »

VTEC tik hoort bij B16a1's :) . B16a2 kan het ook krijgen maar meestal na de 2ton heb ik zo gehoord.
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Mijn auto heeft alleen last van een VTEC-kick, zo rond de 6000tpm... Schijnt zo te horen bij een K20a blok!
corne
Posts: 64
Joined: Tue Aug 05, 2008 10:45 am

Post by corne »

dat blok waar ik bij ga kijken had er 146.xxx gelopen. Dus mag geen probleem vormen.
Ben benieuwd vanavond dan
S.J.
Posts: 1410
Joined: Sat Jan 13, 2007 1:29 am

Post by S.J. »

Succes!
corne
Posts: 64
Joined: Tue Aug 05, 2008 10:45 am

Post by corne »

auto zelf was 300x niets. Deuken, rode kleur geheel verkleurd. Maar alle electrische dingen op de auto deden het goed.
En de VTI kwam zeer goed van zijn plek af.
Geen gekke tikken gehoord.
Die jongen heeft de auto wel gekocht
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

En de VTI kwam zeer goed van zijn plek af.


:D Dat heb je leuk verwoord.

Toch hoop ik voor je vriend dat de rest ook oke blijkt, 300 keer niks is weinig als alleen de elektro goed is.. :wink:
corne
Posts: 64
Joined: Tue Aug 05, 2008 10:45 am

Post by corne »

bastiaan45 wrote:
En de VTI kwam zeer goed van zijn plek af.


:D Dat heb je leuk verwoord.

Toch hoop ik voor je vriend dat de rest ook oke blijkt, 300 keer niks is weinig als alleen de elektro goed is.. :wink:


bodywerk was gewoon slecht. Hij zijn mensen uit tuning circuit.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

VTEC tik word veroorzaakt dor de Lost Motion Assemblies is vanaf de laatste B16A1 verholpen. De veer in de LMA is door vermoeiing iets korter geworden en ligt daarom met speling in het huis van de LMA. Het tikken wat je hoort is het heen en weer rammelen van de veer in het huis.


B16A1
DOHC groot - VTEC klein op kleppendeksel = 1e gen = met tik
DOHC klein - VTEC groot op kleppendeksel = 2e gen = zonder tik
Laatste B16A1
DOHC groot – Honda klein (na januari 1991)
B16A2
DOHC groot - VTEC groot
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

roblom wrote:VTEC tik word veroorzaakt dor de Lost Motion Assemblies is vanaf de laatste B16A1 verholpen. De veer in de LMA is door vermoeiing iets korter geworden en ligt daarom met speling in het huis van de LMA. Het tikken wat je hoort is het heen en weer rammelen van de veer in het huis.


B16A1
DOHC groot - VTEC klein op kleppendeksel = 1e gen = met tik
DOHC klein - VTEC groot op kleppendeksel = 2e gen = zonder tik
Laatste B16A1
DOHC groot – Honda klein (na januari 1991)
B16A2
DOHC groot - VTEC groot


De 2e gen Vtec en de laatste A1 kent nog steeds de vtec tik
oplossing: kleppen stoters van een B16a2 :-)
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

g-unit wrote:
roblom wrote:VTEC tik word veroorzaakt dor de Lost Motion Assemblies is vanaf de laatste B16A1 verholpen. De veer in de LMA is door vermoeiing iets korter geworden en ligt daarom met speling in het huis van de LMA. Het tikken wat je hoort is het heen en weer rammelen van de veer in het huis.


B16A1
DOHC groot - VTEC klein op kleppendeksel = 1e gen = met tik
DOHC klein - VTEC groot op kleppendeksel = 2e gen = zonder tik
Laatste B16A1
DOHC groot – Honda klein (na januari 1991)
B16A2
DOHC groot - VTEC groot


De 2e gen Vtec en de laatste A1 kent nog steeds de vtec tik
oplossing: kleppen stoters van een B16a2 :-)

Bedoelde inderdaad NA de laatste generatie A1.
Locked