Iemand wel eens binnen in een Formule 1 motor gekeken?

Voor alle filmpjes, auto gerelateerde foto's en meeting verslagen
Locked
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Iemand wel eens binnen in een Formule 1 motor gekeken?

Post by culasse »

Nu men in de Formule 1 v8 motoren gebruikt is het voor motorfabrikanten niet meer zo`n geheim om foto`s van v10 motoren te publiceren.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

Mooi

Heb je nog meer
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Wát ongelofelijk stoer. Gebruik van carbon IN je motor 8).
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

mooooooooooooi 8)
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

BMW had in 2001 een motor van 86kg met 810pk!!!

Hoe bruut :D

Opzich was die van 97kg ook niet slecht ;)
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Jammer genoeg is men zeer scheutig met afbeeldingen van het binnenste van cilinderkoppen. De cilinderkop met kleppentrein is de sleutel tot een goede powerband.
Er is echter wel één foto van een opengewerkte cilinderkop met wel heel aparte nokkenassen.
Zowel de inlaat-als de uitlaatnokken hebben asymmetrische profielen, maar je moet er wel goed naar kijken om het te zien.
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Mooie korte zuigertjes...
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

[quote="Dimer"]BMW had in 2001 een motor van 86kg met 810pk!!!

Hoe bruut :D

Opzich was die van 97kg ook niet slecht ]

Die motor werd ontworpen door Paul Rosche, destijds de ontwikkelingsingenieur van BMW, onder meer ook verantwoordelijk voor de eerste M3 motor en de motor van de m635 csi.

Deze f1 motor had 1.5L inhoud en een enkele KKK turbo
Het shortblok was gebaseerd op een 1802 tii motor, bij voorkeur met zoveel mogelijk kilometers op de klok, om de kans op eventuele gietspanningen tot een minimum te beperken.
De cilinderkop was gebaseerd op die van m635 motor. Er werden bij wijze van spreken 2 cilinders af gezaagd en daarna werd de hele zaak volgens een geheim procedé vastgegloeid aan het blok. De cilinderkop kon er daarna ook niet meer af. Zo was er geen kans op een doorgeblazen koppakking.
Dat was nodig ook, want de turbo draaide op dit blok met waanzinnige druk, tot wel 5 bar in kwalificatie. Goed genoeg voor meer dan 1400 pk.
Met een dergelijke motor kon je in de kwalificaties ongeveer 3 of 4 ronden rijden voordat schraphnel van de zuigers via de turbo en uitlaat naar buiten kwamen.
Ik kan me nog van vroeger herinneren hoe Nelson Piquet in 1983 met zijn Brabham Bmw op het circuit van Zandvoort tijdens de laatste grand prix die daar verreden werd ongeveer 341 km/uur haalde tijdens trainingen.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Dit is technische porno 8)

Leuke aanvilling op het BMW turbo blok is door dat men het blok aan de kop vast kookte. Was er in het geval van een engine blow-up een echte "blow-up" het blok explodeerde echt in meerdere stukken 8)
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Post by Knite Force »

Steel porn!
Locked