Koppeling defect?
Koppeling defect?
Ok, ik heb dus het volgende aan de hand met de ITR.
Ik was goed sportief aan het rijden en van het ene moment op het andere krijg ik hem niet meer in versnelling. Ik ga aan de kant leg de motor stil en merk dat het wel weer gaat. Dus, ik zet in eerste, duw de koppeling in en start opnieuw. De auto schiet vooruit :shock: met koppeling ingeduwd in eerste :!: Ik kan dus niet meer ontkoppelen :!:
Heb hem dan in tweede aan de gang gezet en ben in tweede naar huis gereden. schakelen lukte bij wonder, zeer moeilijk, mits het juiste toerental kreeg ik hem wel een versnelling hoger gezet.
Morgen wordt alles nagekeken door men garagist..
Iemand ook al meegemaakt ?
Hopelijk is het het hydroliek pompje dat ervoor zorgt dat er genoeg druk is zodat erontkoppelt kan worden, of zou de koppeling gaar zijn ?
Koppeling heeft nooit doorgeslipt en werkte nog altijd perfect..
Ik was goed sportief aan het rijden en van het ene moment op het andere krijg ik hem niet meer in versnelling. Ik ga aan de kant leg de motor stil en merk dat het wel weer gaat. Dus, ik zet in eerste, duw de koppeling in en start opnieuw. De auto schiet vooruit :shock: met koppeling ingeduwd in eerste :!: Ik kan dus niet meer ontkoppelen :!:
Heb hem dan in tweede aan de gang gezet en ben in tweede naar huis gereden. schakelen lukte bij wonder, zeer moeilijk, mits het juiste toerental kreeg ik hem wel een versnelling hoger gezet.
Morgen wordt alles nagekeken door men garagist..
Iemand ook al meegemaakt ?
Hopelijk is het het hydroliek pompje dat ervoor zorgt dat er genoeg druk is zodat erontkoppelt kan worden, of zou de koppeling gaar zijn ?
Koppeling heeft nooit doorgeslipt en werkte nog altijd perfect..
Bij mij is dat ook gebeurt, ze hadden een verkeerde koppelings cilinder geplaatst toen ze hem hadden vervangen. Dit was degene die op je schutbord geplaatst zit.
Echter van het een op het andere moment is dat niet mogelijk.
Je zou eens kunnen kijken of hij lekt, dat schijnt vaker voor te komen.
Je zou dan op je koppelings pedaal vloeistof kunnen zien zitten (wel met je hoofd onder het dashbord gaan liggen want als het nat is, zal het bovenaan zijn van het pedaal).
Ook zou je het vloeistof pijl van de koppeling kunnen controleren, en eventueel te kijken of je vloeistof aan de buitenkant van de koppelings cilinder ziet.
Deze zit aan de bestuurderskant in de motor ruimte tegen je schutbord geschroefd. Daar zit je vloeistof reservoirtje aan.
Verder kan ik je niet helpen. :wink:
Echter van het een op het andere moment is dat niet mogelijk.
Je zou eens kunnen kijken of hij lekt, dat schijnt vaker voor te komen.
Je zou dan op je koppelings pedaal vloeistof kunnen zien zitten (wel met je hoofd onder het dashbord gaan liggen want als het nat is, zal het bovenaan zijn van het pedaal).
Ook zou je het vloeistof pijl van de koppeling kunnen controleren, en eventueel te kijken of je vloeistof aan de buitenkant van de koppelings cilinder ziet.
Deze zit aan de bestuurderskant in de motor ruimte tegen je schutbord geschroefd. Daar zit je vloeistof reservoirtje aan.
Verder kan ik je niet helpen. :wink:
Wat ik ook vreemd vind; vorige week was de koppeling ineens heel straf geworden, als ik de pedaal omhoog liet komen dan pakte de koppeling pas op het allerlaatste moment. Wat later was het probleem vanzelf weg, ik had hier dan ook verder geen aandacht aan geschonken...
Misschien heeft dit er ook wat mee te maken.
Misschien heeft dit er ook wat mee te maken.
Je kan met 2 man kijken of het pompje nog werkt. 1 persoon drukt op de koppeling, 2e persoon kijkt of de arm nog beweegt.
In geval van een defecte koppelingscylinder wil het volgende ook nog wel eens helpen: een paar keer achter elkaar het koppelingspedaal indrukken om zodoende wat druk op te bouwen om te ontkoppelen.
Mocht de arm goed bewegen, dan kan het zijn dat de drukgroep het begeven heeft. Dit komt toch wel dikwijls voor. Aangezien je zegt dat je sportief was aan het rijden, acht ik hier de kans groter op dan op een lekke cylinder.
In geval van een defecte koppelingscylinder wil het volgende ook nog wel eens helpen: een paar keer achter elkaar het koppelingspedaal indrukken om zodoende wat druk op te bouwen om te ontkoppelen.
Mocht de arm goed bewegen, dan kan het zijn dat de drukgroep het begeven heeft. Dit komt toch wel dikwijls voor. Aangezien je zegt dat je sportief was aan het rijden, acht ik hier de kans groter op dan op een lekke cylinder.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Dit is mijn exemplaar, afgelopen december vervangen.
Ik reed toen op de snelweg en kon niet meer schakelen.
Bovenaan de afrit, motor uit, in z'n 2 gezet, gestart en naar huis gereden.
Wat ik wel had gemerkt is dat ik voor de koppelingvervanging een resonantie had bij +/- 3000 rpm, klonk als een losse hitteschild.
Sinds de nieuwe koppeling is de resonantie verdwenen!

Ik reed toen op de snelweg en kon niet meer schakelen.
Bovenaan de afrit, motor uit, in z'n 2 gezet, gestart en naar huis gereden.
Wat ik wel had gemerkt is dat ik voor de koppelingvervanging een resonantie had bij +/- 3000 rpm, klonk als een losse hitteschild.
Sinds de nieuwe koppeling is de resonantie verdwenen!
Vandaag de ITR terug kunnen gaan ophalen.
Ik heb mijn koppeling ook kunnen bekijken :shock: 1 veer losgekomen en helemaal vervormd (houders afgescheurd), een andere veer stond op het punt ook los te komen. En de twee andere zaten goed los.
De nieuwe koppeling is er eentje van het merk 'Daikin' en ze voelt best wel goed aan 8)
Ik heb mijn koppeling ook kunnen bekijken :shock: 1 veer losgekomen en helemaal vervormd (houders afgescheurd), een andere veer stond op het punt ook los te komen. En de twee andere zaten goed los.
De nieuwe koppeling is er eentje van het merk 'Daikin' en ze voelt best wel goed aan 8)