Vandaag was ik het helemaal zat en wou ik het gepiep van de EK remmen verhelpen. Ze doen het namelijk bij elke keer dat je op de rem gaat staan en ik zit me er echt goed aan te ergeren.
Echter bij het aandraaien van de voorste rechter remklauw schoot één van de 2 bouten door. Bout eruit gehaald maar het was al duidelijk, de hele binnenkant van de remklauw is ontzien van schroefdraad. Erg vreemd want ik zette niet eens overdreven kracht.
Is dat te maken zonder al te veel kosten, of kan ik beter een nieuwe klauw op de kop tikken en deze erop zetten.
Aangezien je er ook geen andere (lees langere bout) in kunt draaien met een moer erachter zal er niets anders opzitten dan er een nieuw busje in te laten persen en opnieuw tappen, of een overmaat tappen.
Ik heb het nog eens goed zitten bekijken en dat komt nogal precies.
De normale bout kun je namelijk nooit door de klauw heen draaien. Hij kan er namelijk niet doorheen omdat de schroefdraad daar smaller is. En dat sluit dan naadloos aan.
Goede ideeën zijn welkom.
Schroefdraad kapot gedraaid van de remklauw
-
uitboren zeker een optie: nadeel schroefdraad = welke te tappen..
optie slimste : andere klauw
ff verder pluizen: wat gebeurt er met de rem als je er een dikkere schroef inzet? grijpt hij onder of boven meer aan? gunstig of ongunstig? ff uitzoeken ik weet het niet..
bij nader raadplegen van mijn hersencel kom ik tot de conclusie dat je rechts en links beter hetzelfde kunt houden.. beter is dus andere klauw..
ff verder pluizen: wat gebeurt er met de rem als je er een dikkere schroef inzet? grijpt hij onder of boven meer aan? gunstig of ongunstig? ff uitzoeken ik weet het niet..
bij nader raadplegen van mijn hersencel kom ik tot de conclusie dat je rechts en links beter hetzelfde kunt houden.. beter is dus andere klauw..
D_ToXx wrote:uitboren zeker een optie: nadeel schroefdraad = welke te tappen..
wat heb jij gerookt zeg.......?
:lol:
mr. X wrote:Zit er verschil tussen VTI remmerij en dat van mijn 1.4i tje? :wink:
denk et wel.
bij een EG wel, vti heeft 260mm en non-vti 240mm. lijkt me dat er bij een Ek ook diameterverschil inzit en dat de tangen anders zijn........
dikke kans wel dat EG-vti en EK-vti tangen hetzelfde zijn, gokkend dat je een andere tang aan het zoeken bent......