Welke olie voor fn2 Honda?
Welke olie voor fn2 Honda?
Inmiddels 2600 km op de klok staan bij mijn 2008 fn2. Ik keek even op mijn peilstok en zag dat het niveau dicht in de buurt van minimum stond.
Tijd om wat bij te vullen. Maar met welke olie precies? Ik heb alle threads op dit forum en ook wat andere forums doorgespit en lees diverse adviezen, van 0w20 tot 15w40. Zelfs de manual van Honda is vaag hierover.
Iemand een suggestie?
p.s. Wat een bagger peilstok trouwens die er in de motor steekt, je kan nauwelijks zien wat het niveau is. Had beter gekund.
Tijd om wat bij te vullen. Maar met welke olie precies? Ik heb alle threads op dit forum en ook wat andere forums doorgespit en lees diverse adviezen, van 0w20 tot 15w40. Zelfs de manual van Honda is vaag hierover.
Iemand een suggestie?
p.s. Wat een bagger peilstok trouwens die er in de motor steekt, je kan nauwelijks zien wat het niveau is. Had beter gekund.
De dealer heeft bij mij bij 15k de eerste olie vervangen. De pijlstok stond nog op het midden, dus dat deze bij jou al op bijna onderaan staat... Stond ie bij aflevering hoger dat je weet?
De manual is niet echt vaag, maar geeft aan dat er meerdere mogelijkheden zijn. Er zijn al honderden opmerkingen en technische onderbouwingen geweest over welke olie beter of slechter is. In het kort komt het er op neer dat het vooral aan de manier waarop je de FN2 gebruikt ligt. Ga je er mee rallyracen, dan zal je andere olie nodig hebben en deze vaker moeten vervangen, dan wanneer je alleen op werkdagen 100km snelweg rijd. (en je je netjes aan de maximum snelheid houdt)
Als je het boekje er op na slaat staat er dat de 10w30 bij alle temperaturen goed is. De andere soorten 5w40, 10w40, enz. staat bij dat het niet onder of boven een bepaalde temperatuur gebruikt kan worden.
als je meer technische info wilt, moet je even zoeken op het forum, staan nog genoeg posts.
De manual is niet echt vaag, maar geeft aan dat er meerdere mogelijkheden zijn. Er zijn al honderden opmerkingen en technische onderbouwingen geweest over welke olie beter of slechter is. In het kort komt het er op neer dat het vooral aan de manier waarop je de FN2 gebruikt ligt. Ga je er mee rallyracen, dan zal je andere olie nodig hebben en deze vaker moeten vervangen, dan wanneer je alleen op werkdagen 100km snelweg rijd. (en je je netjes aan de maximum snelheid houdt)
Als je het boekje er op na slaat staat er dat de 10w30 bij alle temperaturen goed is. De andere soorten 5w40, 10w40, enz. staat bij dat het niet onder of boven een bepaalde temperatuur gebruikt kan worden.
als je meer technische info wilt, moet je even zoeken op het forum, staan nog genoeg posts.
Deus Ex Machina!
Als jezelf ook dit stukje had gelezen wist je nu ook zelf wat je er bij moet vullen .
Als ie zijn eigen aangemelde stukje goed had gelezen van de Haas dan wist ie wat er ook in zijn K20 moest :-?
culasse wrote:Ik heb dit onderwerp een tijdje gevolgd en ik kan een artikel van een expert aanbevelen.
Tik het volgende in:
A.E.Haas
Een verhelderend stukje, ruimt een hoop misverstanden op omtrent viscositeit, service intervallen, olie bestanddelen, etc.
Als ie zijn eigen aangemelde stukje goed had gelezen van de Haas dan wist ie wat er ook in zijn K20 moest :-?
En kijk anders ook ff op de UK forums. Staat zat info omtrent olie, wordt het allemaal vanzelf duidelijk
http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... 69&t=42876

http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... 69&t=42876
- Gaskleppie
Bij 2600 km is het wel heel snel "leeg".
Mijn ervaring is dat alle UK gefabriceerde auto's (Civic 5dr & 3dr en CR-V) bijna allemaal de motorolie halfvol zit waneer de auto's bij de dealers aankomen.
Vaak moet er bij de afleveringsbeurt 0,5 - 0,9 ltr motorolie bijgevuld worden om op maximum te kunnen krijgen.
Veel Civic-rijders hoeven pas bij 8000 - 10.000km slechts 1 liter bijvullen.
Mijn ervaring is dat alle UK gefabriceerde auto's (Civic 5dr & 3dr en CR-V) bijna allemaal de motorolie halfvol zit waneer de auto's bij de dealers aankomen.
Vaak moet er bij de afleveringsbeurt 0,5 - 0,9 ltr motorolie bijgevuld worden om op maximum te kunnen krijgen.
Veel Civic-rijders hoeven pas bij 8000 - 10.000km slechts 1 liter bijvullen.
Inderdaad is het oliepeil wel rap gedaald na slechts 2600 km, maar ik moet daarbij aantekenen dat dit wel deels snelle kilometers waren op de Duitse Autobahn. Momenteel zit ik midden in een soort testfase, waarbij ik allerlei spullen uitprobeer om de motor krachtiger te maken.
Ik heb nog nooit gehoord dat de fabriek de oliecarters van hun af te leveren wagens maar voor de helft vult. Waarom zouden ze dat doen?
0w30 olie kan met een gerust hart voor de fn2 honda gebruikt worden.
Ik heb met wat Honda monteurs gepraat en die gooien zelfs originele Honda HFE ow20 in hun eigen ep3.
Ik heb nog nooit gehoord dat de fabriek de oliecarters van hun af te leveren wagens maar voor de helft vult. Waarom zouden ze dat doen?
0w30 olie kan met een gerust hart voor de fn2 honda gebruikt worden.
Ik heb met wat Honda monteurs gepraat en die gooien zelfs originele Honda HFE ow20 in hun eigen ep3.
De eerste olie die in een Honda zit is andere olie dan welke daarna erin moet, dus bij de eerste verversing. Dit heeft te maken met de zgn 'inloopolie' die er eerst in zit.
Keywords zijn dus of bijvullen of verversen.
Dus in dit geval zul je bijvullen, dus moet er dezelfde olie in die er al in zat, en dat kan heel goed 0W30 zijn, de inloop olie. Vraag het aan de dealer waar ze mee geleverd worden standaard, en vul met die olie, van een willekeurig gerenomeerd merk bij (shell, esso etc).
Daarna raad ik je ten zeerste aan dit topic compleet te lezen: http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=3897&postdays=0&postorder=asc&&start=0
Als ze maar met een half tankje olie worden geleverd, dan kan het goed zijn dat ze bij jou zijn vergeten te vullen, en dat deze daarom nu al op is.
Heb je wel een beetje rustig gedaan de eerste km's? Maw hoe heb je hem ingereden?
Succes ermee! En vragen horen we vanzelf :wink:
Keywords zijn dus of bijvullen of verversen.
Dus in dit geval zul je bijvullen, dus moet er dezelfde olie in die er al in zat, en dat kan heel goed 0W30 zijn, de inloop olie. Vraag het aan de dealer waar ze mee geleverd worden standaard, en vul met die olie, van een willekeurig gerenomeerd merk bij (shell, esso etc).
Daarna raad ik je ten zeerste aan dit topic compleet te lezen: http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=3897&postdays=0&postorder=asc&&start=0
Als ze maar met een half tankje olie worden geleverd, dan kan het goed zijn dat ze bij jou zijn vergeten te vullen, en dat deze daarom nu al op is.
Heb je wel een beetje rustig gedaan de eerste km's? Maw hoe heb je hem ingereden?
Succes ermee! En vragen horen we vanzelf :wink:
Inderdaad al topic over op dit forum en nog een zééééér informatief topic op de uk forums. Als je die topics ( stikcy's) betreft Oil&Petrol doorleest moet het toch echt 100% duidelijk zijn ! en zo niet...koop een fiets ! :twisted:
http://www.civictype-r.co.uk/forum/viewtopic.php?f=69&t=25347
http://www.civictype-r.co.uk/forum/viewtopic.php?f=69&t=25347
culasse wrote:Ik heb nog nooit gehoord dat de fabriek de oliecarters van hun af te leveren wagens maar voor de helft vult. Waarom zouden ze dat doen?
Kostenbesparing?!
Simpel rekenvoorbeeld:
0,5 ltr motorolie = +/- €6,- (ik noem maar iets)
Men bespaart hiermee €6,- per auto, tel dat eens uit over 10.000 of 20.000 gefabriceerde auto's.
Om de extra oliekosten aan de dealer over te laten, kan de dealer deze incalculeren in de afleveringskosten. Dus uiteindelijk aan de klant berekenen en maakt de fabriek minder kosten.
In jouw geval kan het mogelijk zijn dat de oliepeil bij de afleveringsbeurt niet is gecontroleerd.
(snelle) ritten over de Autobahn heeft ook invloed op de olieverbruik.
Overigens is het niet vreemd dat de dunnere 0W30 sneller verdampt (via carterventilatie) en/of verbruikt t.o.v. dikkere 10W40 of 15W40.
Dat verhaal van de half gevulde oliecarters af fabriek kan ik niet geloven.
Ten eerste wordt het i-vtec systeem bediend door een combinatie van electrische, mechanische en oliedruk mechanismen.
Bij onvoldoende olievolume zal de motor het i-vtec systeem niet activeren uit veiligheidsoverwegingen. In het ongunstigste geval kan er schade optreden aan de kleppentrein.
Ten tweede gaat honda niet zijn goede naam op motorengebied te grabbel gooien door te bezuinigen op een paar liter olie. Stel je de schande voor als de eerste garantiegevallen van vastgelopen motoren in de openbaarheid komen door gebrek aan olie. De concurrentie smult van zulke missers en zal niet nalaten om dit breed uit te meten in de media.
Toen ik mijn fn2 kreeg afgeleverd heb ik direct het oliepeil gemeten en het niveau op de peilstok zat tegen maximum aan.
Natuurlijk moet alles nog inlopen en het is mogelijk dat er wat olie via blow by verdwenen is. Ik heb gemerkt dat na een snelle rit over de autobahn er wat olievegen achter de gasklep terecht komen. Ik zag ook wat oliesmurrie binnen de inlaatbuis van de PCV klep. Een teken dat de standaard carterventilatie bij hoge toeren niet toereikend is.
Ik ben van plan om later een externe carterontluchting aan te brengen, ik heb het systeem van mijn vorige auto bewaard en kan dit op de honda monteren. Kijken of dit helpt.
Ten eerste wordt het i-vtec systeem bediend door een combinatie van electrische, mechanische en oliedruk mechanismen.
Bij onvoldoende olievolume zal de motor het i-vtec systeem niet activeren uit veiligheidsoverwegingen. In het ongunstigste geval kan er schade optreden aan de kleppentrein.
Ten tweede gaat honda niet zijn goede naam op motorengebied te grabbel gooien door te bezuinigen op een paar liter olie. Stel je de schande voor als de eerste garantiegevallen van vastgelopen motoren in de openbaarheid komen door gebrek aan olie. De concurrentie smult van zulke missers en zal niet nalaten om dit breed uit te meten in de media.
Toen ik mijn fn2 kreeg afgeleverd heb ik direct het oliepeil gemeten en het niveau op de peilstok zat tegen maximum aan.
Natuurlijk moet alles nog inlopen en het is mogelijk dat er wat olie via blow by verdwenen is. Ik heb gemerkt dat na een snelle rit over de autobahn er wat olievegen achter de gasklep terecht komen. Ik zag ook wat oliesmurrie binnen de inlaatbuis van de PCV klep. Een teken dat de standaard carterventilatie bij hoge toeren niet toereikend is.
Ik ben van plan om later een externe carterontluchting aan te brengen, ik heb het systeem van mijn vorige auto bewaard en kan dit op de honda monteren. Kijken of dit helpt.
culasse wrote:Stel je de schande voor als de eerste garantiegevallen van vastgelopen motoren in de openbaarheid komen door gebrek aan olie.
Er is geen sprake van een gebrek aan olie, maar aan een minimum aan olie. Om inderdaad kosten te besparen.
Meestal zit er ook net genoeg benzine in om van de boot te komen en nog van de autotrailer bij de dealer, ook zoiets! :razz: