Type-R Club meets TeamZeroSpeed Dynodag-2008 [31-05-2008]

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
Voodoo

Post by Voodoo »

Mooie foto's guys :thumbs:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

o, je hebt me vanaf mn beste kant genomen zie ik.......

Image

hahahaha, super mooie foto's!
Austin

Post by Austin »

Gaskleppie wrote:o, je hebt me vanaf mn beste kant genomen zie ik.......

hahahaha, super mooie foto's!

haha... bedoel je deze?
Image

Deze is beter, je stond op bijna alle foto's. Je bent bijna een BNner. :D
Image
roblom

Post by roblom »

Maskertje wrote:
roblom wrote:
Iemand een idee waar het probleem kan liggen? Of wil er iemand een mooie mugen header kopen, want dan zet ik de oem er wel weer op.....

ps. kan ff niet scannen dus scans komen morgen.

Merkte je verbetering na de header wissel ? De bank heeft je auto voor 2x minder dan 1 minuut erop gehad om er een cijfertje aan te koppelen. Jij daarentegen zit uren in de auto en merkt al meteen als er iets anders (beters) is.

Ja zeker in het midden en lage toeren gebied.
slydawg

Post by slydawg »

Nice pic's!
Complimenten aan de fotograaf!
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

roblom wrote:Voor mij was het een mooie dag met een toch wel behoorlijk grote tegenvaller...

..maar dat werkt ook niet echt verhelderend. In het middengebied zit zelfs iets verlies tov de OEM header.

Het koppel is van 177,8 naar 169,0Nm gegaan en het vermogen aan de wielen is met een max van 7,9 pk gedaalt terwijl dus het aantal krukaspk's vrijwel (+0,3 pk) gelijk is gebleven.

Men kan mij veel vertellen maar kan dit toch moeilijk begrijpen. Al was het maar dat de oem header ter hoogte van de catback flens een flinke vernauwing heeft en dat de header naar een grotere diameter (2,5") is gegaan. En Mugen heeft deze header speciaal ontwikkelt voor deze motor dus kan ik het slecht geloven dat er deze header niet tot betere resultaten moet kunnen komen. Zeker ook omdat de rest van de aanpassingen ook van Mugen zijn, en er dus geen tegengestelde filosofieën kunnen zijn.

Iemand een idee waar het probleem kan liggen? Of wil er iemand een mooie mugen header kopen, want dan zet ik de oem er wel weer op.....

ps. kan ff niet scannen dus scans komen morgen.

Tunen is niet een kwestie van componenten vervangen en verwachten dat het een optelsom is van alle pk winsten die beloofd worden. Het is een compleet pakket. Componenten worden ontwikkeld om ergens in de curve winst te behalen. Dat kan ergens aan het eind zijn, of zelfs verder dan de begrenzer, en in sommige gevallen meer in het lage toerental tot midden segment.

Stel je installeert een component wat bedoelt is voor de hoge toerental range, dan lever je meestel in op het lage tot midden range. Als je vervolgens een ander component installeerd wat beter is voor de mid range en minder voor de hoge range, heb je de restricties voor de hele range te pakken. Dit is overigens maar een voorbeeld. Het geeft wel inzicht waarom sommige componenten winst zouden moeten geven maar dit niet lijken waar te maken in praktijk. Ze zijn nu eenmaal ontwikkeld voor een bepaalde range, en tunen is altijd een keuze maken. Of je moet voor FI gaan.

Op de rollenbank hebben we gemeten. Het is niet piekeren over het resultaat, maar kijk naar de resultaten en kijk wat je ermee wilt doen. De motivatie om het te verbeteren is juist het leuke van tunen. Vandaar dat testen meestal een langere tijd in beslag neemt.
roblom

Post by roblom »

redlude94vtec wrote:Tunen is niet een kwestie van componenten vervangen en verwachten dat het een optelsom is van alle pk winsten die beloofd worden. Het is een compleet pakket. Componenten worden ontwikkeld om ergens in de curve winst te behalen. Dat kan ergens aan het eind zijn, of zelfs verder dan de begrenzer, en in sommige gevallen meer in het lage toerental tot midden segment.

Stel je installeert een component wat bedoelt is voor de hoge toerental range, dan lever je meestel in op het lage tot midden range. Als je vervolgens een ander component installeerd wat beter is voor de mid range en minder voor de hoge range, heb je de restricties voor de hele range te pakken. Dit is overigens maar een voorbeeld. Het geeft wel inzicht waarom sommige componenten winst zouden moeten geven maar dit niet lijken waar te maken in praktijk. Ze zijn nu eenmaal ontwikkeld voor een bepaalde range, en tunen is altijd een keuze maken. Of je moet voor FI gaan.

Op de rollenbank hebben we gemeten. Het is niet piekeren over het resultaat, maar kijk naar de resultaten en kijk wat je ermee wilt doen. De motivatie om het te verbeteren is juist het leuke van tunen. Vandaar dat testen meestal een langere tijd in beslag neemt.

Helemaal mee eens, dat is ook precies de reden waarom ik heb gekozen voor alleen maar Mugen spullen. Juist met de gedachte te voorkomen dat ze elkaar in de weg gaan zitten.
Tuurlijk staar ik me niet blind op de cijfertjes, maar ik ben ervan overtuigd dat je over de uitdraai een mate van betrouwbaarheid kan uitspreken. Dat wil naar mijn idee dus zeggen dat als ik naar het gemeten vermogen kijk (dus even niet naar het berekende gedeelte) dat er een zekere nauwkeurigheid in zit. En als de grafiek dan aangeeft dat ik vermogen verloren heb met een header van een toch wel vrij gerenomeerd merk dan klopt er ergens iets niet lijkt mij. Maar weet dus even niet wat dat zou moeten zijn.
roblom

Post by roblom »

Hier nog mijn dyno's

Dyno met de header
Image

Dyno zonder de header.
Image

En hier na wat photoshoppen met vs zonder header.
Image
Maskertje

Post by Maskertje »

Roblom; ik zie wel dat je air fuel bijna letterlijk overal evenredig armer is geworden. Ik ben geen 100%expert op dit gebied, maar met mn beetje kennis denk ik dat hij nu wat armer staat en iets meer benzine zou em een stuk meer vermogen kunnen geven.

Chippen is het best, maar een simpele benzine druk regelaar waarbij je het ietsjes verhoogd zal em zeker goed doen lijkt me.
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

[quote="Maskertje"]Roblom]

Precies hetzelfde wat ik ook al aan dacht. Aangezien de luchtstroom verbeterd is, krijg je meer zuurstof, maar niet meer benzine. Overigens is te arm rijden iets waar je zo snel mogelijk wat aan moet doen. Te rijk is niet zo erg. Te arm wel.

Ik constatteer nog een ander feitje. Je PK curve neemt an het einde af. Bij de nieuwe setup stijgt deze aan het einde nog steeds. Het kan dus zijn dat je oude settup niet toereikend is voor nog hogere toeren. Nieuwe setup waarschijnlijk wel. Soms worden pk's op een hoger toerental bereikt dan op de begrenzer. Maar denk dat je met wat extra benzine al weer wat winst zult maken.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Beide zitten er qua mengsel naast. Stel dat bij beide de schaling gelijk is gebleven (verwacht van wel) is hij juist rijker geworden. Lambda 1.0 is armer dan 0.8 ;)
Wel zie ik dat je mengsel een tikkie aan de arme kant is. En als ik dan zie dat ik bij Bertje met een tikkie meer benz druk gelijk een pk of 8 naar boven toverde is er nog hoop voor je qua winst.
Voor een NA motor mik je meestal op lambda 0.88. Jij zit bijna overal hoger.
Bertje zat ook ongeveer op lambda 0.92
roblom

Post by roblom »

Benzine druk regelaar is aanwezig, apexi ook.

De schaal is idd gelijk. Ik zie dat ik de run met stock spruit zonder lambda heb geplaatst, zal ik vanavond even aanpassen.

Frank, hoeveel kan ik de druk omhoog draaien (ik heb wel een meter :D )?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Bij Bert heb ik het ook op de gok moeten doen ivm missende druk meter.
Daar was 1/4e slag vast genoeg om het mengsel presies goed te krijgen.
Hij had ongeveer het zelfde mengsel als jij had.

Je zou anders eerst op een lege weg (zijn er niet, weet ik) een run moeten doen, bv in zn 3 van 2000rpm tot 8500rpm. Neem deze tijd op en doe het een paar keer om een gemiddelde te krijgen.

Zet dan de druk een tikkie hoger en doe het zelfde op de zelfde weg op de zelfde manier. Is de tijd concequent korter dan voorheen zit je goed en heb je een mooie winst in vermogen!
roblom

Post by roblom »

Zoals ik zei, ik heb wel een meter dus weet hoeveel ik de druk verhoog als ik er een slinger aan geef. Of weet je niet hoeveel de druk hoger moet om ongeveer 0,1 in lambda lager te gaan?
Maskertje

Post by Maskertje »

roblom wrote:Zoals ik zei, ik heb wel een meter dus weet hoeveel ik de druk verhoog als ik er een slinger aan geef. Of weet je niet hoeveel de druk hoger moet om ongeveer 0,1 in lambda lager te gaan?

Dat weet hij dus ook niet precies. Meten is weten, en aangezien je geen wideband / dyno hebt is het niet direct te meten.

Gewoon klein beetje opvoeren en kijken of je verbetering merkt.
Als je teveel toevoegt merk je dat hij gaat inhouden.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

ok, Zet hem dan maar 0,2 bar hoger.
bertjehonda

Post by bertjehonda »

ja t verschil bij mij was goed te zien. hij lijkt nu ook stomweg lekkerder aan te voelen als dat hij deed.maargoed dat kan ook in me hoofd zitten maar alles reageert wat soepeler.
succes met proberen ik denk ook wel dat er meer uit komt als hij iets rijker staat.
Locked