Geen VTEC

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
jerreuh

Geen VTEC

Post by jerreuh »

hey iedereen,

Ik heb een CTR, en sinds vandaag komt de vtec niet meer op.
Vanaf het moment dat ik in het vtec gebied kom, gaat hij wel door in toeren, maar dan hoor ik een geluid dat je het beste kan vergelijk met een sproeier, precies een pomp die in het wilde weg aan het spuiten is. Maar ik kan niets van lekken vinden rond de motor.
Nu rijd ik al wel een week rond met mijn motorstoringslampje dat brandt, maar de garage heeft het uitgelezen en dat kwam door een vuile cat. Volgens de garage mocht ik er gewoon mee verder rijden, dat zou geen probleem geven.
Gisteren heb ik nog mijn olie gecheckt, stond mooi aan het bovenste streepje.

Ik heb al een afspraak gemaakt bij de garage, maar die hadden pas volgende week donderdag tijd...

Maar misschien kunnen jullie al iets meer vertellen?

Mvg,

Jeroen
Gangaran

Post by Gangaran »

Bij een te lage oliepeil kan de auto soms moeilijk doen om in de VTEC te komen. Anders weet ik het niet.
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

Als je oliepeil te laag is, werkt VTEC inderdaad niet meer. Alleen gaat de motor dan niet door in toeren, en begrenst hij bij ongeveer 6500.. dat zou het dus niet zo gauw zijn.

Als je motorstoringslampje brand zou je met uitlezen toch een stuk verder moeten komen.

In principe zou het ook iets elektronisch kunnen zijn, bijvoorbeeld, als je tellerbak niet aangesloten is, werkt VTEC ook niet.. Zulke dingen zou ik eens nakijken..zal vast ergens een storing zitten..
eteuben

Post by eteuben »

Doorrijden met een storingslampje is nooit goed (ook niet verstandig, omdat andere storingen ook niet opgemerkt gaan worden. De lamp brand immers continu)

Destijds met mijn lamdaprobleem, had ik ook het storingslampje en liep de motor "anders" in VTEC, ondanks dat het motoroliepeil in orde was. Vermoedelijk is het ook een soort noodloop, waar hij nu in staat!

maar de garage heeft het uitgelezen en dat kwam door een vuile cat.

Een vuile kat? Een kat zou een autoleven mee moeten gaan, dus is niet na een poosje vuil en aan vervanging toe. Heb je geen katvervanger eronder?
jerreuh

Post by jerreuh »

Mjah, Ik heb de auto pas een week, en hij heeft ervoor minstens 4weken stilgestaan. Garage verzekerde me dat dit echt kwam door lange stilstand en dat het geen kwaad kon om verder te rijden... en er zit geen catvervanger onder.

Ik ga er direct wat olie bijkappen, is het probleem dan nog niet weg dan word het zachtjes rijden tot volgende week..

Best irritant, ik heb hem 1 week en ik kan 1,5 week wachten nu tot de garage "tijd" heeft...
klokkie

Post by klokkie »

als de olie op peil is zou ik er geen olie bij doen. Dit is zeker geen oplossing. Heb je de ctr de laatste tijd erg ver doorgetrokken? Dus tegen de begrenzer aan en laat schakelen? Hierdoor kan je lambda kapot gaan en heb je volgens mij ook geen vtec meer.
Doorrijden met dit probleem is zeer zeker niet goed.
jerreuh

Post by jerreuh »

ik zal er morgen eens mee langs een andere garage gaan en effe laten uitlezen, dan weet ik direct of ik er nog mee kan blijven rijden tot volgende week.
En anders laten stilstaan tot ik naar de garage kan rijden...

Is wel dik balen... :cry:
roblom

Post by roblom »

Uit laten lezen en een andere garage zoeken. Een garage die zegt dat je met een motorstoringslampje gewoon door kunt rijden ipv het probleem verhelpt is waardeloos.
Sincx

Post by Sincx »

roblom wrote:Uit laten lezen en een andere garage zoeken. Een garage die zegt dat je met een motorstoringslampje gewoon door kunt rijden ipv het probleem verhelpt is waardeloos.

Mja dat is beetje ...bizar zelfs.
jerreuh

Post by jerreuh »

Ik heb hem vandaag laten uitlezen in een honda garage uit de buurt. Motorstoringslampje kwam enkel door een slechte werking van de catalysator. geen andere storingen waren vermeld.
Maar nog steeds geen VTEC, Ik hoor nog steeds een "gesputter" als ik boven de 6000tr/min ga. Storingslampje gaat ook niet branden dan. Ik denk dat het een puur mechanisch defect is.

En over de garage, ik heb er een jaar garantie lopen op de auto. Lijkt me best dat ik dat jaar zeker daar uitdoe. Na dat jaar kan ik nog altijd uitzien.
Roy

Post by Roy »

bastiaan45 wrote:Als je oliepeil te laag is, werkt VTEC inderdaad niet meer. Alleen gaat de motor dan niet door in toeren, en begrenst hij bij ongeveer 6500.. dat zou het dus niet zo gauw zijn.

Als je motorstoringslampje brand zou je met uitlezen toch een stuk verder moeten komen.

In principe zou het ook iets elektronisch kunnen zijn, bijvoorbeeld, als je tellerbak niet aangesloten is, werkt VTEC ook niet.. Zulke dingen zou ik eens nakijken..zal vast ergens een storing zitten..

Bij een te lage olie peil gaat enkel de vtec niet aan maar hij terkt wel door tot 8000 toeren zelfde geval als met een koude motor volgasgeven.

P.s. Je hebt het over een garage ???? ist een Honda dealer?????
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
jerreuh

Post by jerreuh »

jep, erkend honda dealer. Mullens te Diest.
eteuben

Post by eteuben »

Ik noem maar een zijweg hoor. Kan er niks verstopt zitten met sludge ofzo. Dit ivm misschien langdurig stilstaan of korte ritten? Luchtfilter goed schoon en geen blokkades met blad ofzo!

Intern het blok bekijken is een aardige klus, die nog wel eens in de papieren kan lopen.

Hoeveel km's heeft de auto inmiddels gelopen?
jerreuh

Post by jerreuh »

Auto heeft er 64000km opzitten.
Luchtfilter kan ik eens nakijken, maar het zou me wel verwonderen..
verder zou ik niet direct weten welke slangen of verbindingen ik kan nakijken ivm het vtec systeem. De K20A2 is nog redelijk nieuw voor mij. :-?

Toch al bedankt voor de reacties!
roblom

Post by roblom »

VTEC is aan of uit, dus hij kan alleen gaan sputteren als er iets met de ontsteking of inspuiting is. En dat gaat in 99% van de gevallen gepaart met foutcodes.
Dat de kat stuk is kan ook een gevolg zijn ipv een oorzaak.
eteuben

Post by eteuben »

Bij Accord topics wordt nogal eens gesproken over de injectoren ultrasoon laten reinigen, is dat misschien een idee? Hij kan misschien de vraag naar (meer) brandstof in het hogere toerenbereik niet aan...
jerreuh

Post by jerreuh »

Ik ga hem morgen al binnenbrengen naar de garage, dan hebben ze een week om er aan te werken. Ik ga ze ook eens mijn gedacht zeggen ivm service naar nieuwe klanten toe.

Als ik meer weet wat het probleem veroorzaakte, dan zet ik het hier wel neer.
Sinister

Post by Sinister »

Man man man, heb je die daar gekocht 2de hands? Dan is het heel simpel je klopt daar op tafel en je zegt dat ze dat moeten maken zo snel mogelijk of dat je anders rechtzaak begint. VTEC da ni werkt moeten ze direct kunnen maken wa ne zever is da nu.
Trouwens zoiets heb ik bij mullens nog nooit meegemaakt, ge moet u ook ni laten doen he lol!
jerreuh

Post by jerreuh »

Ik laat me zeker niet doen lol. Heb het hem duidelijk gemaakt en ze gingen het zo rap mogelijk oplossen! Er begon ook nog iets te kraken/piepen aan het stuur, heeft hij ook gehoord, en gingen ze ook oplossen.
Sinister

Post by Sinister »

Mooi dan is dat ook opgelost, als het op garantie neerkomt moet je bij mullens idd op tafel kloppen.
Locked