Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.

Post by culasse »

Mijn echte naam is Paul en ik rij inmiddels al een paar maanden rond in mijn 2008 FN2. Bevalt me prima tot nu toe. Maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Ik heb de neiging om binnen de kortste keren de boel uit elkaar te draaien om te zien of het beter kan.

In dit geval heb ik me vooral gefocust op de inductie.
Er zijn weliswaar aftermarket cold air induction systemen op de markt, maar daar zijn niet echt positieve berichten van te melden. Over het algemeen loopt de motor daardoor veel te rijk met allerlei vervelende nukken:
Slecht oppakken bij lage toeren
verlies aan koppel en vermogen in het middentoerengebied
Hoog verbruik

Ik besloot het anders aan te pakken.
De fn2 honda vertrouwt voor een juiste air/fuel ratio (afr) voor een groot deel op de mass airflow sensor (maf)
Deze werkt niet goed. Het probleem zit hem in de airbox.
Die heeft maar een klein aanvoervolume voor lucht. Bovendien zit er een paneelfilter in waar de lucht doorheen getrokken wordt.
Direct daarop komt de lucht door de maf waar de sensor de luchthoeveelheid meet en via een electrisch signaal doorgeeft aan ecu.
Die zet de gemeten stroomwaarde om in een corresponderende brandstofcurve, passend bij de hoeveelheid lucht op dat moment.

Er zijn twee problemen met dit systeem.
- De lucht die door het paneelfilter in de airbox komt is turbulent en en wervelt direct daarop de mafbuis in om te worden gemeten door de sensor. Die meet echter louter wervelingen waardoor de sensor constant moet compenseren om een werkbare stoichiometrische brandstof/luchtwaarde te vinden. Het gevolg is een rijke afstelling doordat de sensor niet snel genoeg is om op veranderingen in luchthoeveelheid te anticiperen. Doordat Honda de neiging heeft de motor al rijk af te stellen wordt het probleem verergerd met vermogensverlies tot gevolg.
-Bij heftig fluctuerende afr signalen van de maf sensor heeft de ecu de neiging om de ontstekingsvervroeging enkele graden terug te draaien met nog meer vermogensverlies tot gevolg. Dit is een ingebouwde veligheidsmaatregel van de ecu om de motor te beschermen.

Ik nam me voor om op een eenvoudige manier een verbeterde inlaat te construeren, voornamelijk van in de handel verkrijgbare spullen
In de loop van het project heb ik lukraak wat foto`s geschoten:

Image
Image
Image

Onderstaand wat foto`s van de maf modificatie

Image
Image
Image

Dit zijn de onderdelen die nodig zijn voor de inductie, er hoort nog een pvc buisje van 75 mm doorsnede bij, maar staat hier niet op de foto


Image
Image
Image
Image

Het plastic van de airbox is vrij hard, het valt niet mee om de maf buis los te snijden van het deksel


Image

De sleutel tot een beter afr mengsel zit hem in de bewerking van de binnenzijde van de maf. Via allerlei Subaru Impreza forums kwam ik te weten hoe je de maf zodanig kunt modificeren dat de motor een armer mengsel krijgt. Dit moet stukje bij beetje gebeuren. Eerst wat slijp en vijlwerk. Dan monteren op de auto en uitproberen. Eventuele opgebouwde data uitlezen en interpreteren. Daarna maf uitbouwen en weer een stukje verder bewerken, enz.

Image

De maf kan alleen goed werken als de lucht binnen in de buis goed gemeten kan worden. De Apexi luchtfilters hebben een radius aan de binnen-en buitenkant die de lucht afbuigen in één gerichte, gekanaliseerde stroom. deze luchtstroom zorgt bij een juist bewerkte maf voor een laminair verlopende beweging door de maf heen. De rust in de luchtstroom geeft de mafsensor de kans om zeer nauwkeurig de stoichoimetrische waarde te bepalen.
Daarnaast zijn er nog tweee voordelen:
-De maf werkt zo nauwkeurig dat volstaan kan worden met een armer mengsel, gemiddeld 1 tot 1.5 punt armer dan de standaardinstelling.
De powerband wordt een stuk breder, met meer vermogen en koppel, vooral in het middentoerengebied.
-Door de stabiele signaalfunctie van de mafsensor kan de ontstekingsvervroeging maximaal blijven over een groot deel van het toerenbereik voor maximaal vermogen en koppel.



Image
Image

Het Apexifilter is nogal duur, maar er zijn een paar goedkope varianten:
- air dynamik filter
-fujita filter, wordt vooral verkocht in de USA, geen idee of het hier ook verkocht wordt

Image

Zo ziet het er van binnen uit.


Image

Dit is een recente foto, hoort hier eigenlijk niet thuis maar geeft een indicatie van het verbruik bij gegeven snelheid, zelfs bij de afgebeelde buitentemperatuur blijft de gemodificeerde maf goed werken

Image

Omdat de juiste afr waarde zeer kritisch is bij een dergelijke high performance motor vond ik het nodig een afr meter aan te schaffen om de brandstof/luchtwaarden in de gaten te houden. Om die te kunnen installeren moet er wel eerst het één en ander gedemonteerd worden bij de fn2 honda.

Image
Image
Image

De downpipe met katalysator moet uit de auto om de bung voor de wideband lambdasensor te kunnen monteren.
De downpipe heeft een grote buitendiameter van 70 mm. Binnenin zit nog een buis met een diameter van 60 mm.

Image
Image

Dit is een grafiek met allerlei curves voor vermogen, koppel, afr en toerental
Deze grafiek is niet van mij, maar van iemand anders zijn FN2 met een door mij gefabriceerde inductie.
Ik laat dit zien omdat dit een goede indruk geeft van het verschil in prestaties tussen een standaard FN2 en een gemodificeerde FN2 met inductie.
Mijn eigen wagen is inmiddels verder gemodificeerd zodat er geen goede vergelijking meer mogelijk is tussen compleet standaard en standaard met inductie setup.

De doorgetrokken lijntjes zijn die van een standaard FN2
De gestippelde lijntjes zijn standaard FN2 met gemodificeerde inductie.

Er is een belangrijk verschil te zien in afr waarde
Bij stationairloop loopt de motor extreem arm, met afr waarden van wel
15.5:1.
Bij acceleratie duikt de standaard FN2 direct onder de 14:1 en gaat naar waarden van tussen de 13.5 en 13, vanaf 2400 rpm zelfs onder de 12.
Het vtc systeem zorgt ervoor dat de waarden bij acceleratie dicht in de buurt van 12:1 komen
Bij gemodificeerde inductie blijft de afr zelfs tot 4500 rpm nog boven 14:1
Daarna zakt de waarde tot 13.5-13. Pas boven 7000 rpm komt de afr in de buurt van 12.9:1
Het vtc systeem zorgt voor een maximale lobe separation van de nokkenassen van 60 graden. Het gevolg is een hoge gassnelheid met veel koppel in het middentoerengebied.
Vanaf ongeveer 5000 rpm komt het vtec gebied erin en is het gedaan met het koppel, het vermogen neemt het over, maar doet dat stukken beter dan de standaard FN2. Over het hele midden toerenbereik produceert de motor meer vermogen.
Pas bij zeer hoge toerentallen geeft de standaard combinatie meer vermogen. Dat is logisch, bij een armer mengsel is er meer koppel en vemogen in het middentoerengebied, ten koste van topvermogen.
Op de grafiek is goed te zien dat een overrijk mengsel bij accelererem ervoor zorgt dat de ontstekingstiming wordt teruggedraaid, met een deuk in de koppelkromme tot gevolg.
Met gemodificeerde inductie is dit effect minder

Ik moet aantekenen dat deze data in de grafiek geen reële afspiegeling geven van de ware prestaties van de motor.
Ik had mijn afr meter voor deze testmetingen in de wagen van deze persoon aan hem uitgeleend, maar hij verzuimde om de nodige calibraties aan het systeem uit te voeren om de meetgegevens kloppend te maken.
Maar via een overlay van curves is wel het verschil te zien tussen een gemodificeerde inductie en een standaard airbox bij dezelfde wagen.

Image

Mijn FN2 produceert inmiddels zoveel koppel dat ik de motor vaster in het chassis moest zetten. De kantelneiging van het blok begon ervoor te zorgen dat het schakelen een probleem werd, regelmatig schakelde ik mis of ging het gewoon zwaar of onnauwkeurig.
De motor wordt door twee van deze funderingen ondersteund. Het bigend heeft holle rubberen lagers. Ik heb ze dicht gestopt met wat stukken rubber en ze daarna dichtgelijmd met polyurethaanlijm. Werkt prima. Ik deed dit ook vaak bij mijn vorige auto`s. Schakelen gaat nu beter.

Image

Mijn afr meter van innovate motorsports, met bosch lsu4.2 wideband lambdasonde

Image

Aangezien ik de onderste luchtfilterbak er niet af kon krijgen liet ik hem maar zitten.
Image
Image
Image
Image

Dit zijn wat foto`s van de periode waarin ik constant de maf verder zat te bewerken, stukje bij beetje, om de afr waarden armer te krijgen. Tussentijds moest de boel steeds uit elkaar, vandaar dat alles met tie wraps aan elkaar zat.
De steun voor de maf is een stuk beugel wat ik nog ergen in de schuur aantrof, ik boog en zaagde hem op maat voor de juiste pasvorm.
Image
Image

De isolatie onder de motorkap kan wat mij betreft met een forse ruk verwijderd worden, dient geen enkel nut. Zonder dit is er meer airflow door de motorruimte. De motorkap is zo gevormd dat lucht over de motor wordt geleid naar het achterschot om zo warme lucht af te voeren van het uitlaatspruitstuk. Deze lucht komt ook bij het filter en voorziet dit van koele lucht.

Image
Image

De grille is niet luchtdoorlatend. Er zit een klep achter die alles afsluit.
Ik heb er wat gaten in geboord om voor meer frisse lucht te zorgen.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden met de vorderingen aan mijn FN2, ik ben nog lang niet klaar. Er zijn nog genoeg dingetjes die voor verbetering vatbaar zijn. Misschien dat ik later nog een verdere update geef.
Voorlopig wou ik het hier even bij laten.
Hopelijk geeft dit genoeg voer voor discussie.
Nick
Posts: 569
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:08 am

Post by Nick »

zo jij heb even achter de pc gezeten haha :D erg nette revieuw!!

Ben je aanwezig 31 mei?? kunnen we gelijk zien wat het doet op een bank!

Ben erg benieuwd!
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Zeer netjes! Kan merken dat je er wel wat kaas van hebt gegeten :D

Vraagje: de motorsteunen zijn stugger gemaakt als ik het goed begrijp.
Waar blijven de krachten? Worden die niet ergens anders opgevangen nu? Op plaatsen waat het misschien naar loop van tijd scheurtjes o.i.d. kan veroorzaken?
Nana korobi ya oki
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Lekker bezig zo.

@RedSun, krachten worden nu beter overgebracht naar de wielen, als blok teveel kantelt gaat er alleen maar energie verloren, die voor de wielen bestemd is.
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Welkom op dit forum Paul, ik denk dat ik je al eens heb zien rijden hier in de buurt.
BZRKbb2
Posts: 684
Joined: Thu Dec 14, 2006 11:25 am
Contact:

Post by BZRKbb2 »

Welkom hier.
Goed bezig trouwens, mooie tips voor de FN2 rijders hier.
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Welkom ! En zoals hierboven al werd gemeld mooie info voor de FN2 !
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Welkom Paul.

Mooie intro.
D_ToXx²
Posts: 559
Joined: Tue Mar 04, 2008 8:59 pm

Post by D_ToXx² »

:shock: :shock: :shock:

machtig!! ziet er zeer zeker veelbelovend!! netjuss!!

owja welkom... :thumbs:
vtecmoon
Posts: 1188
Joined: Thu Mar 09, 2006 10:53 pm

Post by vtecmoon »

zuigt hij zo niet meer warmere lucht op? Als je de bovenkant van de box nog kan vastzetten aan de onderkant, dan kan je de koudere lucht isoleren. of niet?
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Zover ik kan zien heeft hij de standaard buis laten zitten of gemod welke 'buitenlucht' aanvoert :wink:
vtecmoon
Posts: 1188
Joined: Thu Mar 09, 2006 10:53 pm

Post by vtecmoon »

Sincx wrote:Zover ik kan zien heeft hij de standaard buis laten zitten of gemod welke 'buitenlucht' aanvoert :wink:


dat klopt wel, maar de bovenkant is nog open, waar de warme lucht van de motor dus ook wordt aangezogen.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Hoi Cullase! netjes hoor... We moeten maar eens een afspraak maken, dit zijn precies de soort mods waar ik van houd 8)

@vtecmoon: is het niet zo dat door de rijwind de koude lucht met dusdanige snelheid bij het luchtfilter komt dat deze warme lucht wegdrukt?
Deus Ex Machina!
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Allereerst bedankt voor de welkomstwoorden, maar dat was niet nodig geweest. Ik had me lang geleden al voorgesteld op dit forum, maar bij de laatste crash werden al mijn posts gewist. Ik moest me zelfs opnieuw registreren en inloggen. Ik wist alleen niet goed waar ik deze reportage moest neerplanten.

Ik ben nog lang niet klaar met de aanpassingen aan mijn FN2, maar zo blijft ik tenminste bezig.
Wat betreft het aanzuigen van warme lucht door het luchtfilter kan ik duidelijk zijn. Ik heb inmiddels ongeveer 3000 km met deze setup gereden en heb nog geen spoortje gemerkt van eventuele heatsoak. vergeleken met de standaard airbox ben ik er alleen maar op vooruitgegaan:
-betere gasrespons, vooral bij acceleratie in het middelste toerengebied.
-DBW throttle geeft minder inhouden, bokken, stoten dan voorheen.
-beter verbruik.
-bredere powerband met koppel en vermogen gelijkmatiger uitgesmeerd zonder echte deuken in de curves. Een teken dat de standaard programmering beter werkt bij armere mengsels.
-Een duidelijke overgang waarneembaar tussen het vtc gebied en het vtec gebied bij accelereren. In vtc modus is er het kenmerkende raspende geluid, bij vtec gaat dit over in een hard en scherp geluid en trekt de motor er hard aan.
Desondanks valt er in het dagelijks verkeer prima mee te rijden. Stationair draaiend fluistert de motor. Het geluidsniveau bij normaal rijden is gelijk aan de standaard airbox. Alleen wanneer de gasklep voor meer dan 50% geopend wordt komt de bekende i-vtec sound naar boven.

Inmiddels hebben we een periode van warm weer achter de rug en dit was voor mij een goed moment om een thermometer onder de motorkap te plakken om te zien hoe warm het wordt.
Voor zover ik heb kunnen vaststellen valt het met de warmteontwikkeling in de motorruimte heel erg mee. Zolang de auto rijdt zorgt een koude luchtstroom voor meer dan voldoende aanvoer voor het filter. Bovendien heb ik het plastic schild boven het inlaatspruitstuk verwijderd. Ik heb de indruk dat de hitteafdracht van de motor onder de plastic kap bleef hangen en het inlaatspruitstuk verder opwarmt, dus ook de lucht die door het inlaatspruitstuk stroomt. De verstuivers blijven op deze manier ook koeler en geven minder kans op kokende benzine in brandstofsysteem, wat mij betreft de voornaamste reden voor heatsoak.
Alleen wanneer ik lang in bijvoorbeeld stadsverkeer stilsta met draaiende motor kan ik aan de thermometer zien dat de temperatuur op den duur flink oploopt. Ik heb de thermometer temperaturen van 46 graden celsius zien aangeven, maar desondanks bleef de motor voorbeeldig lopen, een teken dat de modificaties aan de mass air flow sensor de afr waarden stabiel houden.
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Nice write up!

But its a shame to see how tuning unfriendly and inaccessible this car is...

Curious to see the gains!
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Is het een idee om hier die ECU van Hondata op te plaatsen?

http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=4529
Deus Ex Machina!
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Post by Knite Force »

Wauw!

Welkom!

Waar haal jij al deze kennis vandaan? :)
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Een aantal mensen zullen me wellicht kwalijk nemen wat ik nu zeg, maar die ecu reflash is een schandalige ripoff.
Deze reflash kost een fortuin en wat krijg je er precies voor?
Twee dingen:
-De rev limiter wordt verhoogd naar ik meen 8600 rpm i.p.v. 8200 rpm
-i-vtec punt wordt verlaagd naar ongeveer 4000 rpm i.p.v. 5200 rpm

Waar ik moeite mee heb is het feit dat het uiterste wordt gevergd van de oliepomp aandrijving. Die draait bij de k20z4 motor met een verhouding 2:1, oftewel de oliepomp draait twee zo snel als de krukas. Het is een kwestie van tijd tot de oliepomp het opgeeft.
Hier in Europa is de FN2 nog nieuw en zijn er nog geen noemenswaardige problemen opgetreden.
In Amerika is het een ander verhaal. Daar wordt de k20 motor al sinds jaren gebruikt in diverse modellen en die worden intensief getuned.
Ik heb op diverse fora gelezen dat motoren total loss waren na een vastloper als gevolg van een kapot gedraaide oliepomp. Geen wonder. Als de krukas 8600 rpm draait, doet de oliepomp 17200 rpm. De k20a2 motor van de EP3 heeft een oliepomp met een verhouding van 1.62 ;1 en draait minder snel met minder kans op een fiasco.
De standaard airbox en de uitlaat zijn te restrictief voor toerentallen tot 8600, eventuele winst in vermogen is hier niet te halen. Dat zal dus aangepast moeten worden. Dit kost nog een smak geld extra. De paar pk`s extra die dat oplevert staat niet in verhouding tot de kosten.
Het i-vtec punt begint de werking van het vtc systeem te overlappen in geval van een reflash. Honda had dit eigenlijk standaard moeten toepassen in de ecu. Nu laten ze je er mooi voor betalen.

Ik hou met argusogen de ontwikkelingen in Amerika in de gaten. Op diverse forums circuleren geruchten als zou de firma Hydra werken aan een standalone managementssysteem, genaamde EMS nemesys.
Dit systeem zit al een paar jaar op wagens zoals Nissans, toyotas enz
en werkt goed. Het eninge struikelblok is het prijskaartje. Naar verluid bedraagt die een schrikbarende $2000. Dat is nog zonder passende custom kabelboom. Komt er ook nog bij. Dan moet er een werkbare basismap ontwikkeld worden. Dat betekent 12 maanden test and tune op de weg en rollentestbank. Totale kostenplaatje schat ik op $10000 voor de eerste gek die hier in tuint.
Echter, bij massale belangstelling zou dit systeem een succes kunnen worden wat de prijs na verloop van tijd doet zakken.
Ik hoop dat we geluk hebben en dat de wens de vader van de gedachte wordt.
Tot die tijd blijf ik gewoon met de standaard ecu rondrijden. Dit ding behoort tot één van de meest geavanceerde computers die er bestaan.
Door de mass airflowsensor heeft de computer een beperkte leermogelijkheid bij tuning van de motor en kan compenseren wanneer er een andere in-of uitlaat of nokkenassen worden gemonteerd.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Dat zijn harde worden... Als je gelijk hebt, ben ik het er mee eens dat je hier erg mee moet uikijken. TBM beweert echter met een andere intake en de Hondata ECU 30PK meer uit de K20z4 te persen... Dat noem ik niet niets! (afgezien van het mogelijke gevaar van de oliepomp wat je zojuist noemt) Wat een aantal mensen al zijn tegengekomen is dat met de standaard ECU het motormanagement lampje gaat branden zodra je iets aan de intake/uitlaat doet. Ik neem aan dat jij hier geen last van hebt met je mods?
Deus Ex Machina!
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Doug Macmillan van Hondata zei eens in een recent intervieuw dat het herprogrammeren van de k20z3 en z4 ecu gelijkstaat aan het inbreken in de London Tower Bridge en proberen de kroonjuwelen te jatten.
Die lui van TBM acht ik niet in staat om de geclaimde vermogen te halen.

Een cel bij de FN2 Honda komt alleen voor als de 2de lambdasonde geen schone lucht meet. Bij toepassing van bijvoorbeeld een decat gaat het erom de sensor om de tuin te leiden en hem te laten geloven dat er niets veranderd is, bijvoorbeeld door het plaatsen van een defouler. Vroeger past ik dit vaak toe. Werkte prima.
Een Cel kan ook veroorzaakt worden door de verstoorde brandstof/luchtmengsel verhouding van bijvoorbeeld een cai.
Dit laatste probleem heb ik opgelost.
Locked