Olie voor K20A2 motor

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Toch komt een 5W30 olie tekort om een voldoende smeerfilm te houden bij extreme hoge temperaturen , hij zal te dun worden, daarom beter 5W40/10W40/5W50/10W50/>>10W60<<(lees uitzonderlijke gevallen voor veel circuit gebruik)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ben ik met je eens Wilco.
Als je altijd alleen maar door de stad tuft zonder hoge belastingen is een 0W30 perfect.

Honda heeft bij de introductie van de K destijds een olie advies gegeven. Op 1 motor na van de K serie mocht overal van die 0W30 in. Welke niet? Juist, de K20a2 van de CTR. Die MOEST een dikkere olie hebben ivm krukas en blok resonanties/vibraties bij hoge toeren!

Op zich is het ook wel logisch.
Elk blok wat meer dan 7000rpm draaid krijgt last van die resonanties. Die resonanties kunnen de olie film doorbreken als de olie niet genoeg "body" heeft met schade als gevolg.

Vaak vergeet men de uitzonderingen op de regel als je naar iets vraagt. Dus dat je 0W30 als antwoord krijgt bij de vraag wat er in een K serie mag. Ze vergeten dan de uitzondering van de K20a2 even voor het gemak.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Zit deze olie niet standaard in de S2000?

btw: Ik heb met deze olie een B16A1 blok naar de eeuwige jachtvelden geholpen :cry:
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

juww keej thanks word dus 10W40 :-)
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

Ik zal verder niet reageren op diverse vorige reacties, maar even bij de feiten blijven.

Elke olie heeft in een automotor te maken met brandstofverdunning. Zo komt er bijvoorbeeld bij elke koude start een minieme hoeveelheid brandstof in de olie terecht. Dit tast de smerende eigenschappen van de (syntetische of minerale) olie aan. Een dunne 5W30 olie zal daardoor eerder zijn kritische smeerfilmdikte bereiken na een bepaalde "levensduur" dan een dikkere 10W40 olie.

Ook om die reden is een dikkere olie aan te raden voor de K20A2, die een hogere thermische belasting moet kunnen verdragen dan een "standaard" Civic blok.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Klopt brandstofverdunning is bij Turbomotoren zo'n 2 á 3 procent , bij NA durf ik het zo niet te zeggen, mijn oliesample wordt nog onderzocht.

Bij een diesel is het probleem ; roet ,waardoor de smeerfilm uit elkaar valt.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Gaskleppie wrote:Ben ik met je eens Wilco.
Als je altijd alleen maar door de stad tuft zonder hoge belastingen is een 0W30 perfect.

Honda heeft bij de introductie van de K destijds een olie advies gegeven. Op 1 motor na van de K serie mocht overal van die 0W30 in. Welke niet? Juist, de K20a2 van de CTR. Die MOEST een dikkere olie hebben ivm krukas en blok resonanties/vibraties bij hoge toeren!

Op zich is het ook wel logisch.
Elk blok wat meer dan 7000rpm draaid krijgt last van die resonanties. Die resonanties kunnen de olie film doorbreken als de olie niet genoeg "body" heeft met schade als gevolg.

Vaak vergeet men de uitzonderingen op de regel als je naar iets vraagt. Dus dat je 0W30 als antwoord krijgt bij de vraag wat er in een K serie mag. Ze vergeten dan de uitzondering van de K20a2 even voor het gemak.


Wie heeft je dit verteld, of waar heb je dit gelezen???
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Jaren geleden was dat echt een officieel bericht. Ik weet niet meer waar ik het gelezen had maar het werd ook bevestigd op Honda-Tech.com
Zeker daar in de states waren er vragen over omdat de K20a2 daar officieel niet geleverd werd. Die gene die er 1 hadden laten importeren moesten dat uitzoeken en de resultaten waren het zelfde als wat ik al gelezen had in een nederlands bericht van Honda nederland.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Werd er niet gezegt welke je dan wel moest gebruiken?

Ik heb gezocht ok Honda-tech maar kan het niet vinden (misschien te oude en al verwijderd?!)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

De K20a2 was toen net uit dus hebben we het over een jaar of 4 geleden.
Volgens mij moest er minimaal 5W40 in ofzo.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

heb er 2 gevonden!!! :lol: :lol:

castrol GTX 10W40 halfsyntetisch (a €40.35 / 5 liter)

castrol EDGE sport 10W60 halfsyntetisch (a €72.60 / 5 liter)

die laatste werd gebruikt voor circuit rijden zei meneerdeolieverkoperdude

iemand er ervaring mee? :D
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

laat maar dude's en dudette's ben der al uit...


http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/F1864864ACBE73C0802572680045F753?OpenDocument

Dit is die 10W60 die word et :D
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Rij je zo vaak op het circuit dan?

Lees mn post maar eens goed door en lees wat Wilco zei.
Dan snap je wat we bedoelen.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

keej dan 10W40! thanks :D
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Gaskleppie wrote:Ben ik met je eens Wilco.
Als je altijd alleen maar door de stad tuft zonder hoge belastingen is een 0W30 perfect.

Honda heeft bij de introductie van de K destijds een olie advies gegeven. Op 1 motor na van de K serie mocht overal van die 0W30 in. Welke niet? Juist, de K20a2 van de CTR. Die MOEST een dikkere olie hebben ivm krukas en blok resonanties/vibraties bij hoge toeren!

Op zich is het ook wel logisch.
Elk blok wat meer dan 7000rpm draaid krijgt last van die resonanties. Die resonanties kunnen de olie film doorbreken als de olie niet genoeg "body" heeft met schade als gevolg.

Vaak vergeet men de uitzonderingen op de regel als je naar iets vraagt. Dus dat je 0W30 als antwoord krijgt bij de vraag wat er in een K serie mag. Ze vergeten dan de uitzondering van de K20a2 even voor het gemak.




nou, ik ben vandaag weer naar de honda erkend reparateur(vroeger honda dealer) bij mij in de buurt geweest, om de olie van mijn ctr te vervangen.
(doe ik om de 5000km) en toen vroeg ik of het niet beter was om 5w40 er in te gooien dan mij gebruikelijke 0w30.

hij rade mij dit sterk af : :-?

hij liet mij op zijn pc zien dat honda castrol 0w30 voorschrijft voor de ctr

en liet mij ook zien dat hij dat ook altijd gooit in andere ctr's die bij hem in onderhoud zijn.

nou heb ik hem ook gekconfronteerd met jullie verhaal, maar hij bleef erbij dat dit niet echt verstandig zou zijn.

vervolgens gaaf hij mij als advies als ik toch een dikkere olie wou hebben de 5w30 of de 10w30 als enige alternatief
w30 olie is de enige volledige synthetische olie

ik heb toen maar besloten om de 10w30 te proberen naar aanleiding van jullie verhaal gecombineerd met die van hem. :(
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

AAAAAAA zucht....

dat word een weekje rustig rijden.... :cry: :cry:
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

hij liet mij op zijn pc zien dat honda castrol 0w30 voorschrijft voor de ctr


Dan hebben ze bij de K20a2 dus schijnbaar aanpassingen gemaakt. Weet iemand of er upgrades geweest zijn aan de K20a2 motor? Bij de face lift hebben ze hem wel aangepakt, maar toen heb ik niet gehoord dat ze dingen hebben gedaan om blok vibraties tegen te gaan.
Iemand?

Als Honda nu de 0W30 adviseerd voor de K20a2 hebben ze daar vast goede redenen voor, en dat advies kan je natuurlijk gewoon volgen
Maar om het nu zo blindelings ook in de oudere K20a2 modellen te gooien...... Zou ik nog even niet doen.

Voor de circuit rijders onder ons is het natuurlijk niet aan te raden om zo'n dunne olie te gebruiken. Op het circuit gelden andere eisen.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

g-unit wrote:
Gaskleppie wrote:Ben ik met je eens Wilco.
Als je altijd alleen maar door de stad tuft zonder hoge belastingen is een 0W30 perfect.

Honda heeft bij de introductie van de K destijds een olie advies gegeven. Op 1 motor na van de K serie mocht overal van die 0W30 in. Welke niet? Juist, de K20a2 van de CTR. Die MOEST een dikkere olie hebben ivm krukas en blok resonanties/vibraties bij hoge toeren!

Op zich is het ook wel logisch.
Elk blok wat meer dan 7000rpm draaid krijgt last van die resonanties. Die resonanties kunnen de olie film doorbreken als de olie niet genoeg "body" heeft met schade als gevolg.

Vaak vergeet men de uitzonderingen op de regel als je naar iets vraagt. Dus dat je 0W30 als antwoord krijgt bij de vraag wat er in een K serie mag. Ze vergeten dan de uitzondering van de K20a2 even voor het gemak.




nou, ik ben vandaag weer naar de honda erkend reparateur(vroeger honda dealer) bij mij in de buurt geweest, om de olie van mijn ctr te vervangen.
(doe ik om de 5000km) en toen vroeg ik of het niet beter was om 5w40 er in te gooien dan mij gebruikelijke 0w30.

hij rade mij dit sterk af : :-?

hij liet mij op zijn pc zien dat honda castrol 0w30 voorschrijft voor de ctr

en liet mij ook zien dat hij dat ook altijd gooit in andere ctr's die bij hem in onderhoud zijn.

nou heb ik hem ook gekconfronteerd met jullie verhaal, maar hij bleef erbij dat dit niet echt verstandig zou zijn.

vervolgens gaaf hij mij als advies als ik toch een dikkere olie wou hebben de 5w30 of de 10w30 als enige alternatief
w30 olie is de enige volledige synthetische olie

ik heb toen maar besloten om de 10w30 te proberen naar aanleiding van jullie verhaal gecombineerd met die van hem. :(


Waar heeft hij deze informatie opgezocht???
In de officieële Honda werkplaats documentatie, of in een universeel systeem waar je van alle merken informatie kan vinden... (deze kan vaak niet kloppen).
Of op de site van Castrol ofzo?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

0w30 is niet de juiste olie voor de K20A2.
Post Reply