Type-R diesel op komst

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
MPG

Post by MPG »

In een Ferrari stop je ook geen diesel. Punt.

Over kortzichtigheid gesproken, wanneer we naar de toekomst kijken dan heeft een diesel motor die ook absoluut niet...

Het rendement van welke otto of diesel motor is niet om over naar huis te schrijven. Brandstofcellen en waterstof hebben de toekomst. Die technologie zal verder moeten rijpen voordat die in massaproductie zal kunnen gaan.
HondArd

Post by HondArd »

IvoG wrote:Is het niet zo dat de meeste dieselmotoren probleemloos op biodiesel kunnen rijden? Ik ben geen biodiesel expert, maar volgens mij was juist het hele biodiesel concept gebaseerd op het feit dat bestaande motoren erop konden rijden. Als alleen speciaal aangepaste motoren ermee overweg kunnen is er niks aan denk ik. :dunno:

En voorts is het niet zo raar dat ze er nu pas mee komen: de performance dieseltechniek is pas de laatste jaren verder ontwikkeld, en Honda zelf loopt maar sinds kort met de dieselboys mee. Nu zit Honda op het punt dat ze denken een auto te kunnen maken met alle eigenschappen die we in een echte Type-R verwachten, welke van een diesel motor voorzien is.

Het is eerder zo dat een old-skool Diesel beter overweg kan met biodiesel of PPO dan een moderne. Het heeft iets te maken met het fijnere mechaniek in een moderne diesel waardoor deze minder goed overweg kunnen met de (vaak dikkerere) biologische varianten. Bij vele moderne diesels wordt het zelfs keihard afgeraden om biologische brandstoffen te tanken. Daarnaast zijn deze brandstoffen iets zuurder en dat heeft zo zijn gevolgen voor de hele motor. Trouwens, begin jaren '90 was er al Elsbett. Die had het helemaal goed voor elkaar. Die liet gewoon de koeling weg (had hij gewoon niet meer nodig) waardoor deze motor nog efficiënter liep dan een moderne diesel van tegenwoordig.

En over de ontwikkeling: Tegenwoordig is de benzinemotor ook volop in ontwikkeling. Daar is ook nog erg veel goeds van te verwachten.
jimmy

Post by jimmy »

IvoG wrote:Ik zal deze thread afdrukken en over 20 jaar aan jullie laten lezen.

Dan zal je lachen om hoe kortzichtig je toen was! :idea:

Dit is ongeveer dezelfde discussie als wel of geen ABS, wel of geen traction control, FWD kan nooit een goede auto leveren voor op het circuit, etc.

Of een vergelijking met de computerwereld: In de jaren 80 was de Apple Mac de machine om grafisch werk op te doen, en de PC was voor spreadsheets.

Ik zei in begin jaren negentig tegen iemand: binnenkort hebben ze technologie om films te maken waarbij alleen je stemgeluid van belang is. Nooit van je leven zei hij. Jaren later zijn we al aan Shrek 3 toe, en ook Final Fantasy X is een voorbeeld van wat ik toen bedoelde.

Denk eens verder dan waar je mee opgegroeid bent! Kijkt er dan niemand naar de WTCC of naar Le Mans? :idea:

Een diesel Type R is een auto voor straat en circuit, met een goede setup en veel vermogen en koppel, die voor de verandering op een andere brandstof loopt dan wij gewend zijn. Als dat door Honda geleverd kan worden, waarom nu al afkraken omdat het niet strookt met ons huidg ideaalbeeld?

helemaal mee eens!! :thumbs:
Nick

Post by Nick »

ooh men.. ik vindt het nu al een hekel om er uit gereden te worden door een diesel.. en dan gaan ze er nog een type R van maken ook!! nee!!
MPG

Post by MPG »

Een laatste opmerking van mijn zijde over dit topic om enige nuances aan te brengen.

Benzine en diesel motoren maken verschillende emoties los. Zo moet ik er niet aan denken dat de hoogtoerige jankende motor onder mijn motorfiets vervangen gaat worden door een laagtoerige ronkende diesel. Om maar even iets te noemen.

Zo zal ook een Formule1 auto met diesel motor heel anders klinken en een andere emotie losmaken bij de mensen.

Indien we het hebben over een beter milieuvriendelijk alternatief, dan komt in de eerste plaats nog een wankelmotor op waterstof ten tonele. Met zijn gescheiden kamers en hoog specifiek vermogen is dit een ideale motor voor waterstof. Een ander Japans merk experimenteert hier dan ook mee.

Maar een wankelmotor op waterstof zou weleens Le Mans kunnen winnen (heeft ie op benzine al gedaan), vandaar dat dit type motor uitgesloten is van deelname. Zo zie je dat er meer is dan alleen maar techniek, maar dat er ook een hoop politiek bij komt kijken.
HondArd

Post by HondArd »

MPG wrote:Maar een wankelmotor op waterstof zou weleens Le Mans kunnen winnen (heeft ie op benzine al gedaan), vandaar dat dit type motor uitgesloten is van deelname. Zo zie je dat er meer is dan alleen maar techniek, maar dat er ook een hoop politiek bij komt kijken.

Waarom zou een waterstof-wankelmotor uitgesloten moeten worden van deelname? Audi heeft de ACO (oftewel de organisatoren van de 24 uren van Le Mans) ook weten te overtuigen om de regels zodanig te versoepelen dat ze met hun diesel enigzins met de benzinemotoren konden concurreren. Maar goed, als veelvoudig Le Mans winnaar konden ze natuurlijk wel een potje breken. Lees: het zijn gewoon commerciële belangen waardoor écht eerlijke competitie gewoon uitgesloten is.

Daarnaast nog een kanttekening over de Audi-Diesel: de brandstof waar ze op reden was nauwelijks te vergelijken met hetgene jij en ik uit de pomp kunnen trekken. De concurrentie die het op de gangbare brandstof deed verstookte peut wat je redelijkerwijs zelf nog in je bolide kan gooien.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Zo zal ook een Formule1 auto met diesel motor heel anders klinken en een andere emotie losmaken bij de mensen.

Dat kun je gerust zeggen ja.....

Ik ben op Le mans geweest toen de Audi dieseld voor het eerst reden.
Echt geen fuck aan! Geen geluid, gewoon niks te horen. Weet je hoe saai dan ineens de racerij wordt als je 1 van die aspecten weghaalt die de racerij juist interesant maken?

verder kan een diesel alleen maar winnen van een benzine motor als hij door regelementen voor getrokken wordt.
Neem 2 gelijke inhouden met of zonder turbo en laat de ene op diesel stoken en de ander op benzine. Die diesel maakt niet eens een kans!

Aangezien onze typeR's ook op de racerij gebaseerd zijn hoort daar ook dat geluids aspect bij. Haal je dat weg mis je naar mijn idee 1 van de benodigdheden om een type R te maken.

Een typeR kan in dat opzicht nooit met een diesel gemaakt worden.......

Een diesel kan ook nooit sportief aanvoelen omdat de koppellijn instort naarmate je meer toeren maakt. Een benzine motor doet dat andersom waardoor je harder gaat naarmate je meer toeren maakt. Dat is onder andere het gevoel van sportiviteit wat een diesel dus altijd zal missen.....
wilco

Post by wilco »

Amen ...Frank :worshippy: .

Tegenwoordig zie je dat sommige fabrikanten , diesotto motoren bouwen.
Een motor die beide pluspunten heeft van elkaar.Benzine uit zich zelf laten ontbranden , ik heb er iets over gelezen maar of het wat wordt?
AllGo

Post by AllGo »

Type-R heeft al lang niks meer met de racerij te maken...
Jo&

Post by Jo& »

AllGo wrote:Type-R heeft al lang niks meer met de racerij te maken...

Ik denk dat hij bedoelt dat de techniek is er van af geleid en dat het een racey auto voor de straat behoort te zijn...
AllGo

Post by AllGo »

Joanne wrote:
AllGo wrote:Type-R heeft al lang niks meer met de racerij te maken...

Ik denk dat hij bedoelt dat de techniek is er van af geleid en dat het een racey auto voor de straat behoort te zijn...

Dat was ooit, maar inmiddels al lang niet meer... Jaartje of 7 al niet meer...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Nou, de EP3 had misschien geen dif maar heeft wel een heel tricky onderstel en zeer zeker ook een heerlijk motortje.
ZEKER als je het vergelijkt met wat andere merken onder de noemer "sportief" uitbrengen.
HondArd

Post by HondArd »

Om op het geluidsaspect terug te komen: een diesel kan wel degelijk geluid produceren. Het is zelfs zo dat er voorheen meer dan genoeg werd geklaagd over het kabaal wat diesels produceerden in vergelijking tot hun benzine/LPG verstokende broeders. Daarom al die overdreven geluids-isolatie matten/kappen onder de motorkap tegenwoordig. En regelmatig kijk ik achterom als ik een zwaar klinkende vrachtwagen langs hoor komen. Ook daar worden flink "sport-uitlaten" gebruikt.
AllGo

Post by AllGo »

Gaskleppie wrote:Nou, de EP3 had misschien geen dif maar heeft wel een heel tricky onderstel en zeer zeker ook een heerlijk motortje.
ZEKER als je het vergelijkt met wat andere merken onder de noemer "sportief" uitbrengen.

Natuurlijk, het is geen slechte auto. En de FN2 zeker ook niet (hoewel deze mening hier niet door iedereen gedeeld wordt).

Maar de DC2 en EK9 zijn slechts geproduceerd als homolagatiemodel voor het Japans N1 kampioenschap.

De EP3 is gewoon op de massamarkt gericht (er zitten lang niet zoveel verschillen tussen een EP3 en een EP2 dan tussen een DC2-R en DC2-nonR), in het kader van kostenbesparing. Ook is de EP3 nooit ingezet in een kampioenschap (althans, niet door Honda zelf), de DC5 echter wel. Die reed tot vorig jaar mee in het BTCC (een markt waar de DC5 nooit geleverd is, verkoos de DC5 zelfs boven de EP3!).
MPG

Post by MPG »

Daarnaast nog een kanttekening over de Audi-Diesel: de brandstof waar ze op reden was nauwelijks te vergelijken met hetgene jij en ik uit de pomp kunnen trekken. De concurrentie die het op de gangbare brandstof deed verstookte peut wat je redelijkerwijs zelf nog in je bolide kan gooien.

Ik werk momenteel aan een klein onderdeel van een fabriek die synthetische diesel zal gaan maken middels het Fischer-Tropsch proces. Dus ik weet er wel het een en ander vanaf.:wink:
Deze synthetische diesel kan bijgemengd worden aan normale diesel, zodat de diesel motor met die brandstof aan de steeds strenger wordende emissie eisen kan voldoen.

De Audi diesels op Le Mans reden met volledig synthetische diesel, die je inderdaad nergens aan de pomp kunt tanken.
Voodoo

Post by Voodoo »

Ik werk momenteel aan een klein onderdeel van een fabriek die synthetische diesel zal gaan maken middels het Fischer-Tropsch proces.

Interessant, aan welk onderdeel en in welk land als ik dat vragen want zover ik weet wordt er in NL dit nog niet toegepast op fabrieksschaal. :-)
HondaDelsol

Post by HondaDelsol »

Voor- en nadelen type R VS type R diesel:

VOORDELEN:
---------------
- Diesel --> chippen + turbo wat opschroeven = veel vermogen bij voor weinig geld, ideaal voor de alledaagse wagen.
- Veel plezierritjes maken zonder veel te betalen voor benzine (EP3 verbruikt nu 16 a 17 l per 100km en dan hou ik me nog dikwijls in...)

NADELEN:
------------
- Eigenlijk geen, honda diesels zijn geen rammelbakken (je hoort enkel de turbo fluiten) en stinken niet zoals alle andere merken. Ik ben alleen benieuwd of ze echt een hoogtoerige dieselmotor kunnen maken die een race-geluid geeft en meer dan 100.000 km gaat meegaan :roll:

Ik zou die diesel wel onmiddelijk kopen als hij het waardig is om het type-R logo te dragen. De EP dan houden en project van maken :wink:
itr assen

Post by itr assen »

MPG

Post by MPG »

Was en is nog steeds geen partij voor deze benzine versie :

Image
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Toch moeten ze eens stoppen met het combineren van diesel en benzine motoren in de zelfde race klasse.

Net het WTCC gekeken. Die reden op Monza.

Seat heeft sinds een paar races nu ook diesels en hebben sinds dien alles gewonnen.
Lekker eerlijk tegen over alle andere merken en rijders......

Het KAN ook niet eerlijk gaan! De verschillen tussen een diesel en een benzine motor zijn gewoon te groot.

Een diesel motor levert nou eenmaal veel koppel laag toeren en weinig vermogen hoog toeren.
Een benzine motor levert een redelijk constant koppel en levert dus zn vermogen pas hoog in toeren.

Om er voor te zorgen dat de diesels op het rechte stuk voorbij gereden worden door gebrek aan vermogen hoog in toeren zorgen ze er voor dat hij met zoveel turbo druk mag rijden dat hij minimaal het vermogen heeft als de benzine concurent.
Een diesel heeft dan in tegenstelling tot de benzine variant waanzinnig veel meer koppel mid en laga toeren. Een diesel zal het dus met gelijk vermogen altijd winnen als het gaat om bochten uit acceleren.

Image

De Stealth is een VW TDI motor.

Hier kan je dat mooi zien.
Een vergelijk tussen een TDI en een 2 liter motor. Beide van VW.

Qua pk's zit er maar 17pk verschil in maar het koppel mid en laag toeren is belachelijk veel hoger.

Het is dan ook niet voor niks dat de Seat rijders klagen over overmatige banden slijtage aan de voorkant.......
Locked