Plaatsing van olie temperatuur meter
Plaatsing van olie temperatuur meter
Na 10 minuten zoeken heb ik 4 topic gevonden die enigsinds gerelateerd zijn maar allemaal dood lopen. Vandaar dat ik een nieuw topic open waarin hopelijk de informatie samengevat kan worden met een heldere uitleg.
Topic 1
Topic 2
Topic 3
Topic 4
Er zit namelijk verschil in de temperatuur die je meet met een olie ring (tussen olie filter en blok), en de temperatuur in je carterpan.
Waar kun je de sensor het best plaatsen?
In bovenstaande topics heb ik gelezen dat de temperatuur bij het olie filter lager ligt doordat hij daar al wat temperatuur heeft verloren.
De meest logische plaats voor een accurate meting is dus je carter pan.
Wat zijn de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden bij plaatsing van een sensor in je carterpan?
Punt een:
Zorg voor genoeg ruimte. Ben er altijd zeker van dat de sensor niet te ver in je carter pan steekt waardoor hij mogelijk met iets in contact kan komen.
Punt twee:
Zorg er altijd van te voren voor dat de sensor in de moer past. Het is behoorlijk vervelend om erachter te komen als de moer al daadwerkelijk is vastgelast aan de binnenkant van je carter.
Punt drie:
Zorg dat de rijwind de sensor niet kan beinvloeden. Logisch dat de sensor een lagere temperatuur zal aangeven als hij continu door rijwind wordt afgekoeld.
Punt vier:
Zorg ervoor dat de bedrading goed aangesloten is. Laat hem niet in de buurt komen van onderdelen die erg heet worden. Als de meter gebruik maakt van een contact geschakeld lampje, soldeer het dan áltijd. Veiligheid voor alles. Zo voorkom je eventueel brand gevaar door kortsluiting.
Laatste aandachtspunt van mijn kant:
Monteer het metertje zo dat je er niet door afgeleid wordt tijdens het rijden op de weg, en hij makkelijk af te lezen is op het circuit.
Zijn er nog mensen met advies?
Hoe kom je er bijvoorbeeld achter waar de sensor het minst last heeft van de rijwind?
Goede of nare ervaringen met een bepaald met meter? Post het hier ook.
Laatste vraag:
Is het gewoon mogelijk een normale moer aan de binnenkant van je carterpan te lassen of is deze van een speciale legering gemaakt waardoor dit wellicht niet mogelijk is?
Topic 1
Topic 2
Topic 3
Topic 4
Er zit namelijk verschil in de temperatuur die je meet met een olie ring (tussen olie filter en blok), en de temperatuur in je carterpan.
Waar kun je de sensor het best plaatsen?
In bovenstaande topics heb ik gelezen dat de temperatuur bij het olie filter lager ligt doordat hij daar al wat temperatuur heeft verloren.
De meest logische plaats voor een accurate meting is dus je carter pan.
Wat zijn de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden bij plaatsing van een sensor in je carterpan?
Punt een:
Zorg voor genoeg ruimte. Ben er altijd zeker van dat de sensor niet te ver in je carter pan steekt waardoor hij mogelijk met iets in contact kan komen.
Punt twee:
Zorg er altijd van te voren voor dat de sensor in de moer past. Het is behoorlijk vervelend om erachter te komen als de moer al daadwerkelijk is vastgelast aan de binnenkant van je carter.
Punt drie:
Zorg dat de rijwind de sensor niet kan beinvloeden. Logisch dat de sensor een lagere temperatuur zal aangeven als hij continu door rijwind wordt afgekoeld.
Punt vier:
Zorg ervoor dat de bedrading goed aangesloten is. Laat hem niet in de buurt komen van onderdelen die erg heet worden. Als de meter gebruik maakt van een contact geschakeld lampje, soldeer het dan áltijd. Veiligheid voor alles. Zo voorkom je eventueel brand gevaar door kortsluiting.
Laatste aandachtspunt van mijn kant:
Monteer het metertje zo dat je er niet door afgeleid wordt tijdens het rijden op de weg, en hij makkelijk af te lezen is op het circuit.
Zijn er nog mensen met advies?
Hoe kom je er bijvoorbeeld achter waar de sensor het minst last heeft van de rijwind?
Goede of nare ervaringen met een bepaald met meter? Post het hier ook.
Laatste vraag:
Is het gewoon mogelijk een normale moer aan de binnenkant van je carterpan te lassen of is deze van een speciale legering gemaakt waardoor dit wellicht niet mogelijk is?
ik heb hem zelf in de carterpan gemaakt zonder hem vast te lassen. Ik heb hem er gewoon op gebout. Heb je ook hulpstukken voor. Goede pakking ertussenin en dan zit het ook potdicht. Alleen heb ik hem op de verkeerde pek gezet want ik heb last van rijwind. Meter komt nauwelijks omhoog zelfs... pas als ik weer stilsta merk ik dat de meter wel is aangesloten...
Moet ik nog een keer wat op verzinnen... 

Ik heb een olietapbout laten modificeren om de sensor te houden.
Voor de weergave maak ik gebruik van een Spa Design Dual Digital Gauge, model DG 201, die in een meter zowel oliedruk als -temperatuur weergeeft, piektemp en laagste druk onthoudt, en zowel intern als extern een alarm kan bedienen (led of buzzer), elk afzonderlijk in te stellen.
Ik heb het in mijn muntenvakje ingebouwd naast mijn stuur.
Zelfs tijdens het rijden nog te zien door even naar beneden te kijken:
Het rooie knopje is de recall/reset/programeerknop.
Voor de weergave maak ik gebruik van een Spa Design Dual Digital Gauge, model DG 201, die in een meter zowel oliedruk als -temperatuur weergeeft, piektemp en laagste druk onthoudt, en zowel intern als extern een alarm kan bedienen (led of buzzer), elk afzonderlijk in te stellen.

IvoG wrote:Ik heb een olietapbout laten modificeren om de sensor te houden.
die meter heb ik ook, sensoren ingebouwd met adapterring tussen oliefilter en motor. werkt mij prima, geen gaten in mijn carter als het niet nodig is. plus ik moest ook ergens een oliedruksensor kwijt.
neem jij die niet Maarten? oliedruk?
Zoals ongeveer bij Ivo, wilde ik hem op de plaats van mijn asbakje monteren. De meter zit daar alleen niet op een makkelijk plaats om af te lezen onder fors rijden zoals bijv. op een circuit.
Aangezien ik een bijna in nieuwstaat verkerend EG6 dash op de kop heb weten te tikken, ga ik daar niet in lopen boren en plak daar het metertje ook zeker niet op.
De plaats waar de radio zit is ideaal qua zichtbaarheid. Aangezien het toch een auto wordt waarmee ik op de weg wil rijden is dat geen optie.
Met oog op de plaatsing van nog meer metertjes in de toekomst wil ik een plaats vinden waar er 3 bij elkaar kunnen zitten. A stijl houder dan misschien toch maar.
Niels, aangezien de auto nu eigenlijk helemaal leeg is (ramen eruit, complete int. eruit, hoop vanavond de motor eruit te hebben) en ik ook nog niet van plan ben op korte termijn met de auto op het circuit te gaan, vind ik een olie druk metertje nog niet van belang. Voor op de openbare weg is een olie temp metertje wel makkelijk.
Eerste kosten die ik nu ga maken is de auto te laten spuiten, en de roest helemaal weg te hebben, onderkant te tectyleren. Dan zien we wel verder en waarschijnlijk met een andere motor dat de olie temp sensor er pas in komt!
Aangezien ik een bijna in nieuwstaat verkerend EG6 dash op de kop heb weten te tikken, ga ik daar niet in lopen boren en plak daar het metertje ook zeker niet op.
De plaats waar de radio zit is ideaal qua zichtbaarheid. Aangezien het toch een auto wordt waarmee ik op de weg wil rijden is dat geen optie.
Met oog op de plaatsing van nog meer metertjes in de toekomst wil ik een plaats vinden waar er 3 bij elkaar kunnen zitten. A stijl houder dan misschien toch maar.
Niels, aangezien de auto nu eigenlijk helemaal leeg is (ramen eruit, complete int. eruit, hoop vanavond de motor eruit te hebben) en ik ook nog niet van plan ben op korte termijn met de auto op het circuit te gaan, vind ik een olie druk metertje nog niet van belang. Voor op de openbare weg is een olie temp metertje wel makkelijk.
Eerste kosten die ik nu ga maken is de auto te laten spuiten, en de roest helemaal weg te hebben, onderkant te tectyleren. Dan zien we wel verder en waarschijnlijk met een andere motor dat de olie temp sensor er pas in komt!
ee8 wrote:die meter heb ik ook, sensoren ingebouwd met adapterring tussen oliefilter en motor. werkt mij prima, geen gaten in mijn carter als het niet nodig is. plus ik moest ook ergens een oliedruksensor kwijt.
neem jij die niet Maarten? oliedruk?
De oliedrukmeter heb ik gewoon met de OEM drukmeter omgeruild. Het Honda olielampje gaat toch pas branden als er geen olie meer in zit, en tegen die tijd is het al veels te laat. Ik heb liever een tijdige waarschuwing.
mr. X wrote:Zoals ongeveer bij Ivo, wilde ik hem op de plaats van mijn asbakje monteren. De meter zit daar alleen niet op een makkelijk plaats om af te lezen onder fors rijden zoals bijv. op een circuit.
Tijdens het rijden op een circuit heb je vaak geen tijd om met oliedruk of temperatuur bezig te zijn, als je helemaal aan het concentreren bent. Op de momenten dat je er wel tijd voor hebt (na je eerste 1 a 2 opwarmrondjes, of op je cooldown lap) kan je het beste even kijken naar de waarden. Net na de opwarmronden check je of de boel op temperatuur is om voluit te gaan, en als je terug komt check je of de temp niet te hoog is (geweest) en of je nog een afkoelronde moet doen.
Een meter met piekgeheugen is vooral op circuit ontzettend handig.
De reden dat ik voor de gecombineerde oplossing ging was omdat ik maar 1 meter dan kwijt moest, de OEM aansluiting voor de drukmeter kon gebruiken, en met een carterpanplug ook geen veranderingen aan de carterpan hoefde aan te brengen. Mocht ik de auto moeten verkopen, dan is het allemaal vrij simpel terug te draaien.