Autoweek wrote:Honda OSM: schone schoonheid
22 juli 2008 · Tekst Nic de Boer
Een milieuvriendelijke auto hoeft er niet perse uit te zien als een magnetronoven op wielen. Dat heeft Honda al een paar keer bewezen. Deze OSM is de nieuwste telg die is ontwikkeld volgens de ‘Clean Dynamic’-filosofie.
Laten we maar met het slechte nieuws beginnen: de Honda OSM (Open Study Model) gaat niet in productie. Maar hij is wel een direct broertje van de CR-Z sportcoupé, een spannend hybride model dat Honda wél zeker weten in productie neemt.
“Met de OSM proberen we te laten zien dat een auto met een lage emissie best aantrekkelijk kan zijn. Er is geen reden waarom een milieuvriendelijke auto er ook niet aantrekkelijk en sportief uit kan zien en bovendien leuk is om mee te rijden,†vertelt Andreas Sittel, de projectleider van de Honda OSM, die in het Duitse Offenbach is getekend. Honda noemt die ontwerprichting ‘Clean Dynamic’.
Aan de buitenkant is geprobeerd om scherpe lijnen te combineren met ronde vormen. De koplampen lopen helemaal door tot de bovenkanten van de wielen, zodat ze volgens de ontwerpers een wezenlijk onderdeel van de carrosserie zijn. De auto is gespoten in de speciaal voor dit studiemodel gemengde tint ‘Mystic Pearl’
In het interieur is geprobeerd om voor de bestuurder een luchtige omgeving te scheppen. Een massief dashboard met veel kleuren, uitbundige verlichting en materiaal is weggelaten. Daarvoor in de plaats is het dashboard opgedeeld in verschillende secties. Alleen de belangrijkste instrumenten zitten in het zicht van de bestuurder.
De OSM is onthuld op de autoshow in Londen. Daar deelt hij zijn podium met de CR-Z sporthybride en de FCX waterstofauto.
Honda OSM
Honda OSM
-
Hmmmm...*
(Dat is Gronings voor: kon slechter)
Even zonder gekheid, dat is een verdomd mooi wagentje. Als ik een cabrio type zou zijn, leek me dat wel wat.
Overigens vraag ik me af of honda zich met zoiets niet in zijn vingers snijdt. Ze hebben al een cabrio, de S2000. Je kunt je afvragen waarom ze eventueel een hybride cabrio erbij willen hebben, in zo`n geval eten ze van twee walletjes. Namelijk èn prestaties, èn een knieval voor de bomenknuffelaars. In dit geval is de visie van Honda voor de toekomst niet duidelijk. Profileren ze zich als een sportief merk met innovatieve motortechniek, rechtstreeks afgeleid van de motorsport, en tegelijkertijd omarmen ze het groene ideaal van de linkse milieumaffia waarbij Hondavoertuigen straks worden aangedreven door een soort moulinexmixer op door windenergie verkregen stroom? Honda probeert het momenteel iedereen naar de zin te maken, maar hoelang kun je daarmee doorgaan? De FN2 Honda is ook een treffend voorbeeld van hoe het originele basisconcept in de loop van de tijd verwaterd is tot een model dat hinkt op twee gedachten, enerzijds hoogwaardige techniek, anderzijds volgestouwd met luxe accessoires, het uiteindelijke resultaat is een compromis, al valt er mee te leven.
In het ergste geval krijgen de milieuridders de overhand en moet de S2000 het veld ruimen ten faveure van hybride techniek. Voor een ouderwetse purist zoals ik een treurig vooruitzicht.
(Dat is Gronings voor: kon slechter)
Even zonder gekheid, dat is een verdomd mooi wagentje. Als ik een cabrio type zou zijn, leek me dat wel wat.
Overigens vraag ik me af of honda zich met zoiets niet in zijn vingers snijdt. Ze hebben al een cabrio, de S2000. Je kunt je afvragen waarom ze eventueel een hybride cabrio erbij willen hebben, in zo`n geval eten ze van twee walletjes. Namelijk èn prestaties, èn een knieval voor de bomenknuffelaars. In dit geval is de visie van Honda voor de toekomst niet duidelijk. Profileren ze zich als een sportief merk met innovatieve motortechniek, rechtstreeks afgeleid van de motorsport, en tegelijkertijd omarmen ze het groene ideaal van de linkse milieumaffia waarbij Hondavoertuigen straks worden aangedreven door een soort moulinexmixer op door windenergie verkregen stroom? Honda probeert het momenteel iedereen naar de zin te maken, maar hoelang kun je daarmee doorgaan? De FN2 Honda is ook een treffend voorbeeld van hoe het originele basisconcept in de loop van de tijd verwaterd is tot een model dat hinkt op twee gedachten, enerzijds hoogwaardige techniek, anderzijds volgestouwd met luxe accessoires, het uiteindelijke resultaat is een compromis, al valt er mee te leven.
In het ergste geval krijgen de milieuridders de overhand en moet de S2000 het veld ruimen ten faveure van hybride techniek. Voor een ouderwetse purist zoals ik een treurig vooruitzicht.
Vind deze mooier:
Bron: Autoweek

In AutoWeek 30 zit de supercargids met 12 heftige sportwagens, en we hebben exclusieve beelden van de Honda NSX die in 2010 komt. Om tegengas te bieden aan al dat geweld gingen we op stap met de zuinige VW Golf Bluemotion, de Seat Leon Ecomotive en de Fiat Bravo 1.6 Multijet Eco. Dit en nog veel meer onderwerpen in nummer 30 die vanaf vandaag in de winkel ligt.
Nana korobi ya oki
RedSun wrote:Vind deze mooier:In AutoWeek 30 zit de supercargids met 12 heftige sportwagens, en we hebben exclusieve beelden van de Honda NSX die in 2010 komt. Om tegengas te bieden aan al dat geweld gingen we op stap met de zuinige VW Golf Bluemotion, de Seat Leon Ecomotive en de Fiat Bravo 1.6 Multijet Eco. Dit en nog veel meer onderwerpen in nummer 30 die vanaf vandaag in de winkel ligt.
Ha, een mzzltje. Heb tot 2010 de tijd om door te sparen :lol:
911?
Dat lijkt sprekend op een 350Z! Kijk de knik in de daklijn en het achter raampje!
Wel een beest van een auto!
Zou mij mooi uitkomen als hij in 2010 uit komt 8)
Ga in Augustus beginnen met een nieuwe opleiding. Als het goed is ga ik na 2 jaar voor een jaar naar Japan. Kan ik er daar gelijk een kopen en na een jaar mee terug slepen naar Nederland 8)
Dat lijkt sprekend op een 350Z! Kijk de knik in de daklijn en het achter raampje!
Wel een beest van een auto!
Zou mij mooi uitkomen als hij in 2010 uit komt 8)
Ga in Augustus beginnen met een nieuwe opleiding. Als het goed is ga ik na 2 jaar voor een jaar naar Japan. Kan ik er daar gelijk een kopen en na een jaar mee terug slepen naar Nederland 8)
RedSun wrote:Vind deze mooier:In AutoWeek 30 zit de supercargids met 12 heftige sportwagens, en we hebben exclusieve beelden van de Honda NSX die in 2010 komt. Om tegengas te bieden aan al dat geweld gingen we op stap met de zuinige VW Golf Bluemotion, de Seat Leon Ecomotive en de Fiat Bravo 1.6 Multijet Eco. Dit en nog veel meer onderwerpen in nummer 30 die vanaf vandaag in de winkel ligt.
Die voorkant mag er zijn ! Maar de achterkant van de eerste post...afschieten lol wat een lelijk ding