They recommend 5w-40 semi-synthetic for the K20A2 in the UKDM CTR.
Alle andere olie vragen en antwoorden waren niet gebaseerd op officieele documentatie. Wat wel naar boven komt is dat gemiddeld genomen de 5W40 vol syntheet het meeste gebruikt wordt.
In het officiele werkplaats handboek voor de EP3, en ook in het RSX wphb staat overigens 5W20 aanbevolen voor alle omstandigheden. En laat dat nou net een olie zijn die ik nog bij niemand heb horen vallen!
Blijft vaag.....
Ik zou er gewoon een 5W40 vol syntheet ingooien. Die heeft tenminste een beetje draag kracht.
Als dat in het NLse WPHB staat, dan is dat wat er aangeraden wordt, en ik mag er vanuit gaan dat dit dus de correct olie soort is.
Komt ook overeen met wat wij concludeerden....
In het officiele werkplaats handboek voor de EP3, en ook in het RSX wphb staat overigens 5W20 aanbevolen voor alle omstandigheden. En laat dat nou net een olie zijn die ik nog bij niemand heb horen vallen!
Dan mag je hopen dat CTR's met deze olie erin nooit mee hebben gedaan aan een trackday.
Ik zie de sleepsporen op de zuigerhemden al voor me...
Ik gebruik zelf Kendall 5W50 100% PAO olie , wat ik zoweet is dat hier ook Silkolene 5W40 gebruikers zijn en Motul 15W15 , en Mobil Porsche spec. betreft hier veelal de B18C6 motoren die het circuit zien.
Advies van mij voor B series is dat een B16 meer oliesoorten kan hebben dan de B18 .
Varieert van 10W40/5W40/5W50/10W50 zolang het maar een full-synthetische olie is als je je blokje je lief is.
MLM wrote:Vraag me af welk merk iedereen gebruikt/prefereert? En dan niet alleen bedoelt voor k-series, maar ook de B/H series. Of is dit off topic?
Misschien handig om een nieuw topic te starten over Bmotoren olie?!
Houdt het overzichtelijker voor mensen die later terug zoeken (zeker ivm de fijn werkende zoekfunctie 8) )
Je moet zowiezo nooit mixen. Als je over gaat naar een andere olie, ga je over , en niet mixen. Dus alles eruit, nieuwe filter, nieuwe erin en dan op die olie blijven.
Als je altijd de zelfde olie erin gooit ga je dat echt merken. Zo'n motor loopt daar op in en verbruikt daardoor minder.
Als je het dus echt goed zou willen doen geef jij de dealer de olie die hij er tijdens een beurt in moet gooien! Anders heeft het nog geen zin.
Als de dealer de olie ververst met olie X en jij vult hem altijd bij met olie Y ben je nog aan het mixen!
Bij mijn bus van de zaak doe ik al jaren exact de zelfde olie bijvullen wat de dealer erin gooit tijdens een beurt. Ik vraag dus elke keer een liter of 2 extra mee als ik hem weer ophaal.
Vanaf het moment dat ik dat ben gaan doen is hij steeds minder olie gaan gebruiken en het bijvullen tussen de beurten is nu bij 170.000km tot nul gereduceerd!
Let wel dat het verbruik eerst juist omhoog ging toen ik met een andere olie bij vulde.
Nou zou je zeggen: Lekker belangrijk zo'n bus, maar ik heb wel eens gemeten dat de olie temp op de snelweg bij 130km/h constand op 140graden staat!
vandaar dat het verbruik ook ernstig omhoog ging toen ik bijvulde met relatief gezien een goedkope olie. Die kon daar gewoon niet tegen en dat zag je in het verbruik terug.