Chimera - Civic Coupé EJ2 B16A2 - ReliC

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Chimera

Chimera - Civic Coupé EJ2 B16A2 - ReliC

Post by Chimera »

Hoi,

Ik ben dus Peter uit Born in het zuiden van Holland, het Limburg District he :p .
Ik ben inmiddels zo'n 4 jaar trotse eigenaar van een Honda Civic Coupé uit 1994. Geheel origineel gekocht bij een Honda dealer te Veghel destijds en meteen begonnen met aanpassen. Stijlen, trends en eigen plannen veranderen natuurlijk wel voortdurend tijdens de jaren.

Hier zijn enkele foto's van de coupé hoe die na een jaar uitzag, dus drie jaar geleden:

Image
Image
Image

Na een ongeluk een tijd hierna te hebben gehad was me de zin een tijd over om nog verder te werken aan de wagen. Dit veranderde weer een dik jaar geleden, maar deze keer ging ik niet meer geheel voor de show, maar richtte ik me eerst op de go. Wat hield dat in. Ik begon met enkele programma's op te zetten die ik nou dus ook nog steeds door aant lopen ben.

ENGINE

Om te beginnen maakte de oude 1.5 DXi motor plaatst voor wat nieuws...

Image

Ik had een B16A2 kunnen overkopen die nog maar weinig had gelopen, maar dat was niet genoeg voor me, ik wou als ik toch een swap ging doen, het ook goed doen. Dus wat was de spec lijst van onderdelen die vervangen zijn:

Inlaat-traject
-AEM V2 Cold Air Intake
-Skunk2 68mm Gasklep
-Skunk2 Inlaatspruitstuk
-AEM Fuel Rail
-Megan Racing FPR
-Hondata Inlaatspruitstuk Pakking
-Nieuwe Benzinefilter

Cilinderkop
-Nieuwe pakkingset voor de gehele cilinderkop
-Tenzo-R Antraciet Kleppendeksel
-NRG Titanium Engine Demper
-MSD Ontsteking
-MSD Bougiekabels
-Nieuwe NGK Bougies
-Aluminium Oliedop

Onderblok
-Cilinders Gehoond
-Nieuwe Waterpomp
-Nieuwe Distributieriem
-Nieuwe Riemspanner
-Nieuwe V-Snaar Dynamo
-Nieuwe Drijfstanglagers
-Nieuwe Zuigerveren
-Nieuwe Carterpakking
-Nieuwe Oliefilter
-Oliemetersadapterring (Temperatuur en Druk)
-Aluminium Magnetic Oilpan Plug

Uitlaat
-PeakPerformance 4-1 2,5" Header
-J-Spec Cat Convertor 2,5"
-Megan Racing Drift Spec Cat-Back System

Tranmission & Clutch
-Hasport Engine Mounts
-Hasport Schakelstangen Conversie
-Exedy Organic Sport Koppeling met Koyo Lager
-SRR Lichtgewicht Vliegwiel
-Chrome Shortshifter

Cooling & Electronics
-Nieuwe VTI Radiator
-Slimline 12" Fan
-1.3 Bar Radiator Dop
-Nieuwe Rode Koelslangen
-Nieuwe Thermostaat
-Optima Yellow Top Battery
-Violence Ground Wire
-S7 Indiglo Meters (Water Temp, Olie Temp, Olie Pressure, Air/Fuel)

Algemeen
-Veel delen zijn opnieuw behandeld en gespoten in een andere kleur
-Meeste bouten en moeren zullen door RVS of koper vervangen worden

Het motorruim ziet er nou inmiddels zo uit :

Image
Image

INTERIOR / LIGHT-WEIGHT

Volgende programma waar ik ook aan gewerkt heb tijdens het opbouwen van het nieuwe motorblok hield zich bezig voornamelijk met het interieur. Ik wou de wagen in een lichtgewicht stijl bouwen, dus alles wat niet meer nodig was mocht eruit, met name dus uit het interieur, dit werd compleet gestript behalve wat nieuwe kuipstoelen en een middenconsole zit er nog vrij weinig meer in. Daarbij werden ook alle bitume matten eruit verwijderd en de binnenkant voorzien van een nieuw laklaagje, matzwart:

Image

Ook zijn er kilo's afgehaald door gebruik te maken van carbon, zo zijn de motorkap en achterklep van carbon gemaakt.

OPHANGING / REMMERIJ

Volgende stap was ook een nodige, namelijk de remmerij eens wat aanpassen, hiermee ben ik nog steeds bezig, het enige wat gewijzigd is inmiddels zijn de achterremmen waar schijfremmen op zijn gekomen ipv de originele trommels. Next up hierin is een 300mm remsysteem voor voren.

De ophanging werd ook onder handen gepakt;
-D2 Schroefset
-D2 Lower Control Arms
-Strutbars onder-voor en onder-achter
-Password:JDM 3 Point Bar
-Password:JDM Cross Bar
-Megan Racing C-Pillar Strut Bar

Dat is het verhaal dus héél kort eigelijk en hoe de wagen er nou bij staat ;

Image
Image

Er zijn ook nog twee filmpjes van:

Ene van de opbouw van het blok voornamelijk, met wat dramatische muziek joh;
http://www.youtube.com/watch?v=GA3u46GbBTQ

En van hoe de wagen er nou dus zo goed als bijstaat;
http://www.youtube.com/watch?v=oAVDHjTcIzM

Nou wat is er nog te verwachten ?
Het gehele exterieur (excl Carbon, maar voor de rest alles, dus bodykit, velgen, lak, details) krijgt een overhaul op het moment, dus stay tuned
Katana

Post by Katana »

Welkom op het forum Peter
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

welkom!

ziet er mooi uit dude! :clap
en waarvoor die optima accu erin? 8)
eteuben

Post by eteuben »

Uiteraard welkom op dit forum Peter, ook namens mij!

Ken de auto al van een ander forum, maar toch mijn complimenten! Vooral motorisch een hele mooie upgrade geweest. En ook zeker de styling, die een stukje minder uitbundig is geworden. Maar daar kwam dan carbon voor terug. Echt gaaf!
RedSun

Post by RedSun »

WELKOM!!! Netjes zeg!!

Ik hou persoonlijk niet van al dat gaas maar hij glimt mooi staat goed in de lak en in het vooronder is het toppie!
Nana korobi ya oki
Sincx

Post by Sincx »

Welkom

Mooie bak man, en wat een motor 8)

Blijft toch één van de mooiste modellen van Honda!
vtecmoon

Post by vtecmoon »

welkom!

Wellicht een idee om het gaas zwart te maken, dat staat volgens mij veel subtieler en combineert mooier met de lak van de auto (just my opinion)
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Welkom Peter.

Prachtig voorsteltopic. Zo moesten ze meer zijn. :thumbs:
Auto ziet er nu beter uit dan aantal jaren geleden. Doe zo verder.
Welke kleur krijgt de wagen of is dat nog een groot geheim?
Chimera

Post by Chimera »

Thanks allemaal voor het welkom :D

Qua exterieur zit de wagen nou behoorlijk in de verbouwing, de bodykit wordt dus gewijzigd, zo goed als al het racegaas zal dan ook verdwijnen, welke kleur het wordt laat ik nog even in het midden 8) .

Kan wel al twee kleine previews geven op wat er onder andere gaat gebeuren;

Image

Image

De wagen gaat niet geheel terug naar OEM zoals te zien is, ik blijf toch wat in de uitbouw zitten, maar wil wel wat de rustigere/strakkere kant op.

@ D_ToXx² :
De Optima Accu is er ingekomen omdat ik APK gewijs een gel accu moest hebben wanneer ik de accu zou verplaatsen naar het interieur. De accu heb ik verplaatst om de gewichtsverdeling wat beter te hebben gezien de hele achterkant anders bijna niks meer zou wegen.
vtecmoon

Post by vtecmoon »

clean en rustig, maar doch strakke uiterlijk is cool!
S.J.

Post by S.J. »

Hey welkom.
Je maakt veel betere filmpjes dan mij :(
Chimera

Post by Chimera »

Hee thanks voor het compliment, maar volges mij sta ik toch ook echt als abbonee op jouw filmpjes hoor :thumbs:
jupke

Post by jupke »

prachtig blokje man
mr. X

Post by mr. X »

Mooie upgrade's na je ongeluk!

Uiterlijk is nog altijd niet mijn stijl, maar interieur en motorisch heb je het goed voor elkaar. Beetje spijtig van je Tenzo-R kleppendeksel maargoed. Ik zeur nogal snel. Ben je al op de testbank geweest?
De velgen die eronder zaten vond ik juist heel mooi staan op je auto. En verder zou ik de kleur ook niet snel veranderen :D

Welkom!
Chimera

Post by Chimera »

@ Jupke ; thanks kerel :thumbs: , en ook voor de bumper 8)

@ mr.X ; de wagen is een tijd geleden op de testbank geweest, draaide die 186,9 pk, is inmiddels wel het spruitstuk nog van 2" naar 2,5" gegaan en is de ECU afgesteld, dus ik vermoed dat k weer wat hoger zit, zeker na het spruitstuk wisselen merkte ik toch een enorm verschil, verbaasde ik me toch van

Qua stijl wordt het voor mezelf ook even een verrassing, met name de kleur(combo), velgen en de andere body set-up, dus ik kan er zelf ook nog niks over zegge hoe het resultaat me gaat bevalle :lol:
Lucas79

Post by Lucas79 »

Mooie Civic, mooie filmpjes... Welkom hier 8)
Deus Ex Machina!
Voodoo

Post by Voodoo »

Welcome, nice project :thumbs:
Chimera

Post by Chimera »

Thanks ! Hopelijk dit weekend een kleine preview van hoe het nieuwe front aant worden is, verwacht nog wat deeltjes dervan
Chimera

Post by Chimera »

Maar weer een kleine update.

Was erg druk met studie en werk de afgelopen tijd dus zoveel is er helaas niet gedaan geworden. Meer kleinere details dan wat anders.

De R33 voorbumper wou helaas niet zo meewerken, de zijkanten wel goed passend gekregen maar de stukken onder de koplampen waren niet om aan te zien en brachten nog een heel werk met zich mee om het goed te krijgen. Ben dus toch maar overgestapt naar OEM maar wel op zoek gegaan naar een lip voor eronder die wat meer bij de bodykit gaat passen, dit is de JP lip geworden. Gelijk ook een setje OEM mistlampen gehaald in de gele uitvoering en Password:JDM Carbon Covers hiervoor staan in bestelling.

Wat is er nog gedaan:
-OEM sideskirts schoon gemaakt, nieuw matzwart laagje, weer gemonteerd, de nieuwe komen hier nog over
-Voorruit gecleaned, dus ruitenwissers eraf en de zonneband
-Toyo banden om de nieuwe velgen gelegd en samen met D1 Titanium moeren gemonteerd
-OEM voorbumper opgehaald, Gele OEM Mistlampen er al es in gepast, JP bumperlip binnengekregen en al eens gepast

Het gaat dus weer een andere richting in qua neus, ja zo blijf je bezig, bij deze een preview. Ben zelf benieuwd hoe het geheel er natuurlijk in de juiste kleuren eruit gaat zien. Daarnaast zit er nog natuurlijk afstelwerk qua motorkap en koplampen.

Image

Dus wat moet nog;
-Afstellen neus + Password JDM Carbon Foglight Covers
-Bewerkte sideskirts ophalen en monteren
-Naar de spuiterij met dat hok
sigur

Post by sigur »

oei, mooi projectje, netjes hoor !!
Locked