Dus, hebben de flensdichting vervangen tussen de midden en eindpot. Oude was beetje rot zo te zien. En wonderwel ben ik door op de keuring. Lambda was in orde.
Dit probleem heb ik dus vandaag ook gehad.....
motorlampie brandt ook, maar dat is sinds dat de nieuwe uitlaat eronder ligt......
morgen wordt ie uitgelezen, maar wat zou dat kunnen zijn?
Mijn 1e lambda is ook al vervangen geweest, dit heeft mijn probleem opgelost (geheel standaard uitlaat nog). Mocht ik de storing houden, dan zouden ze de lambda overzetten naar de 2e positie. Maar dat is achteraf niet nodig geweest.
Met het irritante gele lampje aan had ik het idee dat de auto veel te rijk liep en eigenlijk ook niet mooi in de vtec trok. Was enorm blij dat de storing weg was. Verbruik werd er ook beter van. Dus feller kan ik niet rijmen, tenminste niet bij mij!
Bij een ATR zit er een lambdasonde voor de kat en een exemplaar achter de kat. Hiermee kan de ECU checken of de kat nog goed werkt. Tenzij er natuurlijk een lambdasonde stuk is. Met een lege kat vervanger zal de ECU dus altijd een storing geven.
Bij een serieuze motorstoring zal de ECU overschakelen op een "veilige" mapping. Dat wil zeggen dat de motor een zogenaamd vet mengsel (brandstof koelt) te verteren krijgt waarop deze zeker niet te warm zal worden. Het betekend echter vermogensverlies en een hoger brandstofverbruik.
Een te verkeerde lambda waarde bij een keuring (meting uitlaatpijp) kan duiden op een lekke uitlaat en hoeft niet direct iets te maken te hebben met een te hoge emissie van de motor zelf. Hoe je meet bepaalt ook hier wat je meet!
nou zou ik onder de auto moeten kruipen om te kijken waar die 2e lambda daadwerkelijk zit, maar volgens mij zat ie eigenlijk pal achter de voorste flens van de kat..... Dat zou dan toch niet kunnen meten of die kat nog werkt?
ATR 270 wrote:nou zou ik onder de auto moeten kruipen om te kijken waar die 2e lambda daadwerkelijk zit, maar volgens mij zat ie eigenlijk pal achter de voorste flens van de kat..... Dat zou dan toch niet kunnen meten of die kat nog werkt?