Heel and toe.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
culasse

Heel and toe.

Post by culasse »

Zijn er hier meer mensen die gebruik maken van heel and toe? De reden dat ik dit vraag is omdat dit bij mijn huidige FN2 tamelijk moeizaam gaat. Dit komt door de plaatsing van het rem- en gaspedaal. Ze staan iets te ver uit elkaar. Ik kan er weliswaar nog bij, maar dan moet ik mijn voet op een onnatuurlijke manier draaien. Revmatching is door de rare vorm van het gaspedaal niet zo nauwkeurig als ik zou willen. Bovendien gaat de bediening van de pedalen naar mijn smaak een ietsje zwaar.

Ik wil niet al te kritisch overkomen. An sich rijdt de auto fijn, ik merk echter dat ik na 2 decennia rijden in Franse hot hatches wat te zeer ben verwend. Heel and toe ging bij deze wagens als vanzelf. Op een gegeven moment ga je deze manier van rijden als vanzelfsprekend beschouwen.
Ik rij zelfs het liefst met schoenen met dunne zolen, om de pedalen beter te voelen.

Zijn er hier meer mensen die op deze manier rijden? Zijn er meerdere Honda modellen waarbij de pedalen zo gek ver uit elkaar staan? Ik denk er sterk over om de pedalen bediening van mijn wagen aan te passen, want ik kan er maar niet aan wennen.
roblom

Post by roblom »

Heb het wel eens geprobeert, maar ben er niet echt handig in. Verbaas me er eigenlijk wel een beetje over dat je dit in het dagelijkse rijden toepast want ikzelf kan me niet bedenken waarom dit handig zou kunnen zijn. Maargoed daar ging het niet om. Bij de ITR zitten de pedalen op een mooie afstand dus als je er handig in zou zijn is dit naar mijn idee goed te doen.
culasse

Post by culasse »

Je hebt gelijk. Het kost jaren om deze techniek te verfijnen voor dagelijks verkeer. Maar ik zit nu 29 jaar achter het stuur en ik zou niet meer zonder willen.

Er is wel iets voor deze techniek te zeggen:
-Door revmatching slijt de koppeling minder.
-Synchronisatieringen, tandwielen, lagers van de transmissie slijten minder hard omdat je versnelling voor versnelling kunt terugschakelen. De snelheid van de tandwielen en ringen ligt dan dichter bij elkaar zodat ze makkelijker in elkaar grijpen.
Terugschakelen van bijvoorbeeld 5 naar 2 en daarna de koppeling zonder gas op laten komen is niet goed voor de levensduur op de lange termijn. Tegelijkertijd zie ik dat veel mensen doen. Ze zijn zich er niet van bewust dat dit een langzaamaan ingeslopen rijgewoonte is geworden, en dat kun je ze niet meer afleren.

Ik zou het een goede zaak vinden als rijschoolhouders cursisten direct aan het verstand brengen dat al die mechanische delen van een auto kwetsbaar kunnen zijn. Ze zouden kunnen proberen een beginnende bestuurder gevoel voor het schakelen bij te brengen. Daar zijn verschillende trucs voor. Alleen al de rijpositie achter het stuur doet heel wat. ik rij wel eens met anderen in hun wagen mee en ik verbaas me iedere keer hoe idioot iemand in zijn wagen zit. Bijna iedereen zit bijvoorbeeld veel te ver van het stuur af, of hij staat te hoog. Een aantal van hen moet zijn arm helemaal strekken om in de 5de of 6 de versnelling te kunnen schakelen. Een aantal van hen zit in een te hoge stoel, die bovendien veel te ruim is. Ze moeten zich soms aan het stuur vasthouden om niet bij mij op schoot te belanden bij het nemen van een bocht. Bijna niemand heeft ooit van panoramische zichtafstelling van de spiegels gehoord.
Het is lachen als zulke figuren zich aanmelden voor een rijvaardigheidstraining of zelfs een racecursus. Het blijkt dat ze helemaal opnieuw moeten leren rijden. Instructeurs hebben er in het begin zowat een dagtaak aan om al die rijfouten af te leren. En dan moeten ze op een circuit tenslotte leren om heel and toe toe te passen. Dan wordt opeens de plaatsing van de pedalen belangrijk. daarmee ben ik weer terug bij mijn uitgangspunt.
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

Mij lukt het niet, ik moet teveel wringen met men rechterbeen, ik kom dan onderaan tegen de stuurkolom met mijn knie. Denk dat m'n benen te lang zijn..
Die kleine jappen hebben daar geen last van anders :lol:
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Hier heb je toch alleen profijt van als je echt hard wil gaan in bochten en moet schakelen, ik zie hier niet het profijt van in het dagelijks rijden.
AllGo

Post by AllGo »

Met maatje 45 gaat het prima in een FN2 :D
En ja, ik heb het me ook aangeleerd voor dagelijks gebruik, het gaat op een gegeven moment gewoon vanzelf.
Roy

Post by Roy »

Ik doe niet anders, zo heb ik het mezelf aangeleerd vanaf dag 1 rijden.
met de Ep3 heb ik daarover niks te klagen.

Ik zit trouwens wel wat meer naar achteren tenzij ik vantevoren weet dat ik hard zal gaan anders zit ik m inderdaad op z'n Antiliaans :lol:
Maar daarin tegen erger ik me hoe sommigen te dicht op de stuur zitten en niet met de handen gestrekt kunnen zodat de stuur op alle manieren gegrepen en gedraaid kan.

Het straalt ook een onzekere gevoel als je zo als een oud wijf achter de stuur zit.
Mensen die zo achter de stuur zitten hebben meestalhet probleem dat ze de neus van de auto willen zien en proberen over de motorkap heen te kijken naar de weg. :roll:

En Totaal geen idee of gevoel hoe lang en breed hun voertuig is, en zouden die niet achteruit durven te parkeren of file parkeren (anders duurt het jaren en nog steeds dubbel geparkeerd)en deukje voor de buurmans autodeur bij het uitstappen of rijden standaard bij het uitrijden een andermans Bumper aan. :twisted: langleve park distance conrol

Maar on topic: met de Ep3 lukt deze techniek perfect dus waarom met de Fn2 niet, hij zit annders fan een Francois maar het is gewoon wennen denk.
Het profijt voor dagelijks gebruik zit m in ieder geval in de Benzine verbruik als je terug schakelen en je motor aan het reven is is het verbruik 0,0 en als je koppeling indrukt gaat die naar stationair en verbruikt +/_ 1.1 liter/100km.
Het is niet veel maar alle beetjes helpen.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Martin.O

Post by Martin.O »

mij lukt het echt niet

dan maar een nieuwe koppeling
mr. X

Post by mr. X »

Ik doe het eigenlijk met vrijwel elke auto. Het rijdt fijn en de synchromesh ringen hebben het voelbaar minder zwaar.

Op de openbare weg doe ik zeker geen 'heel-toe', dat werkt gewoon niet. Dat werkt eigenlijk alleen echt fijn als je het pedaal heel diep in trapt.
Ik zet mijn grote teen/halve voet op het rempedaal en trap met mijn andere helft (2 kleinste tenen :wink :) het gaspedaal in. Zo kun je de rem makkelijk doseren, wat zeker belangrijk is voor de openbare weg.

Wat je zegt over de zit positie ben ik helemaal met je eens Culasse. Het gros van de Nederlanders zit als een aap achter het stuur. Het zijn vaak steriotyp mensen. Zakenpikkies, omhoog gevallen bouwvakkers of 'stoere' sjonnie's. Vaak rijden deze met één hand boven op het stuur, stoel staat vééls te ver naar voren, leuning staat vééls te ver naar achter (je moet soms eens kijken waar je de hoofdsteun ziet van de bestuurders stoel. Vaak hangt deze ergens halverwegen de achterraam.)
Achja.. en maar zeuren om het file probleem.. Gek he.. Hoe zou het ook komen als niemand in een nood situatie voertuigbeheersing heeft omdat ze als een debiel achter het stuur zitten.

Kan me daar zo druk om maken!
Heb zelf op het Luzac college gezeten in Den Bosch. In één klaslokaal heb je daar mooi uitzicht op de weg. Ik heb eens meerdere les uren achter elkaar bestuurders zitten te bestuderen. Zowel zit positie als weg gedrag.
Spijtig genoeg moest ik tot de conclusie komen dat zelfs de HELFT (!!) van alle mensen die met rijlessen bezig waren, verkeerd achter het stuur zitten. (handje boven op het stuur, stoel zichtbaar (vanaf de 3e verdieping) te ver naar achter).

Helaas, maar waar, worden hedendaagse auto's op juist de overgrote doelgroep gemaakt. Vandaar dat de FN2 een minder goede auto is dan de EP3, vandaar dat er zoveel dingen niet 'kloppen' aan hedendaagse auto's.
Je leert tegenwoordig niet meer auto rijden, je leert een auto te besturen. De auto doet tegewnoordig alles voor je.
Walgelijk.
frederik

Post by frederik »

ik gebruik deze techniek ook regelmatig bij het afremmen, maar niet altijd, ik doe dit meestal gewoon voor een betere overgang bij het terugschakelen, dit is gewoon fijner vind ik, en zeker met een lichtvliegwiel + stage 2 koppeling is dit fijn, de motor komt dan op een mooi toerental bij het terugschakelen.

bij het vertragen zonder echt te remmen, maar wel met terugschakelen, geef ik ook vaak een beetje tussengas zodat de motor mooi in zijn toerenkomt bij het terugschakelen.
Martin.O

Post by Martin.O »

ik heb het geprobeert bij een automatische versnellingsbak

werkte niet
HONDA

Post by HONDA »

Ik probeer het wel eens op de motor maar het valt niet mee om met mijn voet de gashendel te bereiken.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

o, dat red ik wel. Maar tegelijkertijd koppelen en gas geven met mn voet gaat niet lukken. Zelfs met mn maatje 47 is mn stuur breder dan mn schoen lang is......
Roy

Post by Roy »

Martin.O wrote:ik heb het geprobeert bij een automatische versnellingsbak

werkte niet

Met een DSG bak (volkswagen) lukt het wel, allen tja da's niet het zelfde want dan bedien je de koppeling niet zelf!
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
mr. X

Post by mr. X »

SMG versnellingsbak doet het ook voor je :wink:
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

Het hoeft overigens niet altijd heel/toe te zijn. Als je voorvoet breed is, kun je het ook grote teen/kleine teen noemen/gebruiken. Gebruik het regelmatig, maar vraagt wel oefening totdat het vlekkeloos gaat.
IvoG

Post by IvoG »

Ik zal je niet lastig vallen met mijn mening maar zal eerder enkele oplossingsrichtingen aanreiken:

- een pedalen set, die mogelijk bredere pedalen biedt
- bredere schoenen

Ik ben zelf voor de pedalenset gegaan.
culasse

Post by culasse »

Ik ben eigenlijk van plan om iets tegen die te ver uit elkaar staande pedalen te doen. Waarschijnlijk las ik een extra stukje metaal opzij tegen het rempedaal aan, zodanig dat het rempedaal als het ware 2 cm dichter bij het gaspedaal komt te staan. Kijken of dat werkt.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

ik heb mn gaspedaal iets verbogen zodat hij dichter bij de rem staat. Plus metalen race pedalen gekozen die zodanig gevormd zijn dat je makkelijker tussengas kan geven.
itr-1895

Post by itr-1895 »

ik heb dit ook wel eens geprobeerd maar ben toot de conclusie gekomen dat je wel erg misvormde voeten moet hebben om dit te kunnen doen :roll:
:lol:
Locked