Honda_FCX_op_waterstof_in_productie

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ff heel simpel Jip en Janneke dan:
Water is H2O en waterstof is dus alleen de H2 (waterstofgas = diwaterstof), je wilt de O (zuurstof) splitsen van de waterstof moleculen.
Dit doe je door electriciteit door het water te sturen, dit splitst de moleculen. Dan is het een kwestie van waterstof in je tank pompen.
Je krijgt zo een installatie in je garage ofzo.

Mn pa wil de eerste in Nederland zijn :p

Nooit op de middelbare school bij scheikunde gedaan?
Waterstof is heel brandbaar, al zou je dat niet verwachten :wink:
Als je het weer mengt met zuurstof komt er veel energie vrij = knal.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Waarschijnlijk heb ik het helemaal verkeerd begrepen, maar werkt zo'n auto niet de elctriciteit die middels electrolyse wordt opgewekt? (hoop dat ik het goed schrijf) Er zit hier toch geen verbrandingsmotor meer in?
Deus Ex Machina!
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

unicorn wrote:Waarschijnlijk heb ik het helemaal verkeerd begrepen, maar werkt zo'n auto niet de elctriciteit die middels electrolyse wordt opgewekt? (hoop dat ik het goed schrijf) Er zit hier toch geen verbrandingsmotor meer in?


Mbt de FCX klopt dat.


Er zijn overigens wel verbrandingsmotoren die op waterstof lopen... (BMW, Mazda (Wankel!!)), maar er zitten wat nadelen aan (backfires zijn niet grappig)...
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Jo& wrote:Mn pa wil de eerste in Nederland zijn :p


Met wat?
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Jo& wrote:Ff heel simpel Jip en Janneke dan:
Water is H2O en waterstof is dus alleen de H2 (waterstofgas = diwaterstof), je wilt de O (zuurstof) splitsen van de waterstof moleculen.
Dit doe je door electriciteit door het water te sturen, dit splitst de moleculen. Dan is het een kwestie van waterstof in je tank pompen.
Je krijgt zo een installatie in je garage ofzo.

Mn pa wil de eerste in Nederland zijn :p

Nooit op de middelbare school bij scheikunde gedaan?
Waterstof is heel brandbaar, al zou je dat niet verwachten :wink:
Als je het weer mengt met zuurstof komt er veel energie vrij = knal.


Hallo hier Jip :D

Die truuk ken ik. Wat ik bedoelde = hoe werkt de Waterstof installatie in de garage thuis? Ik heb begrepen dat deze op aardgas gaat werken?

Waterstof is een zeer goede raket motor brandstof: Apollo, Space-shuttle (Niet de side-boosters), Energia
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Een wagen op waterstof, maakt die hetzelfde geluid als de klassieke ontploffingsmotor ?
Misschien is dit een hele domme vraag :o ops: :lol:
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

DC2TYPER wrote:Een wagen op waterstof, maakt die hetzelfde geluid als de klassieke ontploffingsmotor ?
Misschien is dit een hele domme vraag :o ops: :lol:


Hangt van het concept af. BMW heeft een verbrandings motor gemaakt V12 die op dezelfde manier werkt als bijv LPG. Had wel minder vermogen.

De Honda werkt zonder verbrandings motor. De fuel cell maakt van waterstof electriciteit voor de electromotor.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

http://automobiles.honda.com/fcx-clarit ... works.aspx

Je slaat het waterstof op in de tank en tijdens het rijden laat het wat waterstof en zuurstof bij elkaar. Hiermee wordt energie opgewekt, dit powers de electrische motor.
Ik mag aannemen dat het creeren van waterstof en dit gebruiken om je auto te laten rijden, energie zuiniger is dan een benzine motor in je auto :wink:
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

DC2TYPER wrote:Een wagen op waterstof, maakt die hetzelfde geluid als de klassieke ontploffingsmotor ?
Misschien is dit een hele domme vraag :o ops: :lol:


@ Allgo, net zo een auto :wink:

Geen idee... schijnt iig minder geluid te maken.
Maar het lijkt me dat het een ander geluid is...
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Katana wrote:
Jo& wrote:Ff heel simpel Jip en Janneke dan:
Water is H2O en waterstof is dus alleen de H2 (waterstofgas = diwaterstof), je wilt de O (zuurstof) splitsen van de waterstof moleculen.
Dit doe je door electriciteit door het water te sturen, dit splitst de moleculen. Dan is het een kwestie van waterstof in je tank pompen.
Je krijgt zo een installatie in je garage ofzo.

Mn pa wil de eerste in Nederland zijn :p

Nooit op de middelbare school bij scheikunde gedaan?
Waterstof is heel brandbaar, al zou je dat niet verwachten :wink:
Als je het weer mengt met zuurstof komt er veel energie vrij = knal.


Hallo hier Jip :D

Die truuk ken ik. Wat ik bedoelde = hoe werkt de Waterstof installatie in de garage thuis? Ik heb begrepen dat deze op aardgas gaat werken?

Waterstof is een zeer goede raket motor brandstof: Apollo, Space-shuttle (Niet de side-boosters), Energia


Hoi Jip!
Ik weet niet hoe die werkt, maar heb idd gelezen dat deze op aardgas gaat werken. Ik vermoed dat er een generator in zit die van aardgas electriciteit maakt en dit gebruikt om het water te splitsen.
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Jo& wrote:
DC2TYPER wrote:Een wagen op waterstof, maakt die hetzelfde geluid als de klassieke ontploffingsmotor ?
Misschien is dit een hele domme vraag :o ops: :lol:


Geen idee... schijnt iig minder geluid te maken.
Maar het lijkt me dat het een ander geluid is...


Ik mag hopen dat de FCX geen geluid maakt (en brandstofcellen in het algemeen), misschien op het gefluit van een condensator na. Indien hij wel een verbrandingsgeluid maakt, is het waarschijnlijk het laatste wat je ooit zult horen... :D
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Brandstofcellen zijn te vergelijken met een accu, en dus zal hij een elektromotor hebben als aandrijving. Alleen hoef je deze accu niet op te laden maar ontstaat er elektriciteit door een chemische reactie met waterstof.
En even voor de duidelijkheid: water (H2O) is iets anders dan waterstof (H) waterstof. Het komt erg veel voor in de natuur maar vrijwel altijd is dat met een verbinding met een ander atoom (zoals dus bijvoorbeeld water). En dus moet er eerst energie gestopt worden in het verkrijgen van alleen waterstof (bijvoorbeeld electrolyse van water H2O->O2+2H2) . Op dit moment kost dat nog relatief veel energie en dus verplaats je het probleem van de vervuilende brandstof motor naar de vervuilende energie centrale. Echter is waterstof bij enkele industrieele processen een restproduct. Dit kan opgevangen worden maar de huidige infrastructuur is nog niet goed ingericht om dit rendabel te transporteren of op te slaan en te verspreiden. Hier word aan gewerkt :D
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Strax wordt door zulke autos 1L water duurder dan 1L Benzine zoals in Venezuela enz. :o ops:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

g-unit wrote:Strax wordt door zulke autos 1L water duurder dan 1L Benzine zoals in Venezuela enz. :o ops:

Nogmaals: water is heel wat anders dan waterstof. Waterstof kan je ook halen uit bijvoorbeeld aardgas ofzo.

En daar komt bij dat een restproduct van een brandstofcel water is :D
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

o...k :D

Wel handig kunnen we voortaan de chemicalien recyclen, in plaats van in 3e wereld landen te dumpen 8)
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

g-unit wrote:Strax wordt door zulke autos 1L water duurder dan 1L Benzine zoals in Venezuela enz. :o ops:


Laten we hopen dat de prijs voor water identiek blijft maar de prijs vanbenzine eronder gaat :D :D
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Als iedereen op waterstof gaat rijden, ga ik benzine rijden!

Want als de vraag afneemt :wink:
Daalt de prijs :D
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Jo& wrote:Als iedereen op waterstof gaat rijden, ga ik benzine rijden!

Want als de vraag afneemt :wink:
Daalt de prijs :D


Uh.. en hoe wordt die waterstof gemaakt? Precies.. Door olie te verbranden...
Sinan
Posts: 433
Joined: Sat Apr 14, 2007 6:55 pm

Post by Sinan »

Gemuteerde ééncellige organismen poepen ruwe olie


De wetenschappers van het Amerikaanse bedrijf LS9 hebben het voor elkaar gekregen om het DNA van een ééncellig organisme zodanig te muteren, dat deze ruwe olie gaat poepen. Niet exact, maar het scheelt niet veel. De substantie die de organismes uitscheiden is qua moleculaire structuur bijna gelijk ruwe olie en kan na een relatief eenvoudige bewerking op dezelfde manier worden gebruikt.
Image


De organismen kunnen op grote schaal worden gekweekt. Aangezien alles dat leeft ook moet eten, worden de “beestjesâ€￾ verwend met mais, suikerriet of graan. Het zijn in ieder geval geen hele kritische eters. Het opmerkelijke aan het hele proces is dat de productie CO2 neutraal is. Met andere woorden, bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt. In het proces wordt 1.000 liter van de LS9 organismen, in een week tijd omgetoverd tot ruim 150 liter ruwe olie.

Het bedrijf wil in 2010 het proces in een demo-fabriek operationeel hebben en volgens de planning moet in 2011 de boel commercieel draaien. Men heeft berekend dat wanneer de organismen gevoed worden met Braziliaans suikerriet, een vat ruwe olie zo’n 40 dollar zal kosten. Momenteel kost een vat ruwe olie meer dan 140 dollar, dus dit is erg interessant. Hup, aan het werk dus!

Niels
Posts: 156
Joined: Fri Sep 21, 2007 7:17 pm

Post by Niels »

AllGo wrote:
Jo& wrote:Als iedereen op waterstof gaat rijden, ga ik benzine rijden!

Want als de vraag afneemt :wink:
Daalt de prijs :D


Uh.. en hoe wordt die waterstof gemaakt? Precies.. Door olie te verbranden...


Hoeft niet.
Post Reply