Roest verwijdering

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Roest verwijdering

Post by mr. X »

Hoewel het om een EG gaat, zal dit wellicht in de toekomst ook bij de Integra of andere type-R gebeuren. Vandaar een redelijk algemeen topic waarin de mogelijkheid is tips te geven voor de verwijdering/bestrijding/reparatie van roest.

De wielranden van de EG zijn redelijk verroest.
Om het te maken heb je de mogelijkheid het goedkoop te doen. Alles te bedekken met plamuur een lakje verf er overheen en je auto te verkopen.
Als auto liefhebben zien wij dit graag anders.

Je hebt de mogelijkheid een compleet nieuw zijscherm te bestellen bij de dealer á +- 350 euro wat volgens mij zelfs nog exclusief BTW is. Dan komt de verwijdering van het oude scherm er nog bij en het er, al dan niet professioneel, erin (laten) zetten. Op een auto van om en nabij de 1000 euro is dit het niet waard.

Een optie kwam om de hoek kijken toen ik deze inzetstukken vond.
Voor mijn doeleinde is dit perfect. Dit zou alle roest bedekken en het is goed en goedkoop.

De vraag is nu alleen: Hoe zet je deze inzetstukken er netjes in?
Als je de precieze contouren uitsnijdt kun je wel gaan lassen, maar als het elkaar niet overlapt zal dit niet makkelijk en zeker niet netjes gaan. Hoe worden 2 platen normaal gelast als deze alleen tegen elkaar genzen en niet over elkaar heen steken?
Overlappen en een dikke laag plamuur is in mijn ogen geen optie. Op een auto moet je zo min mogelijk, en het liefst helemaal geen, plamuur gebruiken.

Verder heb ik beginnende roest gevonden aan de binnenkant van de auto onder de hemel.
Ter verduidelijking een foto:

Image

Dit is de linker (bestuurderskant) bovenhoek.
Te zien is dat de oppervlakte roest ook aan de binnenkant van de koker zit. Hoe kom je daar bij en ga je verdere roestvorming tegen?

Helaas ook nog een laatste plekje gevonden achter de bijrijders stoel.

Image
Image

Dit zijn 2 overlappende platen waaronder de roest zit. Ik heb de platen van elkaar af weten te wrikken. Alle roest is te zien dus er zit niets meer onder de platen verborgen.
Hoe los je dit netjes op?
Zelf een plaatje maken van RVS en het daarna erin lassen is een mogelijkheid, maar misschien zijn er betere ideeën.

Brand los met vragen en oplossingen!
User avatar
sigur
Posts: 655
Joined: Wed Jun 25, 2008 1:35 pm

Post by sigur »

Het beste is om grote plekken met roest gewoon te verwijderen en nieuwe stukken erin (laten) zetten. Zelf heb ik daar geen ervaring in.

Beginnend roest had ik ook bij mijn CRX en ik deed het volgende (kwam ook niet meer terug):
Beginnende roest kan je zelf heel goed verwijderen door eerst te ontvetten daarna goed te schuren, tot blank metaal.
Dan vervolgens weer ontvetten en een roest "omvormer" te gebruiken. Bijv. Zink / fertan en andere producten (zie ook link).
Daarna plamuren en schuren, dan spuitplamuur en schuren en vervolgens af lakken (incl. blanke lak).
Enne sommige stukken die bloot staan aan water of condens insmeren met vaseline.. of ML
Gouden TIP.. doe rustig aan, neem de tijd om iets goed uit te harden.

Hier staan ook goeie tips...
http://www.rustbuster.nl/Roest/Wat_is_roest.htm

Produkten
http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm

Hoop dat je hieraan wat hebt.
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

ik heb t ook een keer gedaan bij mn crx. best nog wel een lastig werkje als je er niet veel ervaring mee hebt,had ook zo n inlasstuk van kraay. ik heb een stuk van ongeveer 15 cm weggeknipt uit de roestige rand helmaal uit de ronding van de wielkast. daarna het inlasstuk bijna op maat knippen en er achter schuiven,dan kun je m precies aftekenen en weer knippen dan steeds puntje voor puntje dichtlassen met co2 . en dan de las weer glad slijpen met een flex,dan plamuren en schuren en plamuren en weer schuren etc etc daar ontkom je niet aan,dat was nog het moeilijkste van de hele klus...
accord niels
Posts: 49
Joined: Wed Apr 02, 2008 2:19 pm

Post by accord niels »

voor beginnende roest kan je voor op de boormachine van die ontroest borstels kopen. bv bij praxis.
voor rotte stukken moet je echt nieuwe stukken in lassen, zo klein mogelijk houden. met lassen en slijpen. en met plammuren zo strak mogelijk plamuur smeren. (hoef je ook niet zo veel te schuren)
wel qwa opp er ruim op zetten.
het lak werk,
over blanke plaat en plammuur gaat
1 primer
2 grondlak
dan schuren,
dan
3 aflak, als dit een metalic is dan ook 4
4 blanke lak.

let op, als dit uit een spuitbus komt zal het reseltaat daar ook naar zijn.

voor holle ruimtes gebruik wax/ml
naden en randen met polyurethaan kit af kitten.
Locked