Ik zal deze vragen allemaal afzonderlijk zo goed mogelijk proberen te antwoorden.
Na zo'n lakbehandeling kun je hem toch wel gewoon wassen met normale zeep of heb je dan ook weer een speciaal product nodig die deze beschermlaag niet aantast?
Trouwens... Een golfbal gaat harder en verder MET putjes dan zonder!!
Hét voordeel aan ProTech, maar daarnaast ook het bewijs dat dit een lakveredeling is die Ãn de lak zit, is het feit dat je de auto met alles kunt wassen wat je wilt. Met zeep, met shampoo(van welk merk dan ook) je kunt een auto waar ProTech op zit met wasbenzine wassen als je wilt, de ProTech beschermlaag gaat er zeker niet af.
Alle concurrenten die 'lakbeschermingen' aanbieden waarna bepaalde middelen niet meer mag gebruiken (zoals vooral ontvettende shampoo's) zijn niet te vergelijken. Dit zijn producten op Wax basis, dan is zelfs de helft van een ProTech behandeling nog te veel.
Wax heeft namelijk 2 nadelen:
1- Het is vet, wat met ontvetter (vaak in shampoo)) verwijderd wordt. Een auto met ProTech wordt vaak met Dubro of dreft gewassen, dán komt de glans pas naar boven. Dit hoef je niet te proberen wanneer de auto met Meguiars oid behandeld is.
2- Wax is vet, daarom blinkt de waxlaag en niet de lak. Was kan glimmen, maar een schone kraakheldere lak glimt (met de glansmeter gemeten) vele malen meer.
Dus wassen met wat je wilt, de eerste die een ProTech laag van zijn auto wast, moet ik nog tegen komen.
Klopt wat je zegt, door de luchtwervelingen die ontstaan in de putjes glijdt hij met nog minder weestand door de lucht.
Hetzelfde als de binnenkant van een (scooter) motorblok. Terug in die tijd was er altijd een hele discussie bezig wat beter was. De grove structuur (waar olie in kan blijven zitten zodat er een soort van olie film aan de binnenkant kwam) of polijsten (het zo glad mogelijk krijgen van oneffenheden).
En inderdaad, is wassen met een normale (Meguiars) was afdoende of volstaan andere producten? Mag de auto na de behandeling ook niet meer gewaxt worden?
Wat betreft de golfbal ; ik zou het niet weten. Ook in die theorie zit zeker een punt. Ik weet alleen dat NASA het product zo ontworpen heeft. Daarnaast geeft een glad oppervlak sowieso minder aanhechting voor vuil. Ik heb dit verhaal gehoord van een klant persoonlijk met een vliegtuig, en het leek me vrij logisch dat dit mogelijk was.
Nu hebben we het over een vliegtuig, verwacht natuurlijk niet dat je Type R sneller is met ProTech :wink:
Wat betreft jouw vraag ; je mag je auto in de wax zetten zoveel je wilt, maar het resultaat wordt dan echt niet beter. Wax is een veelgebruikt product wat een mooie glans geeft, maar het is simpelweg een vetemulsie, die in vergelijking met synthetische producten een veel lagere glanswaarde geeft. Je gaat je lak die dan optimaal glimt en tot zijn recht komt, insmeren met een vertroebelende emulsie. De eigenaar van ProTech, mijn baas toen, deed het altijd voor als volgt:
-->pak maar een schone ruit of raam en ga met je wijsvinger over je voorhoofd, net langs je haarlijn. (bij de een wat verder te zoeken wellicht als bij de ander 8) )
Ga nu met die vinger over de ruit. Je ziet dan dat je een vetlaag achterlaat op een schoon oppervlak. Dit glimt inderdaad, maar maakt de glans niet helderder en dieper, en dat is wat je wilt.
Is dit dan een Wax die je op de Auto aan brengt of een soort lakvoeder / Polisch ?
En ook dit spul gaat er vanaf als je gaat kleien om de diepere conterminaties te verwijderen denk ik ?
Weet niet wat het kost natuurlijk maar met bv meguiars line of soortgelijk kun je toch ook prima resultaten behalen heb ik ondervonden.
1x in de 3 maanden kleien en waxen en zeg 1 of 2 x per jaar een 6 stappen behandeling is mijns inziens voldoende en zal je auto een diepe wetlook glans blijven geven. Uiteraard mits regelmatig en zorgvuldig gewassen en behandeld.
ProTech is geen wax, maar een synthetische component die porien opvult en afsluit. Dat had ik al deels beantwoord.
Met kleien krijg je ProTech niet weg. Met kleien haal je transportroest, aanslag en lichte nevel weg. Daarmee kun je geen diepe conterminanties verwijderen, als je het goed doet tenminste (ik neem aan dat je klei gebruikt icm de juiste vloeistof. Ik hoor hier heel veel het woord Meguiars, ik denk dan aan Final Inspection wat zich heel goed leent voor kleien. Kleien gaat over een toplaag, en dringt niet verder door. Als kleien echt een laag zou verwijderen, zou je de ramen niet kunnen kleien, en dat best als je het goed doet. ProTech wordt door speciale machines tussen de porien Ãn die toplaag gedrukt.
De passie voor auto's (mooie en nette) auto's zit nog steeds diep, daar betrap ik mezelf nu wel op 8)
Ik hoop dat de vragen beantwoord zijn, anders vraag het gerust.