Ophanging

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
ITR-Boy

Ophanging

Post by ITR-Boy »

Misschien een domme vraag maar ik stel ze toch maar even.
Mijn vraag is voornameljk bedoelt voor een Integra, maar denk dat dit wel voor alle type R rijders kan gelden.

Iedereen weet natuurlijk dat een type R, origineel een perfecte balans heeft. Nu als je de achterbank en nog wat rommel uit de koffer gooit is die balans duidelijk weg. En dat voel je ook zeer goed in het weggedrag.

Dus nu is mijn vraag, hoe compenseer je dit:
stutbar plaatsen achter? of juist niet?
En wat met de springrate, heb ik nu hardere of zachtere veren nodig achteraan.

Misschien ook nog even het verschil in springrate voor en achter aanhalen.
Om het in % uit te drukken, wil ik nu 50/50 of eerder 70/30.

Een heleboel vragen, maar hoop dat hier toch enkele hun mening kunnen neerzetten.

Greetz ITR-Boy
Image
mr. X

Post by mr. X »

Zelf heb ik een tijd rond gereden zonder achterbank.
Zoals je zegt is dat nogal duidelijk merkbaar.
Je kunt je rijstijl erop aanpassen en bochten anders nemen/insturen maar ik weet niet wat je kunt doen om het te compenseren.
slydawg

Post by slydawg »

Weight transfer van voor naar achteren.
Accu bv naar achteren verplaatsen?
baRt

Post by baRt »

voor hardere veren en achter slappere geeft onderstuur... dus als je dat doet bij een auto die minder gewicht achterin heeft, wat meer overstuur veroorzaakt, dan krijg je hem meer neutraal...

En inderdaad: gewichtsverdeling weer op orde brengen... dus gewicht naar achteren verplaatsen door spullen te verplaatsen (bv accu) of door vooraan ook minder gewicht te bewerkstelligen... dus bijvoorbeel CF motorkap plaatsen, dat soort dingen.

wegligging is een van de moeilijkere dingen om goed te krijgen, omdat je zo belachelijk veel verschillende opties hebt...
ITR639

Post by ITR639 »

Bandenspanning en uitlijning hebben ook nogal wat invloed.
Mijn set is vooraan 12K en achter 6K.
Op straat staat hij achteraan zacht en vooraan op de helft. Op circuit staat alles op de hardste stand.
Locked