wilco wrote:Olie is ook afhankelijk hoe de bestuurder er mee rijdt en wat zijn eisen zijn. Daarna kun je de keuze maken van de olie , en dan wel olie waar de B-series (bijv. van 10W40/5W50/5W40/etc..) of K-series het goed op doen , want er zit toch wel een breed begrip op.
Bij Kroon olie krijg ik altijd een wrange nasmaak, en volgens mij zijn alle Kroon oliën een half syntheet.
Maar wat moet je met een 0W , dit is wel erg dun.
5W of 10W geeft voldoende smering bij een koude start in ons kikkerlandje
Ik weet dat de autoshop hier in de buurt ook Kroon verkoopt , en ik heb daar alleen maar halfsyntheten gezien, en niet de 10W60 Full synthetische , vandaar mijn uitspraak.
g-unit wrote:Hallo mensen ik weet niet waar jullie die adviezen vandaan halen
maar Honda recomands for the b16 vtec 5w40 :-)
maar voor de k20a2 castrol 0w30 :shock:
en ik kan het weten na mijn 2e ep3 Type-r :razz:
zoek het maar op. :idea:
NO WAY!!!
0W30 is dunloop olie en die olie is voor motoren die speciaal ontwikkeld zijn om op dunloop olie te lopen. Deze olie gaat langer mee, Audi & Volkswagen gebruiken dit omdat het long life is dus minder onderhoudsbeurten / kms.
Zolang de olie maar aan de ACEA en SAE en API keurmerken voldoet, maakt het merk niet uit.
Tevens van AMT gehaald:
De viscositeit (taaivloeibaarheid) van een smeerolie wordt bij lage temperatuur (getal voor de W van winter) en bij hoge temperatuur (tweede getal) gemeten. Bij lage temperatuur gaat het er om of een bepaalde testmotor nog gestart kan worden of niet. Een SAE 15W-40 olie moet de testmotor nog kunnen starten bij -15°C, een 10W-40 olie bij -20°C, een 5W-40 olie bij -25°C en een 0W-40 olie bij -30°C. Hoe visceus de oliën zijn bij starttemperaturen tussen -10°C en +10°C is niet bekend, grofweg mag je zeggen dat een 15W-40 olie stroperiger zal zijn dan een 0W-40 olie. Wees echter niet verbaasd als die ‘regel’ niet opgaat. Dat komt omdat de moderne ‘dunne’ oliën andere basisoliën en andere viscositeitsindexverbeteraars hebben dan de oudere gewone minerale oliën. Daarbij ging deze ‘regel’ wel op.
Het tweede getal (40 in ons voorbeeld) slaat op de viscositeitsklasse bij 100°C. Er zijn ‘dikke’ en ‘dunne’ 40-ers, dus helpt de SAE indeling ook hierbij niet zo veel. Gaan we echter naar 50 of zelfs 60, dan is het zeker dat de olie bij 100°C ‘dikker’ is dan een 40-er.
hmm ik heb net ff me post bewerkt, links geplaats enz en die spreken het eigenlijk weer tegen. Maar ik ga het nu dus echt uitzoeken. Dus beware... I'll be back hahaha :wink:
Ohja ik heb dus 10W40 vol synteet, Shell Helix, maar dealer heeft Esso ofzo... Merken die dus aan kwaliteitsnormen voldoen kun je gewoon mengen. Wel van dezelfde dikte! Dus dezelfde xxWxx.
De toevoegingen die per merk verschillen maken het verschil in kwaliteit, maar ik kan daar geen tests oid voor vinden. En die kun je gewoon mengen met andere (merken).
zoals ik al zei dit is mijn tweede (ep3) (volgende jaar de fn2)
en heb al 2 (ek4) vti gehad, een (eg) vti en esi
dus kortom al jaren honda liefhebber.
maar ja als de honda dealers zelf niet meer weten welke olie in welke motoren gaan dan neem ik het niemand kwalijk :!:
dan gooi je tog maar wat je wil van mijn part gebruik je sla olie is niet mijn auto.
:idea:
ik heb bij elke beurt van allbei mijn CTR'02 en CTR'05 gebruikte men
0w30 en dat kreeg ik ook als advies als er een keer bijgevuld moest.
p.s. elke motor gebruikt minimaal 0.05 liter olie op 1000km
dat betekent dus dat na elke 5000km er +/_ 0.25 a 0.35 olie dient te worden bijgevuld. maar dat hangt af van de eigen rij eigenschapen
en zorg
maar omdat je de olie om de 5000km moet vervangen komt bijvullen haast nooit voor.
olie verbruik komt dan ook aleen voor bij :niet goed ingereden,niet de voorgescrven olie, slechte kwaliteit olie,motor te vaak zwaar belast,niet op tijd onderhoud plegen,enz.
je moet in zelf maar bedenken een Ctr draait 8500 toeren met 200 pk
dat is iets extreems, want weinig motoren doen het na
(op de eigen honda motoren na)
daar voor heb je extreme bescherming nodig
fullSyntetische olie
heeft de eigenschap om minder vlug te verdunnen bij hogere temperatutren en toeren en biedt je motor maximale bescherming bij de meest extreme omstandigheden
daarom noemen ze 0w30 olie ook extreme performence oil.
het is een advies , maar ja ieder zijn eigen keus ik snap ook wel dat er goedkopere olie te verkrijgen is maar goedkoop is duurkoop.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi