Welke olie voor fn2 Honda?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

Ik werk als verkoper in een garage bij Fiat, Lancia en Alfa
En als de wagens aankomen moet er wel degelijk 0.5 tot 1liter olie bijgevoegd worden...
Denk dat dit bij bijna alle merken zo zal zijn omwille van de kostenbesparing
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

@ Culasse: Het is toch de waarheid.
Ik spreek alleen uit eigen ervaring, zelf ben ik werkzaam bij de Honda dealer in de werkplaats.

Niet voor niets moet een auto afleverings klaargemaakt worden voor aflevering cq. proefrit

Het i-vtec systeem zal alleen functioneren als er voldoende olie en oliedruk aanwezig is.
De aanwezige olieniveausensor dient alleen als indicatie en niet als de-activatie van de i-vtec.

Een vastgelopen motor is de oorzaak altijd moeilijk vast te stellen.
Het gebrek aan motorolie is geheel verantwoordelijk aan menselijke fouten/ manco's.

Af-fabriek wordt enkel gevuld tot het minimum.
De dealer hoort deze te vullen tot het maximum bij afleveringsbeurt of onderhoudsbeurt.
De eigenaar zal de oliepeil regelmatig moeten controleren en indien nodig bijvullen, de olieniveausensor is een extra hulpmiddel.

Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

En uitervaring bij mijn vorige Honda civic coupé weet ik
Als het lampje van het olieniveau heeft opgelicht
Dat het meestal al te laat is !!
Mathy M
Posts: 318
Joined: Wed Oct 27, 2004 11:06 am

Post by Mathy M »

Keung wrote:Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.


Inderdaad ja, hoezo is dat dan?
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Leemanske wrote:En uitervaring bij mijn vorige Honda civic coupé weet ik
Als het lampje van het olieniveau heeft opgelicht
Dat het meestal al te laat is !!


Ik denk dat dat de oliedruk is.. Dat is wat anders dan olieniveau..

De olieniveau waarschuwing bij de laatste generatie civics is overigens al verrekte vroeg.. Als de olie halverwege min en max komt, gaat ie al piepen...
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Mathy M wrote:
Keung wrote:Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.


Inderdaad ja, hoezo is dat dan?


Omdat het in japan en azie gebruikelijker is om regelmatig de olie te controleren, in europa gebeurt dit niet (enkele uitzonderingen daargelaten).
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

AllGo wrote:
Leemanske wrote:En uitervaring bij mijn vorige Honda civic coupé weet ik
Als het lampje van het olieniveau heeft opgelicht
Dat het meestal al te laat is !!


Ik denk dat dat de oliedruk is.. Dat is wat anders dan olieniveau..

De olieniveau waarschuwing bij de laatste generatie civics is overigens al verrekte vroeg.. Als de olie halverwege min en max komt, gaat ie al piepen...


Was oudere civic coupé van '98
En het lampje van de olie heeft 1 sec in een bocht opgelicht
Resultaat een blok die enorm tikte en voor vuilbak dus
Onmiddellijk gestopt
Olie nagekeken
En stond onder het minimum
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

AllGo wrote:
Mathy M wrote:
Keung wrote:Opmerkelijk is dat de olieniveausensor alleen voor de Europese markt toegepast wordt, de Amerikaanse en Aziatische markt kent geen olieniveausensor.


Inderdaad ja, hoezo is dat dan?


Omdat het in japan en azie gebruikelijker is om regelmatig de olie te controleren, in europa gebeurt dit niet (enkele uitzonderingen daargelaten).


Vandaag nog een praktijkvoorbeeld gehad.

Klant met een 2002 Honda Stream 1.7i VTEC:
- EFI lampje brandt en gebrek aan motorvermogen
- Uitgelezen met diagnoseapparatuur
- VTEC-storing
- Oliepeil checken
- Geen druppel olie aan peilstok
- Totaal 2,3 ltr olie bijgevuld...
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Damn die had bijna ze hele blok geragt.. o_0
D_ToXx²
Posts: 559
Joined: Tue Mar 04, 2008 8:59 pm

Post by D_ToXx² »

lol :D

die meneer/mevrouw is zeker een duitser gewent met een bierfust aan olie inhoud...
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

@ D-Toxx: Een Honda N22 i-CTDi blok gaat zelfs 5,9 ltr. motorolie erin, als je bedenkt dat een D17 'maar' 3,7 ltr. motorolie ingaat.
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

ik dacht dat het over olie voor een k20a2 ging, waar er al lange discussie over was.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Locked