[quote="Dimer"]BMW had in 2001 een motor van 86kg met 810pk!!!
Hoe bruut

Opzich was die van 97kg ook niet slecht ]
Die motor werd ontworpen door Paul Rosche, destijds de ontwikkelingsingenieur van BMW, onder meer ook verantwoordelijk voor de eerste M3 motor en de motor van de m635 csi.
Deze f1 motor had 1.5L inhoud en een enkele KKK turbo
Het shortblok was gebaseerd op een 1802 tii motor, bij voorkeur met zoveel mogelijk kilometers op de klok, om de kans op eventuele gietspanningen tot een minimum te beperken.
De cilinderkop was gebaseerd op die van m635 motor. Er werden bij wijze van spreken 2 cilinders af gezaagd en daarna werd de hele zaak volgens een geheim procedé vastgegloeid aan het blok. De cilinderkop kon er daarna ook niet meer af. Zo was er geen kans op een doorgeblazen koppakking.
Dat was nodig ook, want de turbo draaide op dit blok met waanzinnige druk, tot wel 5 bar in kwalificatie. Goed genoeg voor meer dan 1400 pk.
Met een dergelijke motor kon je in de kwalificaties ongeveer 3 of 4 ronden rijden voordat schraphnel van de zuigers via de turbo en uitlaat naar buiten kwamen.
Ik kan me nog van vroeger herinneren hoe Nelson Piquet in 1983 met zijn Brabham Bmw op het circuit van Zandvoort tijdens de laatste grand prix die daar verreden werd ongeveer 341 km/uur haalde tijdens trainingen.