PK verlies redenen?
Fiesta gaat 8,4 sec naar de 100 en jij, (ik weet niet of je een facelift hebt, maar je hebt iig wat getuned, dus zeg
6,6
Dat is een verschil van 1,8 seconden. Als jou koppeling iets slipt, je reageert net wat later, en jij schakeld net niet ideaal...
De andere reageert net wat sneller, rijd precies goed weg zonder bandenslip, kan heel goed schakelen...
Liep de Fiesta iets voor tijdens het optrekken? Of was jij gelijk al een stukje voor?
Naar mijn idee kan het goed zijn dat hij ff iets voor ligt. Je reed bij 90 km een autolengte voor, en met 130 ander halve lengte. Ik denk dat dat, wel ok is...
Als we van 0-100 rekenen, en je zou 2-3 autolengtes voor willen zijn dan zou je 10 meter voor moeten liggen. Dus als je van 0-100 doet, in 6,6 dan doe je gemiddeld 50 km / uur. Dus over 6,6 seconden, leg je dan 396 meter af. 10 meter meer is dan 2,53% meer. Dus dan zou je 0,167 seconden sneller op de 100 moeten zitten.
Klopt mijn gedachten gang hier?

Dat is een verschil van 1,8 seconden. Als jou koppeling iets slipt, je reageert net wat later, en jij schakeld net niet ideaal...
De andere reageert net wat sneller, rijd precies goed weg zonder bandenslip, kan heel goed schakelen...
Liep de Fiesta iets voor tijdens het optrekken? Of was jij gelijk al een stukje voor?
Naar mijn idee kan het goed zijn dat hij ff iets voor ligt. Je reed bij 90 km een autolengte voor, en met 130 ander halve lengte. Ik denk dat dat, wel ok is...
Als we van 0-100 rekenen, en je zou 2-3 autolengtes voor willen zijn dan zou je 10 meter voor moeten liggen. Dus als je van 0-100 doet, in 6,6 dan doe je gemiddeld 50 km / uur. Dus over 6,6 seconden, leg je dan 396 meter af. 10 meter meer is dan 2,53% meer. Dus dan zou je 0,167 seconden sneller op de 100 moeten zitten.
Klopt mijn gedachten gang hier?
Het is even geleden dat ik zo'n berekening gemaakt heb dus correct me if i'm wrong. Het is ook theoretisch natuurlijk, de praktijk wijkt altijd af.
Stel, we doen een sprintje tot 100km/uur = 27.78m/sec (v)
De civic doet hier 6.6 sec over. (t)
Dan kan je de gemiddelde versnelling uitrekenen. (a)
a=v/t=27.78/6.6=4.21 m/s2
Hiermee kan je de afstand (x) uitrekenen die je aflegt totdat je 100km/uur rijdt.
x=0.5*a*t*t
x=0.5*4.21*6.6*6.6
x=91.5 meter
Als je ditzelfde uitrekent voor de Fiesta (t=8.4sec) kom je uit op een afstand van 116.8 meter om tot 100km/uur uit te komen.
Dit is dus een verschil van 25.3 meter die je nodig hebt om tot 100km/uur te komen.
Je kan door de formule een beetje om te veranderen ook de theoretisch afstand tussen de 2 auto's uitrekenen na bv 10 seconden sprinten. (nu krijg je natuurlijk een grotere fout in je berekening)
Dit zou voor de civic ongeveer 210 meter moeten zijn, en voor de Fiesta 165 meter. Dat is dus 45 meter verschil. :shock:
Je zou hem dus theoretisch helemaal kwijt moeten rijden.
Stel, we doen een sprintje tot 100km/uur = 27.78m/sec (v)
De civic doet hier 6.6 sec over. (t)
Dan kan je de gemiddelde versnelling uitrekenen. (a)
a=v/t=27.78/6.6=4.21 m/s2
Hiermee kan je de afstand (x) uitrekenen die je aflegt totdat je 100km/uur rijdt.
x=0.5*a*t*t
x=0.5*4.21*6.6*6.6
x=91.5 meter
Als je ditzelfde uitrekent voor de Fiesta (t=8.4sec) kom je uit op een afstand van 116.8 meter om tot 100km/uur uit te komen.
Dit is dus een verschil van 25.3 meter die je nodig hebt om tot 100km/uur te komen.
Je kan door de formule een beetje om te veranderen ook de theoretisch afstand tussen de 2 auto's uitrekenen na bv 10 seconden sprinten. (nu krijg je natuurlijk een grotere fout in je berekening)
Dit zou voor de civic ongeveer 210 meter moeten zijn, en voor de Fiesta 165 meter. Dat is dus 45 meter verschil. :shock:
Je zou hem dus theoretisch helemaal kwijt moeten rijden.
Eigenlijk kun je 1 sprint niet echt goed vergelijken. Je zou er 3 moeten doen en dan eens kijken of je nog steeds niet veel uitloopt. Je reactietijd speelt mee, maar ook het overschakelen. Dat moeten wij vrij vaak, maar wel snel. Hij kan met een 5 bak langer doorhalen.
Daarentegen moeten wij het van de Pk's hebben en hij van het koppel. Dat is bij ons niet direct beschikbaar en bij hem wel. Heel ander karakteristiek qua auto en rijgedrag.
Misschien slipten je banden wel een paar keer op het natte asfalt, nou reken maar dat je dan gauw achterloopt. Slippen = gripverlies.
Daarentegen moeten wij het van de Pk's hebben en hij van het koppel. Dat is bij ons niet direct beschikbaar en bij hem wel. Heel ander karakteristiek qua auto en rijgedrag.
Misschien slipten je banden wel een paar keer op het natte asfalt, nou reken maar dat je dan gauw achterloopt. Slippen = gripverlies.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Als ik ook even ga rekenen op de vermogens winst van die Fart kom ik op het volgende uit.
Normaal gesproken heeft dat ding 150pk bij 6000rpm en 180Nm bij 4500rpm
Als ik dat omreken heeft hij 115pk bij zn max koppel op 4500rpm. Als ik dan die 200Nm neem kom ik al op 128PK bij 4500rpm Als ik dat voor het gemak even lineair door reken op het vermogen kom ik op 168pk uit.
Daar moet dat karretje toch leuk mee vooruit komen......
Normaal gesproken heeft dat ding 150pk bij 6000rpm en 180Nm bij 4500rpm
Als ik dat omreken heeft hij 115pk bij zn max koppel op 4500rpm. Als ik dan die 200Nm neem kom ik al op 128PK bij 4500rpm Als ik dat voor het gemak even lineair door reken op het vermogen kom ik op 168pk uit.
Daar moet dat karretje toch leuk mee vooruit komen......
boikel wrote:Het is even geleden dat ik zo'n berekening gemaakt heb dus correct me if i'm wrong. Het is ook theoretisch natuurlijk, de praktijk wijkt altijd af.
Stel, we doen een sprintje tot 100km/uur = 27.78m/sec (v)
De civic doet hier 6.6 sec over. (t)
Dan kan je de gemiddelde versnelling uitrekenen. (a)
a=v/t=27.78/6.6=4.21 m/s2
Hiermee kan je de afstand (x) uitrekenen die je aflegt totdat je 100km/uur rijdt.
x=0.5*a*t*t
x=0.5*4.21*6.6*6.6
x=91.5 meter
Als je ditzelfde uitrekent voor de Fiesta (t=8.4sec) kom je uit op een afstand van 116.8 meter om tot 100km/uur uit te komen.
Dit is dus een verschil van 25.3 meter die je nodig hebt om tot 100km/uur te komen.
Je kan door de formule een beetje om te veranderen ook de theoretisch afstand tussen de 2 auto's uitrekenen na bv 10 seconden sprinten. (nu krijg je natuurlijk een grotere fout in je berekening)
Dit zou voor de civic ongeveer 210 meter moeten zijn, en voor de Fiesta 165 meter. Dat is dus 45 meter verschil. :shock:
Je zou hem dus theoretisch helemaal kwijt moeten rijden.
Interessant.
Kan je die berekening nog eens opnieuw doen rekening houdend met het gewicht van de wagens, en dat rijder A zijn rechtervoet bij start moment het gaspedaal in 0.25sec naar beneden duwt en rijder B daar 7/100sec langer over doet? :lol: :lol:
Nee serieus. Ik vind dit echt knap berekent. Zou het zelf niet kunnen.
ITR897 wrote:boikel wrote:Het is even geleden dat ik zo'n berekening gemaakt heb dus correct me if i'm wrong. Het is ook theoretisch natuurlijk, de praktijk wijkt altijd af.
Stel, we doen een sprintje tot 100km/uur = 27.78m/sec (v)
De civic doet hier 6.6 sec over. (t)
Dan kan je de gemiddelde versnelling uitrekenen. (a)
a=v/t=27.78/6.6=4.21 m/s2
Hiermee kan je de afstand (x) uitrekenen die je aflegt totdat je 100km/uur rijdt.
x=0.5*a*t*t
x=0.5*4.21*6.6*6.6
x=91.5 meter
Als je ditzelfde uitrekent voor de Fiesta (t=8.4sec) kom je uit op een afstand van 116.8 meter om tot 100km/uur uit te komen.
Dit is dus een verschil van 25.3 meter die je nodig hebt om tot 100km/uur te komen.
Je kan door de formule een beetje om te veranderen ook de theoretisch afstand tussen de 2 auto's uitrekenen na bv 10 seconden sprinten. (nu krijg je natuurlijk een grotere fout in je berekening)
Dit zou voor de civic ongeveer 210 meter moeten zijn, en voor de Fiesta 165 meter. Dat is dus 45 meter verschil. :shock:
Je zou hem dus theoretisch helemaal kwijt moeten rijden.
Interessant.
Kan je die berekening nog eens opnieuw doen rekening houdend met het gewicht van de wagens, en dat rijder A zijn rechtervoet bij start moment het gaspedaal in 0.25sec naar beneden duwt en rijder B daar 7/100sec langer over doet? :lol: :lol:
Nee serieus. Ik vind dit echt knap berekent. Zou het zelf niet kunnen.
Ojaaa V/T formule
