Lambda waarde te hoog
Lambda waarde te hoog
Ik geraak dus niet door de keuring omdat mijn lambda waarde te hoog blijft. Eerst was ik met een lege katalysator gegaan (gaf vorig jaar geen probleem) en toen had ik 1.6 als waarde (mag niet lager dan 1.0 zijn). De dag erna ben ik onmiddelijk naar de herkeuring gegaan maar ik heb eerst de motor goed warm gereden en toen was de meting 1.5 !
Dan maar een goede katalysator eronder gestoken en dat gaf bij de meting een resultaat van 2.0 :-?
Waar kan die hoge waarde nog aan liggen buiten de lambda sensor wat gaar is want zo een sensor is toch wel prijzig dacht ik ?
Dan maar een goede katalysator eronder gestoken en dat gaf bij de meting een resultaat van 2.0 :-?
Waar kan die hoge waarde nog aan liggen buiten de lambda sensor wat gaar is want zo een sensor is toch wel prijzig dacht ik ?
- Gaskleppie
Dan heb je wel een heeeeeeel ranzig filter gehad!
Maare, die kat heeft vaak een beetje een ochtend humeur als hij net uit zn winterslaap gehaald wordt.
Ga eerst maar eens een stuk volgas knallen op de snelweg en ga dan nog maar eens meten.
Hij moet gewoon even heel goed heet worden, dan zakt je co wel.
Maare, die kat heeft vaak een beetje een ochtend humeur als hij net uit zn winterslaap gehaald wordt.
Ga eerst maar eens een stuk volgas knallen op de snelweg en ga dan nog maar eens meten.
Gaskleppie wrote:Dan heb je wel een heeeeeeel ranzig filter gehad!
Ja, men luchtfilter is laatst nog zuiver gemaakt. (aem v1, zat er vorig jaar ook op toen was lambda wel ok)
Denk dat de katalysator en 50 km onder zat toen ik naar de keuring ben geweest, en heb hier een tiental kilometer mee geknald..
Ik zal hem nog wat meer laten afzien dan :lol:
- Gaskleppie
- Gaskleppie
- Gaskleppie
- Gaskleppie
Een kat heeft een levensverwachting net zolang als de auto. Dus een autoleven lang zou die mee moeten gaan.
Kats die vervangen worden voortijdig, zijn slechts behandeld. Dat wil zeggen slechte emissies te verduren gehad. Ook als van je auto bv. het motormanagementlampje brandt en dan langdurig doorrijden.
Kats die vervangen worden voortijdig, zijn slechts behandeld. Dat wil zeggen slechte emissies te verduren gehad. Ook als van je auto bv. het motormanagementlampje brandt en dan langdurig doorrijden.
Vandaag dus opnieuw geweest, serieus door zitten knallen onderweg want toen ik binnen stopte stonk het er naar rubber
ops: .
eerste waarde was 2.0, dan een halve minuut op 3000RPM gehouden toen zakte hij tot 1.2 en bleef hij schommelen rond 1.3
Morgen naar de honda dealer eens zien wat ze daar zeggen :-?

eerste waarde was 2.0, dan een halve minuut op 3000RPM gehouden toen zakte hij tot 1.2 en bleef hij schommelen rond 1.3

Morgen naar de honda dealer eens zien wat ze daar zeggen :-?
Re: Lambda waarde te hoog
DC2TYPER wrote:Ik geraak dus niet door de keuring omdat mijn lambda waarde te hoog blijft. Eerst was ik met een lege katalysator gegaan (gaf vorig jaar geen probleem) en toen had ik 1.6 als waarde (mag niet lager dan 1.0 zijn).
Moet dat niet hoger zijn? Ik ga er vanuit dat er hier over het CO waarde gepraat wordt, wat bij ons aardig scherper is dan. Vanaf 92ers tot 2000 op 0.5 tussen 2000 en 2004 0.3 en de huidige auto's op 0.2!
Dan moet een waarde van 1.0 toch haalbaar zijn? Dat lukt ons hier ook.
Re: Lambda waarde te hoog
eteuben wrote:DC2TYPER wrote:Ik geraak dus niet door de keuring omdat mijn lambda waarde te hoog blijft. Eerst was ik met een lege katalysator gegaan (gaf vorig jaar geen probleem) en toen had ik 1.6 als waarde (mag niet lager dan 1.0 zijn).
Moet dat niet hoger zijn? Ik ga er vanuit dat er hier over het CO waarde gepraat wordt, wat bij ons aardig scherper is dan. Vanaf 92ers tot 2000 op 0.5 tussen 2000 en 2004 0.3 en de huidige auto's op 0.2!
Dan moet een waarde van 1.0 toch haalbaar zijn? Dat lukt ons hier ook.
CO uitstoot is nog wat anders, er worden hier twee waardes gemeten..
Gaskleppie wrote:Dat is een vrij normaal verbruik van een ITR ja......
Die Luc is ook een goeie gozer he'?
haha!
Hela hela :-) I'm just trying to help :razz:
De katalysator heeft wel een heel jaar op zolder gelegen maar dat zou enkel de uitstoot kunnen beïnvloeden toch?
Eigenlijk snap ik niet eens wat ze op de keuring aan je lambdawaarde hebben.
Hoger dan 1 is zelfs armer dus ...
Of er is een lek in de uitlaat na de lambasonde. Het hoeft echt niet veel te zijn.
ITR639 wrote:Gaskleppie wrote:Dat is een vrij normaal verbruik van een ITR ja......
Die Luc is ook een goeie gozer he'?
haha!
Hela hela :-) I'm just trying to help :razz:
De katalysator heeft wel een heel jaar op zolder gelegen maar dat zou enkel de uitstoot kunnen beïnvloeden toch?
Eigenlijk snap ik niet eens wat ze op de keuring aan je lambdawaarde hebben.
Hoger dan 1 is zelfs armer dus ...
Of er is een lek in de uitlaat na de lambasonde. Het hoeft echt niet veel te zijn.
Een lek na de sonde zou geen erg zijn omdat hij daar alleen maar blaast en geen lucht meer naar binnen trekt.
Op de honda garage hebben ze de ecu uitgemeten en de lambdasonde zou in orde moeten zijn. Enigste advies wat ze me gaven was om een additief toe te voegen om de motor te reinigen. De bougie's zouden ook versleten kunnen zijn maar die hebben hun kilometers nog niet ik voel geen vermogensverlies... :evil: