Heel and toe.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Ik doe niet anders...

Gaat ook niet anders... Gewoon rijden met die racekoppeling van Toda is veel schokkeriger dan Heel-Toe...
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Kan iemand me beschrijven waarvoor deze techniek eigenlijk gebruikt wordt?
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ik heb het in het begin van dit topic beschreven.
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Sorry maar dat kan ik er niet op uitmaken. Revmatching bedoel je misschien.

Waarvoor en waarom wordt dat gedaan en wanneer doe je dat? Voor een bocht, na een bocht, in een bocht, bergop, bergaf, ... . Misschien dat er iemand een nauwkeurige uitleg bij kan geven?
Gewoon uit interesse. Niet dat ik het wil toepassen of misschien toch. Is het moeilijk aan te leren?
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

ITR897 wrote:Sorry maar dat kan ik er niet op uitmaken. Revmatching bedoel je misschien.

Waarvoor en waarom wordt dat gedaan en wanneer doe je dat? Voor een bocht, na een bocht, in een bocht, bergop, bergaf, ... . Misschien dat er iemand een nauwkeurige uitleg bij kan geven?
Gewoon uit interesse. Niet dat ik het wil toepassen of misschien toch. Is het moeilijk aan te leren?


Voor een bocht bij terug schakeling, het is gewoon een kunstje om op toeren te blijven bij terug schakelen om zo uit de bocht sneller te kunnen op trekken zonder terug tevallen in het toeren bereik. In ons geval om constant tussen de 5500 en 6000 toeren te blijven terwijl je terug schakelt zo dat de vtec direct open klapt nadat je uit een bocht komt en vol gas trapt.

hier http://www.youtube.com/watch?v=oBg9Dvx_8ZQeen video waar Jenson Button de Fd2 test.
Let op zijn Voeten in de bochten vanaf 00:58 sec
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

g-unit wrote:
ITR897 wrote:Sorry maar dat kan ik er niet op uitmaken. Revmatching bedoel je misschien.

Waarvoor en waarom wordt dat gedaan en wanneer doe je dat? Voor een bocht, na een bocht, in een bocht, bergop, bergaf, ... . Misschien dat er iemand een nauwkeurige uitleg bij kan geven?
Gewoon uit interesse. Niet dat ik het wil toepassen of misschien toch. Is het moeilijk aan te leren?


Voor een bocht bij terug schakeling, het is gewoon een kunstje om op toeren te blijven bij terug schakelen om zo uit de bocht sneller te kunnen op trekken zonder terug tevallen in het toeren bereik. In ons geval om constant tussen de 5500 en 6000 toeren te blijven terwijl je terug schakelt zo dat de vtec direct open klapt nadat je uit een bocht komt en vol gas trapt.

hier http://www.youtube.com/watch?v=oBg9Dvx_8ZQeen video waar Jenson Button de Fd2 test.
Let op zijn Voeten in de bochten vanaf 00:58 sec


Dank je voor de uitleg.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Het is meer om slijtage te beperken.
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Ik doe het wel af en toe maar dan niet via de heel and toe techniek, gewoon ambriage in, vitesse lager en met men rechtervoet die dan vrij is de toeren omhoog jagen..
Heb het al veel geprobeerd maar krijg het niet onder de knie... (heel toe..)
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Heel & toe is eigenlijk revmatching tijdens het remmen.

Het zorgt voor minder slijtage, de auto op toeren houden, maar ook voor een betere balans tijdens bochtenwerk. Als je aan het afremmen bent en terugschakelt net voor of in de bocht, dan springt de auto als het ware door de grotere overbrenging naar voren, wat de balans in de bocht verstoort en erg vervelend kan zijn voor de wegligging.
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Een nadeel is overigens wel een zwaar (==normaal) vliegwiel.
Zit je er ook maar wat naast tijdens het heel-toepen, dan krijg je alsnog de onbalans (dat de auto harder remt, dan wel dat je motor even 'doordrukt').
In het begin zul je het dan ook alleen maar erger maken met je heel-toepen (althans, mijn ervaring).

Maar je kan over het algemeen wel net even lekkerder doorschakelen..
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik krijg gewoonweg mijn grote voeten niet goed genoeg op de pedalen om heel-toe voor elkaar te krijgen.
king-of-the-hill
Posts: 47
Joined: Fri Jan 27, 2006 1:37 am

Post by king-of-the-hill »

lange benen zijn klote.nl voor heel-toe activiteiten

je benen moeten zo vlak mogelijk staan, dan gaat heel-toe-en het makkelijkst :-)
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

king-of-the-hill wrote:lange benen zijn klote.nl voor heel-toe activiteiten

:-)


Kan ik wel stoppen met proberen :lol: , trouwens in de Mercedes Sprinter , werkbus , staan de pedalen wel goed , maar de gasrespons duurt te lang .(Electronisch signaal) :wink:
redlude94vtec
Posts: 144
Joined: Sun Jan 28, 2007 8:38 am

Post by redlude94vtec »

Misschien helpt hakken dragen?
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

redlude94vtec wrote:Misschien helpt hakken dragen?


Laat ons het ff weten hoe het ging als je het uit hebt geprobeerd! :lol:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

een S2000 heeft geen stuur wat je omhoog kunt zetten. ik ben dus met groteteen-kleineteen aan het proberen, maar de pumas zijn te smalle schoenen... ik moet weer nikes hebben!

hoe dan ook, belangrijkste effect is volgens mij het schokken tegen te gaan wanneer je de koppeling weer op laat komen. slijtage zal in het begin juist erger zijn, omdat je revmatching voor geen ruk klopt :D
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Je moet niet zitten aan mijn naikies!
Nana korobi ya oki
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

baRt wrote:een S2000 heeft geen stuur wat je omhoog kunt zetten. ik ben dus met groteteen-kleineteen aan het proberen, maar de pumas zijn te smalle schoenen... ik moet weer nikes hebben!


Kom maar eens langs, doe ik het je voor met Puma's :D .
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

ja, maar ide magere stelten van jou flexen alle kanten op... enge dingen...
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

baRt wrote:ja, maar ide magere stelten van jou flexen alle kanten op... enge dingen...


Haha ik schat dat die dikker zijn dan de jouwe :D
Locked