Brandstofprijzen rijzen de pan uit!!!!
- Knite Force
S.J. wrote:Bij de tijd dat ik een ITR heb zal ik er niet eens mee kunnen rijden.
Bio-Ethanol klinkt voor mij als een goede oplossing voor benzine. Maar wie kan mij de negatieve effecten van Bio-Ethanol vertellen?
Als je hele motor/ECU en brandstofsysteem erop ingesteld is moet dat absoluut geen probleem zijn. Maar je moet het niet zo in je tank gooien, het tast namelijk diverse onderdelen aan maar na aanpassing lijdt er helemaal niets meer. In Zweden rijden ze al jaren op E85 (85% ethanol en 15% benzine).
- Gaskleppie
Als de E85 goedkoper gaat worden kom ik helemaal om in het werk ben ik bang......
Als het beter beschikbaar is wil ik het zeker gaan proberen!
Ard, heb jij een idee hoe ernstig deze extra slijtage is?
Alluminium zou eerder corroderen, en rubber eerder oplossen. Nou is rubber makkelijk te vervangen voor een PTFE "rubbertje" maar die allu fuelrail kom ik niet makkelijk onder uit.
Alluminium zou eerder corroderen, en rubber eerder oplossen. Nou is rubber makkelijk te vervangen voor een PTFE "rubbertje" maar die allu fuelrail kom ik niet makkelijk onder uit.
Hier lopen zat auto's op E85. In duitsland krijg je het spul wel goedkoop namelijk (meen 93c/liter).
Ombouw bestaat uit een elektrisch regelding, wat de inspuittijden controleert. Aan leidingen en dergelijke wordt niks omgebouwd (terwijl er toch wel wat berichten zijn dat het moet). Zelfs carb auto's worden uitgerust met een regelbare sproeier voor E85 conversie..
Probleem wat je met E85 wel hebt, is dat je nooit weet wat voor mengsel je hebt. Het verschilt tussen de 65% (winter) en 85% ethanol (zomer), dus daar zul je ook wat moois voor moeten vinden in ectune
.
Ombouw bestaat uit een elektrisch regelding, wat de inspuittijden controleert. Aan leidingen en dergelijke wordt niks omgebouwd (terwijl er toch wel wat berichten zijn dat het moet). Zelfs carb auto's worden uitgerust met een regelbare sproeier voor E85 conversie..
Probleem wat je met E85 wel hebt, is dat je nooit weet wat voor mengsel je hebt. Het verschilt tussen de 65% (winter) en 85% ethanol (zomer), dus daar zul je ook wat moois voor moeten vinden in ectune

Gaskleppie wrote:Als de E85 goedkoper gaat worden kom ik helemaal om in het werk ben ik bang......
Ik heb zelf geen ervaring met E85, maar vanuit diverse bronnen heb ik wel begrepen dat ethanol de door jouw genoemde onderdelen aan kan tasten. Met PTFE kun je al erg veel ondervangen dus dan ben je al op de goede weg. Heb je al aan de brandstofpomp en de leidingen gedacht?
Voor de brandstofrail: Wat nou als je deze vervangt door een RVS exemplaar? Misschien moet zo'n exemplaar door een beetje draaibank werker best te frezen zijn.
- Gaskleppie
Probleem wat je met E85 wel hebt, is dat je nooit weet wat voor mengsel je hebt. Het verschilt tussen de 65% (winter) en 85% ethanol (zomer), dus daar zul je ook wat moois voor moeten vinden in ectune.
o, Dat wist ik niet. Leek mij dat e85 altijd 85% balans had. Niet dus...
Op zich hebben we al extern omschakelbare fuel en ign mappen dus met een schakelaar kan er gekozen worden met welke brandstof er gereden wordt. Closed loop doet de rest wel.
Maar die wisselende verhouding kan niemand iets mee...
Gaskleppie wrote:Probleem wat je met E85 wel hebt, is dat je nooit weet wat voor mengsel je hebt. Het verschilt tussen de 65% (winter) en 85% ethanol (zomer), dus daar zul je ook wat moois voor moeten vinden in ectune.
o, Dat wist ik niet. Leek mij dat e85 altijd 85% balans had. Niet dus...
Op zich hebben we al extern omschakelbare fuel en ign mappen dus met een schakelaar kan er gekozen worden met welke brandstof er gereden wordt. Closed loop doet de rest wel.
Maar die wisselende verhouding kan niemand iets mee...
Wellicht dat je iets slims met de lambda kan doen (om de verhouding te berekenen).
Dat is hoe die ombouw kastjes het ook doen:

http://www.ethanoltechnik.de/english/vi ... ?Codigo=70
heheheh,
heb pas nog een hele cursus namens saab gehad over die bio-ethanol,
de voordelen voor het miliue zijn er ongeveer net zoveel als de nadelen....
daarbij komt nog dat als je bij de saab een auto op bio-power besteld,je toch echt een schot meer geld kwijt bent,want er zijn daadwerkelijk best veel aanpassingen nodig aan de motor om hem op bio-power betrouwbaar te maken....voor zover je een saab betrouwbaar kan noemen dan.
wat wel leuk is....je krijgt er wat pk`s extra van.....
maareh...doe mij maar gewoon lekker benzine...wat het ook kost,
mensen blijven er maar over klagen....maar wat ga je ertegen doen?
wat kun je ertegen doen?
uiteindelijk bli9jft iedereen toch echt gewoon auto rijden.....
heb pas nog een hele cursus namens saab gehad over die bio-ethanol,
de voordelen voor het miliue zijn er ongeveer net zoveel als de nadelen....
daarbij komt nog dat als je bij de saab een auto op bio-power besteld,je toch echt een schot meer geld kwijt bent,want er zijn daadwerkelijk best veel aanpassingen nodig aan de motor om hem op bio-power betrouwbaar te maken....voor zover je een saab betrouwbaar kan noemen dan.
wat wel leuk is....je krijgt er wat pk`s extra van.....
maareh...doe mij maar gewoon lekker benzine...wat het ook kost,
wat kun je ertegen doen?
jap-style wrote:maareh...doe mij maar gewoon lekker benzine...wat het ook kost,
wat kun je ertegen doen?
En benzine raakt op een gegeven moment toch echt op, tot die tijd is zoeken naar duurzame alternatieven en het uitgebreid uittesten ervan geen verkeerde gedachte.