Sebastix - ITB's + TURBO

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Sebastix
Posts: 25
Joined: Wed Aug 15, 2007 7:05 pm

Post by Sebastix »

Het is alweer even geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Het lijstje heb ik aangepast in mijn eerste post + nieuwe foto's geplaatst hoe de Civic er ongeveer bij staat.

Momenteel ben ik hard bezig aan het achterste gedeelte van het onderstel. Binnenkort hoop ik nieuwe actie foto's te hebben van op Zandvoort :) De foto's die ik nu heb geplaatst zijn van de vorige keer in April van vrijrijden. Was de eerste keer rijden op Zandvoort met de Civic voor mij. Dolle pret!!
:D
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Wat een ongelofelijk vette velgen zijn dat!

Staan hem goed zeg! Blijft een ontzettend mooie auto!
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Die witte velgen zijn wel cool! :thumbs:

Mooi design...
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Welkom!

Zie ik nu goed dat er nu zwarte velgen opzitten ipv die witte? Ik moet zeggen dat ik die witte beter vond staan. (smaken verschillen :roll: )

Grtz
Deus Ex Machina!
Sinan
Posts: 433
Joined: Sat Apr 14, 2007 6:55 pm

Post by Sinan »

Een EK zoals het hoort!
En vooral als de swap erin zit :lol:
Sebastix
Posts: 25
Joined: Wed Aug 15, 2007 7:05 pm

Post by Sebastix »

unicorn wrote:Welkom!

Zie ik nu goed dat er nu zwarte velgen opzitten ipv die witte? Ik moet zeggen dat ik die witte beter vond staan. (smaken verschillen :roll: )

Grtz


Nee dat zie je niet goed ]http://civic.sebastix.nl/gallery/albums/Onderstel/SP_A0378.jpg[/img]
Image
Image
Image
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Die hangt wel laag, of niet?
Sebastix
Posts: 25
Joined: Wed Aug 15, 2007 7:05 pm

Post by Sebastix »

mr. X wrote:Die hangt wel laag, of niet?


Niet lager dan de H-brace. Maar zo laag als op de foto's op pagina 1 staat de Civic inmiddels niet meer. Alles staat nu net iets hoger, zie foto's van de 15" wielen met 195/55.
Sebastix
Posts: 25
Joined: Wed Aug 15, 2007 7:05 pm

Post by Sebastix »

Zo, even stof afblazen hier! Performance upgrades...

- sleeparmen achter met 240mm schijfremmen met nieuwe klauwen/schijven, PU rubbers erin
- rvs remslangen rondom
- camberkit achter

Image
Image
Image
Image

ITB's gemonteerd op de D14
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

ITB's zijn een experiment die uiteindelijk volledig tot hun recht moeten gaan komen op een gebouwde D16Z6 N/A. De D14 loopt met de ITB's en het rijdt! Heel goed merkbaar is het hele felle gasrespons en ik durf ook wel te stellen dat het een stukje sneller loopt dan met de D16Y8 inlaatspruitstuk. Het geluidje is super! Het meeste werk zit hem in het afstellen van de stationair en de brandstofmappen. Deze week heeft Martin OMI performance al een goeie geslaagde poging gedaan met eCtune :) Wordt vervolgd!
Maus_aka_papachico
Posts: 268
Joined: Sun Aug 31, 2008 9:26 am

Post by Maus_aka_papachico »

Vette poep man,.. :thumbs:
Looks great.. :D

Maus 8)
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Nice! :D
FGizmoS
Posts: 56
Joined: Sat Jan 17, 2009 12:55 am

Post by FGizmoS »

Video of geluidsfragment met de itb's?
Ziet er wel leuk uit
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Gaaf hoor, ITB's.

Maar had je niet beter geinvesteerd in een b16 ofzo?
Sebastix
Posts: 25
Joined: Wed Aug 15, 2007 7:05 pm

Post by Sebastix »

boikel wrote:Gaaf hoor, ITB's.

Maar had je niet beter geinvesteerd in een b16 ofzo?


B16 is overrated imo...

D-serie is cheap and fun!
Robin type-r driver
Posts: 386
Joined: Fri Feb 06, 2009 1:08 pm

Post by Robin type-r driver »

wat is dit een mooie civic zeg. ik heb vele foto's van je ride bekeken.

ik zat toen der tijd te twijfelen om met mn ek3 aan te melden bij de civiccluholland. dit had ik niet gedaan tsja ik vond dat mn auto nooit klaar genoeg was om aan te melden :( .

veel succes verder met al je upgrades en plannen.
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

hey sebastix ziet er goed uit zo zal wel aardig lopen zo.
maar ik zal eigenlijk nu pas dat je hier ook op t forum zit terwijl je er ook al ff rondhangt.
je ben toch een beetje een oude bekende gezien me ex. haha (anke).
Sebastix
Posts: 25
Joined: Wed Aug 15, 2007 7:05 pm

Post by Sebastix »

Tijd voor een update! (stukje gekopieerd van verhaaltje civic club holland)

Afgelopen jaar heb ik nog maar relatief weinig aan de auto gedaan, op de koprevisie en nieuwe OMI spullen erin na dan. Na deze stap liep de D14 dus op 130pk ongeveer. Met die cijfers wisten we dat er nog veel meer uit te halen viel met 1000 toeren meer, scherpere ontsteking en een nokkenas.

Goed...al die spulletjes heb ik dus:

- herslepen D14 nokkenas by NEWMAN cams (thx Motorenrevisie Deckers)
- HKS verstelbaar nokkenas (thx Showoff Imports)

Image

Zou dus genoeg moeten zijn om een D14 richting de 150pk te krijgen tegen de 8000 toeren (een Pool heeft nagenoeg dezelfde setup als mij zonder itb's met dat vermogen en een berg koppel van 160Nm (!) uit een stock D14 met D14 kop!).

Maarrrrr...dan ga je samen soms wat gekke dingen verzinnen en koop je in een impulsieve bui een turbokit van SS Autochrome. Binnen 5 dagen ligt er dan een gigantisch pakket voor de deur:

Image

Sebas is dus een beetje van z'n geloof gestapt met de uitspraken dat N/A het beste is! Goed...er ligt een turbo kit en over 2 weken zou JAF zijn.
Thuis zoveel mogelijk voor bereiden in chronologische volgorde voor de installatie van alles:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ondanks dat de kit met sommige onderdelen overcompleet was (heel veel koppelstukje en fittingen voor de olieleidingen, pakkingen, moertjes en boutjes) mistte er voor elk element van de kit wel wat. Resultaat is dus geweest dat ik samen met Deckers Motorenrevisie flink wat uren bezig ben geweest om echt alles goed af te werken kwa aansluitingen. Eerste keer lopen en wat testrijden was dus als gehoopt goed; geen lekkages en er werd druk opgebouwd. Daarna heb ik ook m'n Setrab oliekoeler gemonteerd aangezien dit toch wel een must is met circuitrijden met een turbo.

Image

Motorische specs momenteel:

Engine type: D14Z1
Displacement: 1396cc
Compression ratio: ~9.5:1
Bore & stroke: 75mm x 79mm
Max horsepower: ~200hp @ 7000rpm - 3.9psi
Max torque: ~200Nm @ 6000rpm - 3.8psi
Weight: ~920kg without driver
Intake: individual throttle bodies from a Suzuki GSX-R1000 custom made airbox with 3" collector
Cylinder head: milled, 3-angle valve job, phosphorus bronze valve guides
Valves: OMI-Performance high compression valves
Valvesprings: OMI-Performance SPEC1 valvesprings
Retainers: OMI-Performance titanium retainers
Camshaft(s): stock
Camgear(s): stock
Pistons: stock
Connecting rods: stock
Crankshaft: stock
Turbo: SSAC turbo kit: T04E Turbo T3/T4
.57 compressor wheel trim
.50 A/R compressor
.63 A/R turbine
intercooler 680mm*480mm*180mm
2,5" stainless steel piping
38mm wastegate with 4psi spring
Header: SSAC twisted ramhorn
Exhaust: 3" downpipe
custom 2,25" stainless steel with a Mugen Twinloop, no cat and mufflers
Transmission: original Honda D13 S20 gearbox
Clutch: original Honda D16Z6
Flywheel: TCC light flywheel
ECU Management: eCtune
Other: Setrab oil cooler


Daarna is de boel afgesteld door Van Drie Tuning & Martin OMI Performance op de rollenbank bij Motorenrevisie Deckers. Helaas is er maar 1 goede dynorun opgeslagen en dat was de allereerste na wat afstelwerk tot 6000 toeren:

Image

Naar schatting zit de setup zo rond de 180-190pk en rond de 200Nm koppel tegen de 7000 toeren momenteel op slechts een druk van 4psi. Er zit nu ook een 4psi wastegate veer in en de tunerview geeft een max boost aan van 3.1psi.

Goed, terug naar het asfalt dus! Hard lopen doet het zeker, maar is het ook wat voor het circuit? Dat is voor mij de belangrijkste vraag bij het klussen aan mijn auto aangezien ik dat circuitrijden toch het leukste vind.
Algemeen bekend is dat een turbo op een Honda niet echt een succes is, dus was erg benieuwd wat de turbo zou doen icm de throttle bodies kwa respons. Einde van de dag op JAF heb ik 2x 20minuten gereden en echt...boven verwachting werkt deze setup echt goed! Respons is precies zoals het was ervoren en ik kan heerlijk doseren waar nodig in de bocht, de vertraging met de turbo en mijn rechtervoet is nihil bovenin. Gas en hop respons! Dus de turbo is een blijver voor in de toekomst :D

Puur experimenteel hebben we dit opgebouwd om te zien of het werkte en deed wat we min of meer hard op denkend veronderstelde. Met succes! Dus met deze wetenschap kunnen we nu een heleboel kanten op motorisch (komt een nieuwe motor) en verder zijn er nog een heleboel details die veel beter uitgewerkt kunnen worden mbt deze setup. Motorisch begint het hoofdstuk nu eigenlijk pas echt voor mij voor de Civic :)

Ik heb nog 2 video's van hoe het loopt op ~3.5psi:

Image
http://www.vimeo.com/6614079

Image
http://www.vimeo.com/6614146

Verder nog wat plaatjes van JAF vorig weekend:


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Grappig, toevallig ben ik vandaag bezig geweest met de EJ9 motorisch wat 'op te leuken'.

Ik vond het al een hele verbetering met de 1.4iS inlaat pakking, D16Z6 uitlaat spruit en leeg gehaalde stock cat. Kan alleen maar gokken hoe snel dit dan zal aanvoelen :wink:.
Wil aanstaande week eigenlijk nog even de D16Z6 IM swap doen maar moet me eerst verdiepen in de mogelijkheid qua luchtfilter. Heb jij gewoon een gat gemaakt net achter de koplamp? Mijn EJ9 heeft daar namelijk niet zo'n gat als in de EG5/6 zit. Ik heb een CAI liggen maar wil eigenlijk een standaard luchtfilter en weet niet welke dan gaat passen met de D14A3 icm D16Z6 sideflow IM. Ideeën?
Het verbaasd me wel hoe goed deze motortjes eigenlijk zijn en hoe veel resultaat ik al heb gehaald met een paar simpele dingen die ik hier had liggen. Voor echt weinig geld is dat ding nu een héél stuk sneller.

Heb hem op JAF helaas gemist maar goed werk!
Ben benieuwd naar verdere mods..
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Zag em op JAF staan, ziet er goed uit!
V-tje integra
Posts: 383
Joined: Thu Mar 20, 2008 4:06 pm
Contact:

Post by V-tje integra »

heel mooie ek man :thumbs:
Post Reply